dr-masse
Forum Replies Created
-
Ah! Ett intressant inlägg!
Tycker helt klart att det är värt en uppdatering. På fyra-fem år har det hänt tillräckligt mycket för att även såna som du och jag (är inte heller någe räjsfenomen) skall märka stor skillnad.
Jag har inte kört sådär jättemånga räjs-segel de senaste åren, men kan säga att efter mina erfarenheter av framförallt Gaastra och Neil Pryde från 98, 99 och 2000 så kommer du att märka stor skillnad i både top-end och low-end. Seglen har ett mycket större register, helt enkelt!
Vad du väljer för storlek på segel beror väldigt mycket på vilken bräda du har. Men skulle du exempelvis inhandla en sprillans 8.4 av snudd på valfritt märke (NP, Simmer, North, Gaastra eller nåt) så kommer du att märka rejäl skillnad mot ditt nuvarande segel. Framförallt så tror jag att du kommer att allvarligt fundera på att skaffa större, typ 9.0 – 9.5 eller nåt (åter beroende på bräda och budget…).
En annan intressant aspekt, om man inte är pojken med guldbyxorna, är att två moderna räjs-riggar täcker ett väldigt stort register, vilket är bra för budgeten. För din del så skulle nog typ 9.5 (+- halv kvadrat) å en 7.5 täcka nästan ALLT. Man kan, utan större problem, kliva ner från en räjsigare 7.5 till ett vågsegel på 5.0…
Att köra med räjssegel i mindre storlek än 7.5 finns det snudd på ingen anledning till, freeride segel mellan 6.0 – 7.5 är väldigt bra numera.
En nackdel med dagens räjssegel är att de är dyra. Går iofs att hitta fjolårs eller nyare begagnat till skapligt pris, framförallt när man ser nypriserna ;-). Men nackdelen kanske främst består i att det är väldigt skräddarsydda efter en 100% räjsmast à femtusen friska lusidorer… Det är dyrt. Jag skulle faktiskt gå så långt som att säga att om du inte har råd med eller råkar äga exakt rätt mast till ett räjssegel så kan du lika gärna köpa ett free-räjs segel (typ Neil Pryde V8, Gaastra GTX, North MatchRace, Simmer Freerace (eller vad det nu heter)) och köpa en billigare mer “normal” mast. Inte nog med att du sparar några sköna tusenlappar, du får ett segel som är mer lätthanterat och vars prestanda med största sannolikhet väl räcker till.
Själv kör jag NP Diablo 7.2 2000 samt NP V8 8.5 -99 och är klart nöjd. Ibland önskar jag att de tog lite bättre höjd, men farten är det inget fel på… Visst, det händer att jag önskar att min V8a var en RX2 9.0 med senaste RacePro masten (har testat, det var kul!) men så tittar jag i plånboken och lugnar ner mig. Skillnaden på seglen är stor, men inte SÅ stor.
Så, hur skulle jag göra i dina kläder? Egentligen tycker jag nog att du skall satsa på större största egel, men om vi “byter ut” det du har rakt av så skulle jag landa på någe sånt här:
8.5 – 9.0 Räjs (om pengarna finns) eller FreeRace-segel (9.5 är klart aktuellt!)
7.5 FreeRace (tycker att det är bättre att satsa $$$$ på största seglet)
6.0 FreeRide/Leksegel som är roligare men ända förvånansvärt snabba!En intressant “jag har ändå en budget att tänka på” version kan vara:
9.0 Räjs eller 8.5 FreeRäjs (kan mycket väl plana lika tidigt som räjs-seglet!)
6.5 FreeRäjsTvå segel istället för tre. Bra, va? Dessutom får du mer fart, större register och roligare segling på köpet…
Mina funderingar kanske är inte helt rajt-on eftersom jag inte vet någe om din bräda/brädor, vikt, var du brukar segla och vad du är ute efter. Enbart speed? Eller lite hanterbarhet oxå? Men kanske fick du lite info i alla fall!
Surfa På!
-
Artikeln:
Surfade på
vintervindarEn märklig syn mötte de som sökte sig ut till Lillskärsudden, Sörmjöle i söndags. Trots att det är i mitten av februari hade Fredrik Carlsson och Dick Rylander från Umeå letat fram vindsurfingbrädan.
Bortanför den isvall som bildats ett par hundra meter ut från stranden provade de vintervindarna.
– Vi har försökt vara ute och surfa så tidigt som möjligt vare år, berättar Dick.
I fjol tog de med sig brädan ut på Nydalasjön den 1 maj. Precis när isen hade gått.
– Men i år har vi satt ett nytt rekord, säger Fredrik.
Redan i lördags var Fredrik och Dick ute för att se var man kunde surfa. De hade hört att vindarna var bra – det blåste kuling. De undersökte förhållandena både i Holmsund och vid Lillskärsudden.
– Här är fördelen att det är så långgrunt, säger Dick. Vi brukar vara här också på sommaren.
Då det är långgrunt är det lättare att ta sig upp på brädan igen om man faller i.
Iklädda enbart en våtdräkt med huva samt en extra väst surfade Fredrik och Dick ut på vågorna.
– Det var inte kallt. Det enda vi frös om var händerna.
För säkerhets skull hade de utrustat sig med en vindsurfingbräda med extra flytkraft. Så att det skulle bli lättare att ta sig in mot land om de seglat för långt ut.
När solen började dala valde Dick och Fredrik att söka sig in mot den isbelagda delen av viken.
– Det blev så mycket is i seglet och vi var rädd för att det skulle knäckas.
Väl uppe på isen, som havet format till ett frostigt landskap, konstaterade de att det hade varit som att vindsurfa i Antarktis.MONICA ENGSTRÖM
(från VKs webbsajt, http://www.vk.se/redaktion/tidigare/mandag/sidor/05.html)Kul! Surfa På!
-
Annars kan man ju montera en Volvo-motor i fronten på en folkabuss å sen glatt åka iväg till besiktningen å se hur det går…
En ultimat surfbuss blir det! Körförbud oxå… 😉
Mecka På!
(själv kör jag tjänstebil vilket är ungefär tremiljarderfemhundraåttimiljonertjugotre minuspoäng på surfcred-skalan… berätta aldrig detta för någon)
-
Den här frågan har jag sett ett antal gånger på bland annat rec.windsurfing, men då för Techno 283. Utan att ha en Techno 273 själv så vet jag att 48-fenor körs i Techno 283 utan problem, där man även kör 50-52, så 46-48a fena (beror lite på fenans form och yta) borde funka fint till en 8.5a i en Techno 273.
Surfa På!
-
Kan utöver väst även varmt (he, he 😉 rekommendera ett par neopren-shorts! Det är så skönt att de sitter på nästan jämt…
Surfa På!
-
… he, he, kan inte du åka dit, svära som en borstbindare, vara allmänt otrevlig, klaga på folks utrustning, larva dig om “dåktår Masse hi å dåktår Masse dit”, dra i dig ett helrör och köra som en galning ifrån platsen…
Skulle bygga på myten fint 😉
Eller så förstår folk direkt att det är Rektor Bengt som varit där 😀
Surfa På!
-
…ofta brukar det vara värt att simma ut en liten bit innan man vattenstartar.
Mmmmmmmmmmm, mysigt! En härlig liten simtur såhär i februari! 😉
Skall dock kolla in stället när jag är i krokarna (Fituna) nästa gång!
Tack för info!
Surfa På!
-
Rangsta ligger här, om jag fattat rätt?
(ingen aning om bifogad karta funkar, men det vore kul! Ett litet test.)
Ser lovande ut på NV, men är inte detta ställe riktigt bra på rak nord? Nyfiken!
Surfa På!
(fast det skall nog krypa upp ett par grader till för att jag skall dyka upp ;-), kalla mig feg…
-
Rangsta brygga? Var ligger det? Intressant!
Surfa På!
-
Själv har jag ju lite svårt att se hur det skulle kunna hända om man kör med korta och “helplastade” hängseltampar som de flesta gör idag. Tänker på den gamla goda tiden när man knöt klättertampar och diverse annat runt bommen och hängde ut på ett sätt som tillät lååååånga hängseletampar, då kunde det väl ha hänt att man lyckades vrida runt sig så att man fastnade.
Det är ju alltid j-igt trist när någon skön vindsmurfare råkar illa ut, men i det här fallet (från USA) så misstänker jag starkt att vi inte talar om en alltför rutinerad kille. Läste notisen i Windsurf Mag och fick klart intryck av att det var en olycklig kombo av orutin, ålder (otränad?) och otur som ledde till värsta tänkbara utgång.
Så, håll koll på prylarna (bra hängseltampar!), lär er hur selen snabbt kan kopplas ur innan ni kör och var i form. Då lär det aldrig bli något problem.
Håller däremot med om att hamna under seglet på grunt vatten i brytande vågor. Själv har jag legat och sprattlat precis i shorebräjket på Gunicho med vatten och sand i seglet utan att komma loss på en stund. Det var inge kul… Till saken hör att tio meter från platsen står ett antal vindsurfande brödet och rör inte ett finger… “Låt pajasen ligga där och spolas lite, här står ju jag och ser cool ut. Hmm, undrar om jag behöver sola ryggen lite?”. Hå, hå, ja, ja… Nåja, lärde mig nå’t på kuppen, att vara försiktigare i shore-bräjket framöver.
Surfa På!
-
Härligt med lite skönt agentur-stök i Götet! Håll oss informerade! Ännu bättre blir det av att F2 tillhör Boards and More som även äger Mistral, Fanatic, North å lite annat godis. Å vilka har de agenturerna… Det här kanske bara har börjat! 😉
Påminner mig, SNYFT!, om den gamla goa tiden här i Ståkhålm med klåparna i Hammarbyhamnen (Brädseglarskolan! säger jag bara! Med skidbacke inomhus! Livsfarlig!), en märklig butik på Söder (Erstagatan blir aldrig var den har varit), en superliten men lustig shop mitt i city (skid å bräddoktorn, cool logga i alla fall, ett stenkast från Stureplan!), västsverigemaffians etableringsförsök på Valhallavägen (började bra men sen…) och sist, men inte minst, Brädfixaren i Täby med mr Olander himself! Aaaah, när de flyttade upp en våning i nya lokaler! DET var flådigt! Där stod man minsann och pillade på de nya Klepper-brädorna som delaminerade lika snabbt som butiken…
Kvar finns Skidsport, som faktist nästan ser ut som en butik, och som dessutom flyttade ut ur lokaler mer värdiga en Mr Minit, Bunk/Beli/ja, har någon förstått vad de sysslar med, egentligen ;-), och lirarna i en bunker vid Hammarbyhamnen, outletsport heter det visst numera. Inte lätt att hänga med i svängarna där. Läget i närheten av grabbarna på gamla brädseglarskolan oroar lite… ;-). Wallén har visst skickat upp ett släp med lite gott å blandat som kuskar runt här i krokarna ibland. Kanske rör det om lite i grytan? Boysen med släpet kanske tar över Olanders gamla flådiga lokaler så småningom?
Vem vet, kanske är Götet snart det ställe som gäller i landet om man vill ta sig en skön “endags-surf-butiks-sajt-seeing” som man faktist kunde göra här i stan under åttitalets sista flämtande år… Mysigt!
Alltid kul med ny shop – lycka till! Det verkar inte helt lätt alla gånger att vara surfhandlare i det lilla landet Sverige 😉
Surfa På!
-
Njäe, lite mer än en misslyckad Goiter är det väl? Tycker att han, åtminstone i sekvens två, siktar på att landa i vågen och fortsätta. Så det är väl mer som en goiter med ett halvt varv till som landas i vågen? Eller?
Coooool är den i alla fall!
Å kom ihåg, många av de sjyrrigaste manövrarna kommer ur misslyckade andra, har hört mer än en gång att push-loopen (som ligger låååååååååååååångt utanför dr Masses kunskapsspektrum) blev till pga misslyckade bakåtloopar…
Surfa På!
-
“Lätt för att läsa, svårt för att skriva” tycks ibland känneteckna förvånansvärt många figurer här på konfen. Förslaget att låta två av de mest aktiva figurerna här på konfen glatt utvisas till sin egen lilla ruta i sajberspäjs känns ju skapligt kontraproduktivt. Visst, de kanske har bedrivit en intern liten diskussion, men ingen har väl tvingat dig att läsa? Och står “voodoo” eller “grinchen” som avsändare så – bara att hoppa över! Busenkelt!
Det finns ett tvärsäkert och hundraprocentigt legalt sätt att höja kvalisorten här om man tycker den är låg – skriv något själv. Typ ett bra inlägg. Om ditt senaste surf. Eller din nya fena. Eller varför mastförlängaren aldrig är rätt inställd när du skall använda den. Eller om din bakåtloopande mormor.
En konf är i mina ögon beroende av tre saker för att vara kul – många inlägg, många karaktärer och många åsikter. Då får man väl ta att några figurer ägnar sig åt lite navelskåderi då och då. Bättre än inget, eller hur?
Själv tycker jag att konfen är en höjdare, särskilt såhär i vintertider då det helt enkelt blir mer tid till att tjabba, drömma och planera.
Bidra istället för att bränna 😀
Surfa På!