Forum Replies Created

Page 413 of 427
  • dr-masse

Member
    9 januari, 2001 at 10:19 in reply to: SYLT ?

Blåser det på Sylt så blåser det på Römö. Danmark är trevligare, Römö är bra. Välj Römö istället!

Lyckat till!

• dr-masse

Member
    9 januari, 2001 at 09:43 in reply to: Vem är ni?

Mitt enkla tips är att skriva om sånt här i sin profil/användar info. Bara å klicka på namnet, busenkelt! Klickade minsann på ditt namn och se där! fanns inte mycket att läsa 😉

Surfa På!

• dr-masse

Member
    9 januari, 2001 at 09:39 in reply to: vad skall jag välja för segelstorlek?

Vad är 6.8 för ett segel? Var seglar du mest? Vad vill du få ut av seglet (fart, hanterlighet, stabilt)? Enklare att ge ett vettigt svar för oss här på konfen med lite mer info.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    8 januari, 2001 at 10:40 in reply to: Vad är det som avgör hur stort segel …

Det beror ju rätt mycket på vilken typ av segel du stoppar på. Min erfarenhet är att stabila segel med tyngdpunkt långt fram och långt ner gör att man kan köra med lite större prylar. 7.5 – 8.0 med några cambers är knappast något problem. Men då måste du fråga dig om det är ett sånt segel du vill ha som störst på en Score 104. Själv skulle jag nog välja ett hyfsat stort freestajl-segel eller liknande. Provade ett Soul 2001 7.0 i höstas och var ärligt förvånad över hur tidigt det gick igång men ändå hyfsat stabilt. Kul var det!

Några segel som jag skulle fundra på som störst i ditt läge:
    NP Soul 7.4
    NP Jet 7.2
    Simmer FreeZone 7.1
    North Tonic 7.5
    North Volcano 7.0
    Gaastra Charger 7.5

Det finns en massa andra bra segel, detta för att ge en idé om vad jag skulle ha kollat på. Om du tror att du mest kommer att köra fram å tillbaka kan du ju med fördel välja ett lite mer slalom-betonat segel, vilket även borde innebära att snäppet större än ovan kan funka (mellan 7.5 – 8.0), även om det nog är i största laget. Då kanske du även bör fundera på att skaffa en lite större mer slalom-betonad fena.

Men hursomhelst skulle jag nog undvika att gå alltför mycket över 7.0 för att behålla balans och nöje på Scoren!

Något som kan vara viktigt att komma ihåg är att ett mer manöver-orienterat segel behöver mindre vind för att gå igång. Exempelvis så var det bra mycket mer tryck i det Soul 7.0 jag provade jämfört med mitt Diablo 7.2 i samma vindstyrka. Skillnaden ligger mer i att mitt Diablo är klart stabilare när det blåser mer.

En upplevelse som jag alltid försöker komma ihåg är den dagen på Fituna när jag körde med mitt gamla HeatWave 5.5 utan problem (lätt underriggad) samtidigt som räjs-grabbarna var ute å körde 8.7. Minst. Det är skillnad på segel och segel, helt enkelt.

Det allra bästa, som alltid, är ju om du kan låna någons segel och pröva innan du bladar upp dina surt förvärvade sekiner för det härliga nöjet att handla nytt!

Lycka till!

• dr-masse

Member
    8 januari, 2001 at 07:45 in reply to: Fituna surfers!

Nu har jag kollat med Lantmäteriet och det är Stockholms Stad som äger området (vilket jag tror är bra). Tar kontakt med de och kollar läget. Återkommer!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    6 januari, 2001 at 23:07 in reply to: Sista minuten tips.

Kul! Ha de skönt, vi förväntar oss rapporter…

Surfa På!

• dr-masse

Member
    4 januari, 2001 at 12:10 in reply to: Går det hyra bräda i pozo?

En lösning som jag själv var klart nöjd med sist jag flög till Portugal (jag vet, lyxresa…) så tog jag med mig segel, master och bom samt ett par fenor. Hyrde däremot bräda. Fungerade fin-fint! Fick dessutom flyga med grejerna till halva priset.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    4 januari, 2001 at 12:07 in reply to: Någon som varit i Sydafrika?

Kom just på att det just nu går ett hyfsat bra sydafrika-reportage på The Daily Dose (http://www.the-daily-dose.com). Iofs på tyska, men verkar ha bra spot-info å så.

Lycka till!

• dr-masse

Member
    4 januari, 2001 at 09:45 in reply to: Vad är det som avgör hur stort segel …

“Bärighet” är väl ett intressant begrepp idag. Typ bredd vid mitt och hur den fördelar sig över brädan. Tillsammans med bottenkurva och mastfotsplacering känns det som om det är detta som styr. Även om mastfotsplaceringen väl blir ett resultat av bredd å bottenkurva. Nåja. Längd känns ju hyfsat irrelevant, brädor som tar 11 meters segel idag är 270 långa… Till och med volym känns mindre viktigt, tänk hur mycket det snackades volym och längd för några år sen…

Ola H kommer säkert med ett skönt vetenskapligt svar om du har tur!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    3 januari, 2001 at 12:49 in reply to: Går det hyra bräda i pozo?

Har aldrig varit där men svaret “hör med Jonas på Cutre” dyker ofelbart upp på din fråga…

http://www.cutre.com

• dr-masse

Member
    3 januari, 2001 at 11:56 in reply to: Vindsurfingspot i Portugal?

Guincho är bra men lite otillförlitligt. Vindperioder på två veckor 4.5-5.0 kan lätt följas av närmast total stiltje under lika lång period. Mycket folk i juli-augusti. Andra bra ställen i Portugal är Faro längst ned i syd (något mindre vind men med många ställen kvar att upptäcka), Ericeira samt Peniche några mil norr om Guincho (bättre vågor, mindre vind) samt Viana do Castelo i Norr där vinden är riktigt tillförlitlig med mindre vågor.

Här finns mer info (tyvärr mest på portugisiska, men namn på spots finns):
    http://www.windsurfpt.com/

Och en webcam i Guincho är ju aldrig fel!

1.jpg

5-6 meters vågor i Guinco just nu, lite stökigt väder bara 😉

Fler webb-kameror finns på http://www.beachcam.pt.

Bil är bra i Portugal. Kom dock noga ihåg att glömma allt du lärt dig om bilkörning och blåsa fram som en biltjuv på speed för att på rätt sätt flyta in i trafikrytmen. (på ungefär lika många invånare som Sverige har Portugal nära tio gånger fler döda i trafiken…)

Lycka till!

• dr-masse

Member
    3 januari, 2001 at 07:53 in reply to: Naish citat!!??

Naish säger nå’t om att “windsurfing is cool because it’s uncool” i den här rullen (finns på chili video):

Ww.jpg

Hans resonemang går ut på att när något blir tillräckligt “coolt” så blir det “uncoolt”, typ snowboard. Och vindsurfing har ju i femton år varit löjligt ute så…

Surfa På!

• dr-masse

Member
    2 januari, 2001 at 15:13 in reply to: Slutresultat Racing SWT 2000

Funkade fint! Lite pill med det där, va? 😉

Ses i Fituna i vår!

• dr-masse

Member
    29 december, 2000 at 10:26 in reply to: Lorch

Däremot kommer det fina tricket “högkantssegling” snart innebära att man får montera en liten stege (eller “lejdare” som det heter på fartyg 😉 på sin Formula-bräda för att kunna komma ner från kanten igen…

Inget trick för surfare med höjdskräck.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    28 december, 2000 at 08:38 in reply to: Ny intervju på surfblaskan

Oj, det här börjar bli rysligt internt. Njet, inget nytt på utökningsfronten. BJAJ kommer alltid tillbaka.

Känner mig numera helt lugn.

Page 413 of 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

You must be logged in to create new discussions.