dr-masse
Forum Replies Created
-
Nu skall vi se här, hmmmmm:
Alternativ ett – 15 års vindsurfande utan att någonsin ha försäkrat någonting
Antal år med dyra surfprylar:
15Antal år med försäkring:
0Total premie för detta:
0 kronorTid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
o millisekunderTid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
ingen allsTid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
en hel del under femton årMängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
3 master (snittpris; 2 000 SEK)
2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
2 segel (snittpris 2 500 SEK)Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
Summa: 6 400:-
Sjävlrisk: 1 000:-I plånboken: 5 400:-
Alternativ två – helförsäkrad tråkmasse:
Antal år med dyra surfprylar:
15Antal år med försäkring:
15Total premie för detta:
500 pistoler multi 15 är 7 500:-Tid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
Alldeles för mycketTid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
Oj, oj, ojTid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
Betydligt mindre än potentiellt pga nedsatt humör och allmän surhetMängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
3 master (snittpris; 2 000 SEK)
2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
2 segel (snittpris 2 500 SEK)Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
Summa: 6 400:-
Sjävlrisk: 1 000:-I plånboken: 5 400:-
Avgår premie: 7 500:-Förlust: 2 100:-
Japp, så har jag snabbt bekräftat för mig själv hur totalt värdelös en vindsurfingprylsinsurance är för min del. “Efterköpsrationalisering” med ett finare ord. “Självgod och dryg” är ett annat sätt att betrakta det. NÅja.
Vid stöld gäller min hemförsäkring, vilket jag kollar noga. Thats it! Pajjar grejorna på flyget är det bättre att ge sig på flygbolaget (tala om värdet på prylarna innan de skickas…) än att bråka med ett helpuckat försäkringsbolag.
Försäkra av! 😉
(om man inte har osannolikt mycket prylar värt hundratusentals arbetstimmar med kvitton på allt + nyskick, då kan väl en separat försäkring vara befogad) -
Vad tror du om Barbados i juni-juli? Vet någon annan? Har lite planer på en 5-6 veckor där…
-
Eeeh, så vitt jag vet har väl Excel köpt Fiberspars “sportdel” så har det egentligen hänt något? 😉
Läs mer på http://www.fiberspar.com/press.html#two
-
Känns som om just ditt påpekande är klart relevant. Den procentuella skillnaden i yta mellan en 10.6 och 11.0 är ju rätt liten (typ 4%…) om man jämför med mindre segel (skillanden i procent mellan 4.6 och 5.0 är, tro det eller ej, dubbelt så stor). På större segel är skärning och egenskaper nog mer avgörande… Har även sett en del diskussioner som går ut på att ett stort segel innebär ett större vindmotstånd varför en 9.6 mycket väl kan vara snabbare än en 10.6 i vettiga vindförhållanden för båda seglen.
-
Det här hösten har varit tung för Masse. Att dessutom läsa om hur det surfas lite här och där i ovanligt varmt novemberväder gör det inte bättre. Smög in ett par veckors ledighet i mitten av september. Perfekt! Här skulle det surfas! Efter en bra inledning med surf på Torö försvann vinden. Totalt. Blåste inte ens för 8.5… Och när det väl kom lite vind på Björkvik, vad hände då? Kör av masten efter en halvtimmes segling…
Nåja, oktober blir nog fint. Och så blev det. På vardagarna… Helg = vindstilla. Men sen kom november. Ovanligt varm och med mycket vind! Nu då! Masse nedbäddad och krasslig. Så säsongen är över för min del. Men, som den amnesidrabbade man av vindsurfingsläktet man är, planeras redan nästa säsong för fullt!
Surfa På! (även i november)
-
-
Om du vill kan du ju gå in på http://www.neilprydemaui.com och kolla deras forum. Startade en lite tråd där och försökte hävda att Shear-tipen egentligen aldrig varit särskilt nödvändig och beviset på detta är att den nu tas bort. Blev lite diskussion, minsann….
Surfa På!
-
Tror att du skulle vinna en del på att ha färre element med i loggan (surfare, skuggad text, bakgrund, oval, silverkant). Ju färre element, desto lättare att använda i olika sammanhang och färger. Ett exempel på när det blir lite mycket på lite för lite utrymme är “Landskrona Surfshop” i hörnet här på konfen. Texten är svårläst (undvik gärna kursiv och skuggad text…) samt jobbar mot en väl plottrig bakgrund. Är man på sitt allra gladaste humör läser man “Landskrona Gun Surfshop” och undrar vem Gun är och varför hon jobbar där? Nu var jag lite elak, men det är lätt att överarbeta en logga med färger, typsnitt och effekter. Surfblaskans logga är väl ett exempel på en logga som funkar bra i både färg och svart-vitt, på skärm och ändå är rätt cool, tycker du inte?
Tänk på att en svart-vit logga kräver mer än en i färg!
Har du en bra grundlogga kan du alltid tillföra olika roliga element som fina flames, loopande surfare och igelkottar när du vill.
Tror att det kan bli schyssssssst…
Logga på!
-
Japp, det är 500 meter. Jo, har oxå hört om något runt 48 knop på 100 meter i USA. Ska se om jag hittar nå´t…
Surfa På!
-
Hittade lite kring detta:
In 1977 Derk Thijs sailed with 17,1 knots. The speed record evaluated all the time.
In 1979, Clive Colenso had 19,2 knots.
In 1980 Jaap van der Rest demolished the record at special speed trials at Hawaii with 24,45 knots.
In 1981 Jaap beat his own record with 25,2 knots on a new sinker.
In 1982 Pascal Maka bumped the record up to 27,82 knots at Weymouth.
In 1983 Fred Haywood sailed with 30,82 knots.
In 1986 Pascal Maka breaks the record from Croosbow with 38,68 knots. The windsurfers become the fastest sail-driven persons on the water.
In 1988 Erik Beale realises 40,30 knots.
In 1993 Thierry Bielak realises 45,34 knots.
Rekordet har en stor, fet katamaran:
OUTRIGHT RECORD
Yellow Pages Endeavour Simon McKeon (AUS) 46.52 knots October 1993 Sandy Point, Victoria, Australia.Börjar det inte bli dags att ta tillbaka rekordet?
Surfa På!
-
Eehh, låter mer som snowbårdtricks för mig… “Barrel roll” kallades loopar för ett tag, men så vitt jag vet säger ingen det längre. Om nu inte det är fråga om några nya tricks som jag missat?!?
Lycka till!
-
Misstänker att du har fått en 97:a i nävarna…Inte helt säker, dock.
-
Jag tänker följa din utmärkta råd ordagrant. Börjar skrika NU i vårt kontorslandskap. Ikväll är det jag som diskar hemma till tonerna av Ministry på högsta volym.
Surfa På!
-
Vad gäller Nils Rosenblad tror jag att han skulle börja jobba med “riktig” desig på nåt företag, det var i alla fall utanför windsurfingbranschen. Någon som minns?
Priser på Neil Pryde kan bli riktigt komiskt till nästa år… Priserna sätts i dollar och den börjar närma sig tio spänn. 8-9000 för ett RS1 skulle inte förvåna….Hujedamej…
Surfa På! (även om det blivit löjligt lite av den vara för min del på sistone – VIND?)
-
Det finns en mängd faktorer att ta hänsyn till vid val av färg. Vikt, hastighet, image, varumärke, IT-plattform och vindhastighet är några av de allra viktigaste.
Genomgång:
Färgens vikt har, tro det eller ej, avgörande betydelse för din framgång som målare. Och vindsurfare. Färger som bör undvikas är mossgrönt och marinblått, sedan länge kända som “tunga färger”. Många hävdar att svart är den tyngsta färgen av alla och jag brukar ge dom rätt. Förknippas bland annat med tunga aktiviteter som speed-metal, depp-rock, Johnny Cash (alltid klädd i helsvart) och döden. Tungt, helt enkelt. Om du dessutom blandar alla färger du har så får du, just det, svart. Andra färger som bör undvikas med hänsyn till vikt är blyfärg, metallic-lacker och brunt.
Vad gäller hastighet är det enkelt. Ferrari-rött är snabbast. Så är det bara. Tätt följt av vitt vilket är den färg som uppstår vid ljusets hastighet. Lite, lite långsammare än Ferrari-rött men ändå inte snabbast. Tänka sig!
Image är kanske det svåraste området att ta hänsyn till. Hur kommer polare, familj, samhälle och naturfenomen att reagera på din färg? Dina polare uppskattar säkert om du väljer att köpa en otroligt dyr färg som just de råkar ha liggandes i någon gammal snickarbod, din familj vill nog inte att du väljer att måla brädan alls eftersom det är farligt, samhället ser helst ett politiskt och samhällsmässigt neutralt val (blått, rött, grönt, svart-gult, grön-vitt och blå-vitt är några färger som går bort direkt) och slutligen är naturfenomen som vithajar pigga på att bita i det mesta som har färg.
Även den IT-plattform som din bräda bygger på har inverkan. Om din mastfot inte är Microsoft-kompatibel går alla färger på mer än 64K bort. Har du däremot valt att bygga bradan i en Linux-miljö går alla färger utom de som används av Oracle, IBM, Cisco samt Microsoft bra. Du kan även välja en öppen plattform som fungerar i de flesta färger. Men det är mest i teorin.
Till sist det som styr valet av färg helt och hållet – vindhastighet. Ett besök på Halo ger dig en ledtråd. En blå bräda fungerar endast i mycket lite vind, en vit när det blåser lite mer och är du en fett vågad grabb målar du brädan oxblodsröd – då får du en bräda för vindar över 117 km/h. Respekt. Då kan det vara bra att ha valt en lite tyngre färg.
Personligen skulle jag måla min bräda osynlig. Löser en massa fraktproblem, om inte annat.
Måla På!