dr-masse
Forum Replies Created
-
Ser fram emot nästa rapport i mer vind å rätt förhållanden, håller med Bosse om att det bland annat är sån’t här som gör konfen!
Surfa På!
-
Ah, alltid kul när det man skriver får träff i verkligheten 🙂 Hur ofta händer det på jobbet? Vill dock påpeka att jag vill undvika att framstå som någon tokpromotor av den bräda som just jag råkar ha under mina fnossingar. Tror att brädor som Starboard Carve 140 å Drops Bomber levererar liknande resultat. Men visst, jag ÄR nöjd med FD 70:an. Själv kör jag V8 8.5 och kommer att slänga på minst 9.0 nästa år, Diablo 9.2 känns lite lockande… Min senaste upptäckt är att med Diablo 7.2 går det fint att hoppa med AHDn, det är skoj!
Surfa På!
-
Du har redan fått en del bra tips här men eftersom jag kört med 7.0 en hel del på en rätt lik bräda (Fanatic Bee 274) så kommer lite till:
– Seglet är inte för stort
– Fenan är OK, visst du kan köra med en 38:a – 40 eller så men jag misstänker att du på din nuvarande nivå inte lär märka någon större skillnad
– Du har fått bra råd om riggning, se till att ha tillräckligt nedhal, hellre lite för mycket än för lite. På det där seglet kan du lugnt ha ett ganska löst (bukigt) akterlik ned till tredje lattan från toppen. Fina riggtips finns på http://www.ezzy.com och på http://www.sailworks.com. Visst, andra märken men bra tips! Du kan även mäjla grabbarna på Simmer, själv fick jag väldigt bra svar.
– Som tidigare påpekats bör du ha mastfoten långt fram. Nästan längst fram, skulle jag faktiskt tro (lite beroende på hur lång du är, själv är jag enånitti och körde med min 7.0:a nästan allra längst fram på min Bee).
– Vad gäller bukighet i segel så är min erfarenhet att man nästan alltid kan köra med mindre buk än man tror. Seglet fylls ändå bra med vind och halvvind/höjd går bättre. Det läge då man är hjälpt av mer buk är främst på slör, men det gäller främst segel som är lite större än din sjunolla.Hoppas att du får ordning på grejorna, tror att du kommer att få mycket kul med det seglet på din bräda!
Surfa På!
-
En av mina allra bästa surfupplevelser är väldigt lik din, fast på Ålands hav. För fem-sex år sedan seglade ja å min brorsa uppe vid Svartklubbens fyr norr om Grisslehamn. Blåste en bra nordlig vind, som var lite byig vid land. Av någon anledning börja vi köra rätt ut. Långt. Och vilka ramper vi fick! Dyningen kom lite östligare så det var bara å ladda på… Vi vände när vi såg Åländska ytterskärgården å seglade in igen, otrolig halvinds/slör segling på 2-3 meters dyning (när brorsan var på andra sidan dyningen såg jag knappt hans masttopp). Ofta undrar jag varför jag inte gjort detta oftare, löjlig härlig upplevelse som etsat sig fast rejält i minnet. Håller med om att öppna havet är en närmast oslagbar upplevelse ur vindsurfingsynpunkt! Kul att du hade så kul!
Surfa På Öppet Hav!
-
Åkte i alla fall å hade en fin dag, dock lite stökigt. Oj! vad folk det var. Det där med “spolad” var det väl lite ironi runt, brukar kunna undvika det. Vanligtvis. Men trots att jag höll mig en bit ut så minsann om jag inte lyckades med en liten “klantarselrond” inne bland stenarna. Måste sett väldigt snitsigt ut. Ibland undrar jag varför jag i stort sett varje gång jag seglar slår till med minst en rejäl fummelstund? Nåja, det var en suverän dag ändå, hoppas att fler som var där njöt av väder å vind!
Surfa På!
-
Detta var faktiskt ett tungt skäl till att jag valde FD 70. Ville ha en “bredbrädas” tidiga planing men med lite mer kontroll. Och tycker nog att jag fått det. Kört med bra tryck i både Supersonic 6.7 och Diablo 7.2 vilket den klarar fint. Samtidigt går V8 8.5 utan problem, skulle säkerligen kunna hantera en nionolla oxå. Var ute i söndags och seglade med en kille som körde Z1 7.0 och en Seatrend 295:a, gick minst lika fort om inte lite snabbare…(hoppas att han inte läser detta 😉 och planade klart tidagare. Tror att detta har mycket att göra med AHDns smalare häck och tunnare outline. Ja säjje de funka!
Surfa På!
-
Eeeeh, det är väl en annan diskussion? Skall killen välja en räjsbräda eller en mer användarvänlig kryssare? Själv valde jag bort räjsstuket och har aldrig ångrat mig. Jo, jag har testat räjsprylar oxå och har roligare på min FD 70. Skulle jag tävla är det dock ett enkelt val!
Surfa På!
-
Om du vill läsa om tankar kring detta och hur jag valde en Free Diamond 70, leta efter ämnet “Den ultimata kombinationen” här på konfen. Där finns det några inlägg i ämnet…
Surfa På!
-
Håller med helt om att Halo är onödigt plottrig och klickig. Dock sitter jag på fast lina (på jobbet…) varför det går rätt fort ändå. Animationerna är trevliga, då ser man hur lågtrycken rör sig å så. DMI är oxå bra och WetterOnline skulle vara finemang med lite tydligare “vindpilar”.
Det faktum att båtwebben finns på WAP har faktiskt gjort att jag för första gången skulle vilja ha en sån telefån.
Nåja, det brukar ändå alltid bli som blir, oavsett prognoser…
Surfa På!
-
Du talar sanning! Kollade just på Halo och nu undrar jag om det inte blir gamla hederliga Östkusten i helgen ändå…
Även om jag VET att femdygnsprognoser är mumbo-jumbo så slutar jag aldrig hoppas, obotlig optimist. Jag tillhör den där hopplösa skaran vindsmurfare som riggar femhalv “eftersom det ser ut att öka” och väl på vattnet önskar att jag hade en åttanolla i nävarna…. Jag lär mig aldrig, men va f-n…
Surfa På!
-
Japp, i år åker även jag ner:
Hallands Väderö – Nidingen
5 dygnsprognos, utfärdad 4 september 2000 kl
En högtrycksrygg drar bort österut från Östersjön på onsdag och följs av ett mindre lågtryck över södra Sverige på torsdag. Fredag-lördag rör sig ett omfattande lågtryck in över mellersta Skandinavien västerifrån. Onsdag: Syd till sydost 4-9 m/s. Något regn. Torsdag: Sydost till syd, 6-10 m/s. Måttlig sikt i regn. Fredag och lördag: Först syd, senare byig sydväst till väst, 13 till kuling 18 m/s. Måttlig sikt i regnskurar.Ser hyfsat lovande ut…
Surfa På!
-
Lysande! Nu är jag både nöjd å nyfiken på ställe å prylar – precis som det ska va. Tack!
-
Nämen sådär får du ju inte skriva. Vill ju veta mer om seglingen – hur mycket blåste det, vad körde folk för storlekar och, kanske framförallt, är Rullsand värt ett besök? Lite mer än två meningar får du plita ner, annars blir man sådär grinig å sur för att man inte kan sväva iväg i lite sköna “nyaprylartankar” eller “seglavågoriRullsand” flum såhär på arbetstid…
Surfa På!
-
Nu har väl äntligen Östergötland fått sitt eget Rox Ness Monster som lurar nere i sjön och väntar på nästa kuling… 😉
-
Jag gillar Blå Rummet hårt! Kul med några som skriver bra och kul om vår sport. Dock tror jag att följande skulle kunna vara värt en funderare:
– Lägg in artiklarna löpande och strunta i “färdiga nummer”. Det gäller att dra fördel av nätet och verka på dess villkor. När ni har en kul å klar artikel – lägg ut direkt! Ni har ju ingen tidning att trycka.
– Fokusera på innehåll, nyheter och frekvens snarare än layout, bilder och helhet. Visst, den nya loggan är supersnygg men sajten i sig är redan såpass läcker att Art Directorn i er borde kunna ta ett kliv tillbaka (även om det är svårt…).
– Koppla hårdare till konfen! Varje ny artikel eller händelse borde blänka till här! Då skulle man kolla mycket oftare! Och både konf och Blå Rummet skulle bli något som vi alla vill ha (eller i alla fall jag ;-): en ledande och levande vindsurfingkonf på nätet kombinerat med en j-igt läcker nättidning!För jag misstänker nämligen att ett skäl till att det inte hänt något på väldigt länge på Blå Rummet är att ni fastnat lite i ert tänk runt “färdiga nummer” och gillar hårt att ha en utseendemässigt läcker sajt. Och det förstår jag helt och fullt! Men vi som läser vill ha förändringar oftare till förmån för en mer levande sajt än vad Blå Rummet har varit på sistone. Men fortsätt för t-san! Vill verkligen ha kvar Blå Rummet!
Surfa På!