dr-masse
Forum Replies Created
-
SKOJAR DU MED MIG? Otrooooooolig tajming! 9-20 september passar helt perfekt! En hundring natten är inga som helst problem! Mäjla gärna ditt mobilnummer till drmasse@fotstropp.se. Hörs! (får besked idag om det funkar, tror nog det…)
Surfa På!
-
Det känns ju som om vi är några som kan tänka oss att ta tag i detta. Blir vi bara en fyra-fem man som “kärntrupp” med support från övriga så kan vi komma långt…Kanske ordna ett litet möte? Per, håller med dig helt å hållet om att vi nog inte skall gå loss på träd å grönska. Vad säger ni?
Surfa På!
(enda nackdelen med ett möte är att mitt välskyddade alter ego “Dr Masse” blir avslöjat, men va f-n… 😉
-
Ehh, tänkte mest åka å segla någonstans där det blåser och finns folk. Nån som vill hänga med till Danmark, kanske?
Surfa På!
-
Hej på er!
Om man skulle hänga en vecka på Öland mellan 11 å 16 september, finns det några där att segla med? Kommer kanske att kunna ta en vecka mellan jobb.
Vi kanske ses?
Surfa På!
-
270 bom! 11 kvadratsegel! Nu börjar det bli stora grejor. Med tanke på att det pratas om en-metersfenor och brädor lika breda (eller mer…) så undrar jag om vi inte snart kommer att se lättvindskit som skiljer sig rejält från andra surfprylar? Helt andra typer av master, segel, bommar, fenboxar osv. Snart kommer det väl en bräda som är väldigt lik en sån här:
Jag menar, ta bort en kille, låt han hålla i en jättebred bom och köra med någon späjsad hängsele. Kanske inte så långt borta som vi tror…Kusligt, eller hur? 😉
Surfa På!
-
dr-masse
Member29 augusti, 2000 at 07:16 in reply to: LIVET ÄR FULLT AV PRIORITERINGAR!!!VEM VILL INTE SEGLA I 26° GRADIGT VATTEN OCH SAND MELLANT TÅRNA…Calle, inte visste jag att du var en så elak grabb. Han har man sett en flinande, till synes lycklig och harmonisk filmnisse framför sig mest hela tiden och så handlar allt bara om en enda sak – hämnd. Riktad mot mig 😉 Och träffar rätt hårt gör det oxå.
Aj!
Nej, jag tänker inte skriva här vad jag lagt på surfprylar de senaste tre åren. Min fru, arbetsgivare eller skattmasen kanske loggar in här, kollar mina threads och vips! ogift, arbetslös skattebrottsling. Fast jag har märkt att när frågan “å vad har du lagt på det här?” ställs av polarna så trimmas totalssumman snabbt neråt å halvsanningar kring “bytt in mycke grejer” å “du vet, kört sönder en del” samt “det var det sista seglet de hade kvar i den sajsen” ramlar fram oroväckande fort ur min mun.
För du har ju rätt. Aj! igen. I å för sig har jag de senaste åren mest använt innevarande år till att handla upp mig fett efter en längre tid av surfprylsmässig karantän. Det finns en litet antal inlägg här kring “Den ultimata kombinationen” som en viss undertecknad varit inblandad i. Kan bli svårt att smita undan från fakta här…
Men jag har faktiskt seglat en del i år, trots en usel, stinkande dålig sommar för min del. Runt 30 gånger har det blitt, varav 10-12 bra (typ åtta gånger med 6.2 å en tre-fyra till me femhalv). Saknar dock några härliga survivaldagar för att vara nöjd. Å det är det dåligt med här i Svea.
Men det är en otroligt befogad tanke du har. Och jag tänker den själv. Ofta. Och nästa år kommer det att snålas betydligt hårdare på prylfronten till förmån för – just det! – resor. Min fru öppnade till och med upp med förslaget “tänk om vi skulle vara 5 veckor i Portugal nästa sommar?”. Och då talar vi 10 minuter från Guincho….Jag älskar henne mer och mer.
Om inte annat så har ditt inlägg lett mig in på den rätta vägen. Känner mig lite frälst, faktiskt. Kanske en idé till nästa rulle? Mer religiöst tema? 😉 Men vad dum jag är, de är ju redan religiösa…
Jo, jag tror nog att många av oss skulle vilja resa mer. Tror dessutom att många skulle få ut mer av sporten och snabbt bli bättre. Och helst åka till Maui mest hela tiden (kan inte fatta att jag fortfarande inte varit där! Men det blir la kul när jag väl drar…). Samtidigt har jag valt att handla lite mer grejor eftersom jag av olika skäl har svårt att åka. Mest typ de som betalar mig just nu trots att jag skriver detta. Och att jag ville segla hemma i år. Och inte vill bli sittande när det väl blåser här i Ståkkhålm å jag är ledig. Tokigt, eller hur?
Nåja – nästa år skall det resas! Reportage kommer, text får det bli för min del. Men vi hoppas på fler filmer!
Surfa (res) På!
-
Hmmm, det lilla jag hört är att Simmer kommer att sys i Prydes fabriker. Sen talas det om att Halmstadsligans avtal med Simmer är på väg ut och kommer att tas över av Neil Pryde som helt enkelt pröjsar mer. Så som jag har förstått det så kan det således bli så att Simmer blir ett “andra märke” hos NP (för att ersätta förlusten av Arrows) och inte kommer ha någon särskild koppling till Sverige längre… Tomas Persson lär väl fortsätta designa, dock? Men de som vet mer kan väl skriva det här? Håller med om att en konf är till för lite snabba rykten å så…
Surfa På!
-
Jodu, kommer nog att avvakta med carbonbomsköpet tills det verkar säkrare att handla en kolpryl för femtusen lusidorer… Känner tre pers som kört av carbonbommar i år, samtliga i stort sett nya (bommarna, alltså ;-). Bommarna har körts av i frambeslaget. Det finns väl anledning till att Fiberspar titt som tätt refereras till som “Fibersnap”…
Surfa På!
-
Den V8:a jag har är en 99:a, har inte kört 2000-modellen, som verkar vara annorlunda vad gäller skärning och tänk (en latta under bommen, exempelvis). Själv är jag klart nöjd med mitt segel, dock. Jämför jag med RX2 9.4 (vilket jag dock endast seglat en gång), Supersonic 6.7 å 8.1 samt Diablo 7.2 så är intrycket följande:
– Tidigare planing, bättre stabilitet och höjdtagning än de “camberlösa” segel jag prövat/har
– Hyfsat hanterbart för sin storlek
– Enkelt att rigga, inte alls bökigare än mitt Diablo
– Inte lika stabilt som RX2:an (som jag upplevde som närmast snuskigt stadig) men mycket lättare att ha å göra med i riggning, manövrar å dra upp.
– Oväntat bra vindregister, att gå från 8.5 till 6.2 är inga problem.För mig, som inte är någon räjsnisse, så föredrar jag V8:an framför ett rent räjssegel. Eftersom jag ändå vill ha hyfsad speed, höjdtagning och ett brett vindregister i ett större segel så blir det nog cambers i fortsättningen på segel över 8 kvadrat för min del.
Jag kör med en FreeRide Pro mast och Neil Prydes Competetion bom (alu). En Carbonbom vore mysigt, men de är ju så f-at dyra…
Surfa På!
-
Fixade för länge sedan en bom med alu från (minns inte om jag lyckades laga den, men de hade en j-a massa alurör):
Metallvaruhuset Sverige AB
Finspångsg. 42, Box 51
163 91 SPÅNGA08-621 98 00
Ligger i Lunda industriområde, mellan Spånga och Jakobsberg/Viksjö. Lycka till!
Surfa På!
-
Designas av en kanadensare som heter Rob Mulder som tillsammans med Ken Winner var j-igt tidigt ute med AVS-brädor. Undrar om han till och med inte sitter på någon form av patent? Nåja, kolla in “Nose-vent” brädan som väl är lite annorlunda i nosen mot det mesta man sett…Idéer verkar inte saknas…
Kolla in mer på http://www.robertssailboards.com/
-
En fråga som är enkel att svara på – höjdtagning! Ibland skulle det vara kul att kunna få ut lite bättre höjd ur den. Dessutom så finns ju alltid de där tillfällena då man skulle vilja plana lite, lite tidigare…
Skälet till att jag ändå inte vill ha en räjsbräda är främst enkelhet och manövrar. På AHDn kan jag plöja runt rätt rejält länge, hoppa lite och ha roligare än med en räjsbräda. Dessutom så är den avsevärt mer lättkontrollerad i mer vind. Skulle inte vilja segla alltför länge på den Falcon 75 jag testade med bra tryck i 7.2:an…Vilket faktiskt fungerar fint på AHDn!
Surfa På!
-
Såhär lite in på säsongen tänkte jag bidra med lite tankar kring min kombo, som blev till mycket tack vare info här, och hur det har gått. Detta inhandlades efter diverse byten, försäljningar, presenter och övertrasseringar:
AHD FreeDiamond 70
Fanatic Bee 84NP V8 8.5 (99:a)
NP Diablo 7.2 2000
NP Supersonic 6.7 (99:a, hade jag innan) – bytt till NR 6.2 2000
Gaastra Heatwave 4.7 och 4.2 (97:or, hade jag innan)Tre master (två nya) + 2 bommar (en ny)
Det som var helt rätt var FD 70:an. Ibland kan jag sakna att den inte är lite “räjsigare” men som helhet har den levererat närmast exakt vad jag var ute efter:– Tidig planing
– Fortfarande kul
– Hyfsat manövrerbar för sin storlek
– Mer segling!Utan att överdriva har jag fått nära 20 dagar mer på vattnet i år med AHDn och 8.5an än tidigare kit medgav (Bee 274 + 7.0a). Ett köp jag är mycket nöjd med! Jag har dessutom under året provåkt rena räjsgrejor och inser att det inte är något för mig så länge jag inte tävlar. När jag dessutom fick en Diablo 7.2 i jättegammalpräsang av min fru (och hur många pluspoäng är inte det?!?!?!?) så är jag superbra kitad med min FD 70.
Bee 84an är jag kanske lite mer tveksam till om den var helrätt. Jag bytte min Supersonic 6.7 till en NR 6.2 vilket passar brädan mycket bättre. Dock tycker jag att den är rätt trög upp i planing och kanske, kanske, ett snäpp för liten. Men det kanske hösten ordnar till? Den är snabb, kul att segla med och fin-fin att hoppa med. Dock vill jag ta ut den i lite vågor innan ett slutomdöme kan ges. Men ibland undrar jag om jag inte skulle handlat en ren vågis, typ en RIP 263. Hå, hå, ja, ja, inte lätt att välja…En såndär Fanatic Cross 90 ser ju mysig ut…Hmmmm…
Några små tankar finns kvar dock:
Ibland saknar jag en helt vanlig slalom/freeride bräda typ 275:a att åka runt på de där dagarna när det är tryck i 7.2 eller 6.2…Kanske sälja Bee:n och handla nytt? Komplettera med en vanlig vågis…Men då blir det så där förbannat mycket grejor igen… Vill egentligen inte ha fler än två brädor.
En annan tanke är att jag skulle nog ha kunnat handla en större stor-bräda, typ AHD FD 77, och en snäppet större minsta bräda, typ Mistral WaveScore 88. Ännu mer segling samt en mindre bräda som åker fram lite oftare. Och de dagar det blåser, ja då får jag väl hålla i lite extra…
Summa summarum: Mitt kit har funkat kalas under året, mest nöjd är jag med de stora grejorna. Vill man ha två brädor som kompletterar varandra och segla mycket så är något åt det här hållet en fint alternativ!
Surfa På!
(Om någon vill ha mer info om specifik bräda eller segel så skriver jag gärna några rader till och förpestar konfen med 😉
-
Ah! Om ditt resonemang slår igenom ser jag för första gången i mitt liv möjligheten att komma på ett frimärke! Vilket måste vara så långt man kan komma här i livet, vem bryr sig om karriär, kändisskap och barn när man kan bli förevigad på ett frimärke? “En liten mesig datanurd som vet allt på konfen men i praktiken ingenting.” Hållåååååååå, Posten! Här är jag!
Annars är ju förslaget med “Freestajlseglaren med en femlitersdunk under armen” det första frimärke som jag faktiskt skulle rusa iväg till närmsta postkontor och köpa en hel rulle av. Posten behöver ju hippa till sig lite…
Surfa På!
-
Inlägg som dina får mig så lycklig. Äntligen någon som bär med sig svaret på den ständiga gåtan – vad är det som exakt kännetecknar en vindsurfare? Eftersom Fredrik Palm uppenbarligen inte är en vindsurfare trots att han tillbringar oroväckande mycket tid på något som många skulle identifiera som, ja till och med svära på, var en vindsurfingbräda. Men det räcker tydligen inte. Därför bifogar jag, som den lyckligt ovetande figur jag är, en liten checklista på tänkbara faktorer som avgör om någon är en vindsurfare eller inte. Du, som har svaret, kan väl rätta den och leda mig, ack ovetande slyngel, rätt?
– Vindsurfare seglar inte med centerbord
– Vindsurfare blir alltid uppmärksammade för sin bildskönhet och skänker därför sin sport osannolik framgång varje gång de syns på bild
– Alla som vindsurfar är inte vindsurfare
– Vindsurfare har attityd och ser noga till att hälsa eventuella nykomlingar som inte kvalificerar som vindsurfare trots att de ännu inte vindsurfar ovälkomna till sporten. Särskilt noga är man med folk som eventuellt har ett liv. Även folk som vindsurfat i flera år kan råka ut för detta eftersom de inte är vindsurfare trots att de vindsurfar enligt sin dessvärre naiva vanföreställning.
– Ett lagom inskränkt, arrogant och folkskyggt beteende är faktorer som direktkvalificerar i stort sett vem som helst som vindsurfare även om de i själva verket bara åker skateboard. Eller sysslar med konstsim.Hoppas att du, “Anonym”, kan ge mig svar. Själv är jag skapligt ointresserad av vindsurfing i OS men att säga att Fredrik Palm inte är vindsurfare och förstör sporten varje gång han är på bild gör mig lite osäker…. är jag vindsurfare?