Forum Replies Created

Page 420 of 427
  • dr-masse

Member
    22 augusti, 2000 at 07:55 in reply to: I valet och kvalet mellan…

Varför säljer du? Nyfiken.

• dr-masse

Member
    21 augusti, 2000 at 13:30 in reply to: Nils Rosenblad slutar på Pryde…..

Jodu, retrokänsla är aldrig fel! Själv riggade jag mitt gamla, fina Raf Wave 5.2 med en härligt fet North Heavy Duty-mast förra året och tog en sväng. Det har hänt en del sen dess, kunde jag lugnt konstatera. Samtidigt kan jag ibland sakna att ha lite kamp med prylarna…

På tal om tidiga free-leach segel – var inte ART med allas vår Monty Spindler rätt snabba att haka på? Seglade en hel del med en polares ART vågsegel anno 91 (kan det ha hetat Wave Pro?) som var väldigt annorlunda mot mitt Raf Wave. Kanske inte en ren free-leach design, men definitivt något åt det hållet! Oj, vad det var coolt, det seglet!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    18 augusti, 2000 at 08:19 in reply to: Nils Rosenblad slutar på Pryde…..

Diskussionen på neilprydemaui.com är minst sagt intressant…Barry Spainer, Willem Blauuw, Phil McGain och några andra figurer är rätt kul att följa. Personligen tror jag inte att en enskild designer är så himla, himla viktig utan att det är en kombination av ett flertal faktorer. Jag menar, sätt typ Ross Brawn (Ferraris designer) i ett risigt stall (typ Minardi) så lär de inte vinna ändå.. NP är onekligen en av få firmor som har erfarenhet och de finansiella muskler som krävs för att lyckas på toppnivå och kan ge en bra designer fin-fina förutsättningar för att lyckas. Pat Goodman är ett bra exempel, han gjorde ett utmärkt jobb med Gaastra 0X, 1X, 2X och 3X segel, något han fortsatt att utveckla på NP.

En lite kul grej i sammanhanget – tänk om Tomas Persson skulle dyka upp som gubben i lådan? Bringdal verkar haft bra speed på sina grejor på sistone och Simmer lär komma att sys i NPs fabriker…Hmmm, en kul tanke…Kanske dags för Anders att bli segeldesigner…

Surfa På! (vilket det varit skrämmande lite av för min del på sistone…VAR ÄR VINDEN?)

• dr-masse

Member
    10 augusti, 2000 at 13:59 in reply to: KLM

Kolla upp vad de tar för en golfutrustning. Själv har jag kommit ner på löjligt låga summor de få gånger jag rest med prylar tack vare detta. Ofta ligger golfklubbor på typ 600 spänn, i många fall får de svårt att förklara varför en bräda då skall gå på 10 000:-. Ett annat, mycket bra, sätt är att strunta i bräda eftersom det är där problemet ligger. Flygbolagen ser fortfarande en Mistral Superlight II (380 lång, 30 kg, ömtålig som f-n) framför sig när man säger att man vill ta med sig sina vindsurfinggrejor. Packa ihop segel, bom (-mar) och master i typ en Streamliner och säg att det är volleybollnät eller nå’t. Det gjorde jag, 400 spänn T&R till Portugal! Reguljärt! Max 1000 spänn i många fall, då kan du köpa (eller hyra) en bräda på plats och sälja innan du åker hem. Billigare än övervikt i alla fall…Åsså får du segla på dina egna segel, vilket ofta är kul!

Lycka till!

• dr-masse

Member
    10 augusti, 2000 at 13:51 in reply to: GPS:tester forts.

De här testerna är roliga. Vad är din maxhastighet hittills? Borde du inte kunna gå snabbare med Diablon än GTXen i mer vind? Varför tror du inte det?

Surfa På!

• dr-masse

Member
    10 augusti, 2000 at 12:16 in reply to: Fotstroppar..

Eehhh, den gamla räkan…Jo, om man tävlar i just slalom med stora segel, mycket vind och lite halvstökigt med folk till höger å vänster så skulle nog kanske rent utav händelsevis trots att det vore helt osannolikt även till och med jag börja med bakfoten först (men säg inte det till någon)…Men jag tror fortfarande på att det är lättare att lära sig med framfoten först 😉

Surfa På!

• dr-masse

Member
    10 augusti, 2000 at 10:18 in reply to: Fotstroppar..

Själv fnular jag alltid in främre foten först oavsett vindstyrka. Snabbast, säkrast och inga kastfall med rätt teknik. Tycker nog att du skall öva på främre foten först då jag är rätt säker på att du kommer att lära dig fotstroppsegling snabbare då (det är mycket lättare att få in bakre foten när främre är på plats än tvärtom).

Surfa På!

• dr-masse

Member
    8 augusti, 2000 at 08:39 in reply to: USA

http://www.windsurfingmag.com/ hittar du rätt mycket om resmål i USA. Utan att ha varit på Hawaii (snyft!), förutom som åttaåring 1978, gäller det så vitt jag vet vanligtvis att det är blåsigare på somrarna men större vågor på vintrarna. Många väljer att åka typ mars – maj. Norra Kalifornien verkar inte alltför tråkigt, men är ju lite kallare…

Surfa På!

• dr-masse

Member
    13 juli, 2000 at 11:54 in reply to: brännmanet

När Monica i “Vänner” brände sig på en brännmanet ställde minsann Chandler upp (efter att Joey inte klarat av att leverera). Här ser jag en klar fördel med att kissa i dräkten – har man bränt fötterna på en brännmanet så neutraliseras smärtan på ett listigt sätt…Så länge det rinner ner, vill säga.

Annars lär Salubrin fungera fin-fint. Inte fullt så vildmarksmässigt, men bra om man vill slippa känslan av att ha dragit sina fossingar genom brännässlor i flera timmar.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    10 juli, 2000 at 12:36 in reply to: North Sails – AHD Testvecka på västkusten!

Tänkte bara säga att jag testat lite av grabbarnas prylar och det var kul! Bra idé tycker jag, om inte annat är det skoj att jämföra med vad man har.

Lycka till!

• dr-masse

Member
    7 juli, 2000 at 10:09 in reply to: olika brädtyper?

Hmmm, koll å koll. Många år av misstag snarare…Och lite rätt ibland oxå!

Tror nog att en bräda i hundralitersklassen är för liten som första-bräda för dig. Dessutom så får du inte segla så ofta som du kan (åtminstone här i Estocolmo) vilket gör att det tar längre tid. Och lång tid, det är inte kul.

Hmmm, tre tusen calamares handlar ju inga radda prylar direkt…Om du kan, lägg en fem-sex tusen istället. Då har du mycket, mycket bättre chanser att hitta både bräda å rigg som du kommer att bli nöjd med och använda istället för att lägga hälften på nå’t som riskerar att skapa sura miner mest hela tiden.

Om jag vore dig skulle jag leta upp en lite större bräda, typ 3 meter, med minst 130 friska liter i bagaget, typ en stor F2 Xantos eller Fanatic Bee (utan centerbord). Ett annat fint köp som nog går att hitta till skapligt pris är en Bic Techno eller liknande. Kommer att kräva viss envishet men är inte omöjligt. Dessutom blir det mer seglat än om du köper en hundraliters sak. Denna kompletteras lämpligen med en rigg kring 7 – 7.5 kvadratos utan cambers till å börja med. Men då förutsätter jag att du har seglat lite granna i alla fall.

Och eftersom detta kommer att göra att din inlärningskurva kommer att gå löjligt fort kan du komplettera med ett mindre segel och bräda (som går att hitta till bra pris) när storbrädan och sjuhalvan är i vägen i dina gigantiska dubbla push-loopar på Baggensfjärden senare i höst.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    6 juli, 2000 at 11:28 in reply to: olika brädtyper?

Till att börja med – som ny i sporten finns det inga dumma frågor.

Olika brädtyper finns det många av. En sajt som beskriver det hela rätt bra finns på http://www.islandsports.com/_general/default.asp?riIDSection=1. Där har man kategoriserat enligt:

ALL AROUND WINDSURFERS
    Gamla hederliga brädor, ofta med centerbord. För att kryssa runt lite, lära sig på eller ta med vovven på slören.

Exempel: Fanatic Viper, Hifly Magnum, Mistral Malibu.

FREERIDE/BUMP & JUMP BOARDS
    Här finns de flesta av dagens brädor. Allt från lite större saker till små brädor som även går fint att segla vågor med.

Exempel: F2s Ride-brädor, Fanatics Bee-brädor, Mistrals Flow-linje, Starboard Free, AHD Freeride

FREESTYLE BOARDS
    En relativt ny “klass” som handlar om mindre, lättplanade, manövrerbara brädor som man kan hoppa å lära sig nya trick på. Inte snabbast, men tillräckligt snabba för de flesta av oss.

Exempel: Mistral Score, Fanatic Skate, RRD TwinTip, ADH Maxxride, Starboard Carve, F2 Air

KIDS BOARDS COMPLETE
    Om fem år skall jag köpa en sån här till min kommande son, Robby (nej, jag har inte pratat med tjejen om namnet, men det skall nog gå bra 😉

RACE LONGBOARDS
    Långa brädor (typ 380 cm) med centerbord för tävling. Inte många som köper längre, de enda som använder de är väl de som tänker segla OS i Sydney…

Exempel: Mistral Superlight

RACE WIDE BOARDS
    Brädor för tävling eller den som vill ha bästa fart. Planar tidigt, tar höjd och går fortast. Om man är duktig.

Exempel: Mistral RTX, Fanatic Falcon, Starboard Formula, AHD Diamond Race, F2 Race XL och XXL, RRD Avantrace

RECREATIONAL WIDE BOARDS
    Lättplanade brädor som är lite kortare och bredare än vad som var vanligt för 2-3 år sedan. Skulle nog kunna tillhöra “Free-ride” kategorin. Lättseglade saker som man har kul på.

Exempel: AHD Freediamond, Mistral Vision, Starboard Carve 140

SLALOM BOARDS
    Påminner en hel del om en Free-ride bräda i samma storlek (270 – 280 långa) men är gjorda för fart, fart och mera fart.

Exempel: F2 Slalom S och M, RRD Avanslalom, Mistral RTX, Starboard Sonic W55 å 52

WAVE BOARDS
    Brädor för vågsegling, finns numera i alla möjliga storlekar förutom riktigt stort. Funkar kalas som hårdvindsbräda i de flesta fall.

Exempel: Naish Wave, RRD Wave, Fanatic RIP, F2 Wave

Genom att kolla in några av exemplen får du en bättre känsla för vad som finns. Kom ihåg att sådana här kategoriseringar är farliga! Det är bara en hänvisning, varken mer eller mindre. Vill man köra med en slalombräda i vågor så kan man. Det handlar om att hitta en bräda som passar dig och där du seglar.

För att kunna ge ett bra svar så är det bra att veta följande om dig:

– Hur mycket väger du?
    – Var kommer du att segla mest?
    – Hur mycket dollars hade du tänkt att slanta upp?
    – Hur duktig är du nu?
    – Hur myket tänker du segla?

Då kan vi här på konfen ge dig bra tips om första bräda.

Lycka till!

• dr-masse

Member
    23 juni, 2000 at 06:13 in reply to: En liten sport

Ditt inlägg är djupt oroande men samtidigt rysligt träffsäkert och helkul på samma gång. Läbbigt.

“…en massa självupptagna nörd-nissar som speglar sig mer än 5 minuter per dag” är en ryslig mening. De dagar jag rakar mig, vilket är alldeles för ofta, tillbringar jag nog 5 minuter framför spegeln. Aaaaaaaaaaaargh! Är jag de dagarna en själupptagen nörd-nisse? Jag måste raka mig snabbare. Eller utan spegel. Eller blankt strunta i resultatet.

Nu raskt över till en del av ditt inlägg som jag förväntar mig att du var sådär mysigt nöjd med när du knackade ner eftersom det blev både läsvärt och kul:

“Plötsligt dyker en massa “skånska försäljartyper upp” från ingenstans och i värsta fall träder diverse “surf-poliser” in på arenan i form av nån halvofficiell förening och kräver att man fäster en lång lina i ett träd iland och surfaren i den andra ändan för annars kan man ju drunkna och vem vill det. Nej fy. Sporten kvävs och pionjärsporten övergår till att bli en lagom-nördar-sport för den stora massan och då är det kört. Totalt kört.”

Det här leder mig ofelbart till en av de svartaste perioderna i mitt liv. Två veckor sommmaren 1986. Vi talar ett år precis efter perioden då vindsurfing faktiskt var otäckt stort här i landet. Varje bensinmack med självkänsla sålde en komplett vindsurfingutrustning vid sidan av kylärvätska, Expressen och råläbbiga snurrande bakteriealstrande korvar. Jag vet, korvarna fanns inte då, men de fanns där redan mentalt i mackföreståndarens huvud. Vid den här tiden träffar en intet ont anandes Masse (ej dr ännu) en man som vi kan kalla Bosse. Vilket han faktiskt hette. Bosse visste inte ett smack om vindsurfing. Men det var populärt. Och sålde. Därför hade Bosse, som inte bara smärtfritt kvalar in som “skånsk försäljartyp” utan dessutom når gruppen “slickad ståkkhålms lätt överviktig e-Business Developer typ” utan problem, köpt upp sig på ett berg av surfprylar av varierande sort. Vinta, Kestrel och Johny Myrin tillhörde kvalitetsmärkena (att idag jämföra med Alpha, HiFly och eh, hmm, filmjölk?). Det var allt från ihåliga div II-brädor till en enda stackars liten Mistral Diamond Head – den tog jag direkt. Detta ställdes upp i två containrar på Norr Mälarstrand under två juniveckor.

Hemska scener utspelade sig. Till intet ont förbipasserande figurer (någon kallade de för “kunder” men det tog ingen på allvar) krängdes surfprylar av allra sämsta sort till höger å vänster. Än idag får jag en tagg i hjärtat när jag stöter på en gigantisk Johnny Myrin bräda längst in i någon sjöbod som inte sett varken hav eller ljus sen, just det, sommaren 1986.

Och så undrar folk varför vindsurfingens popularitet under åttitalet minskade snabbare än värdet på Framfab…

Du avslutade med en öm punkt. Tester. Det är kul med tester. Själv får jag min dos hyfsat tillgodosedd genom webben å utländska blaskor men visst vore det kul med lite inhemska varianter! Ett sätt, som jag å nåra till försöker bidra till, är att skriva här på konfen om våra erfarenheter av nya pryttlar.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    23 juni, 2000 at 05:33 in reply to: En liten sport

Det är jättemassvis med folk som sysslar med utförsåkning. Är roliga slalomprylar billiga? Nej. Är de dyra som f-n? Ja. Billigare relativt sett än 1978 (då utförsåkning fortfarande var hyfsat obskyrt). Nej.

Det finns fler golfare än kackerlackor i det här landet. Det enda det har fört med sig är att golf nu är dyrare än någonsin.

Om den främsta ambitionen med att få vår favvo-sport att växa är att “kunna köpa billigare prylar” då är det nog dags att börja med nakenbad. Där är utrustningen billig 😉

Surfa På!

• dr-masse

Member
    20 juni, 2000 at 06:53 in reply to: AHD FD 70

Det är väl så att alla sandwich brädor löper den här risken…Men på FreeDiamond serien har AHD kört med ett extra lager med lite mer slagtålig yta (“Protec” tror jag att de fyndigt har döpt det till) som verkar funka på min i alla fall.

Tror inte att AHD är mer ömtåliga än andra brädor, förutom att färgen skrapas av löjligt lätt. Det är mycket snack om detta, men RRD, Naish, JP, ja, i stort sett alla brädor verkar kunna pajja bara de misshandlas lite grand…

Med tanke på att nästa alla lite exklusivare brädor, utom AHD å Fanatic, snickras ihop i samma fabrik i Thailand är nog kvalitetsskillnaderna inte sådär gigantiska. Själv tycker jag att problemet snarare är de flesta brädor inte håller tillräcklig kvalitet, kanske dags för en ny byggteknik?

Surfa På!

Page 420 of 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

You must be logged in to create new discussions.