Forum Replies Created

Page 421 of 427
  • dr-masse

Member
    19 juni, 2000 at 20:48 in reply to: AHD FD 70

Hej!

Är en klart nöjd ägare till en FD 70. Dock väger jag 75 fjädrar varför den är lite annorlunda för mig. Vad har du tänkt att ha den i för användningsområde? Enda bräda eller kompletterar du med en till?

Själv har jag den som en lite roligare lättvindsbräda och kör med Neil Pryde V8 8.5 vilket funkar fin-fint. Den är faktiskt till å med helt OK med min NR 6.2 när jag bara vill köra lite å det är byigt å så.

Brädan har bra kvalitet, det enda som är irriterande är att färgen skrapas lätt. Det är faktist surt när man lägger uppåt tio makaroner på en bräda.

Så – för ett bra svar:

– Var seglar du?
    – Vilka segel tänkte du använda?
    – Hur duktig är du?
    – Har du fler brädor?
    – Framtidsplaner?

Annars tror jag spontant att en FD 77 kan vara något för dig…

Surfa På!

• dr-masse

Member
    8 juni, 2000 at 12:27 in reply to: Tid för jämförelse!

Själv är jag ett riktigt Halo-freak sedan nå’t år tillbaka…

Dock är det ju aldrig fel med en realtidsjämförelse!

Tror hårt på Halo, de har gång på gång varit äckligt träffsäkra.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    7 juni, 2000 at 11:51 in reply to: AHD eller Vision eller?

Halloj! Om du bara skall ha en bräda är nog AHD 65:an ett bra val, annars tycker jag att du bör ta dig en funderare på en 70:a. Äger en och är klart nöjd, planar förvånansvärt tidigt och kul även när det friskar i lite.

När det blåser mer än 8-9 m/s är jag säker på att du snart kommer att vilja vara på en mindre bräda, och då är det bättre att ha köpt en lite större från början. Även om AHD 65an är en fin-fin bräda, köp en lite större och komplettera med en 3-5 år gammal begagnad vågis eller liknande. En mindre bräda är alltid, alltid roligare när det väl blåser!

Något som oxå påverkar ditt val är var du seglar och hur duktig du är?

Surfa På!

• dr-masse

Member
    5 juni, 2000 at 14:30 in reply to: Nördar

>Ni e inga surferboys utan ni e bara BÖG BOYS ……
    >Ni snackar mognad Vi satte på era morsor långt innan ni föddes

Eftersom en av er uppenbarligen är far till mig och flera andra här så har ni ett fett underhållskrav att vänta. Det innebär vidare att ni är betydligt äldre än vad alla vi är och därför kan ta över mognadsdiskussionen helt och hållet. Känns tryggt. Det som förvånar mig mest är inte att ni satte på våra morsor långt innan vi föddes utan att ni överhuvudtaget klarar av att sätta på en dator och skriva sammanhängande meningar.

Förlåt, stryk det där med sammanhängande meningar.

Om ni inte gillar konfen behöver ni inte besöka den. Vill ni göra den bättre, skriv då något som för guds skull kan få mig att tro att det gjordes utan kraftiga influenser av en cocktail bestående av tunga droger, kontaktlim och en i övrigt fullständigt spänstlös hjärna.

Det som hedrar er är att ni står för att vara de enda grabbarna på konfen som måste ha vakuumskruvar i skallen eftersom ni väljer att signera era inlägg.

• dr-masse

Member
    26 maj, 2000 at 07:32 in reply to: Testa AHD-brädor på Björkvik

Är Björkis någe bra idag? Står “väst” i prognosen, funkar det?

Söderarm-Sandhamn Gällande fr.o.m.
    26 maj 2000 kl 07

Förmiddag
    Sydväst 11-17 m/s. Måttlig till god sikt, skurar.

Eftermiddag
    Väst 12-18 m/s. Måttlig till god sikt.

Kväll
    Väst 9-14 m/s. Mest god sikt.

Natt
    Väst 7-12 m/s. God sikt.

Riskprognos – vind över 10 m/s.
    I dag 100 %, i natt 50 %

Tacksam för snabba svar!

Nu j-ar…

• dr-masse

Member
    23 maj, 2000 at 14:58 in reply to: Vindprognossidor Bäst-Sämst?

Jag måste hålla med Petter här. Som den fullblodade vädersajtsknarkare jag är så måste jag poängtera att Halo är en väldans bra sajt. Rysligt träffsäker, framförallt ett dygn före.

Här har jag min egen lilla teori om varför Halo är bättre än andra. Sannolikt är det så att en nation som har fiske som sin överlägset största inkomstkälla blir rätt vassa på att hålla koll på vindarna? Oavsett väder är det vind och strömmar som styr fisket varför Halo, en isländsk sajt, är fin-fin på detta!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    18 maj, 2000 at 14:35 in reply to: V-surfingens framtid?

Eftersom du själv inte skrev några svar trots efterlysning så kommer de här:

Kan nån förklara för mig varför alla tävlingar tycks ligga på vindfattigaste delen av året???
    – Det är kallt på vintern. Is oxå.

Speciellt vågtävlingarna??
    – När det är kallt är vågorna mer lämpade för snowboards.

Wave classic i varberg var ju en gång i tiden en ganska cool tävling som kördes sent på året och ställdes in eller flyttades fram om det inte var tillräckligt med vind/vågor! Nuförtiden verkar Wave classic ha blivit nån slags surfingens svar på Kiviks marknad!

Och så slalomtävlingarna som om de överhuvudtaget finns kvar också verkar ligga fel tid på året?
    – Japp, det är svårt att segla mitt i natten. Mörkt å j-igt.

Är det nån mer som inser vart den här sporten är på väg egentligen?
    – Själv har jag mest seglat på fram och tillbaka på sistone, så det är väl dit sporten är på väg. Fram och tillbaka.

Har samtliga vindsurfare dött ut och ersatts av nån slags “softa” brädseglare som är livrädda för lite hårt och kallt väder?
    – Ja.

Föreslår att om det här fortsätter döpa om sporten till BRÄDSEGLING igen!!
    – Eller varför inte “På kryss och till boms” eller “Pråmglidning” eller…

Som du märker blev det genast tråkigare med svar på frågorna. Roligare att skriva larv om surfus vindus, våtdräkter och hur man bäst nyttjar en kontorsstol för att uppleva känslan i en bakåtloop.

Själv gillar jag lite när ett inlägg går “fel” så blir det kul ändå!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    18 maj, 2000 at 08:42 in reply to: V-surfingens framtid?

Du har råkat ut för det kanske främsta symptomet på vindus surfalis. Du märker inte längre att du går runt i våtdräkt hela dagarna. Du vill alltid vara redo för ett surf. Det kan vara svårt att ta, men folk har en förmåga att tycka att man är lite underlig när man glider in på möten i full gummimundering.

Lagret på din kropp är inte slem. Det är neopren. Det är inte simhud du har mellan tårna. Det är dina våtdräktsdojjor. Om du inte passar dig kommer snart din hud att växa ihop med gummit så har du en helintegrerad dräkt i symbios med kroppen för all framtid. Rysligt bra ur surfsynpunkt, inte fullt så lyckat på första daten.

Ibland kan man krypa ur sin dräkt och ta sig en dusch eller nå’t. Tro mig, det är inte farligt och slutar inte blåsa heller. (Även om vi vindsurfare vet att korrelationen mellan “ta av sig dräkten – vinden ökar garanterat” är närmast hundraprocentig…).

Surfa På!

• dr-masse

Member
    18 maj, 2000 at 07:49 in reply to: NORTH SAILS OCH AHD TEST DAG!

Bara så att ni vet – många av de som skulle vilja testa pryttlarna lär vara på Öland. Kanske borde ni oxå vara där?

/dr Masse, glad å nöjd AHD-ägare.

• dr-masse

Member
    18 maj, 2000 at 07:42 in reply to: V-surfingens framtid?

Udo, den sista kontrollpunkten i dr Masses checklista för drabbningsnivå av dubbelsidig vindus surfalis kommer nu här för dig eftersom du verkar vara illa ute:

– Väljer du “ditt livs surfdag” före “ditt livs överlägset bästa alla kategorier sexupplevelse det var helt otroligt”?

Svarar du “ja” utan att tveka på detta är det illa. Det enda botemedlet är att du får vindsurfa tills armarna trillar av och du inte orkar längre. Därför ordinerar jag:

– Minst 10 m/s åtta till tio timmar om dagen i tre veckor. Intages ovarsamt och missbrukas å det grövsta tills du inte får i dig mer.

Efter framgångsrik behandling kan du bli en normal människa i några timmar i alla fall och känna på den delen av livet. Se om du gillar det liksom.

Surfa På!

(om du inte gillade att vara en normal människa kan du alltid segla nästa dag!)

• dr-masse

Member
    18 maj, 2000 at 07:07 in reply to: V-surfingens framtid?

Det påstås att det är först när man har sjukdomsinsikt som man kan hantera sina symptom. Därför levererar nu jag, dr Masse, en liten checklista för er därute som undrar om ni har drabbats av dubbelsidigt vindus surfalis och hur hårt drabbade ni är:

– Under mormors fasters kusins begravning smet du försiktigt ut för att kolla om det verkligen var seglingsbart. Hmmm, kanske är det ingen som saknar mig om jag glider iväg innan kaffet?
    – På arbets-/studie-/social tid så ägnar du betydligt mer tid åt att kolla in vädersajter på webben än att skriva PM/uppsats/brev. Varje dag.
    – Du har kommit på dig själv att mitt under ett gräl med respektive missa en hel del av det som sägs eftersom du inte kan bestämma dig om du skall köpa en ny 40 eller 44 fena…
    – Varje år motiverar du både för dig själv och din omgivning dina groteska inköp på surffronten med att “amen, om jag köper det här så har jag prylarna jag behöver för flera år framåt. Promise!”. Nästa år byter du in i stort sett hela klabbet för ett löjligt underpris och handlar nytt. Du kan inte sluta.
    – Flertalet allvarliga trafikincidenter du upplevt eller varit upphov till har ofelaktigt inträffat när du i 138 km/h hängt ut med hela överkroppen för att kunna se om det verkligen gick gäss på den där lilla insjön som ni just passerade på väg till vännernas midsommarfest…
    – Du har omärkligt glidigt iväg från nämnda midsommarfest för att “bara surfa lite” varpå en antal sura miner uppvisas när du missar fördrink, sill, nubbe och dans. Argumentet “men hallå, jag kom ju i alla fall in till vickningen” biter vare sig på vänner eller flickvän.
    – Det första du gör när du köper en ny bil är sätter på ett tackräcke. Det tas inte av förrän bilen är såld.
    – Du har på fullt allvar tänkt tanken “jag kan bli proffs på det här och bo på Maui!” mer än 5830 gånger. Den här månaden.
    – Den enda litteratur eller moderna prosa som du kan citera är intervjuer med Robby i någon obskyr utländsk surfblaska. Till och med på tyska.
    – Du äger fler fenor än slipsar.
    – Du äger fler master än snyggskor.
    – Du äger fler brädor än byxor (om du svarar “ja” på just det här påståendet så kan skippa det här testet och lägga in dig akut på Apelvikens Rehabcenter)
    – Den enda film som du har sett mer än 10 gånger är “RIP”. Och “Fast Forward”. Och “Hookipa Chronichles”. Och…, ja du förstår.

Hur kan ni nu kolla er sjukdomsnivå? Ett enkelt svarssystem låter er komma till insikt:

– Om du svarat “ja” på en enda av checkpunkterna (till och med om du tvekat lite) ovan är du redan drabbad. Det kommer bara att bli värre.
    – OM du svarar “ja” på mer än en check är det bara att ge upp. Du kommer för lång framtid att vara en ständig plåga för hela din omgivning så fort minsta vindpust visar sig. Det räcker med att någon nyser i ett konferensrum för att du högt skall utbrista “vilken vindby! Kan du göra det där igen?”.
    – OM du svarat “ja” på alla checkisar så är du en dålig människa men en fin-fin surfare.

Välkomna till min klinik. Mottagning endast här mellan 08.30 – 18.30 (då är jag på jobbet och surfar runt på nätet istället. Jag drabbad? Nejdå.)

Surfa På!

• dr-masse

Member
    16 maj, 2000 at 10:11 in reply to: Björkvik idag

Jodu, Bosse! De nya stora prylarna ökar verkligen antalet seglingsdagar. Min kombination på AHD FreeDiamond 70 + en 8.5:a NP V8 har inneburit att jag hittills i år har seglat 8 gånger. Skälet till snäppet mindre grejor än dig är enkelt – vikt. Väger 74 kilo. Med dräkt.

Med mina fjolårsgrejor(Bee 274 + 6.7:a) hade det blivit segling max 2-3 gånger i år.

Och jag håller med dig – grejorna är löjligt lätthanterliga för sin storlek! Även jag som har seglat ett antal år (över tio…) uppskattar verkligen att kunna segla och ha kul i lättare vindar än vad jag trodde var möjligt. Så – ni som funderar på att skaffa lite större grejor har verkligen anledning att slå till! Det är det värt.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    10 maj, 2000 at 21:17 in reply to: Ålandshav i morgon

Kollade just upp detta på närmast äckligt träffsäkra Halo (http://ff.halo.hi.is/fcst/) och det ser ut som om det gäller östra delen av Ålands Hav och Bottenhavet. Hoppas inte för mycket…

Blir nog vind, men knappast 15 m/s.

Surfa På!

(meddela gärna hur det var – alltid kul att veta!)

• dr-masse

Member
    3 maj, 2000 at 07:03 in reply to: AHD Free D 70: första intrycket

Hej!

Här kan du läsa lite mer om brädan – jag återkommer med mer utförliga intryck på Schwenska snart:

http://www.epinions.com/otdr-Windsurf_Boards-AHD/Free-AHD_Free_Diamond_70

Surfa På!

• dr-masse

Member
    1 maj, 2000 at 13:20 in reply to: Konfen förslag….

Eyyy, nu är det dags att lugna sig lite. För det första så tycker faktiskt inte jag att det är sådär farligt många oseriösa inlägg, för det fjärde så tror jag knappast att konfen mår bättre av e-mail, login-krav och olika former av censur.

Det hela är ju väldigt enkelt. Konfen blir vad VI gör den till. Du som läser det här och jag som skriver. Ser man en puckad/korkat/engagerande/alltför uppenbart sponsrat inlägg (hej Voodoo 😉 så kan man med fördel använda sina flinka fingrar till att kommentera det hela på önskat sätt.

Personligen har jag en enda ambition med mina inlägg – att hålla konfen levande med lite tyck och tänk om sporten i mitt liv utan alltför pubertala påhopp till styrbord å babord. Eller som en snubbe med 13 polare skrev på en konf för ett par tusen år sen – “Skriv som du själv vill att andra skall skriva på din favorit konf”.

Det går ju rätt lätt att via namn kolla vilka som skriver och välja vad man vill läsa – busenkelt!

Och det här öppnar ju upp för en given kommentar – är det inte LITE märkligt att personen som startade detta valde att vara anonym med sina krav på kvalitet här?

Surfa På!

Page 421 of 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

You must be logged in to create new discussions.