Forum Replies Created

Page 422 of 427
  • dr-masse

    Member
    17 april, 2000 at 12:38 in reply to: vad är cambers?

    Här kan du läsa och se hur en camber fungerar (samt hur ett camber-segel riggas):

    http://www.sailworks.com/xtrig.html

    Överhuvudtaget är Sailworks hemsida en sajt med bra riggtips och information.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    14 april, 2000 at 06:29 in reply to: Tuttle / Deep Tuttle

    Annars kan man ju göra som jag gjorde en gång – åka iväg med två delbara master och endast använda spännremmar längst fram och liksom lite nonchalant så där glämma de längst bak. Listigt.

    I första vänstersvängen hör jag ett hyfsat “bankelibankelibankelBANK!” från passagerarsidan och ser hur mina carbonmaster släpas i asfalten och slår frenetiskt mot bildörren…

    Slutresultat – repor i såväl tak som sida på mammsens bil, en mast som gick av direkt vid nästa användingstillfälle, perplexa medtrafikanter och en dr Masse som närmast gick upp i limningen.

    DETTA är väl värt titeln “da Klantskalle of da Konf”, eller vad säger du? 😉

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    13 april, 2000 at 10:50 in reply to: öland i påsk?

    Har funderingar på att åka till Öland 25-30 april (veckan efter påskhelgen), dessvärre kan inte surfpolarn åka med, kommer det att vara någon annan där?

    Kul om vi blir några stycken!

  • dr-masse

    Member
    12 april, 2000 at 15:30 in reply to: Tuttle / Deep Tuttle

    Oj! Har du längtat länge efter den? 😉

    Det är lugnt, det bjuder jag på. Körde i en vanlig Tuttle-fena i en djupbox på kul och helt perfekt var det inte i det fallet, kanske var det boxen?

    Men grabben som frågade har ju fått hjälp å det är ju huvudsaken, eller hur?

    Som du märker så har min trovärdighet på konfen fått sig en liten törn, först aprilskämtet å nu detta. Från “Kungen av konfen” till “Klanten på konfen” på mindre än en vecka, inte illa…

    Jo, jag har sett en Tuttle box. På bild. Näe, har faktiskt kört några brädor med sådana och de funkar fin-fint, även om det är lite bökigt med skruvarna å så. Men det bästa av allt vore om vi hade 1 (ett) fensystem som alla kunde köra med! Är lite trött på Power å Trim å Tuttle å US box å Tiga boxar å…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    12 april, 2000 at 14:00 in reply to: Tuttle / Deep Tuttle

    Gör de?!? Jag har hört/sett annat. Hur funkar det? Vill verkligen inte komma dragandes med lögner här, men du kan nog inte köra med en Deep Tuttle-fena i en vanlig Tuttle box, eller? Tvärtom kan väl gå, men inte är de fullt utbytbara? Eller har jag missat något? Förklara gärna – vill veta.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    12 april, 2000 at 13:53 in reply to: Formula segelkombination?

    Någon här kallade mig någon gång för “Kungen av konfen”. Det här är ingenting annat än hybris – men vem behöver skriva en bok efter det?

    Det är roligare att skriva här, ger jag ut en bok så lär den sälja i 2 ex (min bror och fru) som båda desperat kommer att försöka trösta mig med fraser som “Jomen, lite kul är den ju. Ibland. Titta här längst ner på sidan 17, här finns ett skojigt stavfel.”. Håller mig nog till konfen – och vattnet!

    Premiär i helgen! Var är VINDEN?

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    12 april, 2000 at 12:36 in reply to: Tuttle / Deep Tuttle

    Nej, en vanlig passar inte i en deep. En deep är, tro det eller ej, djupare och har en annan skalle. Tuff j-a sk-t om man har en uppsättning dollardyra Tuttlefenor i källaren…

  • dr-masse

    Member
    12 april, 2000 at 12:34 in reply to: Formula segelkombination?

    En gång i tiden var det tuffaste killen på beachen han som hade det minsta seglet.

    “Oj, har du en 3.2:a!! Coooooooooolt!”. “Japp, kör aldrig större än femnåll. Ingen idé att surfa i bleke, som jag brukar säga. Näe, då åker jag hellre vattenskidor, dessutom kan jag starta på en skida”. “Tufft! Åker du trickskidor också?”.

    När jag tänker efter så var nog den här killen inte bara tuffast, han var kung. “FLYTER du med din bräda?!? Fan, kom ihåg att ta in fendertarna och ta upp hjälpmotorn innan du sticker iväg. Min bräda sjunker om en Chihuahua utan hängsele kliver på. Snacka SINKER!”.

    Vi talar om en period i vindsurfingens historia då målet var att kunna ha en fena i varje bakficka, brädan under armen och en bom så smal och liten att den med lätthet gick in i bilens handskfack. En stor fördel var att 2.9:an (fanns det något tuffare än segel mindre än tre kvadrat?) kunde riggas i bakluckan på samma bil. Och då snakkar vi inte kombi, utan en sån där läcker Ford Escort XR3i som de allra, allra tuffaste killarna hade. I SurfSport i alla fall.

    Av någon underlig anledning skrämde detta bort ett antal insjöskeppare med surfpråmar från sporten. Nåja.

    Som den trendkänsliga grabb jag är anar jag mig till en förändring här. Påminner faktiskt skrämmande mycket om en period under sent sjuttital till tidigt åttital när extremt utsvängda jeans, under vilka en grupp franska scouter sågs tälta i Kungsträdgården, gick till att bli så tajta och smala att folk svimmade av trycket och fick sy på sig brallorna. Fast i surfvärlden är förändringen omvänd, om ni förstår vad jag menar.

    Nu ser jag samma tuffa killar som framhöll fördelarna med fenstorlekar på 12 cm sitta och dregla över fenor vars djupgående gör att beachstarten förblir en dröm för många där ute. Tror mig, snart sitter det ett ekolod på RTX:en…

    Jag menar, hur hamnade vi i en värld där tuffa surfare SKRYTER över sina 10 meterssjabrak å ligger vakna om nätterna när de tänker på att snart, snart så kommer 12-meters vallen att sprängas. Inte höjden på hoppen, märk väl, utan storleken på plastfilmen. Det är bara en tidsfråga innan citatet “Mitt segel är större än min lägenhet” kommer att räknas som det allra, allra tuffaste. Om man dessutom kompletterar detta med att liksom i förbifarten nonchalant förmedla att “Det är lite jobbigt när brädan är bredare än bilen – går liksom inte in i bakluckan längre” så har man alla de ingredienser som krävs för att kunna glida runt på beachen, eller som i vindsurfarens värld – grusparkeringen, och bli beundrad.

    Tro nu för Robbys (= Gud) skull inte att jag inte omfamnar alla möjligheter som finns till att plana å segla runt så ofta som möjligt. Med en åttahalva å 70 cm bred planka i bagaget står jag om inte på så i alla fall ganska nära, lite snett bakom sådär, barrikaderna och hejar på.

    Vad jag spanar här är en trend som det gäller att förhålla sig till. Ser vi nu hur en carbonfundamentalistisk storprylsgenre slår rot i oskyldiga vindsmurfares hjänor? Själv är jag till viss del drabbad, kladdade minsann på en jättedyr jättelätt kolmast häromdagen. Tyckte dessutom att en 58 fena var ascool. Hmm….

    Ibland slår nostalgiådern till hårt å brutalt och jo, jag saknar de där tuffa 2.9:orna. Själv har jag aldrig ägt ett segel mindre än 3.2 men det är det tuffaste jag haft!

    Vad vill jag ha sagt med de här då ra? Jo, vår kära sport verkar ha en osviklig förmåga att hänge sig åt utvecklingsmässiga excesser och jag tycker mig ana att de gigantiska prylarna med de galaktiska priserna snart kommer att utgöra ytterligare en. Tycker mig höra orden “Ha, ha, ha, kommer du ihåg sommaren 2001 när jag köpte den där fjortonnollan, vad tänkte jag med? Ha, ha, ha, det var ju större än Bromma flygfält!” ringandes i öronen om några år 😉

    Så surfkamrater – förbered er! Storprylscarbonhysterin är här och den kan komma in i just DIN hjärna, mig har den till viss del redan drabbat. Om du inte kan ta konsekvenserna (kraschad ekonomi/förhållande/hundvaktshjälp/arbete) – håll dig inomhus den här sommaren.

    Tycker du att det varit kamp om riggutrymme där du seglar – vänta bara…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    6 april, 2000 at 18:34 in reply to: Den ultimata kombinationen?

    Efter att ha tillbringa ett antal semestrar i Guincho samt ha jobbat i Lissabon i över ett år så tror jag med viss säkerhet (fin gardering där) att brädan är för liten. Guincho är inte på långa vägar så vindsäkert som statistiken visar, skälet till att pläjset får så fin genomsnittlig vindstatistik är att när det väl blåser – ja, då blåser det. Bygger högtrycket upp, vädert är vackert och molnen samlas bakom Sintra-bergen då kan man räkna med två veckors tutande med en topp på tre-fyra dagar. Men om högtrycket avtar eller molnen dyker upp, då blir det närmast vindstilla i två veckor…

    Personligen (jag är INTE särskilt bra på vågsegling) har jag haft några av mina bästa dagar i Guincho med en 258:a å en 5,5:a då vågorna var jämna och fina med tid till manövrar och hopp. Tror nog att du skall satsa på en bräda som är snäppet större och som därigenom kan ta ett något större segel. Du vill INTE åka till hela vägen till Portugal och bli sittandes för att du saknar en 255:a och en 5.5/5.8:a i bagaget.

    Vad gäller seglingsmodeller så blir det väldigt personligt och vad man uppskattar. Jag gillar ju feta hopp, fart och kontroll varför jag har en viss fabläss för lite stummare vågsegel med stabil tryck. Har kört Onshore, Combat Wave, ART och HeatWave på Guincho och gillat de lite stummare seglen (Onshore och HeatWave) klart bäst, mycket pga de byiga vindarna. Men North Voodoo blir nog fin-fint, är så vitt jag förstår en bra mix av stabilt och mjukt, även om jag tror att du kan lämna 3.7 hemma. Det enda ställe i världen som jag ens skulle fundera att ta med mig en 3.7:a till är Pozo i juli/augusti.

    Givetvis påverkas valet av prylar av din vikt å kunskapsnivå! Väger du lite mindre och är en duktig vågseglare så kommer du nog undan med lite mindre prylar. Samtidigt finns det en egenskap i dagens grejor som du nog skall ha i åtanke:

    – Dagens segel klarar j-igt mycket vind! En bra 5.0 håller du lätt i 14-15 sekundmeter utan problem. Tror nog att en modern linje 4.0 – 4.5 – 5.0 – 5.8 täcker precis allt som Guincho har att erbjuda. Och då lär 4.5 – 5.0 bli de segel som du använder mest, följt av 5.8 och sist 4.0.
    – Kolla noga på hur vågisen ser ut som du funderar på. Häck, bredd och kanter säger mer om vad den klarar och vilka segelstorlekar den kan ta än volym och längd!

    Utan att ha seglat en meter på brädorna så skulle jag ta en titt på Naish 8.5, RRD MPE 258, AHD PowerWave 253, Starboard Wave 77 eller en Fanatic Goya…

    Hursomhaver så kommer du att ha det suveränt i Guincho!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    6 april, 2000 at 14:27 in reply to: Den ultimata kombinationen?

    Några skäl till att inte skaffa tävlingspryttlar kommer här:

    – Tävlingsbrädor (japp, jag har ägt några) är inte hållbara.
    – Tävlingsbrädor är gjorda för att, tro det eller ej, tävla med. Det innebär att de är mer specialiserade och anpassade till en tävlingseglares krav och, framförallt, kunskap.
    – Pengar. En RTX kostar 13-14000, min AHD fick jag för under 10 makaroner inklusive boardbag. Nämn en hyfsad tävlingsbräda för under 10 papp… Skaffar man en räjsmaskin vill man inte gärna stoppa på ett urblåst lakan utan då snackar vi raketrigg. Segel = 6000:-, mast = 4000:-, kolbom = 4000:-. Billigt.
    – Andrahandsvärde. Jämför beggopriserna på tävlingspryttlar med mer användarvänliga grejor och ta dig en funderare…
    – Låna-ut-faktorn. Njäe, skulle inte vilja låna ut min äggskalssköra RRD till brorsan å polarna, freerajdbrädan däremot får de gärna köra på.
    – Anvädningsområdet ÄR större på freerajdgrejor.
    – Sist, men inte minst, jag tävlar inte. Jag behöver dessutom inte plana först av alla, men hyfsat tidigt i alla fall. Att då blada upp halva årslönen före skatt på tävlingsgrejor är inte aktuellt.

    Jo, jag håller med om att folk kanske är “rädda” för tävlingsgrejor. Belöningen från en sjysst räjsbräda kombinerat med rätt rigg är fruktat trevlig! Samtidigt ser jag egentligen ingen anledning för de flesta normalsurfare att ens fundera på att skaffa tävlingsprylar, det finns helt enkelt andra roligare och mer prisvärda grejor att införskaffa.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    6 april, 2000 at 09:12 in reply to: Återfallsknutte

    Det stod på Simmers sajt att både 8.0 å 8.6 av ZeroSeven skulle funka med 460, men vid närmare koll så stämde inte det. Nu är det rätt specifikationer på sajten, jag gjorde samma misstag och hoppades slippa blada upp för en 490-mast, men så blev det inte.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    6 april, 2000 at 07:05 in reply to: Den ultimata kombinationen?

    Jag valde AHDn på följande grunder:

    – Den verkar vara gjord för just det du beskriver, hyfsat stor men fortfarande någorlunda kul att svänga med och träna lite trick på. Tar dessutom 6.0 – 8.5 verkar det som. Att den förmodligen har ett bredare register än många WideStyle-brädor tack vare tunnare häck å mindre volym passade mig fin-fint.
    – Eftersom jag är begränsad till två brädor budgetmässigt å utrymmesmässigt så var det viktigt för mig att min stora bräda skulle kunna klara lite mer vind och vara lite manöverdugligare = AHD

    Fanatic Bee 144 gick bort efter jämförelser och snack med några som ägt/seglat den. Verkar vara en bra kryssa runt bräda, men inget som klarar lite mer vind (och fortfarande är kul) och lite för “enkel” för min smak. F2 gick bort därför att jag ändå ville pröva vad en något mer vågad design (lite kortare och fetare) kunde ge. Den är helt enkelt för konservativ för min smak, tror inte att den är lika kul.

    Du glömmer väl inte bort Starboard Carve 140? Den och AHD:n är i mina ögon de klart intressantaste WideStyle alternativen för oss som vill ha kul i lättare och medelvindar utan att ha en tävlingspråm under fossingarna. Möjligtvis även årets RRD Avanride 80, men den är nästan väl fet för min smak…

    Återkommer givetvis med seglingsrapport så snart det blir lite varmare och sydliga vindar kommer till Ståkkhålm!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    5 april, 2000 at 06:57 in reply to: Smygreklam

    Titeln “Kungen av konfen” ju i och för sig GRYMT smickrande (även om “Kungen på vattnet” hade varit trevligare, men det är väl Robbys domän). Skälet till att jag inte loggade in är enkelt (som kung måste man ju försvara sina puckade beslut 😉 – jag jobbade från en annan dator. Och när jag försökte logga in gillade inte konfen min kaka. Och när jag försökte få ett nytt lösenord så sa konfen att “med den där kakan kan du inte få mäjl till den adress du uppgivit för den tillhör en annan kaka, så det så!”. Så då blev det ingen inloggning.

    Det är vid sådana här tillfällen jag är glad över att vara i IT-cirkusen. Det kommer alltid att finnas jobb…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    4 april, 2000 at 15:35 in reply to: Den ultimata kombinationen?

    Japp, nu har det sprättats i madrasser, snattats fälgsidor och pantsatts gamla släktklenoder. Såhär ser min Ultimata Kombination ut för det nya Millllennnniet:

    AHD FreeDiamond 70
    Fanatic Bee 84

    NP V8 8.5 (99:a)
    NP Supersonic 6.7 (99:a)
    Gaastra Heatwave 5.5, 4.7, 4.2 (97:or)

    Tre master (en ny) + 2 bommar (en ny) = packad å glad!

    OjojojojojojojoojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojojOJ! vad jag är sugen på premiär. TVÅ (!!) kartongnya oseglade skönheter att döpa i havets smekande vågor – hur ofta händer det?

    Givetvis kommer det en rapport på om detta är en funkis combo.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Member
    3 april, 2000 at 15:52 in reply to: Surfers Paradise hemsida!! Dålig?

    Det som är lite intressant i det här sammanhanget är att de flesta program som skapar PDF-filer ganska lätt kan skapa likartade HTML-sidor…Ett litet tips till SP, kanske (1000:- spänn i timmen tar vi annars här ;-).

Page 422 of 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

You must be logged in to create new discussions.