Forum Replies Created

Page 424 of 427
  • dr-masse

Member
    13 mars, 2000 at 07:25 in reply to: Norrk000307

Sådana däringa neo-short skulle jag vilja ha tag i – var har du köpt de? Har oxå en 4/3 som jag tänkte förstärka med shorts å neotröja, verkar vara ett bra koncept!

• dr-masse

Member
    10 mars, 2000 at 14:59 in reply to: Bottendrag??

Hej Frippe!

Min erfarenhet är att det är en j-a skillnad på räjssegel å mer freerajd betonade prylar. Räjsing segel handlar i mångt och mycket om att kunna hålla upp så mycket plastfilm som möjligt utan att armarna slits av kroppen. Detta för när man tar höjd så vill man ha så mycket yta som möjligt. Men när det sen är dags för slör så är ytan ett problem, varför dessa segel är gjorda för att tåla en massa vind snarare än att vara särskilt bra på bottendrag. Tävlingsnissarna riggar så stort det går, biter ihop och kör i princip alltid överriggade. Hellre ett stort segel med sämre bottendrag än tvärtom är deras policy.

Tidigare ägde jag ett Gaastra Flow 7.0 räjssegel och planade i stort sett lika tidigt med min 5.5a HeatWave. Så stor skillnad är det.

Så om det är bottendrag du vill ha så skall du nog ta dig en funderare på om det är ett räjssegel du skall ha. Jag tror inte det, utan du får snarare mer och roligare segling av ett mer Free-ride betonat segel.

Lycka till!

• dr-masse

Member
    9 mars, 2000 at 12:44 in reply to: Viper!

Varför? Skriv gärna lite mer.

• dr-masse

Member
    9 mars, 2000 at 07:43 in reply to: Nalu 5.0/PartII

Gissa vem som äger ett rosa/svart Combat i cammofärger…Orginal 4.0…

Form före funktion är ju aldrig fel.

😉

• dr-masse

Member
    7 mars, 2000 at 14:50 in reply to: Erfarenhet av RRD 270 funrider?

Har en polare som har en. Han är nöjd, den svänger som en tvål på såpa och är kul i övrigt. Ingen raket, men kul. 7.0 utan problem. Enda nackdelen förutom farten är att den är rätt skör, hans ser rätt härjad ut efter endast två säsonger. I övrigt en kul sak!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    7 mars, 2000 at 14:48 in reply to: Nalu 5.0/PartII

– Ja, Hansi, dann ist es geläge für årets Testung, ja!
    – Absolut Dieter! DIN-geprüft, Altegebayörsk ISO-Qualität kan nicht billig sein weißt du!
    – Hmm, Du bißt recht und richtig! Hur machen wir en tabellus der die das Läsare überhaupt inte förstår?
    – Was tror du auf herr Doktor Winkalschanbels Areadiagramnus, vielleicht?
    – Ahh, der alte Sahne! Überhaupt ingen har doch seit Nietsche ens varit i den Nähe auf att kunna verstau den tabellnußen!
    – Hansi! Kommst du ihåg wenn wir Brätten und Segeln auf en Skala 1-100 markierte! Ha, ha, ha! Vansinn! “Beschleunigung = 83”! Ha, ha!
    – Doch! Vollständiges Vansinn! “Geschwindigkeit im Mittelwind = 92”! Ho, ho, ho! Ja, neunzehnhunderteinundneunzig (1991) var wirklich Galet!
    – Und jetzt har vi värre än Dort NÅGONSIN! “Easy Riding = 5.5” kombiniert mit “Manöver = 1.2” och alles in ein Fettes Aradiagramnus! Ha, ha, ha!
    – Och ett Segel mit sämre Noten blir Fetten Sämst i Areadiagramnus! Ich skrattar so ich gråter!!

Japp, det är givetvis tysk humor som ligger bakom deras diagramfaibless. Hur man överhuvudtaget kan komma på idén att bedöma surfpryttlars egenskaper på en skala 1-100 eller som nu från 1,0 – 10,0 (vilket är samma sak) och dessutom fördela eländet på ett helskumt areadiagram kräver djupa Freudianska analyser för att någon som helst logik skall kunna anas. “Jo, den här brädan har definivt 8.3 i Fahrleistung!”. Lägg av. Skalan dålig – bra – suverän täcker egentligen allt vi behöver veta.

Så, ta nu tyskarnas diagramstolleri med ett lass salt, engelsmännens faktaslarv med lite distans, småle åt amerikanernas glada gubbar och ta testerna för vad de är – tester.

Själv gillar jag VERKLIGEN att läsa tester, men det gäller att passa sig för att tro att allt stämmer. Det är så mycket som påverkar – var de seglar, vilka segel de använder, fenor (jag blir helt TOKIG när en bräda får dålig kritik pga fenan, varför inte pröva med en annan?!?), master, humör, varumärke, annonspengar, sexlivet, gula brandbilar, ja, en j-a massa helt enkelt.

Börjar nog tycka att testresultat har en alldeles för stor inverkan på vad vi köper för grejor (dr Masse himself Guilty as Charged) istället för att kolla vad som passar vår plånbok, övriga utrustning och ambitioner.

Va fan, skillnaden mellan ett Nalu och ett NR hänger nog mer på vana och känsla än att det ena är dubbelt så bra enligt någon inbillad objektiv skala i Tyskland. Vi får ju regelbundna besök här på konfen av tokstollar som hävdar att “Arrows är bäst” eller att “Starboard spöar skiten ur allt annat” eller “Neil Pryde vinner jämt” eller, ja, ni känner nog igen er. Visst vill vi veta vad som är funkis och fint i surfpryttelsvärlden, men för 99% av oss spelar det för i h-e inte någon större roll vilket MÄRKE det är, däremot hur det passar vår kunskap och seglingsstil.

För övrigt är det PRECIS HUR STORT SOM HELST att ett mäjl från Robby Naish har letat sig in på konfen. Kan vi inte inrätta ett “Hall of Fame” för inlägg som aldrig får tas bort eller försvinna? Petter?

• dr-masse

Member
    6 mars, 2000 at 10:23 in reply to: f2xantos290/fanaticbee144/ahd270

FreeDiamond 70 har ett nytt skal vilket gör att färgen inte flagnar som i fornstora dar på AHD brädor. Hoppas jag (har beställt en…).

• dr-masse

Member
    3 mars, 2000 at 10:15 in reply to: Mellansvenska cupen?

Ring och prata med Johan eller Staffan på Skidsport, de pratade om den sist jag var där. 08-267076 (är det bra eller dåligt att man kan telefonnumret till sin lokala surfhandlare utantill?).

• dr-masse

Member
    2 mars, 2000 at 13:34 in reply to: Varför annonym?

Näe, jag loggar heller aldrig in. Bekvämt som f-n. Kör även jag “flat” och väljer att se fler inlägg i “hemmaläget”. Gillar numera denna konf rätt mycket!

Fixa köp å sälj bara, så blir vi glada igen!

• dr-masse

Member
    1 mars, 2000 at 19:06 in reply to: Angenämt problem!

Med Roxen-info i bagaget tror jag nog att en liten freestajl är rätt för dig. Planar tidigare än en vågis, lättare att trixa å hoppa med. En stor fördel för dig med lite att sätta emot är att det inte lär bli några större kontrollproblem vare sig vad gäller vindstyrka eller vågor. Dessutom lär du kunna få den att svänga rätt rejält om du trycker till. Så min rekommendation blir en liten freestajl, ta en som gör sig bra i lite vågor oxå!

När sker köpet? Skulle vara kul att få lite intryck efter ett par seglingar!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    1 mars, 2000 at 12:46 in reply to: Angenämt problem!

Du är klart tyngre än mig (75 fjäderlätta pannor på min lätt anorektiska kropp), men jag känner igen problemet. Själv är jag nog inne på en vågis som kan dubblera som freestajl i den storleken. AHD Powerwave 257 och Dropsen verkar ju väldigt mysiga, till exempel. Det beror väl rätt mycket på vad du prioriterar?

OM det är planing, hopp och lite festliga plattvattensmanövrar så skulle jag gå på en liten freestajl i ditt fall.

OM det är kontroll, fart och möjlighet att köra i lite vågor så är det nog en vågis som gäller. Min erfarenhet av vågbrädor är att det går alldeles utmärkt att köra med de på plattvatten – när det är tryck i 6.0 – 5.5 så går det fort ändå!

Fast med dina kilon undrar jag om du inte skulle vara väl betjänt av en Naish 8’6” eller en JP 260? Du lär nog kunna klara de i en rackarns massa vind om det behövs…Hur ofta seglar en man av din klass med mindre än 4.5?

Lycka till!

/Mats

• dr-masse

Member
    1 mars, 2000 at 09:32 in reply to: SVENSKAR PÅ MAUI TURNÉ

Glömde bort det där med ironi när man skriver, kan lätt misstolkas. För säkerhets skull vill jag poängtera att Down the Line är en suve-suve-suverän surfrulle. Det enda som inte var ironiskt i mitt inlägg är AVUNDSJUKAN! Den är erkänd och omfattande när jag läser om en hög med surfnissar som åker till Maui…

• dr-masse

Member
    1 mars, 2000 at 09:05 in reply to: SVENSKAR PÅ MAUI TURNÉ

Varna ORDENTLIGT innan du skriver sådana här inlägg! Jag har jättemycket att göra på jobbet å så får man syn på något sånt här. Nu är hela dan körd. Eller räddad, beroende på hur man ser det. Ni är för många för att åka, så det är lika bra att stanna hemma. Calles senaste film var ju våldsamt tråkig, har inte han filmat klart nu? Det finns väl inget kvar att fånga i kameran på Maui längre?

Jag är AVUNDSJUK! Men samtidigt hoppas jag att ni kommer att ha det helt suveränt 😉

• dr-masse

Member
    23 februari, 2000 at 15:50 in reply to: Mast fråga?

Framförallt är det nog så att om du langat upp ett antal pistoler för ett så fint segel så är det synd att inte förse det med rätt mast. Ungefär som att bjuda ut en vacker och läcker Quinna på en fantastisk måltid för att därefter köra hem henne i en skottkärra. Det går, men det är inte populärt.

Eftersom ditt segel inte vill åka skottkärra så kan 800 – 1000 spänn på en vettig mast (borde gå att hitta begagnad) vara en god investering.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    23 februari, 2000 at 07:01 in reply to: Mistral vision, mastfotposition

Mistral har nu i ett flertal test fått implicit (de skriver inte rätt ut “Flytta fram mastskenan, puckon!”) kritik för att mastfoten sitter väl långt bak. När jag kollade på 150:an och 170:an så blev jag faktiskt rätt fundersam på hur det skulle funka. Mastskenans främsta position var jämförbar med positionen längst bak på en RRD Avantracing. Faktiskt blev det här skälet till att jag INTE köpte en Vision 130 eller 150, tror att de har tänkt lite fel. Även om det är trevligt med den fria känsla som det innebär att ha masten långt bak så tror jag liksom du att det blir problem med krafterna.

Nåja, vi kan väl höra vad andra här tycker?

Surfa På!

Page 424 of 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

You must be logged in to create new discussions.