Forum Replies Created

Page 425 of 427
  • dr-masse

Member
    23 februari, 2000 at 06:54 in reply to: Röstning!

Här gäller det att tänka till. Att hitta en bräda som inte bara var bra utan som även inspirerade till förändringar och tankar. Kan faktiskt inte komma på någon enskild bräda som präglade 90-talet för medelsurfaren mer än Mistral Screamer (Orginalet, även om Screamer 2 ligger bra till den med).

Så jag röstar på den, minsann!

• dr-masse

Member
    22 februari, 2000 at 07:37 in reply to: SEATREND ALL STAR

Ehh, jag har seglat en del på en All Star 70, om det kan va nåt? Det finns ju lite olika All Stars så du får nog precisera dig lite…

• dr-masse

Member
    22 februari, 2000 at 07:36 in reply to: Gaastra segast??

Inleder säsongens gränslösa (oj, nu drömmer jag igen) spenderande med en Free Diamond 70 som jag får till ett riktigt fyndpris enligt alla utom min Quinna. Märkligt. Denna skall snart kompletteras med lämpligt stort segel (8.0 eller 8.5 är mitt dilemma just nu) samt en mindre bräda (och vi skall inte ens börja prata om hur knepigt det är…). Men jag tror att den blir bra, om inte annat är det lite skoj att köpa en bräda man inte ens klämt på! Rock ON säger jag bara!

Så fort vi har bekantat oss lite så lär det bli några rader här, hoppas att det blir snart. Har ännu inte fått den…

Surfa På!

• dr-masse

Member
    21 februari, 2000 at 09:59 in reply to: Gaastra segast??

Jo, jag gillar Hasse oxå! Han är verkligen värd ett OS-guld.

Dock gäller det att skilja på sak å person ibland. Här i Ståkkhålm har jag personliga erfarenheter av iofs trevliga och roliga figurer i surfbranschen, men som inte alltid hade så bra koll på det här med kronor å ören…

Jag säger bara Brädseglarskolan. Need I say more?

Kruxet är att även om Hasse nu har ett berg med trevliga surfattiraljer på kontoret så gäller inte ingågna avtal (typ garanti) om butiken går i kånkarången. Därför vill man gärna spendera sina surt förvärvade sekiner på handlare som har ett bra track-record.

Men jag handlar min bräda hos Hasse i alla fall! Vill ha den…

Surfa På!

• dr-masse

Member
    21 februari, 2000 at 09:23 in reply to: Gaastra segast??

OM du med “kursade” menade gått i konkurs så är ju det rätt allvarligt. Eftersom jag precis beställt en bräda av Wallén så blir man ju lite shaky. Är det sant? Kan bli lite knepigt med garantier å sånt om firman inte finns…

Sånt här är allvarligt, så jag ser fram emot seriösa svar. Stämmer detta?

• dr-masse

Member
    17 februari, 2000 at 08:01 in reply to: Hur mycke svårare tycker ni det är?

Det ställs för knepiga manöver frågor här. När man ser rubriken tänker man att “oj, en surfpolare i tipsnöd – dax att rycka in”!

Sen läser jag frågan.

“Hur mycket svårare tycker ni det är att göra en enhands framåt jämfört med en vanlig? Har ni några tips?”.

Grabben, det är dax att komma ner på jorden nu. Besöka oss andra dödliga. Vi som fortfarande, efter mer än tio års idogt smurfande, fortfarande blir löjligt glada efter en fint genomförd gipp. “En enhands framåt jämfört med en VANLIG”.
    NÄR blev framåtloopar VANLIGA? Aaaargh! Här lever man i den lyckliga vanföreställningen att vattenstarter är VANLIGA och duck-jibes OVANLIGA.

Men några tips skall du allt få!

1. Mina framåtförsök har förvånansvärt ofta resulterat i enhands. Utan att jag velat det. Med tanke på mina inte alltför bländade resultat rekommenderar jag därför att du alltid håller i med BÅDA händerna om du vill lyckas 😉
    2. Om du på fullt allvar ens funderar att mitt i en sådan här lebensgefärlig manüber släppa ena handen för att stajla – släpp båda. Ta dessutom bommen i munnen och gör små can-can sparkar med främre benet igenom hela manövern så kan du slå dig rejält i alla fall. No Pain – No Surgery.
    3. Om du kryper in innanför bommen kan du göra i stort sett vadsomhelst i en framåtloop. Bara ett tips.
    4. Knepet till en enhands ligger ju i att ha hängselen ikrokad. Därför rekommenderar jag starkt en kraftig permanent vajer mellan din kropp och utrustning. Du vill väl inte att selen skall kroka ur mitt i manövern?
    5. Se till att vara välkammad innan. Efter de första försöken lär du aldrig kunna få till en snygg frisyr igen.

Jag vill OXÅ kunna ställa frågor typ “När man börjar tröttna på att komma planande ur VANLIGA Pushloopar, vad finns det mer för utmaningar”!

Surfa På!

(i år skall jag fronta om det så skall kosta mig några månaders rehabilitering…)

• dr-masse

Member
    17 februari, 2000 at 07:45 in reply to: ahd´s hemsida?

AHD dyker så småningom (hoppas att de inte har samma webbmaster som Gaastra 😉 upp på http://www.a-h-d.com. Tills vidare kan jag rekommendera besök på http://www.islandsports.com och http://www.surfstore.co.uk där du kan spana lite i alla fall.

• dr-masse

Member
    17 februari, 2000 at 07:39 in reply to: mega-ultra

Det är Mega som är lättare (rätt löjligt namn, förresten). Har själv ägt en Mega Jag en gång i tiden som jag körde rätt hårt med, insåg aldrig att det inte var en bumpåjump bräda utan seglade glatt med den i vågor till å med. Höll förvånansvärt bra med tanke på hur den behandlades…

Året efter min gamla fina Jag blev det Sandwich-brädor, dvs ingen skarv, och oj, en sån ville man minssan ha. Både Ultra och Mega har omtåliga skal, med de är rätt starka i övrigt. Tror inte att du märker någon större skillnad på vattnet, om du nu inte råkar tycka att det är klämmigt att svänga sig med begreppet “Mega” varje gång du rasslar ner till närmsta strandremsa.

Surfa På!

• dr-masse

Member
    16 februari, 2000 at 14:17 in reply to: Mistral Flow -kvallitet

som jag fick här var att gå in via http://www.deja.com. Sök sedan efter “rec.windsurfing” så kommer ni att hitta en konf som till innehåller en hel del guldkorn.

Lycka till!

• dr-masse

Member
    16 februari, 2000 at 13:53 in reply to: Webcamera

Själv brukar jag, när kontorslunken är som värst, kika hur det ser ut på Guincho med jämna mellanrum:

http://www.beachcam.pt/praia_guincho.html

• dr-masse

Member
    16 februari, 2000 at 13:49 in reply to: Mistral Flow -kvallitet

Kika in på rec.windsurfing, där har det minsann diskuterats en hel del kring kvailtén på Mistrals Flow-brädor. Jag har själv seglat en del på 276 å 284 – helt klart väldigt trevliga Free-ride brädor, men håller de?

Ett starkt skäl till att Mistral valde att köpa Fanatic lär vara att de ville komma åt en bättre tillverkningsteknik. Numera lär alla Mistral Flow-brädor tillverkas i Schütz-werke (Fanatics fabrik i Tyskland) och det är väl inte helt utan anledning, eller vad tror ni?

Däremot tror jag att en Flow modell 2000 är ett av de bästa köp man kan göra – bra bräda i bra konstruktion!

Lägg noga märke till att du har en Custom 276 – den tillverkas i Cobra-fabriken i Thailand och har kvalitetsmässigt väldigt lite att göra med de vanliga Flow-brädorna. En sådan skulle jag oxå gärna skaffa mig!

Surfa På!

• dr-masse

Member
    16 februari, 2000 at 07:42 in reply to: Gaastra GTX/GTR

Ibland undrar jag om Gaastra drabbats extra hårt av World Wide Wait…

Citat från deras sajt:

New Gaastra 2000 web site online 15th February.

Are you ready?

– Yes, I AM READY! I’ve been fookin’ waitin for two years!

Jo, jag vet – jag skjuter på öppet mål. Plockar fallfrukt. Snor bilar med öppna dörrar och motorn igång. Seglar om folk som drar rigg. Röstar på låtar som redan vunnit. Men JAG KUNDE INTE HÅLLA MIG. Sorry.

Surfa På!

(Vem vet, kanske kommer Gaastra-sajten igång så småning om så kan vi surfa på den oxå. Förmodligen 30 sekunder efter detta inlägg…)

• dr-masse

Member
    8 februari, 2000 at 11:21 in reply to: Gaastra GTX/GTR

Därför att Gaastra har för vana att uppdatera sin sajt lagom till säsongsavslutningen. Finns inga som är så slöa på de fronten (jo, de är värre än SBF). På Gaastras sajt kan du just nu avnjuta inte fjolårets utan fjolfjolårets heta nyheter…

Kasstrull, säger jag bara. Här finns lite info om Gaastra 2000:

http://www.surfstore.co.uk/freesail.html

Surfa På (på andra sajter än gaastra.com, vilket är extra pinsamt med tanke på att de använt lite “nätbegrepp” i sin marknadsföring…)

• dr-masse

Member
    27 januari, 2000 at 16:17 in reply to: Stora vågor på Östersjön

när jag läser såhär insiktsfulla inlägg! J.S. – jag håller med helt och fullt. Det tog mig faktiskt oroväckande lång tid (typ tio år…) innan jag kunde släppa tanken på att alltid vara snabbast, ha rätt attityd och tillbehör kring vår suveräna sport. Numera går jag in hårt för att ha KUL vilket faktiskt har förändrat saker och ting mer än jag hade väntat mig.

När jag köper nya prylar (vilket väl hela konfen känner till vid det här laget…) så spanar jag efter roliga och smidiga prylar som skänker mig skojiga stunder. Det innebär att tävlingspryttlar och cambersegel i stort sett har fallit bort totalt de två-tre senaste åren. Och jag har nästan aldrig haft så kul med vindsurfingen som just dessa år!

En annan mycket trevlig bi-effekt av detta är att jag inte bryr mig ett smack om vad andra seglar på så länge de också har kul. Vissa bara älskar att tugga höjd på en RRD Monster med ett 10-meters RX2:a i nävarna, andra ser inget skäl till att ställa sig på något som är större än 265:a med en 6.0:a på. Själv går jag väl in för någon slags gyllene medelväg som ger mig möjlighet att ha så roligt som möjligt i så olika förhållanden som möjligt utan att behöva släpa runt (= mindre roligt) på ett ton knepriggade och svårtrimmade prylar.

Om jag är snabbast? Nej. Om jag är bäst? Nej. Om jag är cooolast? Nej (hmm, tog emot lite att skriva “nej” just där). Om jag har kul? JA!

Fy f-n vad jag längtar till säsongen! (fast din verkar ju vara i full gång…)

Surfa På!

• dr-masse

Member
    21 januari, 2000 at 07:42 in reply to: Den ultimata kombinationen?

Vilket ju gör det hela ännu intressantare! Att du seglat så många timmar med ditt “kit” i Norrköping säger väldigt mycket. Faktiskt ett tungt vägande skäl till att jag inte kommer att skaffa “de allra STÖRSTA prylarna” utan nöja mig med stora grejor som ändå är, hoppas jag, någorlunda skojiga!

Eller så kanske Norrköping är Sveriges okända svar på the Gorge och det är därför du får segla så mycket? 😉

Fast med tanke på de luft- å vattentemperaturer du verkar vara ute å kryssa i så blir det några timmar…En riktig viking!

Surfa På! (och i just ditt fall stämmer det väldigt bra)

Page 425 of 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

You must be logged in to create new discussions.