dr-masse
Forumsvar skapade
-
En version som “i teorin” (som det så fint heter) inte borde vara omöjlig, så länge någon annan än jag provar, är en Push-Framåt. En ganska najs version av Bakåt-framåt, eller vad tror ni? Att döma av de rejält höga pushloopar jag såg i Guincho i somras så finns det tid till diverse roligheter på nervägen. Dessutom har väl push-loopen fördelen att man kommer ut i ett mer “framåtvänligt” läge än efter en bakåtloop?
Snacka om att man kan försöka verka insatt i något som man själv inte är i närheten av… 😉
Loopa på!
-
Först – kul med alla engagerade, roliga och vägledande inlägg! Härligt!
Efter att analytiskt, objektivt och etiskt granskat alla inlägg ser min nuvarande statusrapport vad gäller “daSurfKit2000” ut som följer:
1 st AHD FreeDiamond 70 eller Starboard Carve 140.
Japp, freestajl-lägret vann över mig till stor del (till Erras besvikelse? ;-)). RRD Avantrace 70 känns lite fel, men kanske kommer de med något nytt? Mistral Vision 130, som jag länge varit inne på, tror jag helt enkelt inte är lika kul, eller har jag fel? Score 111 är för liten.
1 st NoCam 8.5 typ Simmer ZeroSeven 8.6 (460 mast!) eller liknande.
Tror att NoCam passar AHD FreeDiamond 70 eller liknande bäst. Eller går det att slänga på ett räjsigare segel för mer tryck i prylarna? Hmmmm….
1 st halvstor vågis/liten freeride/liten freestajl.
Här är det fortfarande lite knepigt. Tror att en ren vågis, typ 255, kan vara ett väl litet komplement till Stora Brädan. Men kanske har jag fel?
Vad gäller segel så blir min setup nästa år således följande:
8.5 NoCam
6.7 SuperSonic – funderar på att byta
5.5, 4.7, 4.2 HeatWaves från 97.Tanken är att stuva om detta till:
8.5 NoCam
6.2 NoCam med lite mer manöver
5.0 Våg
4.2 VågOtroligt, jag har snudd på bestämt mig! Nu har jag bara tre månader på mig att tänka om…J-a vinter!
Surfa På!
-
Jag tar med mig min bärbara hem i helgen, måsta hålla fart på det här. Länge sedan jag jobbade så lite och konfade så mycket under en dag!
Vänta bara tills jag langar in segelfrågan i det här…Inläggsrekord?
Ses på måndag!
-
Oj, oj, åsså tycker vissa här att jag är pryltokig…TRE vågbrädor! Det här hjälper ju inte mig någonting alls ;-).
Du är verkligen en sann vågman ända ut i våtdräktshandskarna. För min del står valet, som bekant, mellan en liten B&J eller en något större, snabbare vågis. Ett inte helt lätt val. Seglade Fly 253 å 258 en del i Guincho i somras. 253:an kom jag inte så bra överens med, förutom på själva vågen, medans 258:an och jag hade riktigt trevligt. Det som ställer till det hela rejält är att den roligaste dagen av alla var jag ute på en Bee 260 (inga vågisar kvar att hyra, 253 för liten). I och för sig var vågorna typ huvudhöga, men rena och fina. Och oj! vad bra den hanterade förhållandena, som påminde en hel del om mer svenska dagar (byigt, råddigt och 5.5).
Men TRE vågbrädor blir det nog inte för Ståkkhålms Masse…Tyvärr…
Surfa På!
-
Dala, jag drömmer varje natt om att ett litet kit med tre segel + en bräda skulle hålla mig läbbigt harmonisk och glad som surfare. Men det gör det inte. Du bor på västkusten. Där blåser det. Jag bor i Ståkkhålm.
För mig är det:
1. Vollständigt UTESLUTET att stå och TITTA PÅ när det blåser 18 meter+.
2. Viktigt att kunna segla lite mer när jag är ledig eftersom jag inte styr min ledighet hur jag vill (fast hur jag har tid att syssla med det här på arbetstid kan man ju undra). Därför lite större grejor än jag har idag.
3. Jag GILLAR surfprylar. Inte ett berg, men fyra segel å två brädor känns som min grej. I år i alla fall.Dessutom är svaret “inte köpa hela affären” till viss del diskvalificerat, här talar vi om att upphäva år av köpabstinens. Och då händer det hemska grejor.
Surfa På!
-
Joru, vintern är farliga grejor. Ställer till sinnena och minnena rejält. Just nu minns jag mest masthögt i Guincho och rejält roliga dagar i höstas, kanske framförallt vid Fituna sent i oktober. Nej, jag har ingen vågis utan (berätta inte det här för någon, mitt rykte som hard-core kille lär komma rejält i gugning) när jag var i Guincho så HYRDE jag bräda. Inte särskilt kärnfullt, men fan så praktiskt på flyget!
Dagarna när jag frustrerat guppat runt på fjärdar och öppet hav runtom i trakten är däremot märkligt välraderade ur långtidsminnet. dr Masse Mnemonic? Du menar att jag kanske behöver skaka fram lite sånt elände för att fatta rätt beslut? Otäcka grejor, det här.
Har i dagsläget en Bee 274 från 97 som jag är helnöjd med som kompromiss-bräda. Det var därför det blev Fituna och inte Torö i höstas…Men den tänkte jag glatt kränga för ett ohyggligt överpris till min lyckligt ovetandes brorsa! Näe, jag skall vara snäll och se till att han får lite pengar över.
Hmmm, det är väl inte så att du försöker locka bort mig från “Stora Freestajlprylar-lägret” till “Kolkillarna med monstergrejor”?
Surfa På!
-
Välkommen i klubben! Sväng in under “Den ultimata kombinationen” så kan du få ta del av tankar i den här riktningen…(Skriv lite oxå, vet jag, så håller vi igång rejält här!)
Surfa På!
-
Som ni märker har jag gett mig f-n på att hålla igång detta å det går ju rätt fint än så länge.
Frans G., att inleda ett inlägg med “för att svara på din fråga som du egentligen måste svara på själv så måste du även utgå från dig själv” är ju fullständigt LIVSFARLIGT. Hade jag inte varit den mentalt stabila grabb jag är, vilket kan diskuteras, så hade närheten till Värtahamnens gråkalla januarivatten kunnat få förödande konsekvenser.
Men jag vet vad du menar. Skaffa prylar som du känner att du vill ha. Men det var ju därför jag drog igång hela det här! Obeslutsamhetens och investeringsvåndans fula anlete har slagit klorna i mig, och det rejält. Jag vill ha svar och inte frågor, det är jag jättebra på alldeles på egen hand.
Men dina senare meningar hjälpte i krisen. Njäe, jag vill nog inte ge mig in i carbonhysterin, åka iväg varje gång asplöven darrar (kul formulering!) och plana rikstidigt (kul den med!).
Grabbarna som pläderar för stora freestajl prylar börjar så sakteliga att vinna över mig till sitt läger. Ola Hs inlägg träffade rätt på många sätt, även om min oro över att stå still och snurra med seglet i 5 m/s när grabbarna på lite fetare brädor och 8.5:or blåser förbi är till stora delar kvar (till Erras glädje, misstänker jag).
Så – hur tidigt kommer man igång med en Carve 140 å en åttanolla, tror ni? Är det ett vettigt komplement till en ren vågis? Har möjligheter att inhandla en tokfin 78 liters Drops till vettiga pengar. IS THIS THE WAY?
Och när det här lugnar ner sig kommer jag att slå till igen – segelval!
Surfa (skriv) på!
/Röde Orm
-
Jo, jag menade Avantrace å inte -ride. Tänk vad tre bokstäver kan göra. Nåja, sladdade in på Stockholmsmässans hemsida och än så länge är det bara Beli som är bokade. Med tanke på förra årets inverterade crescendo vad gäller närvaro av surfprylar så lär jag nog undvika att åka dit, blir bara sådär äckligt nostalgisk varje gång och tänker på när jag och brorsan träffade Bringdal i Tiga/Neil Prydes flashiga monter 1986. Vi var ganska hårda fans efter det. Det var på den tiden då surfpryttlarna fyllde en hel hall. Snyft!
Hmmm, TT max lockar ju en del!
-
Oj!
Här hände det grejor minsann. Anar att det inte bara är jag som saknat en rejäl och härligt introvert pryltoksdiskussion här…
Oscar – tack för info om Bee:n! Har haft allvarliga planer på en 289:a men efter din info så inser jag att det nog inte är rätt bräda för mig som gillar manövrar och hopp, hopp och mera hopp. Dessutom har jag seglat en del raceprylar i mina dagar och är nog lite bortskämd med brädor som är lite vassare.
Tycker mig ana två läger här:
– Ett som säger “köp så stort å fett du bara kan å komplettera med en mer all-round mindre bräda (dock ej riktigt liten)”
– Å ett annat som säger “köp hyfsat all-round större grejor (dock ej jättestora)” och en liten bräda för underbar segling brutala dagarOch det är PRECIS det här som är mitt dilemma. Visst vill jag segla så mycket det bara nånsin går, = stora prylar, men inte f-n vill jag bara stå rätt upp å ner och kryssa i 10 knop hela tiden. Men kanske är det värt det för så många dagar på vattnet som möjligt?
AHD FreeDiamond 65 å 70 samt Starboard Carve-brädorna ser onekligen superintressanta ut – tack för tipset!
Hmm, börjar släppa tankarna på en Vision eller Bee 289 efter det här. Kanske kommer jag, som inte är så fläbbig, undan med en Score 111 å en 7.8? Lite enligt Johan S. recept. Mysigt…
Eller kanske gå på Erras linje å tjacka mig en feting (har sett en Avantride 280 under “säljes” här på konfen) + stoooort segel för att i stort sett alltid kunna segla å aldrig behöva grina mer?
Vilket läger har rätt? Erra eller Johan S.? Vässa tangentborden nu grabbar å tjejor för nu blir det fler inlägg…
Intressant diskussion det här! Det handlar väl iofs vad för slags segling man är ute efter, men det är j-igt kul att ta del av era erfarenheter. J.S. (85 pannor!) verkar ju helnöjd med sitt “kit” med 6.5 å en Kinetic 268 som största grejor…
Han bor nog inte i Ståkkhålm…
Surfa På!
-
Steffo, vi förväntar oss en rapport vid hemkomst. Är RYSLIGT nyfiken på det stället (kan ha och göra med att det verkar cooolt, det blåser som f-n, sjyssta vågor och så pratar de portugiska vilket jag råkar kunna…).
Ha det ruggigt skönt!
Hur åker du dit, förresten? Reguljärt med TAP, eller?
-
Det var minsann omtänksamt! Surnade till rejält när jag insåg att jag hade missat det, nu skall jag hem och programmera videon!
Surfa På!
-
Det jag känner till om Barbados är att det är coooolt. Men vinden är osäkrare och stället lär vara dyrare. Om valet står mellan Barbados och Kap Verde (tufft liv att välja mellan sånt) så skulle jag åka till Kapet!
Surfa På!
-
Om jag skulle åka någonstans i världen vid den tiden skulle jag DEFINITIVT åka till Kap Verde! Hur hett som helst, massvis med vind och en våg (Ponta Preta) som spöar det mesta jag sett/läst om. Nej, jag har inte varit där men OJ! vad jag vill åka dit!
(Josh Angulo lär ha flyttat dit, inte utan anledning förmodar jag. “Den bästa våg jag någonsin seglat” har han sagt om Ponta Preta…)
Du kan läsa mer om Kap Verde på http://www.club-mistral.com/cme_resort_cap.htm
Surfa På!
-
Vad jag vill ha är en 6.0 som planar tidigt som f-n (typ min gamla 6.3:a, som jag för allt i världen inte vill ha tillbaka av någon annan anledning än att det planade som en åttanolla idag), är stabil som berget, lätthanterlig och snabb. Vad är det för mening med att ha större segel än nödvändigt? Och brädor? Jo, visst är det trevligt att åttahalvorna blivit så lätthanterilga, men det är fortfarande åtta komma fem kvadratmeter overheadfilm att hålla på och fippla med…Och inte blir seglen mindre precis…
Om nu utvecklingen går framåt, varför seglar jag numera nästan aldrig med segel mindre än 5.5? Minns en tid då det blev ganska många repor under året med min 4.2:a… (och det hade inte mycket att göra med att det blåste mer). Och det ÄR roligare att segla med mindre grejor!
Mycket effekt på så små grejor som möjligt – det är min melodi det!
Surfa På!