dr-masse
Forum Replies Created
-
Wohoo! Fullträff på fullträff, ur så många perspektiv.
-
Sköna pix, tackar! Nu börjar säsongen. Hoppas få till ett par pass i Läjet under året…
-
Lite kul video med en vanlig 7.2:a mot ett 5.6 segel med foil…
-
Välkommen. Vindsurfing kan vara fantastiskt, även när livet bjuder på tuffa tider.
Jag tycker du skall knalla in på Surfers i Varberg och prata med gänget där. Du kommer få många bra tips. Jag vet inte hur aktiv Varbergs Vindsurfingklubb är, men i stugan i norra viken brukar det alltid finnas några eldsjälar.
Jag tycker spontant, 08a som jag är, att du skall testa Norra Näs och Kungsbackafjorden för mer lättillgänglig segling. Även Läjet är snällare än Apelviken, skulle jag säga.
Mer spots: https://issuu.com/surfers/docs/spotguide_l
Lycka till!
-
Kul! ännu ett projekt att följa här. 4.7 kg är lätt, helt klart, men går väl att åstadkomma med hyfsat ‘normal’ konstruktion på en 87-liters bräda om man är (väldigt) noga med val och placering av väv samt hantering av finklister…?
-
VW Touran är riktigt bra, bland annat Svenne packade in en hel del i en sådan.
Även många större kombis av modernare snitt har fått riktigt långa bagageutrymmen. Såpass långa att man faktiskt får in brädorna utan att fälla ned framsätet. Typ Audi A6 (ok, inte billig), VW Passat och Renault Talisman är alla upp mot eller över 2 meter i bagaget.
Jag hyrde en Peugeot 308 kombi (SW?) i Portugal senast, där behövde jag bara skjuta fram passagerarsätet en bit och fick plats med allt inne i bilen utan problem. Oväntat stort bagage måste jag säga.
På tal om premiumsurfare… vill man verkligen kombinera surf och familjebil så åkte jag senaste Volvo XC90 för ett par veckor sedan… snacka om utrymme… men den är ju… inte billig…
-
Om jag har två kollin brukar jag packa såhär:
1 dubbelbag med hjul som jag lägger en vindsurf + en vågbräda, en dräkt samt ett par master. Båda brädorna får extra skydd på kanter och nos (rörisolering + skumplast)
1 segelbag som jag lägger ner fyra segel, bom och lite småpryttlar i. -
Jag skulle dock aldrig flyga med mer än 32 kg i ett kolli. Då kan bagagehanterarna på en europeisk eller amerikansk flygplats vägra att hantera paketet.
http://www.iata.org/whatwedo/ops-infra/baggage/Pages/check-bag.aspx
Känner flera som åkt med TUI och då haft två kollin med totalt 50 kg utan problem.
Angående antal segel så har även jag aldrig varit med om att det kollas. Se bara till att det hålls under 30 kg om du åker Ving, som PennyWise skriver.
-
ABE
Always Bring Everything.
Fast som mest brukar jag ha med mig två vindsurf, en vågsurf samt fem segel. Allt inne i bilen, men gillar också att ha segel i takbox för att få ut en del av det blöta.
-
Om det är något jag lärt mig, vilket tog alldeles för lång tid att inse…, så är det vikten av att hitta brädor i rätt storlek för ens egen segling och förhållanden.
Länge valde jag att ha en större (runt 90-95 liter, senare 100) och en mindre (runt 75-80 liter) för min segling. Tanken var att den större skulle funka bra i lättare vindar ner mot typ 4.7 och den mindre från 5.3 och mindre.
Det här var ju bra i teorin, men det innebar i praktiken att jag länge saknade en bräda i min “sweetspot”, vilket omsatt till en modernare planka är en sak med sisådär 82-85 liter och runt 58 bred. Det gjorde att jag antingen var lätt frustrerad över att åka runt på en snäppet för liten bräda eller att jag körde med min stora bräda i förhållanden som den egentligen inte var perfekt för.
Lösningen på detta har blivit att ha två brädor som ligger närmare varandra storleksmässigt, men har lite olika styrkor/egenskaper. Det här kan jag verkligen önska att jag hade kommit på tidigare… men nu när det är på plats är jag verkligen supernöjd och kan framöver se mig själv ha två vågbrädor med än mer snarlik volym/storlek men olika design och användningsområden.
Så, med det sagt så tror jag faktiskt inte att det själva modellen betyder sådär jättemycket, utan mer om att du behöver hitta en bräda mer rätt egenskaper i rätt storlek för dig. 92 liters Firewave låter som en utmärkt kandidat för det.
-
En bra kolfiberlängare utan hål vore nåt…
Intressant bygge!
-
@sailortrash 742897 wrote:
blackbox och “skitvåg” konceptet? verkar ha självdött redan nu..men egentligen är det väl en bra ide om man vill rida vågor även när det inte går…? har ingen uppfattning vad gäller flyt och stabilitet dock, men de var väl uppåt 100 liter?
Näe, det håller jag inte med om. Exempelvis verkar Fanatics Stubby verkar ha blivit populär och jag vet flera som testat och verkligen gillar den.
Istället för att ha en stor och en liten vågis tror jag att många skulle kunna ha två vågbrädor i liknande storlek men med olika användningsområde. En för sämre förhållanden (typ en Stubby) och en för när det är bättre vinkel och renare vågor (typ en mer klassisk Tri/Quad).
-
@Robin 742882 wrote:
Niclas och masse, hur stor skillnad gör egentligen 2-4 liter? Det lär ju vara inom felmarginalen för de flesta brädors volymangivelse. Bredd och shape däremot kan jag förstå gör stor skillnad. Nu kör jag en fanatic new wave twin 86 från 2011 som jag tror är 57 bred.
Knappt någon alls, skulle jag säga. Om vi talar olika shape. Du kan mycket väl segla en 88-liters bräda och uppleva som att den har bättre flyt och är enklare att guppa runt med än en 92-liters bräda. Dels påverkar brädan outline och bredd väldigt mycket, dels styrs det även mycket av var volymen är placerad.
För att teoretisera kring brädmodeller skulle jag exempelvis kunna tänka mig att en JP Thruster Quad 89 upplevs som minst lika enkel att guppa med och få igång som en JP Radical 95 (de har samma bredd, jag skulle tro att Thruster Quad har mindre rocker och plattare häck). Och båda kan nog mycket väl få däng i tidig planing och i upplevd “flytförmåga” av en JP Freestyle 85.
Min egen 95:a upplever jag rent flytmässigt som närmare 90 liter än 100. Min gamla Skate 100 flöt jag rätt rejält mycket mer på, inte minst på grund av att den hade ordentligt mycket mer volym i häcken.
Jag tycker dock att du kanske skall överväga att behålla din Fanatic Twin. Den är inte värd sådär jättemycket om du säljer den… (snyft!), men är fortfarande en bra bräda och kommer vara riktigt kul när det är tryck i 4.7 och mindre i bra förhållanden. Kanske uppgradera stroppar och fenor för att ge den lite kärlek?
Däremot tror även jag att en “riktig” vågbräda runt 60-62 bred, skapligt snabb rocker med sisådär 90-95 liter med rätt stor säkerhet kommer bli din klart mest använda vågplanka. Och att du kommer gilla den. Personligen gillar jag brädor med fem boxar eftersom jag gärna byter från tre till fyra fenor, och även testar två eller till och med en, för olika förhållanden.
Min senaste ‘upptäckt’ är, som sagt, tri-fin som jag äntligen fått att fungera bra och verkligen, verkligen tycker är toppen. Grym kombo av fart och skön sväng på vågen. På något sätt passar det mig perfekt.
-
Ja, med din vikt så håller jag med Dude här. Du borde gå upp mot 88-90 liter. Sedan ‘skalar’ ju inte brädors volym riktigt linjärt med seglarens vikt. Lätta seglare kommer ofta undan med att segla lite mer liter, större seglare kan ha lite mindre. Detta hänger väl månne ihop med att alla andra aspekter har mer betydelse än just volym. Dessutom så kommer en bra sådan att funka för dig även med 3.7, jag har kört min 95-liters med 4.2 vilket funkat närmast smärtfritt med mina klena 78-79 kilo.
Sedan kan ju brädor i närapå exakt samma volym upplevas som oerhört olika just vad det gäller “flyt”. Jag seglade en 85-liters bräda på Maui för ett par år sedan (Quatro LS) som jag guppade runt riktigt bra på, tänkte till och med att “jädrar vad bra jag är på att guppa mindre brädor”. Då bytte jag till en KT 83 bara för att testa och det var fasiken som om någon hade skalat bort 8-10 liter snarare än två…
Så, viktigt att kolla övriga parametrar också. Som alltid.
-
Det har varit si och så med uthyrning i Guincho på senare år. Hyfsat vissa säsonger, nästan inget andra.
Dock tror jag att Guincho Wind Factory har hyrt ut en del, men att det berott rätt mycket på om ägaren (Paulo) haft ork att ta sig till Guincho tillräckligt ofta. Det kan nog funka att boka genom honom, han har rätt fina prylar. Men vetifasen om det går att förvara vid stranden/bar do Guincho.