dude
Forumsvar skapade
-
Hej! Ge gärna länk till klubben, och fixa till riktningen på Dalarömätaren så blir jag mer på att stödja er. Det här tycker jag är riktigt bra.
-
Men, det verkar som att vindmätaren på Dalarö fortfarande visar fel riktning som ni antyder ovan. Kan jag hjälpa till att rätta till den?
-
Sundheden, lägg gärna upp en länk till klubben med infon, och om status på vindmätarna som är uppe, så jag kan länka till vänner som vill bidra!
-
Jag tycker det är bra. Sen har filmen en tysk torftighet jag gärna skulle se uppades men kanske är det bättre med “tysk detaljrikedom” än något tvärt om…
Möjligheten att känna skillnaden ute på vattnet med tio sekunders mellanrum är en stor fördel mot att behöva hoppa i vattnet och trimma med en XTR eller åka in till stranden.
-
Lite skakig mobilfilm från Stenstrand med en västvind som ökade fint på kvällen
Vilket ljus!
Torömagi!
-
Ja, det är kul att vågsegling fungerar någon gång då och då, det är så bra flow! Tack för sällskapet.
- Detta svar ändrades 6 år, 5 månader sedan av dude.
-
Robin, din minsta vågis är för liten med 86 liter. Du ska ha en på 90 liter, självklart en också en med flera fenor än en. Som största vågis ska du ha en hundraliters med två eller tre fenor, lite rakare rocker och smalare häck, så kallad pin tail. Lycka till!
-
@Bicless 739891 wrote:
Man kan dock komma ihåg att köper du stort märke så har man ofta lite bättre resurser och kapacitet lösa transportskador, reklamationer etc och jobbar ofta proffsigt med att ta fram bästa materialen, kartlägga svagheter mm. Starboard har exempelvis ett helt center med ca 100 demobrädor som testas galet mycket. Custom får gå mer på chans. Sen har man dialog med folk på plats i fabriken hela tiden för audit, uppföljning mm. Känns stabilt och proffsigt. Har jobbat med en del mindre tillverkare som det är rena wildavästern. Strular det så strular det bigtime. Det har levereras klart tyngre än spec, anser inte alltid saker är på garanti mm. Bara så man inte tror allt är guld och gröna skogar för att det är lite billigare. Sen finns självklart custombyggare som är bra på hantverket men allt är inte bra bara för man kallar det custom. Och det blir olika personer på om det är Lisa eller Åke som byggt den eftersom alla är olika skickliga. Patrik Diethelm fick exempelvis brädor allt med allt från 7,9-9,2kg på sina custombyggda formula beroende på vem som byggt den och hur petig man varit med epoxyn. Och då byggs det endå i hans egen customverkstad.
Ah, ja, det är så klart så. Och just därför jag tycker det ska bli intressant att se de verkliga skillnaderna! Så det är upp till var och en av oss konsumenter att delge oss av detaljerna vad som är bra och dåligt
-
Nu när vi ser exempel på dessa brädor så kan vi börja känna på vad verkliga skillnader det är på dagens produktionsbrädor och customs
-
@vindsökaren 739872 wrote:
1509€ ! Då börjar de bli lite dyrare igen.
Jämfört med dagens i produktion lär dock denna bräda vara både betydligt lättare och mer hållbar. Jag menar, vad är det de skriver egentligen, två års garanti mot “breakage”. Vad är det de menar förresten? Är det att den går av på mitten eller att den går sönder för att man får kastfall, tappar den… Intressant hur som helst!
-
Har precis vart hos örondoktorn!
Sa jag hade tio till tjugo procent ~förminskning~/~örongångsförträngning~, vad nu termen heter kommer jag inte ihåg. Och då det bara kommit så långt min komna ålder så rekommenderade han inte att använda några öronproppar – av egen erfarenhet då han själv vistas så mycket i vatten. Jag förstår att det är en högst personlig rekommendation men den appellerar till mig, just nu i alla fall. I värsta fall får jag göra en operation. Jag får väl hålla koll på mina örongångar helt enkelt (hur enkelt det nu visas vara).
Doktorn började i alla fall med att plocka ut en enorm öronpropp så jag förstår varför jag kan ha hört sämre och känt att det skramlat! Det var lite irriterat. Han ordinerade mig en salva med specifikt sätt att applicera.
Han avslutade med att man bör undvika pilla i örat, t ex med tops, eller ens trycka mot örat, vilket man kan se folk göra efter de vart i vatten, eftersom det i sig gör att det genereras mer vax i örat.
-
@Pedersen 738195 wrote:
Vet inte om man ser något, men vad tror ni?
26 cm förlängare, (27 cm enlig spec) 1-2 cm uthal från neutral.
Lös leech till markering mellan första och andra lattan.Ah, att hitta mast som passar till ett segel har jag lägt ner mycket möda på! Det kan vara svårt att avgöra med en bild, men jag tycker den övre bilden säger att det inte alls är bra riggat, tycker det ser ut att vara alldeles för mycket buk för långt in i seglet – alltså, det här ska vara ett down-the-line-segel som lätt ska kunna släppa all kraft genom att bara skota ut och det ser man att det inte är riggat som med den buken i “depowered läge” som det är när det ligger ner som det gör.
Rätt riggat bör lattorna vara raka utan böjd profil.
Hur man ni ska tyda det hela kan säkert variera men så här tyder jag det. Masten kan vara för bottenstyv, vilket gör att den flexar till rätt släpp i toppen men håller sig för rak i botten och tvingar i stället lattorna att böja sig för att böjningen på den sydda mastkurvan ska räta ut sig. Jag skulle alltså testa en mast med mer hardtop.
Hoppas det löser sig så småningom i alla fall. Lycka till!
Niklas
-
@Sundheden 737613 wrote:
Fix och trix på hög nivå.
Nu ska mina DaKine mittens bli täta.
Använder LiquiSole.Satan va starkt det luktar. Kör under köksfläkten + fönster öppet.
Via Tapatalk
/ Stefan SundhedenJag tror att man behöver täta dem mycket mer än som du visar här, alltså även mellan där neoprenet går ihop med det tunnare materialet för handflatan. Där tänker jag klämma in Liquisole. Det är där jag tror att större delen av vatten kommer in mellan sömmarna! Att klämma in Liquisole där kan också ge lite rundad profil i vantarna vilket skulle kunna hjälpa till att göra så att de inte roterar sig runt handen.
Den nya varianten tycker jag tyvärr inte sitter riktigt lika bra på min hand som den första.
-
Den Liquisole jag testat att täta med på insidan av mina DaKine Cold Water Mittens är hård och skaver mot mina händer så jag tänker inte använda Liquisole på insidan något mer.
Däremot har det nu visat sig att av de lim, eller tätningsmaterial, som jag testat för att täta Cold Water Mittens, så är Liquisole det som sitter kvar bäst. Andra lossnar efter några gånger.
Jag får se om jag får häcken ur och lyckas modifiera mina DaKine Cold Water Mittens som jag har tänkt mig för att de ska fungera att köra med i minusgrader. Jag får se.
@Tigerflash 737785 wrote:
Vad är det för konsistens på färdig produkt?? Hårt eller nåt gummiaktigt?? Ska nämligen göra samma sak tänkte jag./ Erik
@erree 737626 wrote:
Snyggt! du skulle passat på att dutta på lite liquisole i handflatan (på insidan) i nått prickigt mönster, gör stor skillnad i greppigheten 🙂