Forumsvar skapade

Sida 100 av 140
  • dude

Medlem
    23 mars, 2005 vid 09:46 som svar på: Da kines nya stroppar?

Det skulle vara intressant att se lite bättre bilder på den här DaKine Contour stroppen “från 2006”. Den ser inte alls ut som den gamla “2005-stroppen”. Vad är egentligen gemensamt för dem förutom att framstropparna är specifika?

• dude

Medlem
    21 mars, 2005 vid 10:53 som svar på: Vilken bräda

Hehe, jag har vart på gång att säga att Torös vågor inte är snabbast av dem alla, men i respekt så… Evo 80 låter som rätt storlek på bräda för mitt ändåmål.

• dude

Medlem
    20 mars, 2005 vid 13:33 som svar på: Vilken bräda

Tack för svaren!

Konstigt. Ingen av er får vågor med lite mindre vind. Till min kännedom bjuder Torö på det nästan varje gång. Jag skulle nästan säga att det är Torös signum. Klasskern är att det blåser satan onshore, och sen vrider vinden om till side, det klarnar upp och solen kommer fram. Vågorna ligger kvar i mellan en till tre timmar. Det är sådana dagar jag har har mitt 5.8 till och även ämnar hitta den perfekta brädan för.

Hela Evo-konceptet antyder att det är bredd och rocker man behöver för att ha kul på en en- till tvåmetersvåg i lite mindre vind. Men som jag läste in i något av era svar är också volym bra för att hänga med och rida vågen, speciellt när det är så dålig vind att man guppar på vägen ut. Evo 92 låter alltså intressant, men det är ännu mer åt extremen guppa ut och rida in.

I allt det här snacket handlar det för mig inte bara om att hitta en bräda som “funkar” för mindre vågor i lite vind, utan det handlar minst lika mycket om att hitta nåt o åka på som jag kan utveckla min egen stil på; en blandning av långa utdragna och extremt snäva svängar med kontroll och bibehållen fart. Först har det handlat om tunna rails. Nu har jag kommit underfund med att det minst lika mycket kan handla om kortare bräda för mindre “swing weight”, verkligen “tucked rails” i främre delen av brädan ala witchcraft, eller en “low aspect” planingsyta vilket är detsamma som en bredare bräda med tidigare scoop från aktern – konceptet (jag antar) alla stubbies bygger på. Just nu går verkligen utvecklingen åt mitt håll, och jag är väldigt glad att se det hända!

• dude

Medlem
    20 mars, 2005 vid 09:06 som svar på: Vilken bräda

Har du testat WSw 78 Ola? Tror du att den funkar väldigt bra med 5.8 eller har den för lite planingsyta för det?

Eller om vi tar det sä här, för den här frågan har jag eg aldrig ställt förut: Vilka av de Evo, WSw, eller för den delen andra vågbrädor skulle vara perfekt för 5.8-vågsegling i Sverige? Då pratar jag om vad som gäller för dig med din vikt, för det är nära min egen på bara ett par kilo mer. Tror du sedan att en person som väger mer vill ha mer volym än du för samma segelstorlek?

Nu visste jag inte om det är relevant att prata om segelstorleken 5.8 som största vågsegel eller om det mer handlar om vindhastigheten som gäller för min vikt med 5.8, för en 85/90kilosperson behöver ju lite större segel generellt för att plana i samma vind som en lättare person.

För mig handlar det om att både plana och hoppa på vägen ut och rida på vägen in, bara så det är sagt.

Själv har jag nämligen bara hittat vågbrädor med stor volym på runt 88 liter som i sina specifikationer lämpas för 5.8 i vågor. Efter att själv ha ägt Starboards Acid 88 gissar jag dock att det inte handlar om volymen, utan planingsytan för att vara en bräda för vågor och 5.8. Själv tyckte jag att Acid:en hade för tjocka rails och för stor volym.

• dude

Medlem
    20 mars, 2005 vid 05:49 som svar på: Vilken bräda

Jag tänkte också i början att en sån här liten Waveswallow 68 då skulle vara bra med 5.3 kanske, eller närmare bestämt att storleken ovan, 78:an skulle vara bra med 5.8. Men sen har jag läst och mer och mer kommit fram till att det inte är samma sak med waveswallown som med Evon. T ex ska waveswallow 78:an som mest klara av 5.3 – tror det var testet i den engelska tidningen som säger detta. På RRD:s ofärdiga 05-hemsida beskrivs också faktiskt WaveSwallown som “Plenty of flotation on a full ripping short stick!”! Ja WaveSw är verkligen rundad i däcket också, så det syns att de pressat in den där extra volymen, även om de försökt eller klarat av (vet inte) att hålla kanterna smala.

Jag själv blev rätt besviken eftersom jag var ute efter en vågbräda för upp till 5.8 och då jag själv väger 70 kg så har en WSw 88 på tok för stor volym för att vara rolig för mig. Ta bort 8 liter och gör den till en 80-liters så skulle det vara någonting för mig. Däremot så kan ju 78:an vara bra för den som vill byta ut sin 78-litersvågis rakt av mot en stubbie, utan att behöva tänka så mycket på volymskillnad och, tänka om, då konceptet på Evo:na är nytt, och annorlunda. Jag gillar Evo:ns nya koncept, medan kanske någon som väger mer kanske inte gillar Evo:ns koncept – vad vet jag smirk.gif

• dude

Medlem
    19 mars, 2005 vid 09:46 som svar på: fundrat lite!!!????

Du kommer aldrig få stropparna lika långt ut på kanten på din skate som på sle:n, inte heller samma känsla…

Jag skulel själv vilja ha ett antal brädor som är riggade och klara för det de är gjorda för att användas till, en en freestyle för det, en slalombräda att rejsa med, en freestyle-wave för hårdvindsegling och och en liten vågbräda för riktig vågsegling.

Det lär finnas en slalombräda för dig att hitta i något skrymsle också. Det gäller bara att få den som har den liggande att ta fram den.

• dude

Medlem
    18 mars, 2005 vid 08:49 som svar på: Ny Filmsajt

Ser bra ut!

Om å, ä och ö byts ut till a och o i stället för understreck, _, så går det lite bättre att läsa vad filmen innehåller också.

Annars är det ju bra svarat av dig att lägga upp film-plats via konfen också, nu när andra fixat liknande grejer. Det känns som om det är lite av samma tävling mellan konfen och Gurras junkshop som mellan comviq och djuice grin.gif Kul!

• dude

Medlem
    17 mars, 2005 vid 14:54 som svar på: Flygbilder Torö

… och mellan Godahoppsudden och Laxkroken bör fungera på NNO. Det ser ut att vara fin sandstrand. Jag får se om jag hittar någon med båt som kan skjutsa ner oss från mitten av Torö så vi får oss ett äventyr.

• dude

Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:13 som svar på: Hur pass viktig är egentligen en tjock rail?

Det skulle vara kul att höra hur starboard eller andra märken resonerar när de tar fram sina shapes. Speciellt intressant skulle det vara att höra hur shaperna till stubbies resonerar och relaterar till tradbrädor.

• dude

Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:10 som svar på: Hur pass viktig är egentligen en tjock rail?

Det var en bra beskrivning av hur de ser på railens inverkan på en shape. Undrar om andra ser lika dant på shape eller om andra ser helt annorlunda på det?

Witchcraft verkar ju faktiskt ha superkoll på konstruktion och på sina shapes. Men deras grafik tycker jag är helt vansinnigt ful! Inte en enda av brädorna på hemsidan var snygg. Kan de inte ta in någon som fixar bättre grafik? Jag tycker mycket är att de hänger upp sig på att ha den stora “WITCHCRAFT”-texten på ovansidan. De får göra den mer minimalistisk och ge utlopp för snyggare grafik. (Har de andra två lokala custombyggarna lika fula brädor så är det ingen förundran att de aldrig blir kända.)

• dude

Medlem
    16 mars, 2005 vid 21:25 som svar på: Flygbilder Torö

Svar till:

SANDstränder! That’s it. Nästa gång seglar jag över från Torö. Det får bära eller brista. Packa en ryggsäck, mobil och macka. Sticka.

Askö På!

[/ QUOTE ]

Härligt! Då är vi flera som seglar de högst tjugo minutrarna över till Askö. Först ett par kryss, beroende av hur syd- eller sydvästlig vinden är och sen raka vägen västerut över Asköfjärden och in i Södermanlands län och Trosa kommun.

793blir_det_v_gor_p_Ask_copy.jpg
    Hoppas bara det finns vågor som passerar fågelskyddsområdet och når stranden frown.gif

• dude

Medlem
    16 mars, 2005 vid 13:48 som svar på: Pro-Limit 2005

Du adde, tycker du ändå inte att deras sida för våtdräkter är lite kass. För det finns ju bara bilder, och ingen info om tjocklek, etc… ??

/N

• dude

Medlem
    16 mars, 2005 vid 13:34 som svar på: Flygbilder Torö

Men Johan, den ön med i bilden tror jag är ön Fifång som ligger nordöst om Askö.
    793Fif_ng.jpg

En sak, jag vet inte om det gör någon skillnad är att Askö, där vi ämnar surfa, inte ligger i något naturreservat.
    Däremot ligger det i ett Skjutområde! Vem bör man kolla upp om man vill höra om det är skjutningar på gång??

Annars ligger mångt och mycket i närheten inuti naturreservat. Där vi surfar från Torö har vi Ören
    Naturreservat och ön Fifång ligger i Revskärs naturreservat.
    793Revsk_rs_naturreservat.jpg

Kolguskär som är ön vi kör mot från stranden på insidan ligger dock inte alls i något naturreservat.
    793Kolgusk_r.jpg
    Vad innebär egentligen det för möjligheten att sätta upp en vindmätare och eventuell webkamera? Vem äger marken?

• dude

Medlem
    15 mars, 2005 vid 21:30 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

De här Dynemabrädorna verkar verkligen intressanta! Det är ingen som provseglat en, eller bara gått in i shoppen och
    frågat sig för att köpa en? Är de svindyra, har de bara för konstiga former, eller gör shapern dem bara för locals? Jag
    skulle vilja testa en sån här!

• dude

Medlem
    15 mars, 2005 vid 10:36 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Svar till:

Dvs i denna lilla by i norra Fuerte finns 3! mycket potenta custom shoppar som alla bygger brädor i Dyneema som
    inte är så vanligt konstigt nog. För Dyneema ska visst, som sagts, vara det starkaste materialet som går att bygga
    brädor i idag.

[/ QUOTE ]

Det här låter som något vi skulle behöva på Torö. Du/ni som har lite kapital, köp udden och lägg en custom-shop i huset. Dynema låter inte helt fel…

Sen har vi det nya spotet på Sydöstra Askö, “Skjutområdet” – ännu ett spot att thrasha brädor på. Aah! Eller är
    det bara sandstrand där. Vore mycket olyckligt.

Jag kan bara inte riktigt säga vad verksamheten ska gå runt på. grin.gif

Sida 100 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dude

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.