dude
Forumsvar skapade
-
Tack för infon Knatte!
Jag kollade med posten som tar 262,50 kr för “skrymmande” paket. Nu är den här slalombrädan 272 cm så det är upp till postbilens längd inuti om den här går in. Vi får se.
/Niklas
-
Skulle vart kul om du fått med bilder på Askös sydöstra
strand. Det har ju vart snack om att sticka dit på sydlig
vind. Hänger ni med dit någon gång kanske? Här är lite
bilder på ön och stränder igen.Askö är ön väster om Torö i skjutområdet:
Det grå sträcket är gränsen mellan Stockholms och Södermanlands län.Askös sydöstra strand i skjutområdet är det intressanta:
Här är en närbild på stranden, grund och botten:
-
Fina bilder!
Nu förstår jag varför det brukar läa inne vid stranden på insidan vid sydlig vind. Stranden ligger ju i lä!
Kul att se istäcket, det ser ju ut att vara lite is på insidan, ingenting på utsidan, men tjockt med is runt hela resten av Torö.
/Niklas
-
Hej Ola!
Det ska bli kul att höra vad du har att säga om Acid 70 om du får tillfälle att testa den! Det är en synnerligen intressant hybridshape.
Undrar om den har one foot off i samma proportion som Evo?
-
Och för att fortsätta på tråden är det nog så att när jag först gick från att ha kört 4.7 NR på rek 430 SDM till 4.7 superfreak med RDM i 400-längd så blev det en väldigt stor skillnad i drag!
Först har RDM mindre drag än SDM. (Men RDM hade jag redan kört med en halv säsong.) Sedan ger den kortare 400:an mjukare känsla än 430:n. Och pricken över i:et är att superfreaket är mjukare än allt annat.
Första gången jag testade 4.7 SF RDM 400 så är det då ingen förundran över att jag tyckte att riggen kändes livlös, för dessutom var jag även lite underriggad (Per Culin och några andra snubbar körde 5.4 samtidigt).
Vad jag kommit fram till är att riggen 4.7 SF RDM 400 ger mig möjlighet att köra en rigg med mer kraft/power i utan att få de där rycken varje gång när man ska komma igång efter att ha saktat ner.
När jag nu tänker på det kommer jag ihåg att jag alltid har föredragit att vara lite underriggad jämfört med andra. (Jag hatar verkligen de där rycken som ger både onödigt badande, irritationer, obalans, kastfall och genom åren en och annan ding i nosen.) Med den här nya riggen får jag både det mjuka draget i början och mer drag till över för mer spektakulära grejer. Det är underbart!
Niklas
-
Svar till:
Måste flika in med en fråga angående NR.. Nu har jag rätt dålig koll på vågsegel mm.
Men jag har NR 4.0 och NR 4.5 och jag upplever dessa som extremt på och av.
Inget drag alls och planingen tappas.. Sedan ändrar du skotningen lite, för att helt plötsligt få superdrag.
Är seglet sådant eller kan man mildra detta beteendet genom att rigga anorlunda??
Mer nerhal/uthal ???[/ QUOTE ]
Tjena Knatte,
på några av Hots segel står det att man kan använda både RDM-mast och standarddiametermast. Skillnaden sägs vara att SDM ger mer freeridefetonat segel medan RDM ger mer vågsegel. Jag tyder det hela av mina erfarenheter som att RDM generellt ger ett segel med mindre av- och på-drag eller en mjukare känsla, och sedermera att SDM ger mer drag och då kanske även en mer av- och påkänsla. Jag är dock inte helt säker på hur skillnaderna kommer att vara avseened av- och på-drag mellan SDM och RDM, men kanske är det så här. Om det stämmer så kan du ju skaffa/testa RDM och se om det blir bättre. Andra kanske har mer info.Om jag tänker efter förresten, så har jag ju själv kört med NP NR 4.7 -98, (rekommenderad mast är 430) först med SDM, och sedan med RDM. Skillnaden jag upplever är att det är betydligt mindre ryckigt drag med RDM-masten och det har jag gillat väldigt mycket. När jag någon gång testat SDM igen har det kännts som om jag lätt dras “fram över styret” in i kastfall för att jag inte är beredd på det snabba draget framåt som kommer så plötsligt. Det skulle vara kul att höra om andra upplever samma skillnad i känsla.
Niklas
-
Ja, konstigt.
Men JP:s freestylebrädor är ju grymma, Amigun så cool och SF…
-
Tjena basse!
Jag har kommit att gillar superfreaket riktigt mycket. Sen är det ett nytt typ av segel vilket jag gillar teorin om. Det har vart med när jag lärt mig sätta framåtloopen, men främst har det gett mig tillbaka den där härliga mjuka soulkänslan.
Och vi hade mjuka segel som snabbt blev överriggade på åttiotalet, sen styva profilstabila segel på nittiotalet och nu har vi igen ett mjukt segel men med modernt tvist i
Men det finns ju i och för sig inte så många andra segel lika superfreaket och andra material har andra fördelar. Färgerna och den mjuka känslan är ju kännetecknet. Färger är kul! Men mjukheten öppnar verkligen upp för nåt nytt.
Superfreak:et är ju sjysst i hård vind och jag antar att det är flex:et som ger tid att reagera när saker går lite snabbt. Men jag tycker den här ‘tiden’ kan användas till mycket mer. Det känns som jag får tid att trycka till, komma runt, och kan lära mig sätta nya trick. Det är så klart en personlig preferens, men jag tycker att den här känslan ger mer flow, ökar självkänslan och gör det roligare att testa en massa grejer.
Jag ser fram emot en härlig säsong med 4.2, 4.7, 5.3 och 5.8 (lite tajt emellan storlekarna av vad jag hört men vafan – och så klart har jag fått en superfreakmössa i födelsedagspresent också
/Niklas -
Svenska actionsportboken ger en definition av actionsport. Här i förlagets beskrivning av boken har ni mer saklig information om ni söker det:
Den svenska actionsportscenen är livskraftigare än någonsin. Aldrig tidigare har svenskar tagit så stor plats i magasin och filmer världen över som nu. Samtidigt har det bildats ett slags tomrum när det gäller informationen om alla dessa atleter och deras sporter. Media har inte riktigt hängt med. Svenska Actionsportboken tar upp nio actionsporter och nio svenska atleter som satt färg på scenen.
Svenska Actionsportboken ger läsaren en mer nyanserad bild av “den nya idrottsrörelsen” – en rörelse där tävlingsresultatet hamnat i skymundan för upplevelsen. Det spelar mindre roll vem som flyger högst eller åker snabbast. Det viktiga är upplevelsen och det personliga förhållandet till utvecklingen av sporten.
Detta är en bok för alla som är nyfikna på vad som händer inom svensk actionsport. Den är späckad med de intressantaste profilerna, sporternas uppkomst och inte minst reflektioner där atleterna själva kommer till tals. Här möter läsaren de främsta inom freestyle motocross, skateboard, surfing, wakeboard, klättring, skidåkning, inlines, snowboard och BMX. Upphovsmännen är:
Niklas Hyland kom upp med idén till boken och har länge varit en av de tongivande tv-producenterna i Sverige när det gäller actionsport. Han ligger också bakom Svenska Actionsportlandslaget.
Niclas Sjögren, som skrivit texterna, är chefredaktör för Sportguiden och har bevakat speciellt actionsport sedan sent 1980-tal.
Niclas Albinsson tog porträttbilderna och arbetar som reklamfotograf med studios både i Stockholm och Linköping./Niklas
-
Du ANONYM, var står det på windance:s hemsida att man ska välja en storlek större?
-
Tjena “mes”
Det låter inte som att du har för små vantar. De ska strama när du försöker sträcka på fingrarna. Du ska nämligen inte ha sträckta fingrar förutom om du vill släppa taget på bommen och då sträcks fingrarna automatiskt.
Själv har jag testat L, XL och ska testa M när du kommer. Jag har lika stor hand som du, faktiskt desamma där du mätt. Men vi har alla lite olika form på våra händer och du har missat två av de viktigare måtten här.
Ett är omkretsen av handflatan (the circumference of your palm). Storleksangivelserna hittar du på http://www.windance.com, men jag skickar dem här för er alla att kolla på en gång med ett måttband:
GLOVE SIZE CHART – Measure around the palm of the hand at the widest point (excluding thumb).Size
Inches
cmXS
6 1/2 – 7″
16.5 – 17.8 cmS
7 – 7 1/2″
17.8 – 19.1 cmM
8 1/2″
21.6 cmL
9 1/2 – 10″
24.1 – 25.4 cmXL
10 – 10 1/2″
25.4 – 26.7 cmSjälv har jag 23.5 till 24 cm i handflateomkrets beroende av om jag mäter närmare knogarna eller närmare insidan av tummen. Detta säger också helt riktigt att jag borde ligga mellan en medium och large
Var köpte du själv handskarna förresten?
Annars är det en fråga om preferens hur tighta du vill ha vantarna. Det finns en massa saker att tänka på och sen är det upp till var och en att föredra en tightare eller slappare vante.
* Är den för tight över underarmarna?
* Är det stram över någon del av handen så att du du blir kall där?
* Är den för stor så att vanten roterar kring handflatan och du tappar känsla för greppet på bommen? (Det gjorde XL för mig.)
* Hamnar vantarnas fingerkrökning för långt ut på fingrarna (om du har en för stor vante) så att du i princip inte har nytta av krökningen? (Detta var definitivt fallet för mig med XL-vanten. L-vanten har också fortfarande krökningen lite för långt ut på fingrarna för att den ska hjälpa till optimalt. När jag kröker fingrarna nu så får jag ett veck i vantarnas handflata vilket inte känns optimalt.)(Det andra med att vi alla har olika form på händer gäller tummen. Min tumme sticker ut mer från handen vilket gör att vanten stramar lite över tumm-knogen närmast handen som kan bli kall. Du verkar ha en tumme som ligger mer parallellt med handflatan och har nog inget problem med det, men däremot blir din tumme längre utmed handen varvid spetsen på din tumme kan strama mot vanten. Jaja, den här skillnaden säger inget om vad vi ska välja för storlek, men den finns ändå och skulle väl helst formas in i vanten.)
/Niklas
-
Svar till:
…för det kan ju vara så att minnet spelar ett spratt och man bara minns de goda sakerna. Så var det med Naish 8’5” från 2000 (samma som Graf vill kora till den bästa). Jag tyckte den var otroligt bra på allt men då jag testade den två år senare så tyckte jag den var skit… Utvecklingen går framåt! Som tur är! 😉
/Staffan
[/ QUOTE ]
Men Staffan, din kommentar att du två år senare tyckte den var skit är ju inte så konstruktiv. Skulle du kunna utveckla din värdering?
* Har du själv utvecklats sedan de två åren före då du tyckte den var otroligt bra på allt?
* Är det andra typer av egenskaper du vill ha nu?
* Tyckte du inte den var lika kul att segla på eftersom den hade gammal grafik som inte känns lika häftig?
* Hade brädan blivigt svampig på däcket mellan stropparna vilket just F2:s Maui Project-brädor 2002 hade problem med – vilket självklart inte gav samma direkta känsla som en ny bräda ger?
* Eller vad annat kan det ha varit?
Av allt som jag har läst och hört så har inte utvecklingen gått framåt på det sättet att shaper blivigt bättre. Däremot finns idag en mängd olika shaper vilka var och en ger en viss uppsättning av egenskaper. Så jag tycker din kommentar att utvecklingen gått framåt är minst sagt missvisande för de som är mindre insatta i ämnet än vad du och jag är, tycker du inte?
/Niklas
-
Kul att “min kontakt” kom till nytta
För övrigt är det ju kul att din bild användes av tidningen Utsidan. Men det får bli större reportage till nästa gång!