Forumsvar skapade

Sida 102 av 140
  • dude

Medlem
    19 februari, 2005 vid 18:02 som svar på: Ny Film ifrån Torö 2005-01-09

Jag skulle igen (om jag nu har gjort det) vilja tacka frippe75 för sin film av riktigt härlig känsla! Det är ju så skönt med sån här bra kvalité. Sedan om man jämför med andra, specifikt då Jockes film, så verkar hastigheten i vågorna och surfingen vara lite annorlunda eller om det är någonting annat som bidrar till en helt annan känsla. Inzoomingen är bättre känns det som. (Sorry Jocke crazy.gif)

Hur kul som helst i alla fall med en massa film att kolla på!

Jag hjälper hjärna till att bidra till mer film.

Ha det bra alla!

//Niklas

• dude

Medlem
    19 februari, 2005 vid 17:42 som svar på: Har någon skickat tillbaka något till Keppler?

Tjena Krullo!

Du har väl hängt med i vad som gäller med Keppler. Det har flera gånger vart så att till och med fel bräda skickats upp till Svenska hanslare därifrån. Saken har förut enkelt löst sig genom att köparen säljer varan till annan lokal person för rimligt pris och sedan köper köparen rätta pryler “igen”. Detta är saker som du bör känna till. Det är risken. Sen hoppas jag att det löser sig även för dig.

Vänliga hälsningar,

Niklas

• dude

Medlem
    18 februari, 2005 vid 18:55 som svar på: Ny Film ifrån Torö 2005-01-09

Men Gson! Du hänger inte med i svängarna än vad gäller vindsurfing hör jag. Säger dig Evo-trenden någonting? Eller varför inte stubbie?

Om vi går tillbaka lite handlar det självklart om preferens och vad man är ute efter att utveckla för stil. Vill du vara slashig och göra små svängar i mindre hastighet eller vill du försöka hitta högsta hastigheten på befintliga vågen. Det senare kräver en hel del känsla och erfarenhet men det tidigare kräver desto mer kraft och energi. Man utveklar den känsla man är ute efter.

Själv är jag ute efter följande. Rak rocker i en bredare akter och sedan en betydligt brantare scooplinje och en hel del kurva i brädans bakre kanter. Detta gör brädans främre del mindre aktiv och den är till och med i vägen. (Stora axlar är i vägen och fastnar i vågen.) Därför har brädan blivigt kortare. Denna bräda är vad jag kallar en Stubbie.

Denna bräda med mer rocker i aktern är vad jag kallar Evo-trenden av brädor. Den tillåter med sin mer kontinuerliga kurva i aktern en sväng i bottom-turnen (vad gäller på resten av vågen vet jag inte) som ger mer känsla tillbaka till föraren än vad andra stubbies ger med sina raka avslut i aktern.

Vad gäller att bygga custombrädor för specifika vindsurfingbreak skulle det vara jättekul. Men jag förstår att du inte är insatt i den utökade komplexiteten med att bygga vindsurfingvågbräda jämfört med vågbräda. Byggkonstruktionsmässigt måste fenan klara större påfrestningar och utöver vågbrädan ingår även mastskena, fotstroppspluggar, foot-pads och permanent halkskydd. Designmässigt har vindsurfaren tre, ska vi kalla det, tryckpunkter; två fötter och seglet som man lägger mer eller mindre tryck på. Jag låter det vara upp till de som kan återskapa och har kanaler för att vidareförmedla sin shape att utveckla nya shaper. Och i just dessa år verkar det som vidareförmedling har kommit igång av några speciellt intresanta shaper — för att återspegla ditt sarkastiska, cyniska, bittra, verklighetsfrånvridna, optimistiska eller entreprenöriella (beroende av vad du nu har för förkunskaper och avsikter och hur vi förstår och instresserar oss av dem) förslag att göra våra egna hemmabreakcustombrädor. Jag har själv slagit till på en Angulo Amigu 7’4″ som har måtten
    * 230 cm lång,
    * 58 cm bred,
    * 80 liter och
    * 39 cm i one foot off.
    Jag har själv inte fallit för någon speciell shape från föregående år vilken uttalats vidareutvecklats åt det hållet vi pratar om här. Därför nysatsar jag på denna för mig helt nya shape. Andra som uppskattat tidigare shapes vilka nu uttryckligen vidareutvecklats åt det håll vi pratar om satsar på dessa. Personligen tycker jag man kan se det som skillnaden mellan evolution och revolution.

Så länge man har det kul är det viktiga.

Lycka till!

//Niklas

• dude

Medlem
    16 februari, 2005 vid 21:28 som svar på: Cold water mitts i lager Windance. ca 20/2

Tack för tipset. Kan du säga när de skickat meddelandet att vantarna kommit in? Det vore sjysst.

• dude

Medlem
    15 februari, 2005 vid 21:40 som svar på: Första Vågbräda????

freestyle-wave låter som det du ska ha. Troligtvis inget annat

• dude

Medlem
    15 februari, 2005 vid 21:25 som svar på: Mistral Heat, Shift & Fanatic Rip

Bara ett par problem att ha en bräda som har några år på nacken.
    Till att börja med beror det på om brädan du är ute efter
    finns i en tillräckligt gammal årsmodell. Jag menar, vill
    du ha en stor vågis så började inte tillverkarna kunna
    konstruera bra sådana före, säg, år 2001. (Inte helt säker
    på året där för det kan ju finnas undantag.)

Ska vi ta upp freestylebrädor för att ha att använda som
    lättplanande lättåkta freeride-brädor med känsla i,
    så kom det först upp sådana på marknaden år 2003. De före
    var mer proppade med volym än breda, vilket inte var lika
    bra för planingen eller manöverbarheten. År 2004 blev
    freestylebrädorna mer utpräglade för att göra det lättare
    för proffsen (som nu inte längre behövde en väldigt lättåkt
    bräda som man behöver i början av sin freestylekarriär) att
    göra rena freestyletrick utan ha komfortabel freeride-segling mellan tricken. Själv har jag kört JP:s
    freestylebrädor från 2003 och F2:s Compstyle från 2004.

Det andra är att en gammal bräda kan ha dåligt halkskydd.
    Då får man räkna med 500 till 800 kr i nytt halkskydd som t
    ex Uffe Larsson i Varberg fixar åt dig. Det får man tänka
    på i prissättningen. Kör du alltid med dojjor så vill du
    faktiskt ha lite sämre halkskydd eftersom det annars tär
    extra mycket på dojjorna. Kör du barfota vill du dock
    alltid ha bra halkskydd.

Till sist vill du ha koll på hur mycket brädan väger. Har
    den tagit in vatten så att den väger, ska vi säga, mer än
    ett kilo mer än angivna brädvikt från tillverkare, så
    skulle jag inte köpa den, om det inte var så billigt att
    jag var beredd på ett ‘testa-och-släng-köp’.

Lycka till med Köpet!

• dude

Medlem
    14 februari, 2005 vid 13:20 som svar på: Snowsurfing

Svar till:

Jag gillar killens vulcanoförsök 1,5 m uppe i luften.

[/ QUOTE ]

I samma höjd var mina första Vulcan-försök i liknande
    förhållanden på Hvide Sand. (Men idag har jag lärt mig att
    Vulcan:en är lättare utan air.) Jag skulle vilja sätta det
    movet killen gör i filmen genom att komma ner och plana
    baklänges. Därefter kan man stanna och åka åt andra hållet
    som i Vulcan:en eller fortsätta runt i Spock. Hela movet
    handlar om att landa baklänges med kraft i seglet och plana
    vidare. Jag tror inte det är svårare än något annat
    avancerat freestyle-move. Däremot är det mer flow i jämfört
    med hattiga spin-spin-stopp-trick som freestyle urartar i.
    Skulle vara kul om någon knäckte tricket före mig wink.gif

• dude

Medlem
    11 februari, 2005 vid 13:47 som svar på: Slalommän!

Själv har jag givigt upp Formularejset, men hänger gärna på
    slalom. Det är liksom inte lika stor investering och är
    inte lika stora grejer. Dessutom funkar rätt gamla prylar.
    Det är dessutom en hel del mer närkontakt och “balls” i
    slalom, men jag har ju inte kört det mycket alls och vet
    inte om det är stora risker för kollisioner (och om man i
    så fall skulle vara tvungen att ha mycket skydd, stort
    regelverk eller vara beredd på att få grejer thrashade).

Hur gör ni med kollisionsrisken i Göteborg eller om det
    finns fler av er, ni andra också?

Här i Stockholm skulle jag vilja få ihop en lista på folk
    som är intresserade, tillsammans med info om vilken
    utrustning de har för att veta vilka förhållanden som bör
    gälla. Jag är inte alls emot super-x heller och skulle
    gärna köra det stuket också bara det finns enkla sätt att
    anordna. Det viktiga är att det blir spänning och roligt!

Nu vet jag inte om vi ska slå ihop slalom och Formula. Det
    får ni andra avgöra.

Niklas

• dude

Medlem
    10 februari, 2005 vid 22:20 som svar på: Torö en dag i januari…

Kul med bilder med sköna kommentarer till smile.gif Fint upplägg på websidan också. Jag ser fram emot mars/april när tempen kommer upp så väldigt mycket!

//Niklas

• dude

Medlem
    9 februari, 2005 vid 15:06 som svar på: Slalommän!

Inga planer för slalom annars? frown.gif

• dude

Medlem
    9 februari, 2005 vid 15:03 som svar på: Vind på ingång 10e…

Jag håller med Gustav i att det inte är någon idé att
    fundera över att plurra i mer än ett par gånger. Den här
    temperaturen är inte bra (för kroppen). Så är det bara.
    Slalom går an om man räknar med att sätta alla gippar och
    sen sluta för dagen när man plurrar. Jag väntar tills det
    ökar några grader.

Niklas

• dude

Medlem
    8 februari, 2005 vid 15:03 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Tack för tipset om Boards test. Jag har läst det och läser
    ungefär samma saker som ni gör av det.

Det är svårt att veta vad som är en bra shape som folk inte
    är vana vid och vad som är en dålig shape. Just nu tror jag
    inte vi kan säga någonting om det.

Om man inte gillar en shape just nu så gör man inte det,
    och behöver inte veta varför. Gör man det däremot, så är
    det bara att tuta och köra. Om sen shaperna med åren bli
    bättre eller bara hittar till en mainstream-shape är svårt
    att säga. Till och med fortfarande efteråt kan det vara en
    subjektiv fråga om brädor blivigt bättre eller bara hittat
    sig en nisch.

• dude

Medlem
    8 februari, 2005 vid 14:50 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Svar till:

Den här snubben har en bräda med twinser, ser ut som en proof. Verkar rätt schysst!
    http://www.continentseven.de/move.php?moveid=266

[/ QUOTE ]
    Tack för tipset manno! Kul att se att konceptet med två
    fenor fortfarande lever. Den ser riktigt bra ut den där
    brädan. Liten också, ungefär för 4.7 och ner vilket verkar
    vara storleken killen kör med. Fenorna ser annars ut att
    vara mycket korta, kanske femton centimeter. Det skulle
    vara kul att testa en sån här bräda och se om den har bra
    bett!

• dude

Medlem
    7 februari, 2005 vid 22:05 som svar på: Slalom på lördag!

Hej André!

Jeppe (här semivaken) och jag har undersökt saken. Om du är ute efter en ny dräkt så har det ‘pratats’ om N’Neill Psycho II med limmade ‘sömmar’ på både insidan och utsidan. Det är alltså inga stygn och ingen tråd i skarvarna. Det tror även jag gör dräkten en del smidigare.

Nu kommer jag inte ihåg vad sajten heter, beckernågonting.com kanske det var. Den går att hitta från O’Neills hemsida över försäljare. Jeppe kollade bl a upp att denna dräkt i 6/4mm (den finns i lite olika tjocklekar) tillsammans med ett par O’Neill Superfreak booties vilka också lär vara ‘det man bör ha’ tillsammans med frakt från USA skulle kosta tre tusen femhundra kronor. Jag vet inte vad Jeppe slog till på men det får vi nog höra snart! Storlekstabeller finns på sajten. Det är mitt tips.

Lycka till!

/Niklas

• dude

Medlem
    6 februari, 2005 vid 11:06 som svar på: Slalom på lördag!

Tjena Speedjanne och alla andra speeedfreaks!

Det har visat sig. Gurra är inget slalomfreak. Han är alldeles för frälst i vågseglingen – som det är just nu i alla fall. Vi cruisade insidan, Gurra med 6.7 testande min polares AHD-slalombräda (52 cm bred, 92 liter och 267 lång) och jag testade en polares mjuka 7.4 Simmer Fly på min för första gången slalomstroppskonfigurerade JP Freestyle 93 från 03. Även jag testade polarns spett till slalombräda. Så smal som den är både på mitten och i ONO (one foot off) lyften den inte direkt i rådande förhållanden, men jag tyckte den var lättgippad och gjorde utan några problem en och annan duckgibe på den. Tyvärr, mitt fel, var vi sent ute och det blev aldrig att vi fixade några bojjar. Det hade ju givit det hela lite sting och möjlighet att köra några race.

—>För alla er som har intresset och något sånär slalomkitt i Stockholmsområdet efterlyser jag namn och kontaktinfo för att snabbt kunna sätta ihop race.<--- Så snart Gurra fick sväng på insidans vågor var intresset för slalom och fram-och-tillbaka-surfandet som bortblåst – och han likaså. Vågorna rullade in på Stenstranden. 5.7 och Fanatic FreestyleWave 95 riggades. I den droppande vinden var det på utsidan dock omöjligt att ta sig ut. Själv badade jag in på stenstranden med 6.7 och JP:n i vitvattnet. Man kan ju rapportera att vattnet är betydligt kallare än början av januari – is kantar insidans strand och en spolning räckte gott för mig att avsluta dagen. Jag tycker det var tappert över huvud taget av Gurra att försöka komma ut på utsidan! Som slutsats kan man säga att vattnet är alldeles för kallt för att hålla på med badande aktiviteter som hopp och vågridning – finmotorik i händer kan man glömma. Det är klart att man kan surfa med tjocka vantar, dräkt, dojjor och förfriskande ansiktsköljningar, men för oss vinddyrkare är det slalom eller inget denna tid vi lever i och kan kalla nuet. Och om det blir någon slalom kan jag lova spänning! Förutom placeringar förlorade, lovar jag dig en härlig upplevelse varje gång du doppar huvudet! (Gurra pratade om lumpen-flashbacks från isvaksdopp.) Fortsatt trevligt surfår på er! /Niklas

Sida 102 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dude

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.