dude
Forumsvar skapade
-
Det blir lite tidigare då prognosen flyttat vinden lite grann. så tävlingen är 12 och framåt – vi ses där!
/Niklas
-
Jag skulle säga att Johans alternativ är bäst: en D70 med 70-300 objektiv.
Jag vet inte vad det är för största bländaröppning på det objektivet. Jag skulle gissa på 3.5-5.6.
Det här paketet kan du kolla på och se vad priserna ligger på i Sverige. Jag skulle gissa mellan 11000 kr och 14000 kr.
Lycka till!
Niklas
-
Sorry jag kanske är lite sen att svara, och klantigt för övrigt av mig att glömma säga det, power-box!
-
Om det är någon som har en enkel gammal slalomfena på en 28-34 cm cå finns det intresse för en sådan. Ring 070-7302801 eller 08-6440057 i så fall.
/Niklas
-
gurra kör med en slalombräda på 92 liter utan fena, han förväntas komma sist
Nej skämt om sido. Vi saknar lite slalomfenor. Om det är någon som har några över så finns det intresse för dem…
-
Helt rätt, helt rätt Lars_K!
Lite kul med hur olika man kan se på saker. Skulle jag bara få fina förhållanden oftare skulle jag utvecklas och kanske
till och med veta/utveckla min egen stil jämfört med andra och vad jag behöver… just nu suger vintern -
Det är grym kvalité på bilderna för att vara från en vedeokamera! Men jag antar att du bara kör med det bästa
-
Personligen bemöter utvecklingen min aspiration efter brädor med tunnare häck. Med det har häcken nu blivigt bredare och kortare, och därmed hela brädan kortare.
Jag ser, också som Ola, optimistiskt på de mindre storlekarna, som Evo 70. Denna kanske ger det jag är ute efter, en tunn häck med mycket utrymme för att göra som jag vill med brädan, och har ändå en bra acceleration och kan hålla 5.3.
Frågan är om en större storlek är lika bra, men då för ett 5.9?
-
Jag ser bara bra saker med stubbie-utvecklingen! Jag tycker det är spännande att hänga med i utvecklingen. Jag tycker det är bra att det utvecklas vissa stubbies med freestyle-egenskaper.
Jag tycker det är intressant att även vågbrädor blir “low aspect”. Formulans fena är t ex “low aspect” genom att vara väldigt kort från framkant till bakkant. Formulabrädan är också kort och bred. “Wide style” som freeridebrädorna genomgått är egentligen också ett annat namn på “low aspect”. Det är klart att det inte är bra för allt. T ex är rena speedbrädor fortfarande smala.
Nu har det alltså kommit till vågbrädor också. I år, 2005, säger tidningen Boards att 2004:ans Fanatic Goya är för smal även för att vara en traditionell vågbräda. Jag skulle säga att det idag är mode att koncentrera sig mer på en vågbrädas låghastighetsegenskaper där en större bredd är positiv. Goya 2004 skulle jag dock säga är bättre på bottom-turn i hög fart på en fet våg. Men i år är verkligen låghastighetsegenskaperna i fokus. Fanatic New Wave är både bredare (t ex 55 bred för 78-litaren) och har en ny konkav bottenform som håller rockern platt i mitten för snabb acceleration. Intressant!
-
Tjena Magnus!
Vad menar du med att “prova”, är den till salu? Grejen är ju att på Torö är det extremt kort mellan vågorna och man vill ha en snabb acceleration på vägen ut. Det är inte som för er på västkusten att det är femtio meter mellan vågorna så man har all tid i världen att accelerera och har tid på sig att pressa fart innan man möter vågen. Man möter vågen på en gång och om man möter den när den bryter eller där den har fin läpp eller inte, det har man oftast inte möjlighet att påverka. På vägen in måste man oftast vänta in vågen, och sen när den kommer vill man snabbt kunna accelerera ner för vågen. Nu, i cut-backen, gäller det att visa vad man går för(!) – attackera svängen med bibehållen fart…
-
Synd det där med inga kuddar! Nu funderar jag nästan på att vänta tills jag får tag på en annan…hmmmm. Kuddar under hälarna förstör ju ingenting av vågridningen, inte så länge det handlar om front-side! Back-side jovars, men feta hopp vill man alltid göra
Grejen på Torö är att man kör med risken att totalkvadda brädan ifall man kör rakt på någon sten, vilket inte hänt, någon annan än Jesper en gång vad jag vet. Det kan vara lite vind inne vid stranden (det är ofta jag sätter fenan i botten när jag guppar ut i ett vindhål) så man vill inte ha en för liten bräda heller. Man vill vara snabb att accelerera så man kommer i stropparna helst före man möter första vågen, men det händer sällan, så är den första vågen för stor så ligger du inne vid stranden och börjar om igen
-
Tja Lars_K!
Jag tänkte fråga dig, vad har du att säga om padsen och finns det kuddar under hälarna för att ta smällarna i landningar på Naish 8’3″:a? Är förresten din en 2002:a också?
Hoppas annars ni som hänger med i svängarna blir nöjda med era nya stubbies Jag har varken pengarna eller erfarenheten att gå vidare in på en stubbie som det är just nu känner jag.Själv har jag senast kört på en Fanatic Goya ProModell från 2000 vilken jag hört från en källa är mer som en mindre bump-and-jump-bräda för hårdvind. Jag skulle också kunna tänka mig att den har en relativt rak (och lång?) rockerkurva vilket gör att den inte lätt ligger kvar i bottom-turn:en utan mycket framfotstryck vilket är svårt att hitta känslan för utan mycket träning. (Alternativt är det bara jag som är kass på att rida vågor med vänsterhanden först.) Annars är det på den här brädan jag lärt mig loopen
Före den hade jag en Starboard Acid 88 från 2002 vilken helt enkelt kändes för stor och tråkig i svängen för mig (på 70 kilo) att ha som vågbräda. Det var mer en lättplanande bump-and-jump eftersom den har rätt så bred häck, och på Starboard:s hemsida står ju också: “This board is for larger sailors or larger sails, so the volume in the tail has been increased but the rails remain thin for big turns.”
Före det var det en CLS AHD-våg-kopia från 1996 som var bra för vad jag visste då förutom att den hade bladtunna pads och inga hälkuddar under och jag fick hälkompression i landningar. (Bra brädor de där CLS var, men det var ändå bara så många av de nödvändiga funktioner som Uffe kunde slänga in i sina brädor även om de var av väldigt bra konstruktion.)
Och nu går vi långt bak i tiden här… Fanatic Skate från 1994 då no-nose-generationen var igång hade en fet och bred häck och var riktigt bra till bump-&-jump med bra avstamp för hopp på små ramper, men dens vågegenskaper är nog inte så bra även fast jag använde den på Pozo och gjorde ett fett hopp ovanför Björn Dunkerbeck
Så just nu letar jag bara efter någonting som ger en annorlunda känsla och erfarenhet som jag sen kan ta med mig. Jag får se vad det blir, om det nu blir denna 8’4″a!
-
Jag får verkligen tacka för svaren grabbar
Nu har jag någonting att fundera över!
-
Tack adde!
Men hittade du verkligen testet på länken du angav För jag hittar det då inte där…
Så, förresten, nu när vi sett testet, vad pratar FÖR den här brädan för att användas på Torö?
/Niklas