dude
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Ja, det var nog den absolut bästa dag jag någonsin varit med om i Sverige. Shit vad grymt det var. Den där framåt är snygg, synd bara att jag inte fick med din första som var bra mycket bättre och HÖGRE!
[/ QUOTE ]
Vågmässigt har det nog aldrig vart lättare att plocka vågor på Torö Stenstrand som i söndas Men det var svårt ändå!Jag är hur nöjd som helst att du fick med en av mina framåtar Gurra!! Bild på en högre fixar vi nästa gång Jag fick ju tyvärr inte med någon framåt på dig med kamera men precis när jag satte igång fjants videokamera gjorde du en. Så du ärmed på film i stället. Vad säger du om det?
-
Svar till:
Fet våg-galopp niklas och grymt fångat fjant! Börjar du känna stenstranden som bakfickan nu nicke?
[/ QUOTE ]
JO ru SirJohnIRie, det känns som jag är helt och hållet
hemma när jag surfar Torö Stenstrand. Men inte vet jag var
alla stenar ligger för det! Jag bonkar alltid i någon sten
med fenan när jag är på väg in eller gör en gipp för nära
stranden. I söndas var det på väg in just ovanför det övre
(högst upp i vind) staketet, men jag hade tur och fenan
trycktes bara längst bak i fenboxen – jag antar att det
gäller att inte skruva i fenan allt för hårt… i december
körde jag dock av en us-boxfena. -
Mycket sprej i den här bilden
-
Det där med att tajma läppen rätt…
Jag blev så j-la sur när jag åkte av här!
Jag bara ville in på vågen igen. Jag grämer mig extra mycket när man ser hur fin vågen är!
…och när man ser hur fina alla vågor runtomkring var.
Men det finns ju mycket bättre sätt att rida vågen än jag gjorde, ända från början!
Jag tycker det är svårt att se hur vågen kommer att se ut
bara några sekunder senare. Det är klart att jag hade
kunnat vänta in vågen tills den bryter mer och visar sig
för mig, men av vad jag kommer ihåg på Torö riskerar man
att då köras om av vågen om den tornar sig bara lite för
sent. Det är ju så mycket enklare att vänta tills vågen
visar sitt ansikte(face)! -
Gud vad trött man var i armar och axlar varje gång man skulle lyfta sina grejer och gå upp för att viiila.
Så här gjorde många av oss när vi skulle upp på stranden och Bara Inte Orkade.
-
Gurra var snäll och fixade en loop-sekvens av mig. Sjysst!
Jag gillar den
Synd bara att ingen hade helikopter och kunde kolla om man satte landningen -
Erik, är det inte du som tittar fram bakom vågen där?
Där gick världen allt miste om en underbar våg -
Skön överexponering – soligt och varmt var det -
Vi börjar med en skön bild från Torö idag
Och den här är inte illa heller
Och kolla in läppen på den vågen som jag missade!!!
Och två bilder för er vågfreaks:
Synd att vi alla missade rida den här vågen. Fet är den!
Den här är min favorit hittills!
Som surfare är man också utsatt! Undrar om det gick bra att komma igenom brytet? -
Tack för tipsen Lars_K och Ola H!
Nu har jag några saker att testa nästa gång jag är på vågen.
Förhoppningsvis håller det mig koncentrerad nog att inte hamna i situationer som denna i söndags:
-
Du den är inte illa den där bilden Gurra! Kolla bara hur vinden blåser skummet av vågen
-
Svar till:
Du Niklas, fick du inte med min framåt på bild? Vore nice och se hur den såg ut.
[/ QUOTE ]
Det var inte världens bästa bild jag tog! Den är tagen lite sent i loopen också. Här kommer den i alla fallSvar till:
Inte för att jag är någon expert, men angående bomhöjd och frontsideridning så brukar man säga att bommen ska vara ganska lågt placerad. Inte skyhögt som i freestyle iaf. Man får helt enkelt bättre kontroll på riggen när man lägger den ner i svängen. Man slipper “sträcka sej” efter den. Men detta är ju såklart en smaksak…
T.ex. har man lagt bomfickan lägre på Naish Session jfrt med Force. Just för att Session mer är ett down-the-line segel.
Jag brukar ha bommen relativt lågt och trivs med det…[/ QUOTE ]
Tack för tipset! Jag antar att det gäller att ha bra tryck i seglet för att komma igång med låg bomhöjd.
-
Svar till:
Fint jobbat gubbar! Torö verkar riktigt najs… dock föredrar jag milslånga sandstränder
Kör ni Dakine CWM eller?
Jag väntar förväntansfullt att tullen ska släppa mina så jag kan köra vidare. Det börjar bli rejält kallt nu…
[/ QUOTE ]
Tittar du närmare på bilden nedan, vad ser du på Gurras händer då…
Gurra ser ju lite matt ut på bilden och till saken hör en liten historia. Två och en halv timme före jag över huvud taget kom igång bara ville Gurra sticka ut för att minimera risken för att missa något emellertid, efter en och en halv timmes försök att komma ut, utan vind, och utan lycka tvingades ge upp. Energi är dock något man inte har för mycket av denna tid på året och jag är imponerad över hur länge Gurra höll på denna dag. Starkt! -
Och en tung bild –
– om jag inte sa det så blev jag spolad tre gånger igår
Först håller jag i masten med seglet inanför, i nästa sekund ligger jag på seglet, sen under seglet och sen är jag tillbaka där jag började. Efter det är det bara knata upp på stranden och pusta ut före man sticker ut igen. -
Gurra “safe:ade” o gippade väl ungefär en våg längre ut än vad jag gjorde för det mesta och det lönade sig:
Antal gånger som Gurra blev spolad: 0
Antal gånger som jag blev spolad: 3Här gör Gurra en snygg “exit” från en våg: