Forumsvar skapade

Sida 106 av 140
  • dude

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 12:18 som svar på: Årets dag på Torö…

    Svar till:


    Man tackar för den fina rapporten!! Samtidigt funderar jag på om det är jag som är tunnhudad eller ni som är tjockhudade. Hur som helst är jag avis.
    /Larry

    [/ QUOTE ]
    Jag skulle inte säga att vi är så himla tjockhudade, eller vad säger du Gurra? Det är klart att det är några grader kallare i vattnet och luften än vad det är på västkusten. Så visst är vi hårdare än västkustenfolket – det kan både Gurra och jag konstatera grin.gif Men inte en gång under dan fick jag sånt där ont i fingrar eller tår när känseln kommer tillbaka efter nerkylning.

    Själv kör jag skoteroverall och skalvantar så fort jag är på stranden. Det tror jag är en av nycklarna till att hålla sig varm. Sen är det en fråga om att inte klanta sig för mycket ute på vattnet eller låta sig kylas ner. Ingen fara.

    Ju fler vi är desto roligare!

    Här är i alla fall ännu ett bevis på hur höga vågorna vagorna var och hur “hårda” vi är Gurra och jag cool.gif
    20050102%2014.24.36.jpg

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 11:52 som svar på: Årets dag på Torö…

    20050102%2014.24.54.jpg
    Jag gillar färgerna cool.gif

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 11:49 som svar på: Årets dag på Torö…

    Här är en bild jag gillar smile.gif
    20050102%2014.21.54.jpg
    Det var ju inte ren side-shore när vi körde (vilket det troligtvis är idag på måndag men med lite mindre vågor tongue.gif).
    Grejen är att jag vet inte riktigt VAD jag ska göra för att bli bättre i vågridningen confused.gif Kanske testa att lägga ner seglet mer som en lay-down bottom-turn??? Kanske sänka bommen för att kunna göra det också??? Vad säger ni som är grymma på det här?!

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2005 vid 11:40 som svar på: Årets dag på Torö…

    Här är lite fina bilder för att göra dig avundsjuk Calle cool.gif
    20050102%2012.56.22.jpg
    20050102%2012.23.04.jpg

    Tyvärr fick vi ingen bild när skummet blåste av vågorna i nästan rak side-shore när solen höll på att gå ner. Det såg så himla fint ut!

  • dude

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 21:50 som svar på: Årets dag på Torö…

    Jag loggades visst ut där…

    Kolla in Kapstadenimpressionen laugh.gif
    20050102%2012.55.12.jpg
    Grymt skönt med sol!

  • dude

    Medlem
    1 januari, 2005 vid 21:09 som svar på: Torö på söndag!?

    Tjenare Johan!

    Det var ett tag sen vi sågs på vattnet senast! Jag har ju din rätta storlek på DaKinevantarna. Jag tar med dem till Torö om du ska dit.

    Ser ni inte att Det blåser över till rakt västligt och ren side-shore klockan två?! Dessutom har det potential att bli Väldigt stort! Jag blir nästan lite rädd när jag tänker på det tongue.gif Kom igen nu, hur många side-shore-dagar får ni per år? Och vill ni inte se mig bli spolad i vågorna? (Så får jag se er bli spolade också.) …eller nåt sånt.

    Det blir en grym dag!

  • dude

    Medlem
    28 december, 2004 vid 10:42 som svar på: ska jag satsa på 100-mast, kolbom eller segel?

    Robin,

    ditt val är enkelt och självklart. Du ska byta ut din Fiberspar 4000-mast mot en lättare 490 med högre kolhalt.

    Jag har själv haft en Fiberspar 4000 490. Jag köpte den av en polare och körde med den några gånger men sålde den så fort jag kunde och kom då åt en North Excellerator 80(%) 480 som för sin låga vikt och högre respons gjorde underverk för den rigg jag hade. Av min erfarenhet finns det inte anledning för dig att ha “rätt” mast. Det blir en liten skilland i känsla mellan olika master men prestandamässigt blir det ingen skilland för dig. Jag har vart i samma sits som du är i nu och min erfarenhet säger det här.

    Du ska inte köpa ett nytt segel förrän du testat en bättre mast i ditt 7.5:a som du har. Bommen du har nu funkar bra och det är inte aktuellt för dig att byta den mot en styvare nu.

    En lättare 490 med högre kolhalt kommer göra underverk för din rigg.

    Lycka till och God Jul och Gott Nytt år på dig!

  • dude

    Medlem
    15 december, 2004 vid 20:35 som svar på: Inställning av stroppar!

    Det stämmer det som Ola skriver, att man gör bäst i att öppna upp stropparna så att fötterna får kontroll över tåkanten av brädan också, vilket är väsentligt för t ex vulcans.

    Att smala av bakstroppen har jag inte prövat – är det då problem att man fastnar lättare i stroppen så att man stukar den? shocked.gif frown.gif confused.gif

  • dude

    Medlem
    15 december, 2004 vid 20:27 som svar på: Köp/sälj forumet?

    Det nya forumet tar lite tid att vänja sig vid, det tar alla nya gränssnitt. Det kanske inte var det bästa valet att införa förändringen så nära inpå denna lågsäsong… folk har tydligen inte vant sig vid att använda det här gränssnittet lika bra som de använde det andra. Eller så är det bara så att det här nya gränssnittet inte är lika bra att visa personers närvaro. Ja, jag vet inte vad det är. confused.gif

  • dude

    Medlem
    15 december, 2004 vid 15:45 som svar på: Bommar

    Svar till:


    …eftersom jag inte seglar så “hårt” borde jag kanske köpa en billigare bom nu och låta mig utvecklas på den?…

    [/ QUOTE ]

    Jag tycker din slutsats är helt rätt!

    Själv kör jag på en vindsurfing.se-aluminiumbom i längden 150-210 som jag köpte begagnad och billigt i väntan på att 2005:ans kolbom ska komma. Jag är helt nöjd med den bommen jag kör med nu men tycker att det ska bli kul att testa vad kolbommen ger för skillnad. (Förut hade jag ju 2004:ans kolbom som dock gick på reklamation i september.)

  • dude

    Medlem
    15 december, 2004 vid 14:59 som svar på: Bommar

    Det finns en massa du inte har sagt om dig själv som avgör vad bästa valet skulle kunna vara för dig. Först, kör du mycket loopar och krashar som belastar bommen? Har du kört många år, och har du böjt eller haft sönder bommar förut? Kör du plattvatten eller vågor? Kör du västkusten eller östkusten, eller reser du ofta till ställen där det blåser mycket och går stora vågor? Har du en liten koffert på din surfbil så att om bommen går att trycka ihop till sina 140 cm så går den in, eller har du annat behov av att bommen ska ta lite plats i förvaring eller transport?

    För det första vill jag fråga dig om du verkligen behöver en bom som går ner till 140 cm. Mitt minsta segel är ett 4.7 superfreak och det har en bomlängd av 160-162 cm. Jag behöver alltså inte längre en bom som går ner till 140 cm som jag behövde på den gamla goda tiden då små segel hade längre master, men kortare bom. (Mitt mjuka 4.7 klarar dessutom vind ner till motsvarande monofilmsegel i storlek ca 4.3 grin.gif)

    Sen måste jag hålla med Dr Masse att det är när du använder bommen i sitt längsta läge som den är som klenast och kan gå sönder. Då beror ditt val av bomlängd på hur hårt du belastar den när du använder ditt största segel. Jag gissar att du inte kör så hårt på ditt största segel; gippar, slag, plattvattenhopp eller vulcan är kanske det du gör med ditt största segel. Om du väger säg 80 kg eller mindre och inte kör hårt så klarar din bom nog att köras på sitt längsta läge.

    (En sidkommentar är att det var när jag körde 4.1 överriggat och efter ett högt hopp landade rakt på bommen och i seglet som min dåvarande 140-190-bom blev böjd. Men det är ju tur att den blev böjd så inte jag gick sönder. För i somras när jag gjorde samma tabbe med ett 4.5 på vilket en styv karbonbom satt stukade jag handleden och vred lillfingret så jag inte kunde segla på tre veckor. Jag tycker det är bättre när utrustningen går sönder i stället för att jag själv går sönder. En karbonbom ger bättre respons om du känner att du behöver det, för t ex plattvattenloopar, men en aluminiumbom ger å andra sidan en helt annan livligare och lättare känsla, medan en karbonbom de första gångerna gör så att riggen känns död, stum och tyngre.)

    Lycka till med bomköpet!

  • dude

    Medlem
    13 december, 2004 vid 12:05 som svar på: Sele: automatic eller standard krok!?

    ProLimits sele med quick release tycker jag verkar bäst. Den verkar vara väldigt snabb att sätta fast och så verkar den ha bra konstruktion för att inte gå sönder. Själva selen ser bekväm ut men jag har inte testat den. Min flickvän har en och är väldigt nöjd laugh.gif

    Själv har jag en DaKine Thermoform sen ett par år. Kanske går det att sätta på en Prolimit qr-krok?… smirk.gif

  • dude

    Medlem
    6 december, 2004 vid 11:38 som svar på: Film från Björlanda 5 dec.

    Svar till:


    Brukar nog oftast ha det så. Visserligen sitter mastfoten i mitten… Men ska nog tillägga att det var nog bland dom choppigaste förhållanden jag seglat i ute i björlanda.. Det var stökigt..

    [/ QUOTE ]

    Körde själv hög bom och mastfot i mitten just för freestyle sen två år ungäfär och fick sen lite vågridning tidigt i höstas. Jag kan ju säga att det inte funkade så bra att gräva ner railen i bottomturnen… och loopen känns lite svår att kontrollera med freestyleriggning.

    Jag kör nu lite mitt emellan för att inte köra med så olika set-ups. Målet är ju att kunna köra vågridning med loopar, varvat med en och annan vulcan, flaka och grubby på samma grejer och i samma session. grin.gif

  • dude

    Medlem
    6 december, 2004 vid 11:16 som svar på: Film från Björlanda 5 dec.

    Svar till:


    Va!!?? Har Rambo höjt bommen? det kan inte vara sanning. Den killen kör med låg bomm.

    [/ QUOTE ]

    Ja, visst fan kör Rambo med låg bom, jag måste sett fel blush.gif – det är ju “TDK” som kör med hög bom! Så det är dig jag borde ställa frågan till – kör du alltid FREESTYLERIGGAT? confused.gif

    Hur som helst ser det för kul ut när killarna studsar runt i choppet laugh.gif

    Rambo, du kanske ska skaffa dig en stubbie som är kort nog för den lilla triangeln du kör med mellan bom, mastfoten och stropparna? smile.gif

  • dude

    Medlem
    6 december, 2004 vid 11:01 som svar på: Kastfall och skador

    Svar till:


    Har pajjat kroppen eller delar av min utrustning varje gång jag kört överriggad och fått ikrokat kastfall på undanvinden.(kotdislokation, nackskada, ansikte, sytt ihop en hand, skrotat ett segel, en bom, en mast -i år confused.gif) .
    Så kan man ju inte ha det -ohälsosamt och dyrt.

    [/ QUOTE ]

    Låter som du kört så överriggat att du kört med öppen dörr – vilket inte går att stänga och dra runt i framåtloopsmanér när du känner att du är på väg över styret.

    Jag förespråkar annars “muskelminnesmetoden”. Träna in framåtloopvarianten av kastfallet där du landar på ryggen i vattnet halvvägs runt i framåtloopen, i stället för på masten, seglet eller bommen vilket gör en hel del ondare. Jag kan tänka mig att en hel del har att göra med att har man några gånger ramlat på ett visst sätt så lär man göra det igen, för det sitter fast i muskelminnet och när det händer fort så sätter reflexerna in och de minns hur du gjort förut…

    Om det är powersurfing ni är ute efter, dvs överriggat så det är öppen dörr som gäller, då har jag inga förslag. Lycka till med surfingen grabbar! tongue.gif

Sida 106 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dude

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.