Forumsvar skapade

Sida 108 av 140
  • dude

Medlem
    7 november, 2004 vid 08:49 som svar på: Tips på gamla slalomspett

Polarn har en AHD 267:a till salu. Jag hade den före honom men sålde den när tricks blev på mode. Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag har för mig att den fick bäst i test i speed bland slalombrädorna när den kom ut 1996. Det skulle faktiskt vara något att ha igen. Han vill i alla fall ha 800 för den och den är annars väldigt lätt för sin årgång. Jag tror det är det som gör den så snabb…

• dude

Medlem
    6 november, 2004 vid 13:06 som svar på: windguru vilka jävla skojare!
  • dude

Medlem
    31 oktober, 2004 vid 19:49 som svar på: vinterförvaring av bräda

Efter allt jag läst här och på ‘boardlady’ så håller jag fast vid att inte öppna och stänga luftskruven som föreslås.

Jag tycker som vissa andra här att det inte handlar om så stora förändringar i tryck. Dessutom sker inte tryckförändringen med så stor impuls, dvs tryckförändringen sker över en längre tid.

Vid temperaturförändringar expanderar brädkärnans material så att håligheten den rymmer blir större eller mindre så att luften som är innesluten där får mer eller mindre plats. Men på samma gång förändras luftens volym när temperaturen förändras. Jag vet inte, men jag tror inte att förändringen i tryck blir så stor. (Däremot om trycket förändras utanför brädan så vet man direkt vad tryckskillnaden blir.)

En annan sak som ni här inte har tänkt på är att en temperaturförändring som är så stor att brädan väsentligt förändras i storlek kommer att ge väldigt stora påfrestningar i form av slitningar mellan skumkärnan och sandwichlagren. Storleksökning är ju inte proportionell så att kärnan och sandwichlagren passar in i varandra som före storleksförändringen. Alltså ska man undvika stora temperaturförändringar som t ex att öka temperaturen till fyrtio grader.

Fundering: Vad skulle det vara för problem om det var mindre tryck i brädan än trycket utanför brädan? Skulle inte denna skillnad bara bidra till att hålla brädan intakt (ungefär som en konstant vakuumsandwich)? Det enda puckade med den här idén är att om man får en ding på vattnet så suger brädan vatten allt den kan…

Det som skulle hända mig och helt säkert kommer att hända andra är att luftskruven glöms öppen. Om det här nya rådet följs så tror jag definitivt att det här kommer att hända oftare. Om jag tillåter mig att vara cynisk så kan det vara ett tips från någon som hoppas att fler brädor pensioneras vattenfyllda…

• dude

Medlem
    29 oktober, 2004 vid 09:53 som svar på: vinterförvaring av bräda

Du HEnke, vem du nu är,

Rent spontant skulle inte jag ha luftskruven öppen så mycket som möjligt. Det är ju när den är öppen som fukt via luften kan komma in och bli till kondens inuti brädan årecis som du säger. Har man brädan helt stängd så kan det inte bildas någon kondens inuti. Så jag förstår inte riktigt vad du pratar om och då du inte kommer med någon vettig förklaring så skulle jag säga att du inte har något att komma med här.

• dude

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 12:11 som svar på: Dakine Cold Water Mitts i stockholm?
  • dude

Medlem
    25 oktober, 2004 vid 09:13 som svar på: Ska en lattjävel kosta så mycket???

Tack för svaret Jesper! Jag ringer dig om en latta till en polares segel jag hade sönder… laugh.gif (Han behöver den först nästa år så det passar utmärkt.)

• dude

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 08:23 som svar på: Torö idag torsdag

Tjena Erik,

jag vara också ute i måndags eftermiddag. Det hade blåst hårt hela dagen och hade mojnat till lite tunnt 5.4 när jag gick ut. Stora vågor och planing med 5.4 på väg ut var fint men jag fick ge mig efter första vågen in då en tublatta på polarns segel jag lånat gick sönder när jag blev spolad på vägen ut igen.

Torö verkar ge bra förhållanden i den här ostvinden. Stora cleana vågor och mycket vind har det varit nu i oktober!

• dude

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 08:07 som svar på: Surfing i Stockholm Fredag?

DaKinehandskarna kan du köpa på http://www.windance.com. De kostar 28 dollar och med frakt blev det 36 totalt.

Jag slapp moms när det skickades till Sverige men jag kan inte svära på att alla göra det. Det är en fråga om tur och storlek på paketet antar jag.

/Niklas

• dude

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 17:43 som svar på: Surfing i Stockholm Fredag?

Hej joce!

Jag skulle säga att man behöver vantar. Jag kör med DaKine cold water mitten. Den är grymt bra och bättre än allt annat jag testat ( och det är en del). Men det går ju att köra utan handskar också, men då får du ju först kalla händer som sedan “smärtar” tillbaka och sen håller sig varma tills energin börjar ta slut och du blir kall igen. Med dessa vantar håller du kvar energin i kroppen och kan surfa länge. Grejen är att jämfört med alla andra handskar jag testat som har tyg i handflatan så förlorar man mer friktion mellan handen och bommen och får kramp i underarmarna. Det får man inte med dessa vantar. Och i och med att vantarna är slutna (tillskillnad mot andra vantar med öppna handflator) så stannar den lilla mängd vatten som kommer in i handskarna kvar, värms upp och ser till att du håller kvar värmen i kroppen.

Jag och en polare seglade från Torös östsida till Järflottas sydliga sandstrand i måndags morse, först jag med handskar och han utan (han hade rätt ny torrdräkt och jag kör med neopren shorts och t-shirt och NP:s E3 som dock börjar ta in vatten på några ställen och vi båda hade huva). Jag var varm och go hela tiden jag hade vantarna på medan han blev lite nerkyld då händerna släppte ut energi och blev kalla och tappade finmotoriken. När han sen fick handskarna kom han aldrig riktigt tillbaka värmemässigt medan jag kände att det blev väldigt kallt om händerna varje gång jag ramlade i. Det hjälpte faktiskt att göra duckgibes där man fick kämpa eller ta i med kroppen för att den värms upp bra av det. Kylan var i alla fall påtaglig utan handskar när jag körde några bogar på öppet hav söder om Järflotta ut på öppet hav och sen in mellan holmarna in till Torsvi på Torö igen…

• dude

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 13:36 som svar på: Stockholm lördag

Det var ingen på Torö bland alla vågsurfare i måndags. Stora vågor på tre meter rullade in side-shore i den ostliga vinden. Både Halo och Foreca spådde att vinden skulle dö på förmiddagen, men det blåste fortfarande klockan fyra när jag åkte förbi bara för att kolla läget. Tyvärr gick masttoppen på mitt vågsegel sönder precis efter att jag riggat det och jag stack i stället ut med polarns Supersonic 5.4 vars ena tublatta raskt gick sönder efter jag blivigt spolad andra gången på väg ut… surt tongue.gif (Det finns en anledning att man kör med vågsegel i vågor.) Polarn min filmade lite och har vi tur kan vågorna kanske blivigt dokumenterade där – riktigt cleana! Vågsurfarna filmades dock och film kan ju komma upp på någon av deras konfar…

Det känns som om sässongen just kommit igång…

• dude

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 13:25 som svar på: Torö idag torsdag

Hej Erik!

Säg gärna var du körde på den här riktingen, SSO. Utsidan, udden eller gick du i från insidan. Jag antar att det är udden som gäller. Dock brukar man ju inte köra där så ofta och då känner jag lite oro för kanske bekanta sig oturligt med några nya stenar. Säg hur som helst hur det var – sideshore på udden kanske?! shocked.gif

• dude

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 06:56 som svar på: Finns väl inget bryt som går av på SO i sydsverige

Staffan! Har du någonsin kört Bolleskären? Verkar lite väl äventyrligt för mig…

• dude

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 06:48 som svar på: Finns väl inget bryt som går av på SO i sydsverige

Tack för tipset Peter!

Både Mossbystrand och Ljunghusen, där Ljungskogens strandbad ligger, ser ut att vara dead-on-shore på sydost. Går det däremot att få side- eller side-on från Stenudden (söder on Ljungskogens strandbad) på den vindriktningen?

• dude

Medlem
    1 oktober, 2004 vid 09:52 som svar på: Simmer vs Arrows vs Np

canoya/Håkan,

Liten kommentar till mastlängden på ditt Crossover 6.2 från 2003. Din fiberspar tidal wave är en standarddiametermast vilken ger en effektiv mastlängd som är ca två eller tre cm längre än en rmd-mast. Nuför tiden anger nog segeltillverkarna sina mastlängder för rdm-mast, om seglet på något sätt är ämnat att användas med rdm. I annat fall kan ju mastlängden som seglet behöver bli mer än vad man räknat med och haft möjlighet till och det skulle ju inte bli bra.

• dude

Medlem
    26 september, 2004 vid 19:49 som svar på: Bommar

Svar till:

Jag förstod inte det där med vikten? Kan du förklara?

[/ QUOTE ]

Vem är det du pratar med?

Sida 108 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dude

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.