dude
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Är det för att Landsort/Öja ligger ivägen som det inte bygger bättre på ost?
[/ QUOTE ]
Ja, det måste nog ligga på sydlig vind som vrider över till ostligt för att det ska bli vågor på ost på Torö.
-
Björns segelvård 0706415088 korsningen Folkungagatan Östgötagatan.
-
Senast igår hade en kille problem med sin LS-mastfot vars topp-pinne hade skruvat ur sig. Jag tycker inte det verkar som om dessa mastfötter är någe bra. Tack för tipset.
-
Tjena,
Vad har du för källor som säger vind imorn? Jag ser bara 7-9 m/s enligt Foreca, vilket är tveksamt för surf tycker jag. Vind på fredagverkar det dock bli…
-
El Yaque är bra nybörjarställe, inte Pozo dock. Hyr du så är det klart att du är begränsad till att surfa på de stränder du hyr på. Sen är valet mer personligt om man vill hyra eller ta med sig eget. Ta med sig eget kräver alltid lite mer av dig då du tar med dem på flyget, riggar och avriggar och spolar av prylarna själv medan om du hyr får du det gjort åt dig. Däremot om du hyr så måste du ofta ställa in stropparna varje gång du tar en bräda för att sticka ut, ofta köra med olika brädor, ställa om bomhöjden etc, småsaker man inte tänker så mycket på i början av sin utveckling i vindsurfing och som kan vara bra att pröva på också. Har man däremot funnit en preverens så kan det bli mycket småfipplande med prylarna varje gång man ska ut med hyrgrejer. Men med hyrgrejer har det också lika mycket en tendens att bli så att man sticker ut med lite för små stroppar, lite för låg bom och konstigt inställda hängselelinor. Det kanske inte är så farligt egentligen. Det beror på hur kräsen man är, eller hur annorlunda trim man kör mot andra.
-
Kolla in high.tv och se hur dom riktiga grabbarna gör!
-
Hej Supasonic,
Jag tyckte samma sak i början när jag testade den fenan första gången också. Efter det seglade jag den bara med mitt 5.4 där den bara gav spin out ibland. Nu har jag lärt mig använda den till mitt 6.2 också. Rekommenderade segel till fenan står ju ändå på fenan att det är 5.8 till 6.5. Seglingsstilen, eller tekniken, är att, i stället för att trycka mot fenan för att ta höjd eller plana upp, så använder man brädans undersida för att få brädan att gå upp i vind eller att plana upp. Belasta fenan så lite som möjligt alltså. I söndags satte jag min första vulcan på den förresten och det var med 6.2 och ganska lite tryck i seglet. Men en traditionell djupare fena är det svårare att komma runt. Däremot skulle jag säga att när man väl har lärt sig göra ett glidande trick som vulcan ska det inte vara något problem att göra det även med en djupare fena, däremot är det alltid mer förlåtande med en grund fena. Förresten tror jag denna fena vi pratar om är närmare 19 cm än 21 cm, så, visst, det kräver sin lite annorlunda teknik.
Niklas
-
Tjena Börje!
Nu har man äntligen sett filmen. Kul att se. Skönt gjord Det var inte dumt att segla i Den värmen! Det är så att man längtar tillbaka.
Niklas
-
Hej! Kom tillbaka idag efter kajakpaddling tisdag till fredag (idag). Blev det någon vind i tisdags, eller kanske idag, fredag, då det blåste ca 8 m/s på Nämndöfjärden där vi paddlade?
-
Letar du och har en väldig tur så kan du hitta men det mesta gammla gummit har nog en tendens att spricka ändå.
Nytt eller lätt begagnat rekommenderar jag.
-
Tack så mycket för svar!
Nu har jag ännu en anledning att åka ner förbi Göteborg på prognos till västkusten
-
Jag och min flickvän åkte precis i rätt tid på sistaminuten fritidsresor. Alla ville vara hemma under midsommar och ingen verkade ha tagit semester än. Vi fick resan för 2500 kr, två veckor allt inkluderat. Först gick den på 2800 men vi hade is i magen och vändatde tills tre dagar före resdagen! Nu verkar det vara kört med bra priser på sistaminuten. Alla vill ju iväg!
En utrustning kostar 800 kr att ta med sig. Lite mer än en boardbag skulle jag väl rekommendera för att undvika skavanker på brädan, speciellt på undersidan där någon resväska kan göra någon bula om du har otur.
Lycka till med att hitta en resa i alla fall…
-
Hej Inge!
Vi hyrde bara in våra egna grejer där men Panos som har stället har lite olika brädor. (Kolla in Panos hemsida för info.) Jag vet dock inte vilka som var privata och vilka som var hyrbrädor. Ixia är som Börje säger på sin hemsida lite choppigt om man är väldigt kräsen. Det är skönt att kunna segla i shorts. Själv är jag lite frussen av mig så jag seglade i neopren-T och neoprenshorts under shortsen, medan min flickvän och de flesta andra bara kör i bikini eller shorts.
Själv skulle jag annars försöka komma iväg två veckor och ta med egna prylar just för att det ger lite mer lugn, man kommer in i stället…
Lycka till,
Niklas -
Tjena Mande
Vi hamnade i Rhodos stad och åkte moppe till Surfers Paradise-centret, i Ixia, där vi hyrt in oss med våra grejer. Inte det bästa men det är helt okay när vi inte ändå spenderade vår semester i rummet förutom att sova i och äta frukost på balkongen. Vi hyrde en kyl och köpte egen frukost. Sen hyrde vi moppe, eller väspa heter det, som tog ca sju minuter att åka från där vi bodde till surf-centret. Det tog ca 40 minuter att väspa till Lindos på andra sidan ön som var fint. Längre resa rekommenderar jag en bil för. Det tog en timma och tio minuter att ta sig med bil från Ixia till Prasonisi.
Kolla in Börjes sida på nätet. Han har användarnamn Borje här på konfen.Hälsningar,
Niklas -
Ja, det är helt klart närmare kvällen som gäller nu. ‘Toröfyren’ (Landsort) sa alldeles nyss 6m/s o 9m/s i byarna.
Själv är jag inte säker på vilket ställe som gäller. Gålö/Skälåker eller Björkvik eller Torö om det inte är någon nord i vinden.
Är det något annat ställe som funkar bra?