dude
Forumsvar skapade
-
Tjena Philippos
Torö ostsida är nog inget bra val. Det är lång väg att gå för att komma till stranden där jag varit och dessutom får du inget speciellt där du markerat, möjligtvis ren vind. Då skulle jag satsa på Björkvik som ser ut att fungera fint för morgondagens ostvind.
-
Hej!
Tack för infon om Compstylen Stefan! Speciellt hur man kör på fenan och kanten på brädan tyckte jag var intressant. Det är nåt jag kan ta till mig i seglingen. Det är ju också rätt intressant att höra vad du tycker om den urfasade tailen. Och jag har själv haft funderingar över vilken storlek på bräda som egentligen är bäst.
246:an med 110 liter, som du valt, ger ju för dig ett överskott på 28 liter. Jag antar att det är en rätt så bra extra volym för freestylesegling, även fast jag själv förut inte tyckt att det behövs mer än 20. Många proffs kör ju med stor överskottsvolym och visst trycker det tillbaka lite extra i landningarna, vilket kan vara tufft för t ex fotlederna , men jag antar att det ger det där lilla extra för att komma igång snabbare efter trick som avslutas semiplanande.
68,5 i bredd är ju också rätt stort bland freestylebrädor för 6.4-segling om vi tittar på andra brädor och deras bredd, som
* 61 – Mistral Joker 101,
* 62 – RRD Twin-tip Freestyle 105,
* 63 – Naish Playmate 100,
* 62 – Fanatic Skate 101,
* 63 – JP Freestyle 101,
* 63.5 – F2 Comp Style 244,
* 66 – Naich Playmate 115,
* 66 – Fanatic Skate 111,
* 66.5 – JP Freestyle 111,
* 67 – Starboard FreeSex 96,
* 68 – Mistral Joker 113,
* 68.5 – F2 Comp Style 246 och
* 72 – Starboard FreeSex 108.Det är i alla fall rätt stor volym och bredd på Compstyle 246 men det stämmer nog det du säger att storleken kompenseras lite av cut-outen i tailen.
Jag själv har prövat Starboards FreeSex 96 och grejen med den är att den är tunn. Fötterna kommer närmare vattenytan, känslan blir bättre och i trick är trycket du måste hålla emot med fotlederna mindre. Så jag förstår inte var ryktet skulle komma ifrån att Starboarden skulle vara en “fotknäckarbräda”. Vad finns det förresten förutom Starboarden för liknande brädor som är breda i proportion till volymen?
Vad det i stället handlar om tycker jag är vilken bredd och volym man vill ha. För och nackdelar jag kan se är:
* En stor volym kan ge en studsig bräda.
* En bred bräda kan ge en studsig bräda.
* En smal bräda är svår att freestyle:a med; plana baklänges, slide:a runt, etc.
* En för smal bräda, dvs en bräda med för lite volym sjunker igenom i trick som avslutas semiplanande och tar längre tid att komma igång med efter dessa trick.Jag är inte riktigt säker på för- och nackdelarna men på ett ungefär antar jag att de fungerar så.
Niklas
-
Japp, då slapp man ju köpa den tidningen i alla fall
Trist när de kanske mest nyskapande brädorna inte finns med i test. Det är lite som om tidningarna är rädda att göra bort sig för att de skulle skriva fel. Men det är ju klart, att om de nu inte har kompetensen att säga någonting som vi konsumenter har nytta av så kan de ju lika gärna låta bli.
Inget ont om brädorna testade, nästan alla är beprövade shaper med modifikationer till det här året. Nästan så man inte skulle behöva nåt test på dem för att veta vad de går för?…
Vet nån om det finns andra källor till jämförelser mellan de nyaste freestylerna?
Tack för infon i alla fall
-
…högre kolhalt…..
Det är vikten för hanterbarhet, definitivt! Sen vet jag inte hur mycket det inverkar på planingsegenskaper. En lättare rigg känns lättare att pumpa med, har mindre vikt som trycker ner på mastfoten…
-
dude
Medlem28 april, 2004 vid 14:10 som svar på: FREESTYLE BRÄDA SÖKES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111Jo du Stefan. Jag har en liten funderare om dina rekommendationer. Det är ju klart jag är partisk och försöker se saker och ting på annat sätt.
Jag var ju på Margarita en månad i januari/februari förra vintern och 4.7- till 5.2-vind i chop hör ju hör till de vanligare förhållandena på Margarita. Det sätter gränser för hur stor yta man vill ha under föterna som trycker tillbaka…
Vi här hemma seglar ofta 6.2 och 5.4 och det ger lite planare förhållanden.
Jag skulle vilja höra utlåtande av freestyle-brädorna mot varandra i 6.2- till 5.4-vind, typ den segling vi får här i Sverige.
Niklas
-
dude
Medlem27 april, 2004 vid 12:41 som svar på: FREESTYLE BRÄDA SÖKES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111Äh fan voodoo. Akta dig för att kalla folk för saker. Speciellt när det gäller just den här typen. Men det är klart, du har ju vart borta från matchen ett tag – jag har inte hört från dig på sistonne helt enkelt – så det tar ju lite tid att komma in i gemet. Den här typen har en himla frekvens och kommer fram med både det ena och det andra och man märker att det är nåt visst. Något är annorlunda. Revolution eller evolution, det är den nya generationen.
-
dude
Medlem26 april, 2004 vid 20:16 som svar på: FREESTYLE BRÄDA SÖKES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111Lillbrorsans Starboard Freesex 96 2004 är 246 lång, 96 liter, 67 bred, 6,6 kg… som en skateboard ungefär. Kan nån annan bräda uppfylla dina krav bättre?
Och då brorsan har flyttat utomlands så är brädan till salu, med nygaranti och allt. Ett sammanträffande kanske.
-
Brädor har blivigt bredare och bredare för varje år. Det handlar för mig om att designerna blir bättre och bättre på att göra bredare brädor där även bottenkurvan anpassas för den nya bredden.
När brädorna blir bredare blir de tunnare. Det gör att man kommer närmare vattnet och får bättre känsla.
Bredare brädor planar upp tidigare och är lättare att plana igenom trick.
Själv kör jag en JP Freestyle 93 som är 60,5 bred och jag väger 72 kg. Bredden är i minsta laget för att plana genom trick med mitt största segel 6.2 men jag tycker om brädan så pass mycket att jag väntar med att byta.
Min lillebror har en Starboard Freesex 96(liter) som är 67 bred som jag prövat två bogar. Den planar upp grymt tidigt och jag tyckte den var lätt att göra helikopterslag med. Det tar fler bogar för att lära känna den, men det vill jag inte göra för jag ska ändå inte köpa den…
/Niklas
-
dude
Medlem25 april, 2004 vid 10:47 som svar på: Måste man vara säker för att ha kul surf på TarifaDu bör ha bil för att ta dig runt. Då kan du först av allt köra Las Dunas då det blåser Levante, dvs från öster. Sen fungerar stranden vid Hotel Dos Mares bra vid Poniente (vind från andra hållet). Det är snäll sandstrand och när vi var där var det snälla enmetersvågor. Ponienten är mer jämn medan Levantevinden är mer byig.
Om du har tid, kolla in http://www.evision.nu/tarifa/ mest för kuriosa. Det är en reseberättelse från sommarn 2000. Lite info kan du hitta mellan raderna också…
-
Hej Calle
Själv väger jag 73kg, nästan tio kilo mer och jag kör JP Freestyle 93 som största bräda. 93 liter och 60,5cm bred. Jag kör bekvämt upp till 6.4 som störst. Frågan är, ska du verkligen ha en så stor bräda? Men du tänker kanske använda den för att träna på ickeplanande tricks där du stannar upp helt mycket?
/Niklas -
Dessutom kan det vara bra att veta hur många centimeter det är mellan hålen och ska man ha centimeterangivelse måste man ju börja någonstans – men det är svårare att veta vad som är noll. och dä är det bättre att vara på den säkra sidan och ange för lite än för mycket. då har desäkert i åtanke att skinnymaster måste ha längre mast som oscar sa.
/Niklas
-
Kolla gärna in niklas.durietz.com/Vassiliki för lite bilder från juli förra året. /niklas
-
Jag skulle gärna vilja få tag på både “underställsdräkten” och dakines cold water mitt!
Finns det någon affär runt Stockholm som har dem eller finns de någon annan stans i landet. Det skulle vara bra att kunna pröva storlek.
Niklas
-
Kul det här med respons på vilka prylar man har
Vågbrädan på 88l var just för mest vågridning och freestylen på 93l mest för plattvatten. Segellinjen delas med flickvännen.
Vågridning har det inte blivit så mycket av här runt Stockholm så vågisen har fått gå. Bara genom att en vågis ligger lägre i vattnet tror jag gör att den behöver en liten storlek större i samma vind än freestylen. Och därför hade jag tänkt kunna byta ner till vågisen när jag vart lite överriggad på freestylen och på så sätt slippa rigga ner. Men i praktiken har det inte alls vart så. Man vill antingen köra freestyle eller våg och är man över- eller underriggad så riggar man om helt enkelt.
Som det är nu, gillar jag de tunna kanterna på JP-freestyle-93:an för mina lätta sjutti kilo och jag skulle gärna vilja ha en vågis på runt 78 liter med tunna kanter, snabb acceleration och som ger bättre feedback från de sega vågorna vi har i svenska vatten.
Mitt aktuella dilemmat är detsamma som för Eriksson, robert, poppo och TLJ. Hur stort segel ska man köra för att få tidig planing men ändå kunna leka utan att det blir tungt och trist?
Jag undrar, poppo, vilka master har du kört på dina 6.4 och 6.7? Har masten haft stor betydelse för hur det här “störstaseglet” känns?
Niklas
-
Oscar, våra delade meningar kanske mer beror på hur olika mycket vi väger mer än något annat. Jag väger ungefär tjugo kilo mindre. Din preferens av större segel har, antar jag, en hel del att göra med att det inte skulle bli mycket planingstid i Sverige utan ett sjunolla.
I argumentationen håller jag med dig Oscar om att, visst skulle vem som helst plana tidigare med ett 6.7:a givet en större fena eller bräda. Men att rekommendera någon att köra större segelstorlek bara för att om du också fixar en större fena och eller större bräda så kommer du plana tidigare är lite av ett dåligt råd. Det skulle till och med kunna klassas som ett billigt försäljartrick. Eller vad säger du?
Hela grejen är ju den att:
– Hur stora prylar ska vi skaffa oss för att plana lite tidigare och i hur lite vind är det kul att surfa?Visst är det tungt med stora prylar och det är svårt att göra något spektakulärt över huvud taget med dem, men i mindre vind har man längre tid på sig att reagera och testa nya rörelser … och jag tänker mest på freestyle och fart då.
Niklas