dude
Forumsvar skapade
-
…ja Oscar jag skulle också vilja säga du är ute på djupt vatten. Om du som han kör på en 58 cm bred bräda och väger runt de mindre 68 kilona så tror jag det är fullt möjligt att plana upp lika snabbt med ett 5.7 som ett 6.7.
Själv funderar jag över att gå upp till ett 6.6 Hot Psyclone på min 61 cm breda JP Frestyle 93. Men jag ställer mig frågande liksom andra. Främst för att det kanske inte kommer vara lika latjigt. Men jag vet ju som sagt inte för jag har inte provat.
Den styvare 450/460 masten jag skulle gå upp i storlek till kanske ger det där extra livet i riggen som jag saknat i mitt 6.2 på 430-mast?
Niklas
-
Trix 6.4 är definitivt ett segel med kort bom! Men det har lång mast och faktiskt till och med rekommenderat 460.
Vad jag vet finns ingenting liknande i korthet på bom i den här storleken. Hur kommer sig det?
/Niklas
-
Svar till:
Well, vad finns det för brädor med likanande egenskaper med samma strl (runt 100l)till ett lägre pris?
Tomas[/ QUOTE ]
Kolla in RRD Twintip tror jag den heter. Väldigt populär bräda.
/ n
-
Tack för detaljerna Ola H!
Det är just en sån här diskussion eller formulering som jag skulle vilja att vågbrädor marknadsförs med, eller i alla fall ges information om.Själv har jag just gjort mig av med en ACID 88, vilken på alla sätt och vis givits beröm för sina egenskaper. Om jag spekulerar på det du just sagt ovan så kan det bero på att den gjorts “loose i aktern”. Vad jag däremot letar efter (och finner i min lite större JP FS 93) är känslan av att låsa ett skär och att finna balansen där. Jag antar att ACID:en har “krucideller” som gör den loose men som tar bort lite av “the locked in feeling of a solid carve”…
…och antar vidare att jag söker en vågbräda med plan undersida och lite V. Ja, just en sån bräda för 4.4-5.4 är vad jag skulle vilja ha.
Niklas
-
Skillnaden mellan kitesurf och vindsurfing skulle jag säga är hur annorlunda de fungerar. Det ger i sin tur lite vilken känsla man är ute efter.
Kiten genererar kraft längre ifrån din kropp högre upp i luften. Styrningen är indirekt och det går inte att stänga av kraften helt. Man får större accelerationer redan vid en låg vindhastighet. Kiten kan generera stora krafter både framåt och uppåt. Kiteboarden är liten vilket ger en “jibbig” känsla. Kiten rör sig på ett stort område i luften. Det går att göra rotationer runt linorna till kiten.
För en vindsurfare är kraften som seglet genererar bara centimetrar eller två-tre meter som längst ifrån dina händer. Styrningen är direkt och det går att stänga av kraften helt. Det krävs mer vind för riggen att ge stora accelerationer. Riggen renererar mest kraft framåt och därför behövs mer vågor, teknik och/eller spänst för att förflytta sig uppåt. Vindsurfingbrädan är större och ger en annorlunda känsla. Det går att röra sig på många olika sätt med riggen och brädan och förutsatt att man kommer upp i luften går det att göra fler olika typer av rotationer.
Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel. Så här ser jag ungefär på skillnaderna mellan vindsurfing och kiteboarding.
Niklas
-
Tjena Krille!
Synd att jag som sagt gick miste om surfet förra helgen.Trotts fest igår kväll(lördag) han jag o brorsan med en och en halv timmes surf från 16 till 17:30 på Erstan. Det var riktigt bra 6.2-segling och mörknade lägligt för att jag skulle ge mig iväg till festen
Vad jag gjorde var mest gipp, duck-jibe och helitack. Men jag håller också på att få kläm på att segla framför seglet i planing. Därifrån kan man ju antingen gå upp i vindögat och slå eller göra vad jag tror är en “backwind jibe”.
På händerna körde jag med ett par skalvantar jag förut använt till snowboard/skidåkning. Innervantarna i fleece lät jag ligga ovanpå handen vilket verkligen isolerade bra även fast skalvantarna förståss blev blöta inuti. Dock krampade det lite i underarmarna där jag ducktejpat över vantarnas slut. Det positiva är att jag aldrig ens blev kall om händerna, du vet på det där sättet det gör ont när värmen kommer tillbaka. Nästa gång ska jag köra utan ducktejp och se om det inte kommer in för mycket vatten i vantarna…
Ha re
Niklas
-
dude
Medlem1 november, 2003 vid 08:36 som svar på: Torö eller Kapellskär på lördag eller vafan !?!?Ser det inte ut som Torö blir platt idag?
Utan vågor är det inte mycket mening med att åka till Torö utan då funkar Erstaviken lika bra.
/En som har fest klockan sju inbokat
-
Kom igen och svara nu ni som var där Det måste ha vart kallt. Okay att det var soligt men överväger det en temperatur på runt noll grader?
Niklas
-
dude
Medlem30 oktober, 2003 vid 12:47 som svar på: Torö eller Kapellskär på lördag eller vafan !?!?Kollar man in både Halo och Foreca så verkar vinden knappt hålla in till kusten. Det är för visso en chansning, men jag tror chansen till vind är liten.
Man kan ju alltid avvakta och kolla imorn igen.
Niklas
-
Jag har haft en X3mast från NP och den var inte särskilt speciell. Vad jag menar är att jag tror att 30%-master är likvärdiga och ger så pass mycket sämre prestanda än höghaltiga master att det inte finns någon mening med att köpa en dyrare 30-procentare. På lågbudget skulle jag alltid köpa en begagnad standarddiametermast med upp till 70 procent kolfiber eller en skinny med så mycket kolfiber som möjligt. Det skulle jag säga är det allra mest prisvärda. Att gå och köpa nya 30%master tycker jag generellt är att slänga bort pengar. Speciellt om den är så dyr som Neil Prydes.
Niklas
(För övrigt när alla 30-procentare säljs för uppgradering till bättre master överöses vår lilla svenska vindsurfingmarknad med dåliga grejer. 30-procentarn är gammal teknik till salu för att hävda en prisskilland upp till en dyrare ny teknik. Jag tycker det är fan så mycket bättre att låta bra grejer från något/några år sen hävda prisskillnaden upp till det nyaste och dyraste. Det hellre än att gammal nyproducerad teknik säljs och dessutom till rätt högt pris. Men det är klart att butikerna som inte säljer begagnad utrustning vill ha något i sitt sortiment för att hävda ett högt pris för den bästa och nyaste tekniken och här fyller 30-procentmasten sin roll. Kan du dock vidga dina vyer och se till beg-marknaden så slipper du gå en omväg.)
-
dude
Medlem28 oktober, 2003 vid 07:52 som svar på: Tänkte fråga vad vågbrädan F2 MP 8’2″ -03 ger migTack för analysen!
Uttömmande, bra och långt – så det tog ett tag innan jag hann läsa allt på en gång Det känns som jag är en erfarenhet rikare…
Nu är det att ta reda på hur surfingen kommer se ut – oskustsurf i Sverige eller vad det blir.
Niklas
-
Den funkar ju även på RDM med t ex Nolimitz gummikudde man sätter i botten på rdm-masten mot pinnen inuti förlängaren, men det är ju inte lika “snyggt”.
-
Tjena Krille! Vad var det för riktning och vad hade prognosen sagt? Själv var jag ute och vandrade/frilufsade i helgen…/Niklas
-
Eftersom runt 6.2 är det segel jag söker är den här utvecklingen högst intressant för mig. Med en kortare mast är det säkert lättare att göra spin-loop. Frågan är vad det ger för skillnad i prestanda. Jag känner att man måste specifikt prata om just 6.2-storleken för gäller det mindre segel är det helt andra prestanda man talar om – för det gäller ju segling i en helt annan vindstyrka (“snabbare” vind ger mycket större acceleration etc).
* Större del av seglet spänns alltså upp av styvare lattor kontra förut mer mast och bom.
* Hur förändras tryckets punkt i seglet?
* Med styvare lattor, blir seglet mer utsatt och kan gå sönder i brytande vågor?
Niklas
-
Jag skrev till Hot Sails Maui:
Your 6.3 Psyclone is of great interest to me. But I have one question, which up to now stands unanswered to me. Why the large gap in boom length up to 194 cm?
och fick svaret:
We have to extend the boom as we want this sail to perform well on a 430cm mast. The 194 allows all booms that stop at 196cm to be used.Jag funderar vidare vad jag egentligen vill ha; vad gör bomlängd på runt 188 cm kontra lite större egentligen?…
Niklas