Forumsvar skapade

Sida 115 av 140
  • dude

Medlem
    27 juli, 2003 vid 07:08 som svar på: kapellskär imorgon??

Och då är det Formula som gäller antar jag???? smirk.gif

/Niklas

• dude

Medlem
    22 juli, 2003 vid 11:53 som svar på: svenska brödseglar förbundet suger

Jag är lite intresserad av SBF själv, vad SBF står för men kanske mest vad SBF skulle kunna stå för.

Själv är jag inget tävligsfreak. Sedermera har jag ingen slalom- eller formulautrustning. Men jag är intresserad av att pressa mig själv att bli bättre i freestyle och vågor. Därav är jag intresserad av en utveckling, kanske ner till lokal nivå av freestyle, våg och även crosskonceptet.

Om jag byter ämne så är jag nyfiken på vad medlemsavgiften 400 kr går till. Med 350 medlemmar blir det 140000 kr vilket verkar mycket först. Men det kanske inte är så mycket i alla fall. Vad kan det gå till, avgift till Seglarförbundet, administration, arrangemang av tävlingar?

Mvh,
    Niklas

• dude

Medlem
    13 juli, 2003 vid 19:13 som svar på: Starboardskvaliten!!

Jag har själv åkt hängselekrok på en Fanatic Rip 263. Hela nosen på brädan fick en längsgående spricka och botten på nosen blev helt skev. Det gäller att inte vara loj när man är ute och kör vågor…

/Niklas

• dude

Medlem
    7 juli, 2003 vid 14:44 som svar på: Vind Kapellskär

Tjenare du Boman!

Vad menar du egentligen med “kom sjöbrisen igång ordentligt”? Hur mycket är det? Är det 5-6m/s som är bra för formula eller menar du uppåt tio meter per sekund?

Vänliga hälsningar,
    Niklas

• dude

Medlem
    5 juli, 2003 vid 12:04 som svar på: 5.0 imorse på Gålö

Tja Johan!
    Kul att ni kom ut. Jag grämer mig lite för att jag inte gjorde det själv. Vågsegling är ju lite av meningen med surfet! Skulle vara kul att höra vilka slags förhållanden Torö bjöd på. Det var ju rätt hand ut! Var det bra ramper? Hur var vågridningen. Det var väl utsidan?!
    Vi hörs!
    Nicke

• dude

Medlem
    4 juli, 2003 vid 07:33 som svar på: en halv del mast sökes/säljes

…jag tänkte just det. Vad är det folk menar med egentlgen, när de vill göra “ett byte”? smirk.gif

• dude

Medlem
    3 juli, 2003 vid 12:26 som svar på: 5.0 imorse på Gålö

segelstorlek.

• dude

Medlem
    23 juni, 2003 vid 13:35 som svar på: Runt Väddö lördag

Men hallå gurra, vågridning i lördas med 9.0a… vad är det du säger? Det lär inte funnits några vågor runt Väddö i lördas… Jag förstår i och för sig att du fått över trettio dagars surf i år med ett nionolla i kittet, men så många vågridningsdagar lär det nog inte bli trots allt – även fast du tänjer på gränserna wink.gif

Niklas

• dude

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:37 som svar på: Storlekens betydelse igen…

Själv har jag en 88-liters som är perfekt för östersjön där det blåser mindre. Förut hade jag en 70-liters vågis. För mig har jag föut behövt en liten bräda för att få kontroll i hård vind, stora vågor och choppigt vatten. Nu tycker jag att jag klarar bättre att köra en större bräda, läs ACID 88an, i hård vind. 70-litern köpte jag 1996 och ACIDen köpte jag förra året. Jag skulle rekommendera 77-litern till dig för att kunna användas till 5.4an även när vinden är lite tunn. 70-litern skulle jag säga är perfekt till 4.7at men funkar även till 5.4at med bra tryck i. Sen är det upp till dig vilka vindar och segelstorlekar du vill optimera för berorende på hur ofta du får mycket vind. Här i Stockholm har det vart kasst för liten bräda de senaste två åren i alla fall men det är ju annorlunda på västkusten av vad jag hört.

Lycka till,

Nikals

• dude

Medlem
    23 juni, 2003 vid 10:31 som svar på: 15.000 kronor mer än 20.000 kronor?

Ska du t ex köpa en bräda som du inte vet skicket på så rekommenderar jag att åka och se den först. Möjligtvis kan en digitalkamera hjälpa till. Om säljaren har en digitalkamera, tar bilder och ger dem till dig så tycker jag att det ger en liten fingervisning om säljarens seriositet, om han/hon inte försöker blåsa dig helhjärtat dvs. Såna lurendrejare känner du dock igen ganska lätt tror jag, för om de är riktiga surfare så är det inte värt det och om de inte är surfare så hör du okunskapen på långt håll. Nyckeln är alltså kommunikationen. smile.gif

Mvh,
    Niklas

• dude

Medlem
    21 juni, 2003 vid 18:52 som svar på: 15.000 kronor mer än 20.000 kronor?

Jag förstår att det kan vara svårt att hålla koll på andrahandsmarknaden. Oftast finns bara information att finna om utrustning från året innan från fabrikanter, om äns det. Annars funkar gamla tester. Men bäst är kanske att kunna fråga någon insatt som vet vad det du hittar lämpar sig att användas till. Som köpare är du i händerna av de med kunskapen, vare sig det är säljarna i en butik, en andrahandsförsäljare, eller du själv. Ungefär så uppfattar jag det hela.

Niklas

• dude

Medlem
    21 juni, 2003 vid 18:37 som svar på: Runt Väddö lördag

Mats Väg var ju ett sjysst ställe idag, lördag. Nästan elva mil norr om Stockholm, eller åtta mil norr om Åkersberga. Det var dock bara 6.2-vind av och på och inga direkta svallvågor eller hoppvågor som stället nog går av på. Men nu har man ett hum om hur stället ser ut och kan funka. Jag undrar bara var den där stenen som ligger 20 cm under vattenytan när det är vågor ligger. För övrigt var vattnet fördjävligt kallt där ute idag, 10 grader bara. Strålande solsken annars! smile.gif

Matt, vi lär ses här flera gånger. Det måste ju testas nr det blåser på riktigt!

Niklas

• dude

Medlem
    20 juni, 2003 vid 07:24 som svar på: Helikoter Tack! Film?

Helin är kul, bra att lära sig när vinden inte riktigt infinner sig och sen är det nästa steg att göra den när det är planingsvind! Förhoppningsvis är det ett steg på vägen till andra trick också. Jag undrar vilka andra trick är lika lätta att testa och lära sig…

N

• dude

Medlem
    20 juni, 2003 vid 07:20 som svar på: har ni missat den här sidan?

Hurudu Poopzilla!
    Hur ligger det till i El Yaque? Var själv där månaden januari/februari. Det var riktigt lite folk där och i januari var det lite dagar med större segel men i februari var det 4.7, 5.0 eller 5.2 varje dag. Är det fortfarande lika lite folk där nu? Jag menar, går det att gippa på invägen eller är det svårt som jag hört det sägas att det varit för folk som vart där “före strejken”?

Niklas

• dude

Medlem
    20 juni, 2003 vid 07:08 som svar på: Torö i morgon midsommarafton?

Själv tror jag det är osäkert att Torö funkar idag. Det är frågan om vinden blåser alls där men även är vinden inte Väst utan VNV vilket kanske inte funkar så bra.

Själv tar jag det lugnt idag och sticker till Mats Väg, Svartklubben eller nåt annat ställe norrut. Kanske Barnens Ö?

Så jag undrar om någon vet vilka ställen som funkar vid rak nordlig vind norröver, vilka som har plattvatten, vilka som har sjyssta vågor, eller egentligen vilka som har vågor men där förhållandena inte är för svåra. Är det nån som vart där?

Riktigt tacksam för svar!

Niklas

Sida 115 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dude

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.