Forumsvar skapade

Sida 118 av 140
  • dude

Medlem
    4 oktober, 2002 vid 21:28 som svar på: Videoclip från rullsand!

Himla kul att se. Jag har en fråga eller två. Vilken segelstorlek kördes det med?

Det ser ut att vara lätta förhållanden att surfa i, men det var väl inte superdrag i seglet när ni filmade detta?

Hälsn,

Nicke

• dude

Medlem
    29 september, 2002 vid 01:54 som svar på: bästa B&J brädan ?

Historiskt sett i vindar mer än 10 m/s så har vågbrädor vart de mest lättsvängda och manöverbara brädarna och därmed också de roligaste brädorna att segla. Idag har de brädor som kallas för freeride komit ikapp. Jag kör en Starboard Acid Wave 88 – allt för att kunna ta tillvara på vågsegling. Senaste halvåret har jag dock fått låna och testa på en mycket god väns Starboard Carve 90 och den har i 90 procent av fallen vart den roligaste och bästa brädan att segla i de förhållanden som rådit här på ostkusten. Carve 90 är snabbare. Den är också lättare att behålla planingen med genom gippen. (Den har en skönare slalomgipp, är lättare att sätta duck-gipp med när man är trött…) Historiskt sett har freeridebrädor jag testat (som Fanatic Gecko eller Mistral Screamer II) vart svårare att köra i choppigt vatten och haft en tendens att skära fast i gippen. Dagens freeridebrädor har kommit ifrån forna dagars kompromisser. Idag erbjuder olika brädor olika åkstilar och olika känsla.

På vågbrädor hamnar seglaren i en mer upprät position. På slalombrädor hamnar seglare i en mer utåtlutande och låst position för att åka snabbt frammåt. På freeridbrädor kan seglaren välja att antingen segla upprätt eller utåtlutad. Jag kan inte prsonligen säga om frestylebrädor men jag antar att de ger en mer upprät seglingstil.

Olika brädor har olika åk-känsla. Fanatic Cross 100 tycker jag känns helt annorlunda mot Starboard Carve 90 även fast dessa två brädor sägs ska vara bra på nästan exakt samma sak – att kunna använda till nästan allt. Generellt tycker jag det är en skillnad i känsla mellan Fanatics och Starboards brädor (lite som skillnaden i känsla mellan tennisrackert mellan Prince och Yonex). Vilken man gillar bästa är upp till var och en. Det kan bara testas fram.

Lycka till med ditt val,

Niklas

• dude

Medlem
    20 september, 2002 vid 13:37 som svar på: Segelstorlek?

jag skulle säga 6.5. Sen får du inte mer ut. Ett 7.0 racesegel kan ge mer fart men det blir bökigare. Vad det handlar om egentligen är vilken minsta vindhastighet du kan använda brädan till. Mjuka freestylesegel körs mindre överriggade och i mindre vind. Är det ett sånt som gäller så skulle jag säga det är 6.2 som är den största storleken som gäller för den brädan.

/N

• dude

Medlem
    1 september, 2002 vid 20:29 som svar på: I behov av brädtips för onshore wave ?!

Hej Fredrik,

Har själv en Starboard Acid 88 o seglar 6.2 ner till 4.1 på den, väger 72. Jag gillar den riktigt mycket i vågor och där är den ultimat för de segel jag kör på den. Däremot är den inte lika ultimat att köra med 5.4 och 6.2 utan vågor typ bump-&-jump, chop eller vad det nu kallas. Där skulle nog en freestyle/wave uppfylla önskemålet. En polare väger som du och använder sin bräda i samma förhållanden som jag.

Ett annat alternativet är givetvis Henriks att köra med två brädor.

Lycka till!

Niklas

• dude

Medlem
    16 augusti, 2002 vid 16:32 som svar på: Tuttle i deepbox?

Hej du, Tuttle funkar fint i deep tuttle. Möjligtvis blir vinkeln som skruvarna går in i fenan uppifrån lite annorlunda och då är det inte svårare än att fila lite för att skruven ska kunna löpa. Skaffa tillräckligt långa skruvar så att skruven går in i metallgängan och inte bara in i hålet som löper till metallgängan.

/Niklas

• dude

Medlem
    13 juli, 2002 vid 22:10 som svar på: alla som kan kom ner till erstan imornn!!!!!!!!!!!!!!!!

Jo men det måste vart stora segel ni planade med i onsdags? Jag hörde från Erstavikens Surfcenter att det inte blåst planingsvindar för dem på ett tag. Så hur stort kan ni ha haft ni som hade det så bra i onsdags?

/Nicke

• dude

Medlem
    11 juli, 2002 vid 17:26 som svar på: nån som kommer ner till twc idag de e sw-s 7-10 m/s!!!

HUR bra drag? :-/

• dude

Medlem
    11 juli, 2002 vid 16:36 som svar på: nån som kommer ner till twc idag de e sw-s 7-10 m/s!!!

jag undrade själv om det blåste någonting på erstaviken, men jag ville inte chansa med för mycket trubbel ivägen.

Så, vart det någonting på Erstan idag på morgonnen? I så fall är jag nyfiken på när det dog, 8, 9, 10, eller till och med klockan 12 kanske?

//N

• dude

Medlem
    11 juli, 2002 vid 16:32 som svar på: alla som kan kom ner till erstan imornn!!!!!!!!!!!!!!!!

tjenare där adam,

blev det något på erstaviken igår på onsdag då? Det var ju riktigt fint väder och blåste gjorde det i stan!

/N

• dude

Medlem
    7 juli, 2002 vid 19:56 som svar på: Två nya surffilmer på bio! -se trailern här!

*hmm* hub? *hrm*

• dude

Medlem
    4 juli, 2002 vid 15:18 som svar på: fena & fena

Jag kör med en tuttle i en deep-tuttle-box och det fungerar bra. Det kan möjligtvis vara så att fen-skruvarna har en liten annan vinkel från ovansidan av brädan in i fenan. Dettan kan fixas genom att borra eller fila upp hålet som skruven går in i fenan genom, före skruven kommer till metalldelen som den ska skruvas in i.

• dude

Medlem
    3 juli, 2002 vid 08:08 som svar på: nån som kommer till fituna på fredag eller ???????

Det verkar riktigt bra som du säger! Var fick du prognosen ifrån föresten?!

Om jag gissar rätt så gick det ju rätt så bra för dig i söndags på Fituna. Hur länge har du kört egentligen och hur gammal är du? (Det måste vara den här nya bra utrustningen som gör det så himla lätt att bli bra nuförtiden.)

Hare,

Niklas

• dude

Medlem
    20 juni, 2002 vid 10:09 som svar på: SV på onsdag – Stockholm – Var är bäst?

Jo “kine”, Lollo o jag åkte till Torö och var där vid sjutiden och körde med 6,2. Det var aningen lätt tryck i 6,2an men perfekt annars. Själv undrar jag om det inte vart bättre på Torö under dagen. Riktningen var dock SV så det kan ha varit sjöbrisen som hjälpt till/ställt till det med vinden generellt.

Fredan verkar vara en riktig rysare i att hitta rätt ställe för den vindriktningen som då bli av.

//Nicke

• dude

Medlem
    31 maj, 2002 vid 11:38 som svar på: Hur var tisdagen i Sthm?

Baggen 4.7 88 liter
    o lillbrorsan på 5.3 och 103 liter.

• dude

Medlem
    19 maj, 2002 vid 13:06 som svar på: Vind idag?

Sjöbrisen har kickat in på Erstaviken och Baggensfrärden. På Erstan, lite längre ut, är det gäss på större delen och det betyder att det troligtvis är bra att gå ut längst ut från Tyresö, dvs från Dyviksudde. Baggensfjärden är det lite lite sämre och gäss på men inte lika mycket så 7-8 är det nog där och jag planar nog av och på med mitt 6.2.

Jag är mer intresserad av om det är skitbra på Björkvik eller Dalarö eller liknande.

Mvh,

Niklas

Sida 118 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dude

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.