dude
Forumsvar skapade
-
lura och lura. här är det nog inte mer än du som luras skulle jag säga. att tipsa en nybörjare att satsa MER pengar på CAMBERsegel skulle jag säga är som att kasta pengar i sjön! själv rekommenderar jag camberlösa segel och en bra bräda för pengarna. vill man hålla nere kostnaden på brädan och inte köpa senaste årsmodell så är Xantos-typen av brädor perfekt. här är BEE-manges nummer föresten: 0703492666 men han lägger nog in lite mer info imorn om inte nätet är för segt för honom långt uppe i norrland som han är just nu haha
-nicke -
en polare kommer snart sälja sin Bee med 135 liter. Det är nog en prefekt nybörjarbräda. Den kommer inte att kosta i närheten av den sju tusen citerade här. Det är nog en bra förstabräda! jag kanske kan ge numret till honom om du vill.
-nicke -
astro är det inge fel på. vad som helst du får tag på går bra. bara inte halkskyddet är dåligt som det ibland kan vara på bic astro rocken. det är vad som helst som gäller antar jag då jag antar du inte har för stor budget
-nicke -
håller helt med. m35i är ingen höjdartelefon. ericssons eller nokias är nog ljusår bättre!
-
den har kort batteritid så ta med dig laddaren o ingen kalender har den men den är simpel o funkar…
-
tror själv på tushinghams mindre underlik..
-
på torö insidan var det nord. men vinden var så stark att den vred in i norrskogsviken på nordost. -nicke
-
…ja hur ligger det till med Haga just nu egentligen?
-nicke -
Torö insidan bjöd på 5.3 med liten bräda i lördags. Var där och tog en titt. Själv körde jag överriggad på plattvatten i Norrskogsviken med 6.2 och slalombrädan på 135 liter. Det var ju trotts allt strålande solsken och vita gäss på hela viken så jag tog det minsta jag hade och körde lite.
-nicke
-
bara en dräkt så skulle jag säga att en apex 5000 funkar nog bra för dig men du måste komplettera med några grejer så det blir inte så enkelt som det verkar ändå. du måste ha en huva med korta ärmar – inte en vest. det håller nog bra. jag vet att det är folk ute och kör med det så det kan inte vara helt fel. det är bara det att det är inte helt tätt så plumsar du i med huvudet först så blir du blöt och är det svinkallt i vattnet så… annars så är passformen det viktigaste av allt. Neil Prydes dräkter passar inte mig för de har för lång kropp och för korta ben. men det kanske passar dig? detta gäller i alla fall apexdräkten. sen har vi neil prydes mps dräkter. tyvärr har de ingen torr dragkedja så de är lite av en kompromiss så om apexen passar är det nog igen ett bättre val. förra årets mps 3000 var bra med torrdragkedja. jag tycker det är riktigt uselt med bra våtdräkter för just det du ( och jag är ute efter) solas 6/5/4 är riktigt varm om den passar dig på det sättet att den sitter bra i svanken och inte är för bred för dig. men den är ändå tjock så det är inget att ha på sig t ex nu. nu skulle en torris på 4/3 vara perfekt men det finns ingen sån vad jag vet. Själv skulle jag vilja att O’Neill kom tillbaka till sverige. jaja. jag har i alla fall behållt min gamla dräkt från 1992 och bara lappat den lite och så är den som ny igen. jag väntar väl en fem år till att köpa en ny dräkt så som det ser ut idag. lycka till *hehe*
-nicke
-
själv firar jag på torö. så det blir norrskogsviken som är bra för nord. precis så alla festande kan se mig ute och rippar hela dan. och så blir det säkert sol hela dan också. fan va gött det skulle vara. ahhh :]
-nicke
-
Fan vad härlit! Det blåser alltid på midsommar. Vem är det som brukar säga det varje år?? Nu har vi kanske fattade vi också. YEAH!
-nicke
-
Intressant fråga det där! Jag har en fråga angående en viss JP Wave 260 med 81 liter från 1999. Ja, den tillverkades också 1998 och kanske också 1997. Är det samma bräda som den som testas i testet här nedanför. Det har med att brädan inte rekommenderas för åkare under 75 kilo, jag varande 70…
testet från surfstore.co.uk:
JP 260 Windsurf Nov 99
Having now secured the world wave title for two successive years and seen his own board brand position itself firmly in the thick of the wave board market, Jason Polakow can rightfully feel pretty happy with himself With two new sizes to the wave range last year giving a line up of five models in total, every size has been redesigned for 2000 with the same length measurement, except for the 265 which has been shortened to 262 (although they aIso retain similar volume). Whilst the whole board has been reshaped, wthout doubt the most striking change to all the new JP Wave models is the presence of a channel in the underhulI rocker Iine in the footstrap area. The brochure claims that these channels help produce earlier planing, higher speed better upwind penformance, easier tuming and more control can all be fully substantiated, as both the JP models tested really excelled in all these areas. The 85 Iitre 260 is supplied with a 23cm JP On Shore Wave fin in the classic US Box style fitting and an overall width measurement of 56.5cms. Whilst all the sizes in the range ane shaped with the same even plan shape outline and flat with rail lift to vee with channels bottom shape, the 260’s slightly flatter rocker Iine and marginally more upnght fin do give it certain on-shore characteristics. However, the JP range as a whole wth their constant rockers and relatively thin tails are about as cross-shore biased as you can get in a product on board, so the 260 still does both extremes exceptional y well within its size group. Feeling happy with sails up to around 6.0, the 260 really does spring up on to the plane very easily, virtually eliminating that sticky feeling often felt with pure wave boards, which in turn allows it to quicky accelerate to a very fast top speed. Control and grip in the turn is in no way, compromised though, producing a very positive biting arc with a significantly less skatey feel than last years model. In fact, in this respect, all the new models seem much easier all-round to sail for any level of wave sailor further extending the r appeal.
Overall – The channel bottom design really does seem to be the secret to this boands outstanding al -round performance, producing great early planing, speed, control and tuming in both side and on-shore conditions. Best suited to heavier sailors of around 75 kilos plus and more marginal wave conditions.Är detta samma bräda som tilverkades 1997 till 1999 alltså?
-nicke