dude
Forumsvar skapade
-
beror på storlek och din vikt så säg det så kan du få ett svar…
-
Förstår inte riktigt tyskan… Är det ett eller sex som är bäst i skalan de använder för betygsättning. För övrigt skulle det inte sitta fel med en översättning för vad betygen avser.
Mvh,
Nicke
-
Låter bra att pröva på engelska. Låt höra sen hur det går!
Mvh,
Niklas
-
men jag tror att posten tar hand om emballaget om du packar upp den på posten. då slipper du skräp hemma. men jag är som sagt, inte säker.
-nicke -
ok. jag är inte säker på hur saker och ting ligger till, men det är nog bra att öppna paketen på posten om man får det, i alla fall ha koll på vad som gäller.
-nicke -
Hallå Martin. Det är klart att försäkringen täcker en ding som den du beskrev! Det är bara upp till dig så att du har öppnat den och visat de som levererat den att det är de som orsakat skadan och inte du i efterhand. Så se alltid till att öppna paket på posten eller när de kommer med prylarna!
-nicke -
Det är ju förstahandsinformation från en kille som har ordföråd utöver proffsens hype. En härlig bild av vindsurfing från en down to earth snubbe!
-nicke
-
Ska man med bil till “Erstavikens Surfcenter” så går det men det är inte en bra väg. Den är dålig och det finns lite risk att åka den. I och för sig är det enda som hänt någon jag känner att en kompis fått punktering på ett gammalt däck. Oliver Farkas som arrenderar marken har kört fram och tillbaka hela somrarna utan problem vad jag vet. Det är viktigt att se upp för gående och cyklister! Det finns många som inte uppskattar att bilar kör här…
Vägen du tar av från till Erstaviksparkeringen är Skyttevägen. För att komma till Surfcentret med bil tar du av höger på Ravinvägen, två avfarter efter avfarten till Erstaviksparkeringen. Från Ravinvägen tar du första höger på Erstaviks kvarnväg. Där vägen slutar finns en liten parkering men en grusväg fortsätter efter en bom som alltid vart öppen vad jag vet. Grusvägen börjar skrämmande efter en träbro med en brant uppförsbacke i dåligt skick med några stenar vid sidorna.
Om denna backe finns en liten historia att berätta. Förra somaren var det en sopbilschauffis som bestämde sig för att ge sig an backen. Så uppför backen åkte han. Men sopbilen var för tung och bred så den slirade och gled in i en av tvåtonsstenarna vid sidan av vägen. Hur sopbilen kom där ifrån vet jag inte, men stenbumlingarnas stora rispmärken och trästaketet nedanför vidar tydliga tecken på att lastbilen glidit ner vid sidan av vägen. Sopbilschauffören befann sig säkerligen i en svår situation. Det skulle vart kul att se hans försök!
Efter backen fortsätter vägen ca en kilometer tills man kommer fram till surfcentret där en och annan bil kan parkera.
Lycka till!
-nicke
-
hej du jonas! ligger räfnäs runt stockholm eller är det någon annan stans…
-
Glömde bort att påpeka att en polare tänkte lära sig på en något rundbottnad bräda, en Mistral Ken Winner tror jag det var. Jag vet inte varför han la av men jag skulle vilja säga att en rundbottnad bräda lär ut fel känsla och är för långt bort ifrån funboardkänslan som vi alla har när vi seglar idag.
-nicke -
Ja, Erstan är ju lite finurlig i sitt vindbeteende. Det måste vara någon sorts kvällsbris eftersom grundvinden var avtagande. Jag ett häftigt minne i mina unga dar som sextiokiloare runt ’89 när jag riggade upp ett fyrnolla och fick några repor i skymningen på västvind. Är det många som känner till denna kvällsbris?
-nicke -
Jag lärde mig parallellt på en centerbordsbräda och en funboard.
Centerbordsbrädan var en Jet 360. Den skulle jag vilja ha tillbaka idag med bättre halkskydd.
Funboarden var ett tremeters hembygge i polyester med misslyckad airbrush på undersidan. Det är kul att tänka tillbaka!
Jag kommer ihåg att det var otroligt svårt att balansera på funboarden före jag lärde mig. Centerbordsbrädan var, när jag tänker efter, perfekt att åka ut och cruisa med.
Seglet, ett 6.0 med en kortlatta och en genomgende längst upp, var väl lite tungt med en så lång bom men det var bra att det hade så litet underlik.
När man tänker efter så var det inte så dåliga prylar man lärde sig på trotts allt…
-nicke
-
Dagens breda brädor är mer än tillräckligt breda för att lära sig på och vill man ha centerbord så har bic en bräda med en fena man sätter dit som ett centerbord.
Problemet jag upplevde med nybörjarbrädor med centerbord var mer att centerbordet var för stort och att det tog lång tid före nåt hände när man ville styra. Det problemet är nog överstökat med dagens brädor!
Som jag ser det har det aldrig funnits nybörjarbrädor förrän nu egentligen. Det har bara vart så att de gamla centerbordspråmarna var tillräckligt stora för nybörjare att stå på. Dagens brädor är betydligt stabilare med både bredd och volym.
-nicke
-
Och jag som trodde det var koolt!
Har jag ?FEL? ?