dude
Forumsvar skapade
-
vem är det som säger 144 timmar. det är fn inte mer än 72 timmar. så den sajten är då inte mycket mer att ha…
-
Jag har fått min.
Men jag skulle vilja ändra min adress till en ny… nåt tips till en slö person som inte orkar gå in på hemsidan och se efter mvh :] (det är iof inte brådskande)
-
jag kan tänka mig att de tar tid för sbf att fixa grejer om det nu är många som skrivit upp sig i år men Per eller nån, ni kan ju ge besked som ni brukar göra. annars så har du ju pers kontaktinfo här på konfen marcus mvh niklas
-
juste! man tackar 🙂
-
synd bara att det tar så lång tid för Skidsport att ta in prylarna och packetera upp dem. de sa att jag skulle ringa tillbaka angående torris om en vecka och nu har jag redan vant mig vid min nio år gamla lite håliga torris och det blir bara varmare o dessutom verkar jag funnit andra grejer att lägga pengarna på. men det är klart att det vore gött med en my varm torris bara man kunde få den när man har behov av den… mvh niklas
-
håller med J.S. stockholm var suveränt igår!
-
men surfdanne, du måste ju säga var utrustningen finns för juniorer har ju inte så stora möjligheter att resa landet runt och det väl kul att sponsra nån i närheten… är det i stockholm så har jag en nybörjare som är intresserad. mvh niklas
-
säg så här. är man nybörjare så är det inte bästa brädan till att börja med. du måste lära dig falla av för att komma upp i planing och inte sätta för mycket tryck på fenan dvs trycka med o räta ut framfoten.
sen om du har en större fena kan ju det hjälpa dig att komma igång samtidigt som du kan ta längre tid på dig att fatta tekniken som jag precis beskrev ovan för att komma igång.
hur som helst. styr dig inte blind på prylarna som Bosse säger. släng i en fena och kör. sen kan du komma tillbaka med fler frågor.
mvh
-
Du Knatte så kinkit är det inte! Fenor till mellan femnoll o sexnoll är inte större än max 33 cm för att du ska ha nå kul å gippa o det är ingen fara för fenboxar skulle jag säga.
Föresten skulle du kunna ställa en mer specificerad fråga anders. När jag läser ditt inlägg igen antar jag att du vill veta att du ska ha freeride, slalom eller racefenor till en sån bräda, alltså inga bakåtsvepta vågfenor och den ska väl ligga mellan 28 o 32 cm. Större fena för lättare planing. Mindre fena om du är säker och om det blåser mycket o du ska åka fort. Sätter du på större fena går du utanför vad brädan är till för.
Skillnaden för denna bräda du har gentemot nya är att den går sämre i chopit vatten men minst lika bra på platt vatten. Den går sämre att hoppa med men ligger säkrare i vattnet med lite längre anläggningsyta. När du gippar krävs det mer mastfotstryck eftersom brädans kurva och scoop ligger längre fram.
Lycka till med fenan anders.
mvh -
Salt verkar då bättre än socker så att det inte blir så himla vasst. Men menar ni inte grovkornigt salt?
Skulle vara trevligt med ett svar då jag ska tipsa en polare om just hur att sätta på nytt halkskydd på en hal Tiga 254. mvh
-
Haha.
Apropå ha sönder lite grejer.
Sist på D.R. i Cabarete katapultade jag sönder nosen på en Fanatic Skate 58, hade av en ART-bom i ett kast med hängselen i, krockade med en chilenare hade sönder hans segel och spräckte nosen på Skate 262an jag körde och halkade på en Fanatic Rip 268 och satte hängselekroken i brädan vars nos blev helt böjd.
Tur att jag tog försäkring!Nu tycker jag Fanatic gör sunkiga brädor som inte svänger och suger när det gäller att komma upp i planing o speeda. Och jag skulle inte köpa någon ARTbom.
Fanaticcentret tänker jag för övrigt inte återkomma till. Precis utanför hade det ett vindhål på hundra meter där man får sunka sig ut och in.
Det hänger på att ha respekt för sina grejer skulle jag säga. Själv har jag ingen respekt för Fanatic vars designs alltefter en Fanatic Skate jag hade (röd vågbräda från ’94 med fet häck) verkar lämpa sig bara för riktigt tunga personer. Tackar vet jag mina egna spröda brädor med bit i svängarna och pop i planing.
Fast det är klart, det är nog alltid sunkit att hyra …
Ciao
-
Min fundering är annars om det funkar med flygen att ta med sig en dubbel boardbag och en gearbag, om det aldrig blir några problem med mängden alltså.
niklas
-
En grej ni får akta er för grabbar med dubbelboardbagen är att den blir tung och då behövs det inte att någon tappar den från hög höjd för att den lilla brädan i botten ska pajja.
Jag skulle rekommendera att ha brädan för sig i en boardbag som J.S. sa med lite extra padding om det får plats och sen ha resten i en gearbag. Att dela upp grejerna i två tycker jag är bra med tanke på flyg – man säger att det ena är brädan och det andra är seglet.
En enorm gearbag kan man kanske till och med få problem att check in på ‘excess baggage checkinen’. Det kan ju tyckas omständigt att bära två bagar men det gör bara gott att bära lite halvtunga grejer – särskilt på vardera axel i stället för på bara ena.
mvh
-
Det är klart att du ska tjacka ett mindre segel så du kommer ut men det kommer ju inte att funka optimal som sagt så det är ingen ide att lägga ut några pengar på det så köp ett riktigt billigt segel från några år tillbaka. mvh