Forumsvar skapade

Sida 132 av 140
  • dude

Medlem
    17 april, 2001 vid 09:12 som svar på: Master

Jag fick för mig det. Det sades att världscupseglarna körde excellerator 80 i stället för viper race för att “flexkurvan passar bättre” eller närmare för att om masten går av så vinner du inga race.

Nu tror jag dock att dom har kommit över problemet med viperna konstruktion. Och dessutom har de ju nu viper wave, inte sant, som ska klara påfrestningarna i vågor. Men jag är fortfarade lite skeptisk att de håller lika bra. Min uppfattning är att 100% inte håller lika bra och att det bara är ett pris man får betala för att köra på en otroligt mycket lättare mast som har bättre flexegenskaper och känns väldigt bra att segla med.

Jag undrar bara vad som sägs allmänt om viper nu för tiden. Hur mycket används viper i race- o wavevärldscupen egentligen?

mvh

• dude

Medlem
    16 april, 2001 vid 19:40 som svar på: Simmer Zero 5 eller?

Apropå små segel på större bräda 🙂

Här är ett trevligt resultat från föregående diskussioner.

->Gammalt litet segel passar bra på stor bräda<- Äldre segel har tryckpunkten längre bak. Ett gammalt litet segel har alltså tryckpunkten på samma ställe som ett större modernt segel. Själv har jag haft kul när jag kört 5.9 Hot Sails Gridlock ’95 på en AHD 300 ’98 à 135 liter. Detta har kompisar som vill lära sig plana fått köra. Med en större bräda är det lättare att komma upp i planing. Det är också lättare att komma upp i planing med ett bukigare segel som har bottendrag. Vad sägs, är det inte ett bra koncept för att lära sig plana på? mvh

• dude

Medlem
    16 april, 2001 vid 19:12 som svar på: Master

Tack för svaren.

UP’s kolmaster är det allmänt känt att de gick av som tändstickor.

Robert, kommer du ihåg vad det var för märke o år masten var från?

Jag själv köpte en North Viper (100%) 430 som gick av mitt emellan bommen och mastfoten i somras. Det är väl allmänt känt att Vipermaster går av som tändstickor vad jag kommer ihåg också.

Än så länge verkar det som om begagnade master i allmänhet klarar sig bra. Bara man håller sig borta från vissa 100%ar och ruttna egg från det förflutna.

mvh

• dude

Medlem
    10 april, 2001 vid 00:51 som svar på: Fitunapremiär!

Låter härligt! Vad gick du på för prognos John? Var det inte SV 5-8 m/s? mvh Niklas

• dude

Medlem
    7 april, 2001 vid 18:40 som svar på: Ni bara måste checka det här fladdermusseglet!!!!

spontant om konstruktionen. när masten böjs i en vindby så borde seglet bli plattare och gå snabbare – där tror jag naturen gett fåglar och fladdermöss något… jag är nog helt ointresserad av att segla runt med onödigt segeltyg när det blåser bra 🙂

• dude

Medlem
    6 april, 2001 vid 06:05 som svar på: Flow 2000 eller 2001?

om du funderar på FLOW 276 så är det den bästa brädan jag seglat. mvh

• dude

Medlem
    5 april, 2001 vid 15:40 som svar på: Nån som testat dessa eller vet var man kan få tag på?

Om det är nån som får tag på dom så är jag intresserad och även en polare. mvh niklas

• dude

Medlem
    4 april, 2001 vid 14:44 som svar på: Deviator!? Bra el. ej?

jag har alltid fått kastfall men det intressanta är att nu är jag i sämre form och bara det senaste året har jag pajjat nosen på min egen brorsans och senast uthyrningsbrädan på cabarete med kastfall. jag kan väl säga att jag höll upp i lite över ett år och förkovrade mig lite då också. som en annan talare sa så lönar det sig att hålla sig i form. före dessa bräder jag nämnt jag haft sönder har jag aldrig förut haft sönder nån bräda med kastfall. ja förut var jag bombsäker på att när jag fick kast så var det lätt att undvika nosen. nu gäller det bara att komma tillbaka dit ! mvh

• dude

Medlem
    4 april, 2001 vid 14:39 som svar på: Vilken bräda borde jag ha?

Håller helt med rian ! mvh

• dude

Medlem
    2 april, 2001 vid 21:30 som svar på: Mistral

Vad jag vet är SLE rena slalombrädor och inget att leka med föutom att åka fort och göra slalomgippar med. XLE var dyrast och lättaste konstruktionen för t ex freeridebräderna Screamer i olika längder…

• dude

Medlem
    2 april, 2001 vid 21:19 som svar på: ’01 Volcano 6.9 eller 6.4?

Jag skulle ta 6.9. Du planar tidigare o får mer tid på vattnet. Och så kommer du aldrig klandra dig för att ha valt det mindre seglet för att du inte har nog med tryck i seglet…

• dude

Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:55 som svar på: fransk sida med videosnuttar!!

Tackar. Windows Media Player hackar för det mesta. Real Player och QuickTime fungerar betydligt bättre.

Jag kan dock inte spara filmerna. Det är htm-sidor som spelar upp dom och jag kan inte hitta var dom ligger.

Mvh, Niklas

• dude

Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:32 som svar på: Tarifa

Var i Tarifa i somras, väger 70 kg och skulle ta med mig en 88liters vågbräda som jag kan köra 6.0 som störst på. Har du bil kan du välja spot om det skulle blåsa för mycket på ett ställe nån gång. Mvh, Niklas

• dude

Medlem
    28 mars, 2001 vid 21:25 som svar på: fransk sida med videosnuttar!!

Jo, högsta kvalitén hackar när jag streamar… Finns det nåt sätt att ladda ner snuttarna sa nån? Tackar så mycket, Niklas

• dude

Medlem
    25 mars, 2001 vid 14:55 som svar på: Surfställen i sthlm-området

hur mycket kostar det att ringa dessa automatiska telefonsvar? mvh, niklas

Sida 132 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dude

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.