dude
Forumsvar skapade
-
JÄVLIGT sjyssta filmer! Synd bara att det inte går att undvika att de hackar då och då!
-
hot sails gridlock 1995 och art:s segel 1999 och 2000 fanns inte med. så där hade jag inget att lägga in… föresten skulle det behövts bilder på art:s vågsegel för att jag skulle kunna veta vilken årsmodell jag egentligen seglat på det center jag var på… mvh, niklas
-
körde på en Fanatic Bee 260 på Fanatic centret i cabarete förra veckan. jag väger 71 kg så brädan blir mer racig och styv för mig än dig på 80 kg skulle jag tro. den är i alla fall mer freeride än freestyle, inte så bred vad jag kommer ihåg. det som utmärkte den bland alla bräder var att den är snabb och gör slalomgippen bra.
mvh, niklas
-
Det finns en tredje dimension till den tvådimensoinella diskussionen mellan dr Masse och Kevin om segelstorlek passande mastlängd indirekt maststyvhet.
Den tredje dimensionen är personvikt. Lättare seglare behöver mindre styv mast och kan då välja en kortare mast medan tyngre seglare behöver styvare mast och kan välja en längre mast.
Exemplet är J.S. som är tyngre och använder längre och styvare mast medan Ola H. som är lättare använder kortare och mjukare mast. (Hoppas jag har rätt här.)Efter att ha skrivit allt detta igen efter att ha råkat trycka på “Clear Form” knappen kom jag på att master i säg tre olika styvheter är lösningen på problemet för oss enskilda konsumenter som köper segel för att passa just sig själv.
Här kommer dock problemet.
Det finns en andra marknad förutom den som köper för att använda till sig själv. Det är uthyrningscentren runt världen. Mr Neil Pryde värderar denna marknad högt sedan en intervju jag läste ett tag sedan tillbaka. Jag tror han väderar den ännu högre nu! Själv tror jag Neil Pryde har säg 40 % av denna marknad och att den närmar sig den marknad den privata konsumenten representerar (allt enligt Mr Neil Prydes vision att åka på vindsurfingsemester likt andra åker på skidsemester).En kund medveten om att han/hon ska ha en viss maststyvhet i sina segel skulle ställa högre krav på uthyrare. Att var segel skulle riggas med olika master skulle vara en stor påfrestning för uthyrningscenter som inte skulle klara av att tillgodose behovet. (Samma mönster finner vi med olika brädor för olika tunga seglare.)
Fan nu orkar jag inte skriva mer.. det skulle gå så jävla mycket enklare att säga ideerna som dom kommer.. men i all afall så har NP försökt lösa problemet med att ha specificerat bara en mast till varje segel. På det sättet kanske inte någon använder en helt fel mast. Motexemplet är North Voodoo. En 400 mast på ett 6.2a för en 90 likos person är nog alldeles för mjukt medan en 400 mast på ett 3.7 för en 60 likos person är alldeles för styvt.
Gonatt på er allihopa.
Mvh,
en i alla fall j-ligt glad surfare just hemkommen från Cabarete med segling alla dagar hela veckan mellan 4.7 och 6.2. -
Vilken segelstorlek sattes rekordet på, var det inte ett 5.8 eller nåt runt därikring?
-
F2 Wave 254an är tydligen en 98?
-
i mina tidningar finns bara tester på F2 Wave 251 och 264 …ingen 254 alltså. Men nån annan kanske har nåt test på 254an??? …i boards kanske?
-
jag håller med om att ulf gör bra lagningar. Det har jag bra erfarenhet av.
Mvh
Niklas
-
Jag har en teori här.
Det är två livsfilosofier som går emot varandra. Det handlar om två saker, den ena arbete levebröd vardag, och den andra passion hobby fritid. Den ena filosofin särar på de två. Och den andra söker samföra dem.
Med många jag kommit i kontakt poppar änmet upp, ja alla har faktiskt en ståndpunkt och i det här fallet handlar det om vindsurfing som passion kontra som passion och arbete.
Det är dock inte så enkelt som så för, för vissa ses de som separata fast det faktiskt läggs ner mer arbete på passionen än vad kan anses ingå i ren passion. Och i andra fall sökes passion och arbete att samföras utan möjlighet varpå endera fallerar.
På den ena sidan finner vi dr Masse. Vindsurfing är utan tvekan en passion. Men passion är passion och skall hållas kär och inte ingå i arbete, vardag, allt som görs och händer. Hur skulle annars en passion förbli en passion?
På den andra sidan finner vi SBF och Per Svanberg. Liv är passion och passion är att leva. Vindsurfing är en passion. Att inte leva den är att inte vara pasionerad i livet.
Det finns till slut alltid någon som är undantag till regeln och det är Bosse. Han behöver varken samföra eller sära på arbete och passion. För honom existerar inte arbete. Arbete bara en biprodukt av passion.
Sist vill jag påpeka att det här är en teori. Och att jag kan ha placerat vissa personer fel i den. Även fast jag inte skulle tro det så här på rak arm 🙂
Gissa vilken filosofi jag tillhör?
/Niklas
Utvidgning: Kanske är det inte vårt synsätt som samför eller separerar denna passion och arbete, utan den situation vi befinner i oss i eller hur vår passion gestaltar sig. Kan vi samföra passion och arbete?* Tävling och tjänsteutbud för vindsurfare gestaltar sig på ett sätt, kanske socialt?, medan vågriden, konsttricket, den skönaste gippen gestaltar sig på ett sätt, kanske känsla av ensamhet(solitude)? Vilket betyder egentligen mest för oss?
* Denna fråga har att göra med hur vi tar kontroll över våra liv. Skiljer det sig mellan vad vi vill och kan, upplever vi inte kotroll över vårat liv och upplever stress. Det gäller att samföra livsfilosofi med våra respektive möjligheter.
Allra sist passar ett litet skratt för att lätta upp stämningen lite… HA HA HA HA ha ha ha ha haha
-
Vind- och temperaturhistorik ; både en för de senaste 24 timmarna och för (topparna) de senaste veckorna.
-
dude
Medlem3 mars, 2001 vid 16:05 som svar på: Are the boards testing the Magazines or the Magazines testing the boards.?Det är det här jag ser som problemet med tidningen Boards, vilket var anledningen till att jag slutade prenumerera på den. De är för dåliga recensenter tycker jag.
Det som genomsyrar testen tagna upp här ovanför är pessimism. Jag är inte intresserad av att veta vad som är dåligt med en bräda. Jag är intresserad av vad den kan vara bra för. Om ett test team är så pessimistiska att de inte kan säga vad en bräda är bra för så är det kasst.
Hur som helst tycker jag testskrivelser bör vara mer sakliga och ta upp för vem en produkt fungerar; vikt, aggressivitet, segelstorlek, vattenförhållanden, etc. De behöver inte säga hur den fungerar för alla. Bara för vad den fungerar bäst för – för det är det vi köper en bräda för idag.
(Det är möjligt att en bräda kan fungera lika bra för en annan person och i annat förhållande men bara att ta upp en positiv aspekt av brädan är att göra en bra recession.
Att de inte vågar säga att de helt enkelt inte fann någon bra aspekt av en bräda är tecken på dålig självrespekt. De bör våga säga att de inte fann brädan fungera för dem och förmedla vad de tror brädan skulle kunna vara bra för.)
Jaja.
/Niklas