dude
Forumsvar skapade
-
Tack för länken voodoo
-
5,8 – 4,5 – 3,7 tycker jag själv är för stora steg. Fast det gör det jävlit lätt att välja segel utom när det ligger precis på gränsen.
Säg, när 5,0 skulle vara perfekt, skulle du antingen köra med nästan en kvadrat för mycket eller en halv kvadrat för lite? Det blir inte så du kan välja själv hur mycket kraft du vill ha i seglet. Men om det inte spelar någon roll så skulle det väl vara helt okay.
-
Jag kommer faktiskt inte ihåg regeln för vem som ska väja för den andra när man möts på vattnet och efter att besökt sbf:s hemsida hittar jag ingen info om väjningregler heller.
Denna regel om någon är väl ändå bra för vindsurfing. Och om någon borde stå för den så skulle det väl vara sbf.
Vad är det som är dåligt med regeln Bosse?
SBF, varför har ni inte regeln på hemsidan?
Jag kan hålla med dig Bosse att det är frihet att slippa tänka på regler och att det kan hämma känsla men överallt där människor möts finns det regler, skrivna eller oskrivna. Det kanske är pionjärandan som försvinner, är det det du menar Bosse?
Mvh
Niklas -
Jag håller med dig Fredrik. Att offensivt inspirera folk får dom att börja vindsurfa. Att ge lite organisation till vindsurfing för att göra det enklare är defensivt och kan göra nyfikna fundersamma.
Men det behövs ändå organisation (som konfen tex eller mer) för att folk ska fortsätta och inte lägga ner.
Mvh
Niklas -
Vad har mässan för öppettider föresten och när tipsas om bästa tillfället att åka dit? ..lite mindre folk och fortfarande personer i montrarna..
Mvh
Niklas -
Fredrik B, var det lätt att få bort resterna av det gamla gummit där du satte dit nytt?
Mvh
Niklas -
Kör lika stora procentuella skillnader i alla steg: 5,8 – 5,0 – 4,3 – ev 3,7 (15% mindre i var steg)
Mindre steg skulle jag säga är slöseri med pengar, gör det svårare att välja segel och tar upp onödig plats. skippa 3,7at om du seglar i stockholm o om du seglar nån annan stans i Sverige kan du fråga där men på Pozo lär du behöva det…
…om nån tycker annorlunda skulle jag gärna höra varför
-
Jag tycker att SBF handlar om att göra vindsurfing enklare att utföra för alla som vindsurfar eller funderar över att vindsurfa, som tex alla de som vindsurfat men tycker det verkar lite krångligt att ta upp sporten igen.
Ett närmare samarbete mellan SBF och klubbar och skolor kan ge en bättre tillgång på information kanske.
För min del skulle SBF kunna vara ett sätt för vindsurfare att gå ihop och tillverka tjänster som gör det enklare. Hur det ser ut konkret skulle jag gärna höra ideer om.
Niklas
-
vad menar du med pallkant Brattberg?
-
mitt sailworks 5.3 från 94 hade en luff på 446cm. nu är det 460 som gäller… inte vet ja gom det töjt sig så mycket. jag har väl dragit i nedhalet mycket för att få toppen att floppa haha =) hu rsom helst fungerar det utmärkt.
jag tycker det är j-vlit intressant att höra trimsnacket eftersom jag nu också har en 5.4a o 6.2a NR från 98. jag instämmer att om de dras mycket i nedhalet så blir de platta, har ringa drag, tål iofs mycket vind men är lite döda. det går i alla fall att experimentera mycket med trimet på det seglet.
-
med tanke på vad folk har sagt här så håller jag med. Jag skulle satsa på en större storlek i ett sådant exklusivt segel och köpa ett vågsegel i den storleken du tänker på.
NP Jet är ett perfekt segel att ersätta ditt supersonic 7.4 med. Det är ju i större segelstorlekar som ett supersegel som detta värkligen märks skillnaden mot.
Men om du nu har pengarna så köp 5.2 och sen nästa storlek upp också…
Mvh,
Niklas -
Jag o Tokke köpte en Dodge van våren 2000. storyn om den och vad som hände med den kan du se på http://www.evision.nu/tarifa …
En Dodge van har grym look, känns grym att köra med v8:an, får plats med rejält mycket inuti, drar ca 1,5 liter soppa milen eftersom den inte har en femte växel och den som vi köpte kostade 15 papp.
Vi köpte nästan en genom en dealer i Stockholm för 25 tusen, en high-top, men det blev den vi köpte.
Skulle jag rekommendera, så skulle det i jämförelse med den “van” vi köpte vara en lite nyare med en femte växel, en lika snygg och kaxig, och att vara händig och enkelt bygga en ställning för prylarna.
Lycka till,
Niklas