dude
Forum Replies Created
-
dude
Member6 januari, 2015 at 09:39 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..@jonteasu 730016 wrote:
Jag upplever att den är lättare att hålla farten i bottensvängen på en våg som inte ger så mycket fart och att jag kan svänga tightare utan att tappa farten. Vilket gör att det blir lättare att lägga toppsvängen precis där jag vill och träffa läppen med mer fart. Så på ställen som tex Vilshärad passar den i alla fall min åkstil mycket bättre än min förra bräda som var Starboard Quad 82l 2014. Quaden har jag nu i Sydafrika och skulle säga att jag hade nog velat ha Koden här många gånger också. Vågorna här är snabba och ger bra fart på brädan, men tror jag hade varit lite mobilare med Koden när det är mindre vågor eftersom jag kan svänga tightare med den.
Tack! Såna här berättelser är ovärderliga för alla oss som försöker förstå vilken bräda är bra på vad och för vilka förhållanden.
-
dude
Member29 december, 2014 at 20:39 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..Intressant att du säger att Kode 82 gett dig ett uppsving i vågridningen. Vad har det vart för egenskaper som gjort det? 🙂
@jonteasu 729866 wrote:
Jag väger 75kg och har en Kode 72l(2014)/82l(2015). Använder 82l vid 5.2-4.0 och 72l 4.0-3.3. Av de brädorna jag har kört på så är Kode definitivt min favorit vågis i onshore. De brädorna jag kört på mest innan är Starboard Quad 82l(2014) och RRD Cult Quad 83l(2010). Koden tycker jag är bättre än ovan nämnda brädor på att hålla farten i bottensvängen när det är onshore och en lite slöare våg. Den planar även tidigt och är snabb, vilket underlättar hoppningen på vägen ut. Jag tycker min vågridning i Sverige fick ett litet hopp i utvecklingen när jag började köra på min Kode 82l. Så personligen hade jag valt 82l Kode om jag bara skulle ha en bräda i Sverige.
P.S.
Vill tilläga att jag är super partisk och allt sånt, men detta är i alla fall mina erfarenheter inom ämnet. -
dude
Member29 december, 2014 at 20:38 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..@tws 729875 wrote:
>> ha kort avstånd mellan mastfot och nos
Hei dude fjerning av nosen på et brett fjernes unødvendig vekt under rotasjon, men gjør det vanskeligere å slå (baute).Okay tws, det var ju en bra förklaring, men dock för en väldigt marginaliserad påverkan.
Låt höra om dina andra idéer och teorier, det har ju vart några från förr som faktiskt vart riktigt praktiska, även om det inte medfört alla svävande fördelar du ibland lagt fram – men jag anar potential om att fler kan komma!
-
@Mag 729817 wrote:
Det låter som ganska bra storlek för din vikt dude, men lite smalare i finvågor kan du ha.
Ja, det kan jag säkert, för lite snabbare kant till kant, speciellt i lite högre farter. Får jag tag i en mindre nu till våren så får jag se! :santa:
-
@Maglu 729512 wrote:
Du måste ju jämföra samma yta med mer eller mindre volym. En badboll/dörr har ju inte riktigt samma bottenform. En bräda med mindre volym med samma storlek är ju lika stabil som en med större volym, men bara så länge hela brädan är över vattenytan, alltså när du står perfekt och håller balansen. Men vid obalans och någon del hamnar under vattnet, det är då volymen spelar roll för stabiliteten. Ju mer volym i kanten desto mer hjälp får du att få den kanten över vattenytan igen.
(Tror dessutom man lätt sänker en dörr genom att stå på den…men prova sänka badbollen =)Hej Maglu!
Jag tror att vi pratar om olika scenarion, jag om när brädans volym är precis nog att hålla dess ovankant i vattenytan medan du om när en större del av brädan ligger ovanför vattenytan.
Således har jag förut hållit med om din teori: “Ju mer volym i kanten desto mer hjälp får du att få den kanten över vattenytan igen.” Men när brädans volym närmar sig ner till att precis hålla allt i vattenytan så är även motsatta kanten delvis under vattenytan. Då tycker jag inte volym i kanten hjälper, och då är snarare en annan aspekt av den större volymen ett stort minus! Och det är att så fort brädan kommer lite på kant så befinner sig en större andel av volymen vid sidan av och inte under dina fötter, vilket puttar dig av brädan!
Det var det här jag använde badboll gentemot dörr för att försöka förklara. Även om badbollen och dörren har samma volym, försök stå kvar på badbollen utan att den ploppar upp bredvid, men dörren däremot, den är nog rätt mycket lättare att stå kvar på.
-
Även jag har känt att jag vill ha fenorna längre fram för skarpare mer flowig sväng på våra mindre vågor, och tycker det funkat bra de tillfällen jag kunnat testa.
Så testa om du kan, som Mag skriver, de större fram och mindre bak. Eller kan du, så testa att skjuta fram alla fenorna i boxarna, men tänk på att avståndet mellan fram- och bakfenorna påverkar, jag har för mig att jag upplevt att längre avstånd mellan fram- o bakfenorna gör det lite stelare och vice verse, men att för nära mellan fenorna kan göra att de stör varandra.
Även jag har funderat på att ha större framfena och mindre bakfena, men som Ola H har skrivit, så verkar det kanske inte funka med lika stora bak- som framfenor. Det kan finnas en gräns för hur nära i storlek man kan gå mellan fram- och bakfenorna.
Lycka till!
/Niklas
-
dude
Member27 december, 2014 at 14:03 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..@tws 729847 wrote:
Tja nå i julen er jeg kansje oppe i 78kg 😉 men 95 liter Fanatic Trivave kjentes mye mindre enn sine 95L. Den er kort, den er bred (spesiellt bak) og den lar deg øve på ting du ikke trodde var for deg. Viktor F. veier mindre enn meg og bruker sin med 5.0 og 5.4. De tynne kantene presses enkelt ned i vannet og bredden opprettholder hastighet i bunnsvingen og du har fart tl hva som helst også ved onshore til alle mulige tricks. Etter min mening er slike 95L alles første brett. (Jeg låner den av helge på Seasport) Denne må nesten kjøpes siden ingen er brukte på markedet enda.
Mindre brett behøver ikke kjøpes idag. Alle eldre brett kan modifisers til punktene jeg har nevnt tidligere; Nose, rocker, multiple finner – det er enkelt og nesten gratis.
Når det er sagt så brukte jeg Supermann på Lista for et par dager siden og det var survival. Hammerhead/breiflabb får deg i leppa, men utenfor var den scary å tacke foran 8 meter bølger med 3.7m2 offshore vind. Derfor beholder jeg mine tre daCurves enn så lenge. 15 finnekasser på 74 (nok mer 69), 86 og 91 liter.
Bare en ting ang fotsroppene. Supermann hadde stropper som var et par cm trangere enn bredeste delen av foten, og det var fantastisk. Går ned i kjellerboden nå og skrur om på mine tre daCurves til supertrange fotstropper. Og høye. Det gjelder å ikke være konservativ.
tws, du drar med faktafel också. Victor Fernandez väger inte mindre än dina 78 kg. Han väger 83 kg.
victorfernandezwindsurf.com/bio/Sen förstår jag faktiskt ingenting av vad du försöker säga. Du slänger dig med termer och egenpåhittade koncept som att det skulle va bra att ha kort avstånd mellan mastfot och nos utan att på något sätt förklara fördelar eller vad det skulle vara för bra med det. Nej, nu får det vara nog! Jag tycker du svamlar och pratar ur nattmössan!
-
dude
Member25 december, 2014 at 23:03 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..@Star 729834 wrote:
Kanske en KODE Freewave 86 med lite rakare kurva alt Kode Wave 87….. vad vet jag!?
Ja, till Jakob_S (på 90 kg) är det i mina ögon en Kode Wave 86 (59,5 bred) i lite mer vind, Kode Wave 87 som allroundbräda och Kode Wave 92 för lite mer lättvind. Har aldrig själv vägt så mycket och vet inte om det är direkt skalbart upp i volym jämfört med mina egna 76 kg och för mig är det Kode Wave 87 som störstavågis med 4.7 och 5.3. Lycka till med era val 🙂
-
dude
Member25 december, 2014 at 16:52 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..@tws 729776 wrote:
Hold deg unna Kode. Du vil ha et brett du kan veksle mellom tre og fire finner og da trenger fem finneakasser. Hvordan kan dette være så vanskelig? Eventuellt fanatic Triwave. Jeg seiler daCurve men for bare ett nytt brett så hadde jeg kjøpt 95L Triwave eller Quatro Pyramid, og jeg veier 76kg.
Personligen tycker jag du helt är ute o cyklar igen med att du skulle vilja ha en 95litersbräda då du bara väger 76 kg vilket är alldeles för mycket volym på vågen. Kanske skulle man vilja ha lika dan outline och rocker, men 95 liter är i mina ögon bara i vägen, 90 liter är vad du max skulle vilja ha. Hur tänker du? 🙂
-
Jag tänker bara dela med mig lite av erfarenheten av brädor jag testat.
Än kan jag inte tänka mig det finns en bättre bräda än den jag har just nu, för min vikt på 75 kg, i de förhållanden jag kör. Har testat en massa brädor som, jämfört med nuvarande 7’10×30″x3,4″@97L, ligger plus 10-20-30 i volym och sen både minus 2″ till plus 1,5″ i bredd och den här är verkligen sweetspot för mig. Går jag upp i volym respektive vikt så märker jag stor skillnad med sämre kontroll respektive respons. Sen har jag också testat Airborn 7’10×31,5″x3,3@98L och den kändes onödigt bred för min vikt, men jag skulle nog fortfarande inte vara besviken med den som Toröbräda, men det vet jag ju faktiskt inte. Jag funderar på en ännu mindre bräda och lite beroende på vad jag får prova på så får jag se om det kan bli en Airborn 7’4×28,5″@85L. Får se!
Sen var ju bilderna ovan på en skitvåg, men man får ta vad man har och den visar ganska bra hur brädan passar bra in i den branta, ofta lite mindre vågen på Torö. Hoppas snart på lite större vågor och kanske lite bilder från dem!:)
-
Mag, du bor ju i Halmstad. Där finns det väl en himla massa vågor av bra kvalité liknande Torö?
Vi borde ge oss fler chanser att köra varandras spots, precis som jag som vindsurfare åker halva Sverige runt för lite bra vågsegling. Börjar sakta få ihop en skara paddelsurfare här i Stockholm att åka iväg med så vi får se hur lång tid det tar före jag är nere runt Halmstad för vågor. Kanske första gången blir den här sommaren?
-
Har en Gulftech 100 400 RDM underdel i Stockholm.
-
André, jag tog med mig hela kittet till Torö i lördags och även om vindsurfinggrejerna fick ligga kvar i bilen så blev det en riktigt fin surfsession med en kompis som fick testa på att paddla och surfa för första gången i sitt liv på Kolguskär och sen axelhöga setvågor på Udden och precis till vänster om allmänningen. Bra utdelning med de här två alternativen tycker jag.
-
dude
Member23 december, 2014 at 15:41 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..Förresten tws, varför vill Jacob ha en bräda att byta mellan tre och fyra fenor? Jag tycker du är helt ute och cyklar med ditt resonemang i den här tråden, men det skulle vara kul att höra vad du menar. Många är dock från början inställda på att gilla tri eller quad, så jag vet inte om det är bra att kunna växla dem emellan. Däremot har jag hört att det kommer brädor framöver som kommer att ha fem boxar för att kunna göra just det du säger och även jag tror att framtiden ligger där. Men jag vet inte på vilket sätt, möjligtvis bara för att var och en av oss ska kunna lära oss att hitta den känsla som vi själva tycker är bäst för just en själv. Kanske, kanske, kanske för att kunna växla emellan för olika förhållanden men ändå bibehålla liknande känsla av samma bräda – om nu det blir någon liknande känsla med olika fenkonfigurationer.
Nej, det är många fördelar även med twin, kanske speciellt mycket i de lite mindre “pockets” vi har i våra svenska vågor.
-
dude
Member23 december, 2014 at 15:34 in reply to: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..Jakob, tittar du på måtten så är den nyare bredare rakt igenom serien (är jag nästan helt säker på). Det, i min värld, ger tidigare planing och håller planingen genom vindhål bättre, har bättre up and go, etc.
Lycka till!