electric
Forumsvar skapade
-
@henryk 735051 wrote:
Lämplig tråd för segellagning, var köper man det !? Tandtråd va ju ett bra tips iofs – fast den pajar ju alltid när man använder den till just tänder ….
Båttillbehörsaffärer.
/Lars -
@Bjorn Daniels 734968 wrote:
Fungerar den även på dacron?
När jag lagat på detta sätt har jag alltid bara fäst tejpen på foilen, och klippt tejpen så att den undvikit att “komma upp på” dacronen. Så svaret är att jag inte vet.
När lagar dacronsegel (för segelbåtar) så använder jag spinnakertejp, vilket funkar rätt hyfsat (de har en tendens att lossa lite i kanterna, i synnerhet där man inte rundat hörnen ordentligt).
/Lars -
@henryk 734945 wrote:
… Man kan ju undra hur viktigt det kan va att komma ned på parkeringen för andra… Vore ju spännande ? med en kamera i grustaget….
Det vore mer spännande med en kamera riktad mot låset för att identifiera marodörerna. Faktum är att det enda “allvarliga” som jag minns har hänt är det demolerade släpet nyligen. I övriga fall tror jag bara det är folk som är sura på att de inte får köra in med bilen för att t ex bada, grilla eller campa. Inte så märkvärdigt alltså, det enda som drabbar oss är att få köpa ett nytt lås samt att åka ut bara för att sätta dit det (och det gäller att göra det snabbt så att inte obehöriga kör in).
/Lars@Bjornen 734947 wrote:
Jag kollade lite på bommen och funderade om det kanske skulle vara bättre om kåpan över låset skulle vara lite större, gå ner till underkanten på låset? Så blir det svårare med slägga, bultsax mm Den går ju att byta, bara två skruvar och så gör man ett liten öppning på framsidan av denna så man ser vilken kod man vrider. Kanske någon smed skulle kunna fixa eller om det finns att beställa från tillverkaren av bommen?
Mvh BjörnJag tror inte det finns större kåpa som tillbehör, men jag kan kolla med tillverkaren på måndag. Och såklart det som du skriver är enkelt att bygga en själv. Men som jag skrev så tror jag att den som väl tagit sig ända dit ut i avsikt att t ex skrota en bil inte låter sig hindra av det. Får de inte upp låset så är det ju bara att ta fram vinkelskäraren eller skärbrännaren de säkert har med sig. Och då får vi betydligt mer jobb än att fixa ett nytt lås. (Fast det är klart, det hindrar säkert de som bara vill in för att bada.). Men låt oss avvakta och se om låset bryts upp igen för ofta. (Förra året skedde det alltså bara en gång).
/Lars -
@Fredde G 734936 wrote:
Jag har märkt ett flertalgånger att när man 🔐låst kodlåset så har man bara ändrat en siffra på koden, vilket gör att det inte är speciellt svårt för 👻nyfikna att få upp 🔓låset. Så mitt tips är att vi skaffar ett rejält 🔒lås och att alla i fortsättningen ser till att snurra till siffrorna 🔢ordentligt vilket gör att det blir svårt att lista ut koden 😎.
Ja, jag har också flera gånger reagerat på att bara en siffra har ändrats och att det därmed bör vara enkelt att lista ut koden t ex genom att fotografera låset ett antal gånger och se vilka siffror som förekommer mest frekvent. Dock har koden oss veterligt aldrig kommit på drift eftersom vi aldrig funnit obehöriga fordon där. Om detta händer så byter vi kod och meddelar den nya till dem som har löst Passerkort Fituna OCH har betalt årets medlemsavgift i klubben. Så det är inte problemet.
Det bekräftas också av att de som kommit in har gjort det genom att slå sönder/bryta upp låset. Iaf har vi 5 av de 8 gånger (på 4 år) som bommen stått öppen funnit låsdelar,
Kvaliteten på lås tycks inte spela någon roll. Vi har haft lås för 700 kr (med högsta säkerhetsklass som går att få för kodlås) och klass 6 (500 kr) och klass 5 (250 kr). Alla forceras.
Inget hindrar den som vill in. Och som någon sa: tur att det inte finns ännu bättre lås för då kanske inkräktarna ger sig på bommen. Och DÅ blir det dyrt!
Det största problemet är egentligen inte kostnaden för lås, utan risken att det händer fuffens där. Och att det, när bommen står öppen, kan komma in folk som det kan vara svårt att få ut när man väl är där med ett nytt lås. Man kan inte gärna låsa in dem … Jag har själv fått vänta i timmar på att personer som är där för att bada och ha det trevligt behagar avsluta sin picknick och köra ut med sin bil.
Totalt sett har detta ändå inte varit något stort problem, relaterat till nyttan med Fituna! Ännu känns det som att det är överkomligt. Förra året gick det bara åt ett enda lås … (fast i år redan 3 st. 2012: 1 st. 2013: 3 st). Men om det blir mer? Vi får väl se hur det utvecklar sig.
/Lars
-
Här på Hallsfjärden (Södertälje) var det rejält tryck i vinden kl 15-18. Istället för snäll sjöbris 4-5 m/s, som jag nog trodde det skulle bli, så var det 7-8 m/s (mycket vind för en Hobie, så jag fick mig en ordentlig dust). På Fituna måste det väl ha funkat väldigt bra att vindsurfa just kl 15-18?
/Lars
(PS: Tack Henryk för att du fixade nytt lås! DS) -
@henryk 734923 wrote:
Anders redan ute och planar med 8,5 typ… 😀
Nice! Ja, det drar rejält här på fjärdarna närmare Södertälje oxå. Synbarligen surfbart, men sjöbris har inte lika mycket “power” som den ser ut att ha. Men kanske får den påspädning av “grundvinden” … Hoppas på det, för oss alla som vill ha maximalt kul på vattnet!
/Lars -
-
@henryk 734910 wrote:
Det gässade på en del, som mest vid 4-tiden…. 4-5m/s kanske…. Tror inte på nån bris längre men ser ju ändå ut att kunna bli nåt sent på em imorrn…
Att det inte kan bli sjöbris längre är en missuppfattning. Det kan bli sjöbris långt in i september! Men problemet är att den inte längre räcker för vindsurf. Och utan att vara på plats tror jag att det du upplevde var just sjöbris. Och det kan det bli även i morgon (fredag) – om inte “grundvinden” tar över. Fast å andra sidan finns risken att sjöbrisen tar över grundvinden – med resultat att det inte räcker för surf.
/Lars(PS: Jag fick rapport på fm från den firma som hämtade det demolerade släpet om att kodlåset var borta/uppbrutet. Reagerade du inte på det? OM du (eller annan) avser att åka dit i morgon (fredag) skulle jag vara himla tacksam för en kontakt innan – för att kanske få hjälp med att nytt lås så att jag själv slipper åka ut bara för det. Jag tänkte nämligen segla Hobie här hemma – i sjöbris! Som vid den här årstiden är perfekt för det, med just 4-5 m/s! DS)
-
@mes 734869 wrote:
Seglet i varmvatten och yes eller massa kulörtvättmedel och röra röra röra i grytan?
Seglen är typ trekantsegel i dacron gissar jag? Isf tror jag på först skölj i ljummet vatten, sedan ljummet vatten och pulvertvättmedel. Låt ligga i ett tag och så rör om mjukt. Skölj i ljummet vatten, sedan i kallt. Så har jag tvättat “vanliga” segelbåtssegel av dacron och det har funkat bra (fast med dem måste man vara försiktig så det inte uppkommer veck, men den risken ser jag knappast med gamla surfsegel).
/Lars -
@mes 734869 wrote:
Brädan…hur få fräsch yta? Blir det illa med klorin följt av båtvaxning? Jag vill få fram det vita.
Använd samma metoder som vid underhåll av plastbåtar. Börja med typ Ajax för grovrengöring, sedan cleaner, som skummar skönt och löser upp det mesta. Sedan polish om det behövs (dock får man ta det försiktigt med att gnugga om plasten är av den där lite mjukare typen (PVC heter det väl) som var vanlig då) ty då repar det och då fastnar ny smuts där som blir vädligt svår att ta bort). Och slutligen båtvax.
/Lars -
@rockan10 734804 wrote:
Glömde min “riggningspinne” för nedhalet på fituna förra veckan. Är ca 40 cm lång gjord av teak med en clamcleat på. Ligger i kanten av parkeringsplatsen ner mot vattnet.
Skulle någon kunna kolla som är där.
Stort tack på förhand. Anders Roxing sms. 0702309176Hej. Jag såg den när jag var där i början av veckan. Den låg vid längst ut mot kanten mot vattnet av grusplanen, ungefär mittför “mittraden” där bilar brukar stå. Pinnen är lite oansenlig och ser bara ut som en gammal träpinne, så det kanske är därför Tigerflash inte såg den. Säkert ligger den kvar. Tvivlar på att nån lagt beslag på den.
/Lars -
För partier som inte är dragbelastade tycker jag det fungerar bra med tesas premiumtejp http://www.tesa.se/consumer/tejp/tesa_extra_power_perfect,c.html . Av ditt foto är det svårt att se hur stort området är, men den finns i bredd 38 mm. Och täcker denna bredd hela området så bör det funka.
Allra viktigast är att tillse att underlaget är rent. Väldigt rent! Skölj/torka av med trasa och ljummet sökvatten. Ordentligt!! Vid klippning av tejpen se till att runda alla hörn. Gör inte en onödigt stor bit (ju större kant – desto större risk). Självklart ska den överlappa revan ordentligt, men nån cm utanför räcker. När du fäster tejpen så var noga med att inte beröra fästytan. Och så tejpar du förstås på bägge sidorna.
På detta sätt har jag lagat många mindre revor, och det håller hur länge som helst. Men som sagt, är revan större än att den täcks av tejpen (och du måste skarva) så garanterar jag inget.
Osynlig lagning? Nej! (Men det spelar väl ingen roll?)
/Lars
-
Fituna måndag em: Först var det för mycket väst i vinden för att fungera, men vid 14-tiden vred den ner mot syd och ökade. Så vi 5 pers som var där fick 2 timmars schysst vindsurf, med allt från 5.7 (gissa vem …) och 6.9 (jag) till 8.2. Faktiskt en bonus-e.m. mot bakgrund av de inte så lovande prognoserna.
/Lars(PS: Fitunabommen är nu försedd med ett nytt lås – och det kvarlämnade demolerade släpet/trailern, som visade sig vara stulen från Statoil, kommer att hämtas inom kort. DS)
(PS2: Tack ni som hörde av er till mig (eller här på konfen) om att bommen stod öppen och låset saknades! (Tigerflash, Peter, Per H, Stefan). Härmed uppmanas alla som upptäcker något som inte är som det ska vid Fituna att meddela mig eller Stefan M för ev. åtgärd. DS)
-
Ser fantastiskt ut! Nästan ren sideshore, eller?
/Lars -
@Tigerflash 734648 wrote:
Dock var bommen öppen när jag kom. Ingen var här. Vågade inte stänga utifall någon med rätt att va här blir inlåst.
Bommen ska ALLTID vara stängd. Det är klubbens bom och det åligger oss att aldrig låta den stå öppen. Det är viktigt, annars finns ju risk att obehöriga åker in och sen kan det ju bli jobbigt att få ut dem! Vv stäng bommen så snart du kan!
/Lars