electric
Forumsvar skapade
-
… och nu drar jag. Det innebär att jag är på plats kl 10 “som utlovat”.
/Lars
-
Jag kommer fast lite senare på f.m. Hoppas på kl 10 … Jag tror i alla fall det är bra att komma i hyfsad tid dels pga mest vind då, dels pga mindre risk för regn (jag gillar inte att surfa i regn när det är så pass kyligt).
Betr vindriktningen är jag nästan säker på att den kommer att passa för att köra på Fituna (men det är klart att man får kolla prognosen i morgon bitti innan man drar). Risk för mer väst är det inte förrän framåt söndag enligt min tolkning.
/Lars
-
Det blir Fituna för mig … Verkar bli bäst mitt på dagen så jag ska försöka komma iväg i hyfsad tid.
/Lars
-
Rapport: Det blev en helt OK eftermiddag med perfekt riktning (ca 240 grader) fram till ca 16 då vinden halvdog. Körde 6.7, ordentlig överriggad mesta tiden (glömde 6.0-an, vilken hade varit lagom). Vi var tre pers där.
/Lars
(PS: Var det nån som var vid Fituna? Funkade det där? DS)
-
@argulander 510233 wrote:
Håller med dig, dräkten ger tillräcklig flytkraft för att man utan problem ska hålla huvudet ovan vattnet om man inte slagits medvetslös, och då är man antagligen ändå körd även med stor räddningsväst med krage som vänder en rätt. En annan grej är ju förstås om man seglar bara i badbyxor (vilket ju inte är så vanligt på våra breddgrader) då är det mer motiverat med flytväst både för flythjälp och som skydd om man skulle slå i bröstkorgen.
Klas
Jag håller inte alls med om flytväst är bra bara vid medvetslöshet. Den är bra för väldigt mycket.
Exempel: Den skyddar när man får t ex kastfall mot rigg, eller mot bräda. Den är till stor nytta i svag vind när man kanske måste lyfta seglet länge och högt. Den är en enormt skön att ha när man är heltrött och bara vill “hänga” i vattnet och vila en stund. Den är mycket bra när man har brutit bommen och måste ligga i vattnet och trixa och vända den för att kunna segla in. Eller när man brutit masten och måste rulla ihop seglet och packa alla grejor på brädan för att komma in. Eller har havererat långt ut och måste simma in (det är inte alls besvärligare än utan!). Den är också till nytta om man måste lämna bara riggen efter ett haveri eftersom man kan rädda den från att sjunka genom att använda flytvästen som “boj”. Därtill är det lättare att få syn på den när man ska hämta den. Den vindskyddar och värmer bra också (OK, ibland är just det en nackdel … men denna årstid är det bra!). Allt detta har jag varit med om.
Det finns egentligen bara en nackdel med flytväst. Det ser ocoolt ut. Åtminstone med en gammal seglarväst typ den jag har ….
/Lars
-
@Johan!! 509843 wrote:
Själv har jag alltid cirkus 2 meter lindat på bommen och med lite fantasi kan man fixa rätt mycket.
Senast idag fick jag användning av den då min hängselelina pajade, det var väl iof inte någon nödsituation men ändå nu slapp jag åka in och jag kunde köra i ytterligare 1 h innan mörket föll.
Tidigare har jag lyckats fixa en helt knäckt bom, en trasig mastfot och bogserat en havererad polare;).Jag har också alltid en sån tamp med mig (kringlad runt mastfoten). Gissa om jag haft nytta av den! Precis som du har jag använt den som hängseletamp, för att bogsera folk som fått haveri, själv blivit bogserad, för att förtöja segel mm på brädan efter mastbrott, för transport av reservmastfot till en kompis, för att förtöja brädan vid en brygga medan jag bistod en segelbåt som gått på grund, mm mm.
/Lars
-
@Pedersen 509793 wrote:
Runt aktern? Hur då? Spände den om brädan?
Nej, hängselen kan släpa bakom. Jag har inte själv praktiserat det men var med en gång när min son bröt fenan. Han fäste bara hängselen i bakre stroppen med en av dess remmar och lät den helt enkelt hänga bakom brädan. Bromseffekten gav tillräcklig styrsel åt brädan så att han kunde köra halvvind/slör in till land.
Däremot gick fenan av på den centerbordsbräda, en s k 315 (F2 Comet, 150 l), jag hade en gång i tiden. Då lät jag centerbordet vara nere men vikt bakåt och kunde på det sättet vingla (ja, vingla) in till land. Det funkade alltså, men med hängseletricket hade det säkert gått helt galant.
/Lars
-
Rapport från Fituna måndag: En mycket bra eftermiddag! 9-12 m/s i ca 200 grader. 8-9 personer där; segelstorlekar kring 6 kvm.
/Lars -
Fituna. Alla prognoser pekar ju på S-SV, dvs perfekt riktning.
/Lars -
Fituna om det inte är för mycket väst, annars Farstanäs. Men det blir snarare på em (eller mitt på dagen) än fm …
-
@Dala Lama 509062 wrote:
Det bör väl inte gå över 220 grader för att det ska funka där har jag för mej.
Upp till 237 grader funkar det – ganska exakt 🙂
-
@argulander 507400 wrote:
Var vid Farstanäs, där var det för lite vind, någon enstaka planing med stora grejor vad jag såg (vid 13-tiden), riktningen var dock rätt, VSV.
KlasJag fick trots allt en del planingar med 6.7 och 104 l när jag körde där lite senare (kl 14-15). Men det var knappt värt att rigga för så lite. Frågan är hur det blir med vindriktningen på söndag. VSV går ju an, men över V är inte bra. Och så gäller det ju att få vind … (Foreca säger V 8-12, men det tror jag inte på).
/Lars -
Det blir nog Farstanäs med tanke på trolig vindriktning, dvs mellan SV och V (och alltså risk att Fituna inte funkar). Hur det blir får morgondagen utvisa.
/Lars -
Många riktigt bra bilder! Allra bäst i mitt tycke är nr 38 med vågsurfarna på väg ut, med fyren i bakgrunden och där vågorna forsar över vågbrytarna. Näst bäst är nr 25 med kitaren som får “draghjälp”. (Hur många kvm? Inte så många antar jag 🙂 ).