electric
Forumsvar skapade
-
@argulander 453522 wrote:
Ser kallt ut vid 10-11 och vinden har nog inte kommit igång då enligt Windguru, jag satsar nog på att vara ute vid ca 13 tiden. Man får dock se hur det ser ut i morgon. (Hemma hos mig är det 11,5 minusgrader fn kl 01).
Klas
Här i Södertälje är det “bara” 9.4 grader. Se nu till att inte frysa ihjäl – vi vill gärna se dig på SWC (http://www.telgesurf.se) årsmöte på tisdag …
-
Tack för tipset. Det var ett bra inslag som verkligen belyste i vilken otäck rikning utvecklingen går. Som det sades i inslaget: “Detta är det största hotet mot allemansrätten i modern tid”. T ex nämndes Mälaren som ett exempel på område där reglerna för strandskyddsdispenser kommer att lättas. Och Waxholmspolitikern (c) var glad: nu kan kommunen bevilja strandskyddsdispenser på löpande band, utan krångel med trilskande naturvänner. Fy fan.
-
Kul! Man blir lite impad faktiskt – såna här brädor (tunga!), riggar (veka!) och segel (påsar!) är inte enkla att hantera (… vilket också syns på den ibland synnerligen gingliga framfarten …).
Hydrofoilexperimentet var också kul att se. -
@MacA 446880 wrote:
Prognos på pendlande V-SV 9-13 och ökande. Farstanäs tycks få besök av ett flertal. Har aldrig seglat där, hur fungerar det på V-VSV-SV?
Hur tar man sig dit o hur är det med “den där” bommen?
Annars var jag först inne på Brevik – någon som ska dit?
Vill inte gärna köra ensam så här års.
/AndréDet funkar mycket bra på V-VSV-SV. Ja, det är lås där. Frekventa besökare där är jag (fast inte nu pga ryggskott 🙁 ), Jox, Hanlar och Argulander (alias här på konfen); kanske ska de dit idag? Kontakta med nån av dem för att komma in! Tel.nr till Jox (Joakim) finner du på http://www.telgesurf.se.
-
Jag har en kölbåt, en Facil 26, och jag har ALLTID med mig brädan (eller brädorna) plus förstås en uppsättning riggar, segel etc. Och jag anpassar alltid natthamn (eller “daghamn”) efter kommande vindar – så den är bra ur vindsurfingsynpunkt alltså. OK, ofta svårt att få till det, ty med en segelbåt vill man ju ligga i lä – men med lite släpande av grejorna till lovartssidan av den ö eller liknande som man ligger på så kan man komma till härliga vatten där man aldrig kört förut (eftersom man inte når dessa ställen med bil). Och det är ju mera vind längre ut i skärgården än längre in! Jag har fått mycket surf på detta sätt. Det är ju idealt: jag vindsurfar när det blåser och kan mys-segla när det är svagare vind!
Betr ev. kickar har jag förstås seglat så länge att jag inte längre får kickar av kölbåt, inte heller av långsammare jollar.
Men jag har också en Hobie 17, och den får man kickar av, det vill jag lova! – när det blåser över sådär 5 m/s i alla fall (och det är bara då jag går ut. Då kör man med trapets, och det är då det är kul. Men när det är över sådär 8 m/s så blir det såklart vindsurf!).
Förutom snabba katamaraner: Vem får inte en kick av jollesegling typ 49er, 29er, Laser 4000, Laser 5000, RS700, Musto Skiff etc när det blåser? För att inte tala om foiler-Moth (vore ju jättekul att pröva!).
För övrigt har jag aldrig, trots många år med både/och, känt någon som helst motsättning melllan seglare/segling och vindsurfare/vindsurfing.
-
@Bratwurzt 444079 wrote:
Intressant detta. Är jur. student till vardags inne på examen. Ska gräva lite i de aktuella frågeställnongar som dykt upp. …
ViktorJa, det vore intressant! Det finns f ö “en del” domstolspraxis att studera. Sökning på “strandskydd*” i den juridiska nyhetstjänsten PointLex ger 220 (!) träffar fr o m år 2000. Bara ordet “strandskyddsdispens” ger 157 träffar!
Den stora rättsinformationstjänsten Rättsbanken (som ingår i InfoTorg) ger 479 resp. 297 träffar i domstolspraxis. Därtill ges massor av träffar i annat material, som myndighetspraxis, förarbeten mm.
-
@Jag har oxo en strandtomt 444061 wrote:
Jo, vi bor i Sverige, som är ett rättssamhälle med lagar om rätt till ägande och privatliv. Du kanske inte har något emot att vem som helst passerar genom din villaträdgård när du sitter där och fikar, men långt i från alla skulle hålla med dig. Lovar jag.
Det låter som om du inte varit på Stenstranden. Det rör sig faktiskt inte om att passera genom villaträdgårdar, eller hur?
Det jag och många med mig – allt från surfare till fotvandrare – önskar och arbetar för är en fri strandremsa på Stenstranden. Punkt slut.
-
@Jox 443675 wrote:
Woohoo heja Jesper!
SWE 144
telgesurf.se
Team Vindsurfing.se
Instämmer – jättebra, Jesper!
Och Jox, du kan också känna dig lite hedrad. Det var faktiskt vår (Telgesurf, Södertälje Windsurfing Club) skrivelse/remissvar till Nynäshamns kommun som triggade Charlotte Permell på ABC-nytt att göra reportaget!
-
@asa schwartz 443298 wrote:
Ni kanske skulle ta reda på vilka regler som gäller på torölandet, privatzon 65-70 m. Vad säger allemansrätten om hemfridzon, hur nära ligger husen från stranden ?
… Om toros vänner tror att dom inte behöver läsa på …
… Blaja i pressen och komma med direkta sakfel …
… räkna med mothugg !
Mothugg mot vad? Mot dem som värnar fria stränder? Är det möjligen så att du vill stänga av så många stränder som möjligt? (Att döma av det du skriver så är det så).
Och vad är det som stått i pressen som har varit fel?
Apropå “läsa på”: Har du läst själv läst vad kommunen föreslår om att strandskyddet inte ska gälla?
-
Wow!
(Tack också för att du informerade!)
/LK
(PS: Håll koll på http://www.torosvanner.se . Snart kan man regga medlemskap där. DS) -
@dude 438707 wrote:
Men det kanske redan håller på att ändras? 🙂
Yes, det håller på att ändras.
/Lars -
@johnnyrainbow 438163 wrote:
… en toyota hiace, som verkar grymt pålitliga och bra i övrigt, så bör man ha en -02 el nyare för att kunna köra på typ 0.8 milen och en sådan får du pröjsa omkring 130 papp för. De äldre dieselmodellerna drar över litern så framförallt om du gör längre trippar i europa så blir det helt klart dyrare. Men detta gäller ju bara diesel, vill du ha en bensinare så har jag ingen koll.
Jag hade en Hiace Traveller 2.4 -93a, bensinare. Den drog ca 1.1 l/mil, inte mer i alla fall. Suverän som surfbil. Pålitlig: ja! (dock rostkänslig). Oerhört rymlig: invändig längd fram till framsätena över tre meter. Inga problem med t ex 6 brädor, 12 segel, 4 bommar, X st master, … Tyvärr är denna modell svår att få tag på numera: de de är eftertraktade av bilexportfrimor som skeppar dem till Afrika (för t ex taxi – 16 passagerare!). (Det innebär också att de är dyra. Jag fick i somras 34 papp för min, som hade gått 19.000 mil – trots paj topplockspackning!)
-
@Lars_K 438025 wrote:
Ursäkta om jag verkar negativ, men va fanken ska man med dessa rappakalja-koder till när det finns timme för timme prognoskartor gratis från t.ex DMI? 😉
Dessutom är det rätt stor skillnad mellan vädret lokalt på en flygplats och längs kusten. För en lokal prognos för ett visst spot är det bara prognoskartor som gäller, eller interpolerat till en viss koordinat enl t.ex windguru eller windfinder. Och vågprognoser är ju minst lika viktiga…håller sjöflyget reda på dem eller? 😉Alla tillskott till kännedom om väderläget är bra – och jag är säker på att dessa kartor gör att man ändå bättre kan sätta sig in i hur vindarna kommer att bli (varför skulle de annars finnas??).
Färdiga prognoser i all ära – men bara en sådan sak som att veta var kall- och varmfronter befinner sig och hur snabbt de rör sig gör att man väldigt bra kan avgöra t ex när vinden kommer att vrida. DMI funkar jättebra på Västkusten och räcker säkert där. Men här i Stockholmstrakten är det guld värt att veta om en front är på gång – som man VET kommer att (till exempel) vrida upp vinden från SV till V, och att man därmed ska avstå från Fituna och istället direkt satsa på något ställe där man också kan köra V (t ex Farstanäs). Och på Farstanäs vid V är det bra veta om kallfronter är på gång – ty de vrider definitivt upp vinden, t ex från V till NV. Och då ska man helst ha kommit iland, annars kanske man får simma tillbaka. Vet man att ett front är på gång så ser man tecken på vridning nån timme (eller ett par) i förväg – och kan då vara på sin vakt.
Fronter kollar jag redan idag upp så bra det går (tyvärr redovisas de inte grafiskt på SMHIs sidor som “förr” i världen) – men dessa kartor kommer att göra detta lättare och säkrare. Så tack till dig som informerade!
-
@dr Masse 437688 wrote:
Fixade lite till, men lät §3 stå kvar, den tror jag att vi behöver träffas och diskutera. Jag försökte någorlunda medvetet skriva den så att vi inte hamnar i “konflikt” med fastighetsägare och andra intressenter.
Faktum är att jag vill att det skall kännas som att föreningen även finns till för de som äger hus och mark på Ören, vilket jag tror är viktigt (att det sedan finns en fåtal fastighetsägare där det aldrig kommer att bli aktuellt är ju en annan sak).
Detta med vilka som ska omfattas av föreningens inriktning är helt klart ett dilemma. Jag håller med om att det på något sätt ska framgå att “alla”, inkl fastighetsägare, KAN vara med. Efter att ha funderat ordentligt på saken tror jag ändå att föreningen mår bäst av att vara en ren intresseförening, dvs tillvarata “friluftsfolkets” (inkl våra) intressen.
Våra intressen ÄR ju de facto inte fastighetsägares med fleras intressen (ty i så fall skulle ju föreningen inte behövas!). (Att vissa fastighetsägare kan vara med på noterna “ändå” är ju helt OK.) Med en renodling på detta sätt slipper föreningen interna strider! “Striderna” (OK, “tillvaratagandet av intressena”) förs utåt.
Det är bara att rakt av att värna den fria tillgången till naturen! Detta ska alltid vara utgångspunkten i diskussioner med externa parter. Eventuella kompromisser behöver därmed aldrig (?) sker INOM föreningen. Dvs: ingen “självcensur” bara för att blidka alla intressen! Med en sådan renodlad linje så är det först efter diskussioner/förhandlingar med företrädare för andra intressen som vi tvingas till kompromisser.
Självklart kommer det att bli konflikter med andra intressenter. De försvarar ju sitt! Men utan personer som t ex vill ha bort strandskyddet så slipper vi konflikter INOM föreningen – och det är viktigt! Vi ska ju inte ödsla våra krafter på att slåss internt – de ska nyttjas externt!
Ett ytterligare skäl för en renodlad intresseförening är att det innebär ett enklare styrelsearbetet. Tänk att ta ansvar för “helheten” – allas intressen på Ören! Nej, det är inte rimligt! Vem vill sitta i styrelsen för en sådan förening?
@dr Masse 437688 wrote:
Vad tror ni om att hitta någon som bor i Nynäs kommmun som kan vara föreningens hemadress? Jag ser fortfarande en fördel med att föreningen är lokal.
Håller helt klart med. Getwet, kanske?
-
Reportage i ABC-nytt kan nog också förväntas …
/LK