electric
Forumsvar skapade
-
Med en sån här winterboard går det hur bra som helst att vindsurfa på snö. (Obs att ytterskidorna, med stålkanter, är något kantställda, vilket är ett måste – och dessutom gör att man i allmänhet får grepp även på is!). Fördelen med att köra på snö är att det är mer likt “vanlig” vindsurfing – det större motståndet gör att man får hänga mer – och kan även använda hängsele (dvs om man vågar … det är inte så kul med kastfall !).
-
Kul för er – men synd för mig som inte trodde på vind och därför satsade på min katamaran (Hobie Cat 17) istället! Jag fick i och för sig en hel eftermiddag med jättejuste segling med sådär 15 knop på halvvindarna och trapetsgång hela tiden – men windsurf är trots allt snäppet roligare.
-
Spot: Fituna
Körde 4.5, tidvis överriggad, hela dagen fram till kl 16, då vinden vred för mycket åt väst. -
Jag tar semester hela dagen och räknar med att dra till Fituna nån gång på förmiddagen – men bara om vindriktningen inte riskerar att vrida upp mot väst. I sådant fall blir det kära gamla Farstanäs, där man ju kan köra även på väst.
-
Det gick riktigt bra att köra i Fituna, i alla fall kl 15-19 när jag var där! Det var sjöbris; jag körde först 6.7, sedan 7.5 på 102-liters bräda.
-
Tog fritt på em – och fastnade förstås kl 12.40 strax norr om Vårby (precis som du, Klas!) i köerna på väg mot Södertälje (där jag skulle hämta grejorna). Och när det lossnade 16.30 verkade inte Fituna så lovande (vinden hade vridit mot väst) och eftersom det var brådis drog jag till Farstanäs – som ju är ett av de få alternativen på VSV-V. Och där gick det hur bra som helst (jag var överriggad med 6.0)! Körde från 17.30 ända tills det mörknade 20.30 (då vinden tilltagit och bara tycktes öka).
-
Körde 6.0 med fullt tryck vid Farstanäs (Järnafjärden) – men det varade bara 1.5 tim. Vinden (VSV ca 8-11 m/s) kom nämligen först kl 15.30 men la av redan strax efter 17.00. Sen blev det inget mer. En klar besvikelse mot bakgrund av alla positiva vindprognoser de senaste dagarna.
-
Ang. vindkraftsparken “Skottarev” utanför Falkenberg: Det är helt fel att den ska förläggas till “strax norr om Ringenäs” som du påstår. I själva verket är det SV om Falkenberg, någonstans 5-10 km utanför kusten mellan Steninge och Falkenberg. Det innebär sådär 2-3 mil från Ringenäs – därtill i NNV riktning. Så att det skulle störa vinden i Ringenäs är något som är helt taget ur luften . Däremot kan man möjligen spekulera i om det kan störa vindsurf i Ugglarp och Skrea, 5-10 km från parken. Någon som känner till fakta om hur långt bort från vindkraftverk som vinden är störd (ur vindsurfsynpunkt alltså)?
-
Vid Sandvikens brygga kom vinden (på N) först kl 19.30 – men då var det å andra sidan full planing utan luckor med 7.5 på 104-litersbräda. Körde till 21.15 då det började skymma.
-
Jag ska definitivt ut ti-on-to om vädret blir som utlovat. Det tycks bli Sandvikens brygga (vid NV-NO) eller Skanssundet (vid O-S, ev. även vid ONO. Kanske, kanske kan Farstanäs vara något just vid ONO men då ska det vara rejält med vind).
-
Ang. frågan om ev. märken efter lagning med neoprenelim: Ja, det blir svart och hårt. Men ser inte alls fult ut, tycker jag. Det fungerar mycket bra – själva lagningen blir starkare än neoprenet. Har även lagat större skador med sådant lim och även det går bra. De eventuella ifyllnads-, skarvbitar eller täckbitar som behövs klipper jag till från gamla våtdräkter, våtskor etc. Allt fungerar mycket bra om man följer anvisningarna (dvs lägger på en första omgång med lim utan att lägga ihop bitarna och låter torka en stund). Viktigt med ÄKTA neoprenelim. Det jag använder heter Divex och finns i dykbutiker på burk för strax under 100 kr. Räcker till många lagningar!
-
Blir det ostligt 8-13 som utlovades på ABC (fredag kväll) så blir det Skanssundet för mig (och Krille). Om det drar mer not nord så vet jag inte riktigt. Farstanäs kan i och för sig funka om det är ONO – men då behövs ordentlig vind. Om det är NO (eller ännu mer mot N) så blir det Sandvikens brygga.
-
Visst blir det sjöbris vid Farstanäs också. Den kommer dock lite senare och är inte lika stark. T ex i måndags (25/7) när man kunde köra 5.7 vid Fituna var det lagom med 6.7 – 7.5 vid Farstanäs. Och det gäller att köra en bra bit ut på fjärden för att få bra vind. Det händer ibland att det kan vara bra sjöbris vid Fituna som inte alls når in till Farstanäs.
-
På tal om årsmodeller kan det också vara bra att veta att den första årsmodellen, dvs 99-an (den gröna), har volym 93 liter medan 00-an och 01-an har volym 96 liter. Har själv 99-an och tycker det är en mycket skön bräda.
-
… här kommer bilden.