emmhmms
Forumsvar skapade
-
emmhmms
Medlem10 juli, 2016 vid 18:46 som svar på: köpte en Fanatic just skate 258 som förstabräda..Kände inte till brädan, så jag googlade. Fick upp denna bild som gör jag sätter likatecken med omöjlig att lära sig på då första saken du behöver lära dig är vattenstart…
Köp en JP Explorer / Funster eller Starboard GO / Rio
Skriv din vikt så kan vi hjälpa till med vilken volym du ska sikta på.
-
Jag kan dela med mig erfarenheter av en Starboard Phantom 320 som jag haft en sommar. Jag tror att en Kona One-ägare skulle hålla med i det mesta jag skriver. Det är troligare att du skaffar en Kona One än en Phantom 320 då sistnämnda inte längre produceras och jag har sett 1 begagnad under ett par års tid på Surfzone.
Jag har tyckt det varit väldigt kul att göra långturer på P320 (tretimmarsturer). Fler dagar på vattnet har P320 absolut gett!
Åka in i vindfattiga vikar eller göra strandhugg bakom en ö som ger lä är inget hinder för en P320.
Höjdtagningsförmågan är löjligt bra när man får in tekniken och tillåter lovartsidan, med hjälp av centerbordets kraft, resa sig, och läsidan av brädan kilar ner sig i vattnet. Krävs att det blåser 3-4 m/s och uppåt för det ska ske.
Fäller man in centerbordet gå det bra att plana med brädan, då skjuter du också tillbaka mastfoten till något av de 3 bakre lägena. Blir en annorlunda känsla mot en planande freeride/formula av att ha så många meter framför fötterna, känns som en pansarvagn, “här kommer jag ur vägen” när man slår mot vågorna.
Pansarvagn för att brädan är 320cm och volymen något på 260 liter. Åka pansarvagn hela tiden vill jag inte göra så bra om man har en freeride som komplement.
Något brädan inte är bra på är att hålla planingen i vindhål. Tappar man planingen är planingströskeln snäll för att brädan är så lång, du måste inte pumpa upp den.
Om vi återgår till segling med centerbordet nere så är inte brädan villig att ändra kurs, det är ju bra när man tar höjd med när du ska göra ett slag/gipp gör sig ett centerbord på 70cm till minnes, den är helt enkelt jävligt trög att få runt vid ett slag! Gipp går lättare.
Seglen jag använt har varit 2 cams Sailloft Traction 7,5/9,5. Känns som en bra kombination, ingen tanke på att skaffa något annat till brädan. Jag är 190cm lång och 77kg tung.
Bra att ha saker är justerbart uthalstrim och en mastförlängare som är justerbar. http://www.surfspot.se/forlangare-north-sails-power-xt-2-0-sdm.html
Skönt att kunna justera om det blåser upp och man är långt från utgångspositionen!Alternativ till P320 är som sagt Kona One. Starboard har i Phantomserien 377 och 295 där båda finns i olika volymer beroende på din vikt. Jag har tyvärr inte seglat något av alternativen.
Har du läst ända hit har du säkert tröttnat på text så nu blir det film!
1. Pansarvagnen https://youtu.be/WisZT5WaU8E?t=3m5s
2. Glidarn https://youtu.be/7niXFrf1yhM?t=18s
-
Galet! 5m2 vågsegel och det går inte ens vitt på vattnet.
Sett foil förut men ingen som planar (ifall man nu kallar det plana) med så lite power i seglet. -
Vad väger du?
-
@staffomania 736900 wrote:
Svårt det där. Man vill ju plana tidigt men samtidigt vill man att det ska gå snabbt och att seglet ska klara så mycket vind som möjligt :-). Hade ett traction 8.5 förut men var lite missnöjd med farten och vindregistret på det men upptäckte när jag bytte till ett Severne Turbo 9.2 att planingsförmågan var minst lika bra på tractionet (om inte bättre). Så nu ångrar man sig lite då skillnaden på toppfart inte är enorm. Däremot tycker jag att Severnet känns lättare i handen och kan ta mer vind utan att det känns läskigt.
Om du bott i Karlstad hade du kunnat få låna mitt segel och prova. 😉
@dr Masse 736903 wrote:
Är din Mauisails bom en kolbom?
Om inte så tycker jag att du verkligen skall se om du har råd att köpa en (bra) kolbom till dina segel innan du ens funderar på att skaffa en formularigg. Framförallt med 9.5 kommer det att göra stor skillnad i vindregister. Kolla på någon video på ett formula-segel med en kamera monterad i toppen av seglet och förvånas över hur mycket bommen faktiskt flexar…
Du borde absolut kunna hitta en som fungerar till båda dina Traction segel, typ 200 – 250 eller liknande.
Nej, Mauisailsbommen är inte kolfiber.
Den här filmen visar vad som händer med alubom :frown: https://youtu.be/PtTfQv_y5wcVad har jag kvar av en kolbom efter 5 kastfall? Det och mer än det dubbla priset avskräcker men jag är inte omöjlig.
edit; kollade mitt vanliga inköpsställe och det är närmare 3 än 2 gånger så dyrt med kolbom :shocked:
-
Masten är en Reptile Green Mamba 490 80% SDM
Bommen är en Mauisails som jag köpte begagnad. Vet inte modellen. Men den är (för) tjock i greppet och onödigt stor, går upp till 320 uthal och jag behöver 244 cm + några cm justeringsmarginal.
Tänkte köpa Saillofts bom http://www.surfspot.se/sailloft-monocoque-bom-2015.html Med den bommen (200-250) kan jag också använda på 7,5:an (208) som jag idag riggar på en rätt kass bom som börjar bli sliten, frontstycket på den är ett skämt jämfört med Mauisails. Bommen följde med startpaketet jag köpte för ett par år sedan.
-
@Billie 736882 wrote:
Du måste måste nog ha ett elva om det skall vara skillnad. Jag tror nog att du fortfarande planar lika fort med ditt traction segel och hålla halvinden men med det större seglet går du fortare på både kryss och slör
@Bicless 736884 wrote:
Det är mycket tyngre med en formula kring 11-12 kvm än Sailloft Traction 9,5, Men lägger man lite tid på trim och teknik så kan man få hyfsat ok/lätt känsla i en 11,5:a också. Ingen större mening gå mindre än 11 om du skall ha nån större förbättring i planing mot tractionen. Andra saker går att förbättra som stabilitet och toppfart och vinkel men just planing per kvm är Traction grym så du får öka ca 2kvm om du skall få nån förbättring där,
Har både Traction 9,5 och 7,5 2014. Det jag upplever med 9,5 är att vindregistret känns snävare än 7,5. Kanske har med min riggning att göra.
Det var här som tanken på formulasegel väcktes när jag i somras med 7,5:an träffar en formulasnubbe med 11:an riggad i förhållanden jag inte kan hålla 9,5:an.Det lutar åt ett till år med Traction efter era inlägg. Får bli en bom istället!
Tack för hjälpen!
-
@staffomania 736880 wrote:
Av vad det jag har läst (funderat på exakt samma sak) så är det mer bottenmos i tractionet då 10.0 formulasegel är för hårdvind. Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska byta ut mitt severne turbo 9.2 mot ett traction 9.5 för att få bättre lättvindsegenskaper eller om man köper ett 11.0 formulasegel när det blåser riktigt lite.
Hur funkar tractionet med brädan? Hade planer på en formula experience men blev en jp super light wind istället.
Brädan fungerar bra. Jag hade problem första säsongen och kände mig som en passagerare men i år fick jag till det och kände jag hade kontroll. Problemet var min ovana vid så breda brädor samt för korta tampar.
Jag har tyvärr inget att jämföra med men kan säga att jag njuter av höjdtagningsförmågan varje gång än.Min plan var att köpa en begagnad SLW med planera grusades av att inga ville sälja och en ny var för dyr, då blev det en ny formula inkl. fena för vad SLW:n kostade begagnad.
Seglet har grymt bottendrag men ihop med en formula är pumpning nödvändigt om det inte blåser så mycket att man funderar på att gå in för att byta till ett mindre segel.
Riggningen är jätteenkel! För mig tog det 5-10 riggningar innan jag hittat sweet-spot på nedhal/uthal för att trycka i cambers på masten. Nu när jag lärt mig tar det bara 1 minut extra att rigga. På 7,5:an har en camber börjat rotera trögt, vet ej varför men än så länge inget problem bara en anmärkning. -
Värsta med skojarna är att de kan skrämma bort folk från sporten som redan har för få utövare. Säg att en nybörjare går och köper ett Blocketsuperstars-paket som enligt säljaren är perfekt för nybörjaren.
1. Köparen blir lurad på pengar. Det är inte kul men det kan man också bli om man köper en bil.
2. Skillnaden är att en bil är mer nödvändig än vindsurfingutrustning (oftast) så bara för att bilen man köpte visar sig vara ett vrak betyder det inte att man håller sig undan från bilar för all framtid. Det är desto troligare att den nya vindsurfaren gör efter ha försökt komma igång med för honom fel utrustning.
Jag kan åtminstone inte sätta likhetstecken mellan perfekt nybörjarpaket och 106L-bräda som i senaste annonsen.
-
Ropade hej för tidigt! Fortsatta problem :mad2:
Idag var jag för första gången på plats med både bräda och fena efter ha justerat inserten och får inte på fenan på brädan trots att inserten nu har en bättre vinkel. Nu verkar det mer som att det är hålet i fenan som är för litet om jag tittar på spåren skruven lämnat efter sig efter alla försöka att skruva i.
Vad tror ni om att göra hålet ett par millimeter större i fram- och bakkant längst ner närmast inserten där spåren av skruvens försök att få gäng finns?
http://i.imgur.com/8EPyl91.png -
@malibu 733197 wrote:
Grym liten video. Då har jag valt rätt! 🙂
Ifall du inte känner igen han har du en DVD att se där han täcker in allt från första gången du står på brädan och slutar när du börjar hoppa. Inkluderar förutom teknik även förklaring på utrustning och hur den trimmas.
-
Tack!
Bicless tips fungerade och nu har jag även lärt mig att man knackar i/ur en insert och att det i vissa fall också krävs WD40 :cool2:
-
Seriöst, hade seglen i början på 90-talet mer bottendrag än dagens toppsegel för det ändamålet som t.ex. Sailloft Traction?
Frågan kommer från en som aldrig seglat med 90-talssegel.
-
Fick du tag på något segel?
Sailloft Traction är ett segel med mycket bottendrag.
Finns ett begagnat 8,5m2 på Surfspot för 897 kr. Tilltalande pris om du är osäker på hur brädan klarar större segel och om mastfoten håller. Masten fanns det ingen lämplig bland fynd/beg så det blir 1799 kr för en Reptile Green Mamba 40% :-/