erland
Forumsvar skapade
-
Kan du skriva ut egna fenor med?
-
Fenor tycker jag har likt brädor form och många gånger en snygg design, därför gjorde jag slag i saken och gjorde en skrivbordshållare för fenorna till min vågbräda. Denna gör sig bra(förutom den fula k4fenan) på kontoret i vindfattiga tider
Läckert!
-
Snyggt!
Ser ändå ballt ut.
är det griptape eller såndär padding på brädan?
och hur stort segel har du?
nästa level är väl ett hopp eller nån höjd att bränna upp för 🙂
Blir som en våg då.. -
Jag har oftast lite över “mitten” enligt markeringarna på seglet.
Men det beror på hur mycket det blåser.Om jag är lite underriggad brukar jag höja bommen och slacka på uthalet lite och tycker mig få mer kraft direkt.
Nu när jag börjar lära mig åka vågor också har jag en begynnande känsla av att en något lägre bom hade varit bra.
Det hade nog känts lite mindre läbbigt att luta sig frammåt då i bottensvängen (vilket jag behöver göra för att få loss brädan från vattnet och hålla farten). Men det är bara en hypotes jag jobbar på.Sen har jag märkt att jag överlag vill ha längre hängselelinor än för några år sen.
Har 32 nu men ska testa 34.
Framförallt i hård byig vind (typ 5.0 och mindre) hade det varit skönt att stå lite längre från seglet.
Men det är nog lite smaksak med.
Eller form på bommen.
Har en gammal bom med mera kurva i som har lika långa tampar men känns “mer” rätt. -
Har en simmer Vmax 6:0 som är rätt schysst med!
Den klarar mycket stark vind och har fin buk.
.
Har inte testat så många andra ocambrade freerace dock, kan bara jämföra med en gammal ka koncept 7,5 som var totalcambrad med galen buk som var lite svårhanterad i allt annat än slalom. Vattenstart var möjligt men tungt…(var iofs länge sedan jag testade det seglet men minns det som svettigt)Har även en gunsails Torro 5,7 som är nån sorts hybrid mellan freerace och våg som är rätt nice den med.
Tror (upplever efter några få gångers bruk) att skillnaden mellan dessa två är att vmaxen kan jag ha i mkt mer byig och stark vind än torron även om jag får igång dem ungefär samtidigt.
Båda är snabba även om vmaxen troligtvis är snabbare i hård vind.Känns loftseglet hanterbart än annat än slalom?
Jag tycker det är nice att kunna bumbjumpa med hopp lek, å vattenstart med alla mina segel då jag inte är dedikerad slalomåkare eller ens äger en slalombräda.. -
Gbg.
Visst är det 1h till Varberg och det är irriterande att det alltid blåser bättre där när man inte hinner åka dit i vardagen, men det är bara 20-30 min till helt några ok ställen här i gbgområdet.
Största fördelen är att det blåser betydligt bättre och mer ofta här. Och de helger du åker till Varberg eller längre söderut får du som ovan skrev både vågor å snälla beachbreaks.Sen att vintern är kass är en annan femma…
-
Justja! Höften är ju asviktig med! Bra flex i denna konstform :).
Har också drömmar! Såg dock en annan gammla räv på 75+ ut å leka i vågorna smma dag så mna har ju tiden med sig ;).
Tack för länken med filmen. Ska studera den nu.
Finns såklart asmkt därute på tuben, men ändå nice att höra vad andra personer har för grej de tycker är viktigast, typ hänga i bommen.
Instruktionsvideos ger en iblnad lite många saker att tänka på samtidigt upplever jag. -
4 svängar i rad frontside låter som det inte va ren onshore, kanske var lite cross-shore? Frontside och onshore är inte möjligt då man får backwind om man inte som skrevs innan kör switchstance-clewfirst men är ju inte riktig frontside ändå. Med foil däremot går det att svänga hur man vill, men det är helt annan teknik då man kan släppa ut seglet helt och surfa som med prone/sup foil.
Ja det är mycket möjligt det var cross on. Det var väst nordväst i apelviken nära badplatsen vid stenarna. Kanske vågorna vrider runt lite där eller nåt.
Snubben lyckades iaf svänga tillbaka tre fyra ggr medans jag låg i vattnet efter ett eget misslyckat försök å tittade på…Foil verkar ballt!
Såg en standupfoilare köra helt obehindrat i en astrött våg inte ens vanliga supare kunde ta dagen efter i läjet.
Har förstått av brorsan att det gett sthlm ett helt nytt utgångsläge som vindsurfort också. Ska genast pröva vid tillfälle.Och backvindandet känner jag igen från mina försök.. så fort jag tappade farten blev jag tryckt ner i vattnet..
-
Jag skulle tro att vi i Sverige är mästare på switch-stance-clew-first-våg-fjös.
Skaffa en fet våg-bräda och träna både frontside och backside.
Ha kvar stropparna, och lägg tyngd i bommen som det skrevs tidigare.
Ha inte för stort segel om det är guppa-vågridning, eftersom du ändå inte kommer plana på vägen ut.
Några mer konkreta teknik-tips har jag dessvärre inte.
Mackan
Tänkte precis på det om mindre segel. Navände det ändå mest som balans.
Ska fundera på stor vågis. Just nu är den 99 l. Men jag väger också 90+ så jag behöver lite lyft.
En bräda till helt enkelt 🙂 -
Är det ren onshore är backside vågridning enklast. Stå upprätt och luta framåt och tryck ned fören genom att hänga i bommen för att inte tappa fart i bottomturn när du är underriggad. Du behöver stå i stropparna längst bak för att kunna göra cutbacks. Vill du köra frontside i onshore är clew first enda möjligheten men för egen del funkar det bara om man har tillräckligt med power att plana och blir bara en sväng på vågen.
Bra tips om detdär med bommen. Kanske måste jag våga satsa mer på att luta mig fram å hänga i den.
Å jag har inte ens reflekterat att det är backside eller frontside man kör, men det r ju klart det är!
Jag tänkte nog mest på frontside. Såg en annan gammal räv köra typ 4 svängar i apelviken frontside så jag blev så att säga inspirerad… -
Jag övade fullplaningsgippar häromdagen och upptäckte att om jag skjuter fram höften när jag är halvvägs så behåller brädan planing på ett oväntat bra sätt. Att puta ut med röven ser dessutom inte bra ut, och bidrar med att sänka aktern så att brädan bromsas.
Kan nog vara bra i ditt fall också kanske. Jag får testa nästa gång det blir soft surf i Läjet.
Ja jag har anat att det har nåt med att flytta frm vikten å trycket från bakfoten. Har liknande upplevelser av plangippar att man måste våga gå frma på brädan i full fart så den inte bromsas upp. Logiskt helt enkelt det dy säger då vågrisning egentligen verkar vara gippar i olika vinklar… Ska tänka på det nästa gång!
-
Det gäller att pensla lagom tjockt så att saltet inte “drunknar” utan ligger i ytan. Tittar man så ljuset speglas i ytan man penslat ska saltet strös på så att det inte blänker längre, men ändå suga upp epoxyn så det blir transparent (inga drivor med salt). Samma gäller för halkskyddspulvret.
Salt håller bra, men halkskyddspulvret verkar väldigt slitstarkt, behövde slipa ner för en lagning och det gick åt många sliprondeller.
Förr fanns en lack från International som blev kornig, har för mig den hette Intersurf. Var bra när den var ny, men slets ganska snabbt. Vet inte om de sorter som nämnts ovan är något liknande eller om de är bättre.
Tack för bra tips med blänket å så.
Beställde lite halkskyddspulver. Testar med den epoxi jag har å pensel. Å slip innan som du skrev. Lägger upp en bild sen när det är gjort. -
Lär av salt bae!
Haha, ser genast att jag haft fel teknik 🙂
-
Socker blir grovt (väldigt grovt) om du inte tar finsocker (kanske inte finns här i Svedala, har använt det i Australien) som är ungefär som finsalt i kornighet. Men en sats halkskyddspulver kostar inre mycket, 55 spänn har jag för mig hos primenta räcker till en bräda. Blir bättre yta, lite finare än finsalt. Rolla epoxi funkar bra men lätt hänt att man missar nån liten yta så var noggrann. Pensel går oxå. Sen strör du bara ut salt/pulver eller vad du tar och låter det härda. En ströare kan vara bra för doseringen, jag kör med en plastburk där jag borrat en massa små hål i locket. Annars går det direkt från saltpaketet med men kan bli lite ojämt om man inte är van. Har du epoxi utan uv-skydd kommer det att gulna över tid. Kör du socker eller finsalt så kommer det att försvinna när du börjar använda brädan. Själv lägger jag halkdäck i klarlack med spruta, men det kräver lite annan utrustning. Klarlack går ju att rolla med om man vill, Biltema har faktiskt en skaplig polyurethanklarlack (en av de få sakerna som går att köpa där). Och se till att använda ordentlig skyddsutrustning.
Och nej, använd inte microballonger , blir inget halkdäck att tala om. Ett annat sätt är att använda peelply, rolla epoxi, lägg på en peelply och ev mer epoxi om det inte är genomvätt. Efter det härdat drar man av peelplyn och har en grov yta. Men det kräver att ytan man ska halkskydda är jämn så man får peelplyn att ligga an överallt.
Tack för att du nu gav svar på många frågor om socker å salt å hur man gör :). Läste på nätet om olika sorters socker å fattade inte riktigt vad de menade. Men att köpa sånt halkskyddspulver från primenta verkar värt. Har redan uv-beständig epoxy därifrån så det blir netto billigare än färdig mix å roligare.
Pensel låter listigt, likaså burk med hål.
Peelply tror jag att jag hoppar denna gång. Har ingen vettig verkstad å tänkte inte totalrenovera brädan, utan mest maskera å smeta på s gott det går.Annars, är det bättre med klarlack än epoxi tycker du? Jag har inga sprutgrejer å så som sagt. Eller knske mest smidigare om man har grejerna?