feg
Forumsvar skapade
-
Tja,
Jag har Slingshot Hover Glide FWIND/Vindsurf V3 med en i99 och Levitator 150 (minst 110kg nöffnöff ska ju flyga). Har heller inte satt ngn gipp utan som bäst nån med studs på vattnet vid segelflipp men mest bad. Kul är det iaf!
Lite sur på att jag lyckats krossa tackboxskenorna med muttrarna. Lite rädd nu att det ska bryta sönder.Köpte en 7.5 kvm Slingwing v3 och en iFly 140 uppblåsbar gummianka att sätta i99-kittet på när jag är ute med båten.
Med uppblåsbara brädan har jag inte kommit upp på foilen, den går gör djupt i vattnet och får ingen fart. Det är 140 liters volym på mycket kortare och smalare men högre mått än levitatorn.
Testade därför med Levitator 150 innan semestern och då gick det men måste hitta bättre trim eftersom jag upplevde det som att foilen började lyfta för tidig och stallade så fort jag va ur vattnet.Mina erfarenheter säger mig att 10 liter mer än kg kroppsvikt säkert funkar i frisk stadig vind för nån med skills men jag är ju klumpig som en bulldozer så stor bräda va bra. Hoppas ju såklart kunna köra på uppblåsbara gummiankan men gissar det dröjer.
Skulle rekomendera lite större bräda för att få mer fatt genom vattnet innan foilen börjar lyfta.
-
Knytbommen sitter kvar på rätt höjd med rätt teknik men “vinglar” ner på den sidan mn greppar. Slängde ett bomhuvud från en local spirit kolbom (jag mördade den typ 2004) innn jag gick på semester. Hade sparat som reservdel men nu när jag skulle kunnat snott delar från den för att vässa knytbommen har jag den inte. 🙂
-
Tefgel (länk nedan) är kletig gegga i tub eller spruta som hindrar korrosion och galvaniska spänningar. Den smörjande effekten gör att det går att dra åt stumt, utan att skada gängorna, vilket gör att det inte gängar upp sig.
Det är bara att kleta på mer om det känns som det minskar vid ihop- och isärskruvandet men jag har mina grejer ihopmonterade jämt. -
Glömde säga att jag läste massa om att SS bultar ska gänga upp, förlora gängor och gå av minst 10ggr om dagen.
Många olika lösningar lanserades. Jag fastnade för att använda tefgel vilket funkat perfekt hittills. Trotts min obscena fetma har inga bultar gått av ännu. -
Jag brukar väga mellan 110-115kg och kör hemma på Mälaren i lätt vind.
Slingshot Infinity 99 framvinge med 42cm bakvinge på en 91cm mast och ett switch fuselage i position C, allt skruvat fast på en Slingshot Levitator 150.
Seglat kittet nästan uteslutande med ett Hot Sails Maui Psyclone 7.1 från 2002.Jag skulle säga att jag lyckas flyga vid 4m/s (just innan enstaka gäss) och bara pumpar lite vid 5m/s (vindgäss här o där) och bara krokar i selen och flyger direkt vid 6m/s (vindgäss väl spridda). Blåser det mer får jag börja hålla ner foilen med framfoten.
Har bara lyckats med gippar med en studs på mitten och lyckas inte ta så magiskt mycket höjd som alla pratar om men flyger omkring och mår bra.
Har en Starboard foil (800 fram, 255 bak på 95 fuse) och 9.0 segel men det behöver mer vind (beror nog på den brädan) och är brötigare att segla och därför inte lika kul.
Va ute med min fen-bräda RRD Firemove 120 och 7.1 seglet ovan i måndag för att jämföra. Hade lätt flugit med slingshotgrejerna men u-båtade bara omkring på RRDn för att i kraftigaste vindbyarna ploga vatten som en oceanångare… men ingen planing.
-
Det finns ingen bärighet/volym framför mastfoten. Nosen sjunker redan när jag är för nära akter om mastfoten. Alla 150liter befinner sig långt bak så man lätt kommer i fotstropparna redan när man bara guppar frammåt.
-
Känns som om SS med i99-vingen är mer nybörjarvänlig i flygläge än min SB-grejer men mindre nybörjarvänlig guppande oflygande.
Funderade på att skaffa en SB-foilbräda och en SB-freeridefoil vilket helt säkert skulle hjälpt mig men inget hindrar ju att hoppa på det spåret igen, har ju foilen kvar (finns det adapter till SB-foil för us box track för foilmasten?).Efter 1.5h på ointrimmad SS Levitator 150 med i99-vingen är känslan att det flyger lättare, tidigare och bärigare i sväng. Vingen är säkert väldigt långsam men jag är ju så fet att den enorma lyftkraften känns rätt.
Nackdelar är väl att det inte går att slå, bara gippa samt att den inte är naturligt kursstabil i flytläge utan måste styras aktivt. Sen är det ju lite skum känsla att dra upp riggen stående vid fotstropparna. -
Nya erfarenheter.
Har ju kört en Starbord foil (800/255 vingar på 115 fuse och 90 mast) på gammal Starboard bräda som krävt full planing innan lift off.
Idag testade jag Slingshot Levitator 150 med
Slingshot Hover Glide Fwind V3 foil med en Infinity 99-vinge istället för Infinity 76-vinge (Mast 91cm, fuselage 71cm, stab 42cm och wing 99cm) för första gången.Det va ju rätt mycket vind så gamla grejerna skulle ju funkat bra idag men det va en överraskande och uppenbar skillnad med nya grejerna. Skota in, fötter i fotstroppar och LIFT OFF alldeles ljudlöst och utan provokation.
Pressade ingen toppfart utan jobbade mest med kontroll och lufta hårda vinden ur seglet och flög rätt så långsamt och försiktigt som möjligt. Målet är lättvind och lek och det känns fullt möjligt.
Känslan i mina Starboard grejer är mer Formulasegling och i Slingshotgrejerna är det mer vågvindsurfing. Chockat nöjd hittills!
-
Nya undringar.
Har varit ute i varierade förhållanden nu igen med SB F-Type 138 (gammal kort freride) med SB foil fwing800/bwing255/mast95/fuse115.Va ute med freerace 9.0 segel i väldigt marginella förhållanden lyckades pumpa till full planingsfart i vindbyar men fick inte lyftet av vingen. Mastfot och fotstroppar längst bak men gissar tuttleboxen sitter lite långt bak. Boxens framskruv är bara just framför bakstropparnas bakskruv.
Va ute med freestyle 7.1 segel i powered up förhållanden då jag knappt behövde pumpa. Mastfoten i mitten gav lagom balans och kontroll.
Nu till undringarna.
Hur styr jag brädan pitch bäst?
Trycka med bakfoten lyfter men även skota ut lyfter. Detta ger mig bergodalbana i byiga förhållanden med en lätt onaturlig känsla att skota inseglet i vindby för att hålla ner nosen.Hur svänger jag brädan in i gipp tight nog för att hinna gippa medan jag flyger men utan att luta så mkt att lyftet bara upphör? Windsurfandes så kantar jag ju brädan för sväng men på foil dör lyftet då. Styra med seglet ger viiiida svängar där farten dör.
Kanske är jag bara för trubbig i mina input på brädan och få för stora effekter. Märker att jag flyger babordsben bättre än styrbordsben så mer träning kanske.
-
Ok, siktar på nog på en supercruiser.
Som det varit hittills upplever jag att jag måste ha “vanligplaningsfart” innan det blir lyft från vingen. Min gammaldags bräda har heller ingen bärighet i aktern. All bredd vid mastfot och framåt och sen är den ju en ubåt pga för låg volym.Stallfarten är ju problem som ni säger. En bit in i vindhål sjunker jag bara igenom liksom.
Snowboard i puder liknelsen är en önskvärd upplevelse.
Den höga farten med 800-vingen in i gipp är läskig och det är lätt att kanta lite för mkt och tappa all bärighet. På videos ser low aspect vingarna snällare ut.
- Detta svar ändrades 4 år, 4 månader sedan av feg.
-
Insjöguppande på hemmaspoten utlockad av “solgåsar” som nästan va vindgäss.
Det gav precis-innan-lyft-fart men 800-foilen är nog för liten för min isterbuk. För mer flyg kollade jag placering av mastfoten som då redan satt längst bak för lättvindsflyg. Då damp polletten ner. Det va samma trim som sist då det brallade hårt. Inte undra på att jag inte kunde hålla ner flyget då. Bu räckte det inte så jag måste skaffa riktig foilbräda och fetare vinge.
1100-vinge istför 800 – hur mkt mer lyft?
Supercruiser 1700 foil – kan det räcka?
Ocean Surf 2400 foil – bär kanske migOT:
Hemmaspoten är tydligen välbesökt, trodde det bara va jag och brorsan som hittat så långt in i Mälaren. Jag fann en annan vindsurfare på andra sidan viken. Jag hälpte till att sätta fast mastfoten som släppt så hen kunde segla in igen. -
NP glodde har jag sett. Mkt fetare på alla ledder. 🙂
Tänkte gå ner på 5.9 segel men va yr och trött av värmen i dräkten och vätskebrist. Testar det nästa gång. -
Jo, mer vinge är väl vägen fram. Det fuselage jag har kan dock max ha en 1100 vinge. Får kika runt.
Nån idé om hur mer vinge påverkar möjligheten att foila med kontroll, eller bara generellt hur för mkt vind och fart hanteras för för bibehållen kontroll?
-
Efter att ha läst allas inlägg funderar jag.
Jag har hittills kört:
– Foil – Starboard (front 800, tail 255, fuselage 115, mast 95)
– Segel – Hot Sails Maui Psyclone 7.1kvm
– Bräda – Starboard F-Type 138 (b 88cm, l 222cm, 138 liter, 8kg)Vet inte om jag ska skylla på mina 115kg eller om jag bara är dålig men upplevelsen är att det behövs nästan lika mycket kraft för foil som vanlig fena. Måste plana traditionellt innan foilen orkar lyfta mig.
Enda pumpteknik som jag får att funka är samma som för traditionell fena.Med mastfoten längst bak och bommen lite extrahögt tycker jag balansen är rätt neutral och jag styr flyghöjden med mastfot/bakfotstryck med riggen och kroppen så upprät som möjligt. I hårdare vindbyar får jag parrera genom att släppa ut bomnocken. Att hålla mot och luta bak riggen som vanlig vindsurfing leder bara till att jag lovar hårt och flyger för högt så foilen flyger upp ur vattnet. Så igår fick jag överlevnadssegla hem när det plötsligt gick gäss på hela sjön.
Hur skulle större fena påverka? Tex front 1100 istället för 800 som jag har nu. Eller till och med skaffa en Ocean surf 2400 för tunglyft.
Gissar jag skulle flyga tidigare och lättare men skulle även flyga till månen i vindbyar ske i lättare vind då?/Jocke
-
Låter lovande med SAS och Lufthansa.
Börjar jaga dom ☺