feg
Forumsvar skapade
-
Jester wrote:Guy Cribb … vänder sig till vågseglare och segelsnurrare!
Ser inte relevansen i detta. Det gäller ju råd till en nybörjare och det viktiga är väl att killen seglar bräda. Vilken sort och med vilket mål är väl en senare fråga.
Att han inte har några specialtipps för de strakbenta med maturlig viktväst runt midian som seglar rakt fram med för stora och för bukiga segel håller jag dock med om. 🙂
(Skrev inte DrMasse en tråd som beskrev de olika typerna av vindsurfare för några år sedan?)Jag tycker att tipps riktade mot våg/freestyle segling är bättre för nybörjare än att sikta på någon annan “gren” eftersom våg/freestyle prylar kräver att man utvecklar balans och känsla på ett annat sätt. Små segel och små fenor gör att man måste vara försiktigare med att ta i osv än vad Slalom/formula grejerna gör.
Tycker ofta att jag ser nybörjare ute med STORA segel och STORA fenor och ändå inte planar när större och tyngre killar planar på smågrejer. Det blir ju lätt lite tungt med stora grejer varvid brottningsmatchen med grejerna kommer som följd och all kraft från vinden går förlorad i avdrift osv.
Obs: Jag talar av egen erfarenhet efter att ha kört stora freerides och formula tidigare när jag var lite grönare än nu. 🙂/Jocke
-
Jag skulle säga att trimm och balans i grejerna är viktigare än fenansstorlek, detta gäller hängseleposition, bomhöjd, fotstroppar, brädans “läge” i vattnet osv osv osv.
Detta gäller oavsett om du ska ta höjd planandes eller oplanande. Står man och tar i och brottas med bräda och rigg så blir det avdrift oavsett hur stor fena du har. Det ska inte vara tungt att vindsurfa!
Det är även viktigt att få fart i grejerna innan man börjar höjda.Som nybörjare tycker jag att du ska ta och spendera lite tid med att studera Guy Cribbs alla articklar från Windsurf Magazine. (finns här: http://www.guycribb.com/page0076v01.htm)
Han tipsar om allt från hur du trimmar in utrustningen till det värsta trixen.Dessutom tycker jag att du ska fråga duktiga vindsurfare om tipps osv när du är på stranden eftersom det är lättare att komma med tipps när man sett vad du gör och inte gör.
Lycka till /Jocke
-
Jag har inget svar till dig, tyvärr, men jag letar efter samma sak fast till en Mercedes Sprinter.
Brorsan har kollat Blocket efter vanstolar med snurr men dom är dyra och fuuula i hemska färger.Helst vill jag nog ha SAAB 9000 stolar med snurrfunktion. Kan man köpa “snurren” löst och i så fall vart?
/Jocke
-
Vet inte vart du kan finna “fristående” 2-lågigt kök men skriver ändå. 🙂
Jag tycker du ska satsa lite pengar om du ska köpa ett gasolkök.
Brorsan och jag köpte ett billigt kök (“DeLuxe kök med 2 lågor och grill”)vilket var lite av en flopp, från http://www.uteliv.net som hade utställning i Nacka Ishall.
Köket drar rätt mycket gas och är ineffektivt samtidigt som precisionen i alla “vred” är dålig, nästan som on/off-reglage. Dessutom är anslutningar för slang osv lite tveksamma. “Grillen” i det kök vi köpte duger kanske till att värma varmkorv men det tog lååång tid att grilla kyckling. 🙂
Observera att detta är jämfört med det “lyx”-kök som farsan har i båten men eftersom gasol är rätt läskigt så kanske det kan vara värt att lägga lite pengar…Du kan ju kolla i båtaffärer som Erlandssons Brygga (http://www.bryggan.nu/) och Watski ([url]http://www.watski.se)[/url].
/Jocke
-
Grattis till brisen, hoppas du har rätt att “brismotorn” startat.
Kanske ska övertala brorsan och åka ut i morrn med förhoppning om att grundvinden räcker.
Det ska ju vara mulet i morrn och inte så varm så dagens bris kanske inte upprepas.
Usch vilken pessimist jag är…
/Jocke -
Jag gissar att det är för tidigt/kallt.
Jag är dock bra sugen på att åka och kolla, abstinensen har ju övergått i depression sedan några månader så det vore skönt att kliva ur ide nu.
Får se om det blir åka ut i morrn eller ej./Jocke
-
Jag hade “segelhiss” i min förra buss.
Kolla mitt första inlägg i tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=16488&highlight=toyota så får du se en bild och lite babbel från mig.
Vi fick upp 7 segel i hissen. Den klarade utan problem även tunga formula segel.Nackdelarna med att ha grejer i taket är att det är lite stökigt att lasta samt att det droppar från blöta segel.
/Jocke
-
Jag får in min RRD FSW L som är 253 med någon centimeters marginal. Tror därför stenhårt på kombin som även har lite mer utrymme bakom bakhjulen.
Lite tråkigt är det att passagerarframsätet inte går att få ner mer men 60 bakom passageraren är det som gör den till en bra surfbil./Jocke
-
fastforward: Har du kollat på en lång småbil?
Jag kör en Skoda Fabia (0.52 – 0,59 sommar och vinter) och får in min RRD FSW som är 253 lång. Nosen i framrutan och aktern precis innanför bakluckan.
Hade bilen varit kombiversionen skulle brädan gått in lätt!Skulle jag köpa en ny småbil nu skulle jag jaga “småkombis” som Skoda Fabia kombi och VW Polo kombi. Kanske finns detta hos fler märken.
Jag vet att priskillnaden mellan kort och lång fabia var ca 15kkr samt att viktskillnaden dem emellan bara var 30kg. En ball grej i sammanhanget är att CV-värdet på kombin är bättre än kombicupen, kanske bättre förbrukningssiffror?/Jocke
-
Var inte ämnat att racka ner på någon eller så…
Kanske ska jag försvara mitt utfall lite…Jag är inte insatt i skillnader osv mellan segeltillverkare, kan inget om segel design osv dessutom är jag bara en vanlig “helgsurfare” och kan därmed inte jämföra mig med riktiga vindsurfare. Ytterligare så bör jag tillägga att jag har extremt begränsad erfarenhet av segling med olika segel. Jag seglar mina segel och trivs med dem alltså baseras mitt inskränkta tyckande bara på vad jag upplever vilket därmed inte är någon som helst sanning.
Jag dömmer ut Arrows av årgång 02 (Impact, Trixx, Speedster, Burner, Dragster) och 03 (Impact, Zest, Trixx, Craze, Blast, Burner, Dragster) utifrån mina högst subjektiva värderingar efter att ha seglade dessa linjer och de flesta storlekar i dem under två veckor både 02 och 03.
Summerat tycker jag att Impact var kraftlösa och twitch:iga, Zezt och Craze var påsiga och bakhandsdragiga och Speedster, Blast, Burner, Dragster var “samma segel” vilket innebar tunga, klumpiga och tråkiga med litet vindregister.
Minst dåligt var Trix i storlekar runt 4.7-5.4 som faktiskt var ganska ok förutom att det var lite väl “freerajdigt” för att kalla freestyle enligt mig.
Mest dåligt var Craze och Zest som krävde “exakt 5.0 vind” till 5.0:an. Var det lite mindre var det meningslöst att ens försöka pumpa och var det lite mer så vart det toköverriggat direkt. Smalt vindregister är bara förnamnet, och denna bedömning kommer efter att ha seglat på Rhodos där vinden blåser jämnt som en hårblås. Zest och Craze skulle alldrig funka i byigt 08-område…Att jag dessutom dömmer ut alla F2-brädor av samma årgångar förutom Maui-Projekt serien och Compstyle (var det så freestylebrädan hette då?) 95:an gör väl mig inte bättre som människa.
Jag upplevde F2 som gele(iga), tunga och olivliga. De “låg djupt i vattnet” och svarade inte på pumpning. Ålderdomliga och hinkplastiga helt enkelt.
Maui-projekt fick jag aldrig tillfälle att testa men det kändes som riktiga brädor på stranden. Compstylen däremot hade jag ut på vattnet och den var distinkt, styv och bra, så som man förväntar sig av en bräda helt enkelt.Nu kan ju det faktum att detta var hyrutrustning på F2-centret på Rhodos kanske inverka, jag och brorsan har diskuterat detta faktum.
Kanske var alla segel “utseglade” och alla brädor “sönderlagade” eller nåt, men denna typ av resonemang skulle ändå aldrig få mig att fundera på att skaffa vare sig F2 eller Arrows.
Trist kanske men så är det./Jocke
-
Vem sörjer/saknar Arrows?
Mina egna erfarenheter av deras segellinjer från 02 och 03 säger mig att vi alla borde fira!
Hoppas bara att de som syr bra segel får de kunder och därmed de pengar som Arrows tidigare lyckats fiska åt sig.Visst, allt är tycke och smak men jag tycker att Arrows var sämre segel än gladpack.
/feg
-
Skillnadem mellan det som Jeff pysslar eller pysslade med var att surfa vågor med en långboar med hjälp av ett segel. Den där serenity-brädan är en segelbräda för plattvatten och skulle inte vara rolig i vågorna med den nosen gissar jag.
/feg
-
Det går att knäcka Gulftech Needle 100 också.
I en stooor tvättmaskin på Kanaha vintern 04 for grejerna med masttoppen före, troligtvis ner i botten, varvid masten gick av.
Samma dag knäcktes en till på Hookipa, dock ej av mig.Trots detta skulle jag aldrig tveka att köpa Gulftech Neadle 100 igen. Brorsan och jag har varsin uppsättning 400, 430 och 450 Gulftech Neadle 100 vilka har misshandlats hårt sedan sommaren 03, inte minst på Torö.
Det är bara en jättevåg på Maui som lyckats knäcka någon av dem, och då fick jag en ny på garantin inom en vecka (mycket bra service från Jesper_B)./feg
-
När jag flugit och jagat lappar, tejp osv vid incheckningen har svaren varit:
-“Vi gör inte så längre.”
-“Vi har inte märkt baggaget så på flera år.”
-“Vi hanterar allt bagage lika varsamt.”
osv osv osvJag har sommarjobbat som lastare och kan intyga att det inte är alla lastare som är varsamma. Det är snarare svårt att finna någon lastare som är varsam. På arlanda är det väl ganska ok. Det var sällan det rapporterades att bagage förstörts på arlanda men de flighter som anländer till arlanda från internationella flygplatser var det värre med.
När jag haft med mig grejer har jag packat in dem noga. Inga pajjade grejer på de totalt sett 14 lastningar i och ur flygplan mina prylar gjort.
Slutsats: Packa noga eftersom det bara är du som är varsam med dina grejer.
/Jocke