feg
Forumsvar skapade
-
Dra nån “tag” på den själv och parkera sedan på nån undanskymd parkeringsplats i nån förort, hellst nära en tunnel eller pendeltågstation så kommer du nog få färg på bussen.
/feg
-
För att komma upp i planing osv tycker jag att du ska läsa alla tipps osm Guy Cribb ger i länkarna jag länkade till.
Du måste “tok-plana” dvs det ska gå fort när du kliver i fotstropparna, det räcker inte med att bara halvplana.
SoundWave:s ordning för planing osv är bra men du kan ju lika gärna sätta i bakfoten efter framfoten och sen kroka i selen. Gå inte i med bakre eller chickenstrappen först eftersom du då lägger för mycket tyngd för långt bak alldeles för tidigt och därmed sabbar planingen och lovar upp i vind. Främre först, bakre sist.För att få samma effekt på bräda och rigg som “ikrokning” med sele ger, utan att kroka i med de ökade risker det innebär, ser du bara till att få kraft ner på mastfoten (Guy Cribbs “Downforce”) genom att böja armarna och “peka neråt med armbågarna”. På detta sätt kan man segla med samma kontroll på brädan som med sele men det är jobbigt för händerna i längre perioder.
Be om seglings tipp, att nån kollar när du seglar samt kolla när andra seglar.
/feg
-
Jag har haft en HiAce från -94.
Bilen erbjuder otroliga innerutrymmen till ytterutrymmen som inte är mycket större än en 245:a.
Reparationer och reserdelar är rätt ok prismässigt (definitivt billigare en till den Merca Sprinter jag och brorsan har nu) och den drog ca 1 l/mil ovasett om den gick i stadstrafik eller landsväg (mestadels 110 km/h)Nackdelarna är främst att den är krock-osäker. Man sitter framför motorn och aggerar därmed deformationszon. En annan grej är att den har dålig “ståhöjd” innuti. Det innre golvet är i knähöjd på mig (180cm lång) när jag står utanförbussen.
Om det inte var för att brorsan och jag köpte loss en Merca Sprinter skulle jag kollat på franska bussar (Renault, Peugott och Citroen) eftersom de har enorma lastutrymmen i förhållande till yttermått. Främst är lasthöjden mycket bättre än på Sprintern och Toyotan. Av bilens totalhöjd utnyttjas alltså mer i dessa moderna bussar. De är dessutom mycket bredare än toyotan som bara var ca 160 innuti.
/feg
-
Snygg lösning på inredning!
Ser intressant ut med fogskummet och friggon. Hur “permanent” sitter fogskummet? Går det att få bort det om man behöver komma åt innanför igen?Hur är erfarenheterna med friggolitisolering? Friggon kan ju bli “full med vatten” så det blir fukt stående i bussen, eller är jag ute och cycklar.
Brorsan och jag isolerar med liggunderlag som vi limmar dikt mot plåten med kontaktlim. Det bygger bara en centimeter och kanske inte isolerar så mycket så jag har funderat på att komplettera med nån form av isolering mellan innerväggarna och det inlimmade liggunderlagen men oroar mig för fukt och friggolit.
/Jocke
-
Får jag vara så oförskämd att fråga om du ens planar när du lyckas segla dit du vill utan att kroka i? Står du i stropparna? Har du koll på trimmet?
Om inte så är det det första du måste fixa. Trimma, plana, i stroppar och kroka i!
Jag svarade i en liknande tråd för några dagar sedan. Länkarna i mitt svar passar även in för att finna lösningen på dina problem.
En så pass bred bräda som en SB175 med så stora segel som 9.3 och 10.4 kräver lite teknik för att hanteras. Du måste plana för att kunna kroka i, annars har du antingen bommen för lågt eller för långa linor.
Att brädan lovar upp i vind när du försöker få ner riggen, förutsatt att du planar, beror nog på att du har masten för långt bak.
Jag har snackat med ett helt gäng formula seglare från västerås när de dykt upp i fituna. Anfall dem och fråga, be om hjälp med trimmet och kommentarer på din segling. Det är definitivt den bästa lösningen.
Jobba hårt och lycka till. / Jocke
-
Fan vet du inte att din chef bevakar SMHI paralellt med din sjukfrånvaro!?
/feg (som inte vågar skolka)
-
Skaten är ju snyggare i “verkligheten” än på skissen i inlägget ovan.
[img]http://www.swell.be/test/nucleus/media/1/20050803-_MG_6559%20(Large).JPG[/img]
Gaastrat ser ju nästan ut som ett NP… fast inte.
Skulle det varit ett NP skulle det varit fjolligt glittrigt. -
Glimrar, glittrar och är extremt fjolligt pråliga, till och med lite värre än på senare år. Jäkla tyskmode…
Riktiga dragqueen-segel faktiskt. Kanske heter det Pryde-festivalen och inte Pride-festivalen och så har NP gjort segel för paraden nu till helgen./feg
-
Nej och feeeeel!
Jag har varken vobblande bräda, 7 meters armar eller ryggskott och jag kliver i stropparna i 7 fall av 10 när jag seglar.
Börjar pumpa urkrokad och ur fotstropparna för att genast kliva i stropparna och pumpa nåt/några tag till och sedan kroka i./Jocke
-
Självklart finns det olika saker att göra saker och ting.
Att du tycker att det är tungt för armmarna att börja plana har egentligen inte med “vinddraget i seglet” att göra utan att du “bromsar med brädan” vilket i sin tur skapar tryck i seglet.
Lösningen är som någon nedan sa att du måste hänga i riggen för att avlasta fötterna för att inte skära upp i vind. Detta tipps, kallat “downforce” av Guy Cribb på hans sidor hjälper dig först och främst att få fart och stabilitet på brädan samt möjliggör även att du kan lyfta fötterna från brädan och placera dem i fotstropparna.
För att börja plana utan att riggen blir tung i händerna handar det om att “balansera brädan rätt” i vattnet samtidigt som riggen måste vara rätt riggad.
Det blir även tungt i händerna om man “kämpar emot kastfallet”. Känslan av att kasfallet är på gång är egentligen positiv eftersom när man “balanserar på gränsen” har som mest kraft i seglet och balansen på kroppen över brädan är “rätt” i förhållande till vattnet vilket sammantaget ger tidigast möjliga planing. Om man i detta läge även orkar pumpa lite planar man ännu tidigare.Men jag är ju ingen instruktör och har inte benat ut problemen helt. Det var därför som jag pekade på Guy Cribbs tipps som jag funnit mycket värdefulla. Bäst är ju som alltid att se, lära och fråga kompisarna på stranden och be dem förevisa.
Lycka till och hoppas vi får vind. /Jocke
-
Kolla senaste (vet att de finns från -99) generationen MB Sprinter och VW LT (samma chassie) i de långa versionerna de passar dina behov perfekt. Många har dem som krossbussar med “garage” bakom en tresittsoffa så att dom får 5 sittplatser.
Tyvärr är ju dessa bussar ganska nya vilket gör att de är dyyyra, både i inköp, service och reparationer.Brorsan och jag har en MB Sprinter i mellanlängden. Vi bygger en bädd med två sittplatser framför vilket gör att vi får ca 260 som längst för leksakerna i “garaget” under bädden och sätet. Plats för 4 att åka i bilen och 2-3 att sova samt 4-6 brädor, 12 segel master och annat krafs.
/feg
-
Svar till:
…se till att haka i midjeselen hitta dragläget och gå med vinden i planing…
[/ QUOTE ]
Va!? Det är väl inget bra råd till en nybörjare heller! Betalar du hans bräda när han fått kastfall och smaschat hela brädan?
(Obs: inget illa menat eller påhopp eller så, jag är bara av en helt annan åsikt)
Jag tycker nybörjare ska komma upp i planing, kliva i stropparna och först därefter kroka i hängselen.
– – – –
Nä, tillbaka till Orren och hans problem.
Först får du det enkla svaret. Det är mycket svårare att ta höjd när man planar om man inte står i fotstropparna eftersom brädan går bäst när man väl är parkerad i stropparna.Nu till det längre och i mitt tycke bättre svaret.
Ta och kolla in alla olika råd som Guy Cribb bjuder på gratis på sin site http://www.guycribb.com och ta det därifrån.(Direktlänk till tipsen)Först ska du lära dig att plana upp, kliva i stropparna och kroka i selen så jag tycker att du ska koncentrera dig på:
– “The Missing Link” för att börja plana
– “Slip into Something More Comfortable” för att komma i fotstropparna. Här kan även “The Back Strap Zap and the Elvis Wiggle” vara bra att läsa.
– “Pulling Power” är bra att läsa för att behålla kraften i grejerna när man väl planar ikrokad och i stropparna.Slutligen när du fått fason på tippsen ovan är det dags att läsa inför ditt “examensprov”; “Cranking Upwind” dvs hur man tar höjd när man planar, alltså klara det som du först frågade efter.
Andra mycket nyttiga tipp är “Boomshaka” för gippar och slag, “Downforce” för tidigare planing och plana genom vindhål samt mer kontroll i manövrar
Men absolut först, innan du ens går ut på vattnet, tycker jag att du ska läsa alla rigg- och trimtipps (“Downhaul & Outhaul” och “The Truth About Harness Lines”) eftersom det är mycket lättare att lära sig på saker som är rätt intrimmade.
OBS: Glöm heller inte att du kan fråga andra vindsurfare om råd när du är på stranden.
Visst det är töntiga “namn” på tippsen men innehållet är det absolut inget fel på. Man kan göra på andra sätt än Cuy Cribb, vilket jag själv gör i vissa delar, men jag tycker att hans tipps är mycket nyttiga.
Lycka till och ge det lite tid och tålamod så kommer det roliga. /Jocke
-
Jag är lite tveksam till om de olika prylarna och skumgummi kan rädda grejerna.
Av denna orsak vill jag ge min syn på saken. Jag är inte någon form av expert eller så och jag hävdar inte att min åsikter är sanningen. Inte heller vill jag ”peka finger” åt någon eller kliva på nåns tår i denna tråd (har inte ens läst alla inläggen i den).
Det jag nedan skriver är generella åsikter och observationer baserat på vad jag sett och upplevt och råden är såna jag fått, läst mig till eller själv lärt mig.Mitt råd är att istället för ”tekniska prylar” lära sig att aktivt “rädda” situationen om kastfallet kommer. Sedan jag läste om hur man gör detta har jag inte fått några skador eller märken på mina grejer.
Det är absolut inte svårt.
När du känner att det är kört, nu bär det av i ett monsterkastfall så slutar du hålla emot och försöka bromsa det. Istället trycker du ifrån allt vad du kan med den handen som är närmast masten och skotar hem med den hand som är närmast bomnocken.
På detta sätt kommer du att göra en “framåtloop utan bräda” och landa i vattenstartposition varifrån det bara är att starta om och segla vidare.Denna teknik har jag framgångsrikt tillämpat på brädor 90-liters vågis till Formula och riggar från 4.7 till 12.5 utan varesig skador på grejerna eller mig.
En viktig sak i min erfarenhet är att även “trimma in” grejerna och sig själv för att förhindra kastfall. Det är mycket viktigt att ha “balans i riggen” så att man inte måste våldas för att segla utan kan koncentrera sig på att känna efter vad som händer med riggen i vinden. Viktigas är hängselelinorna. Om dessa sitter fel kommer du inte att “lära känna vinden” eftersom du står och brottas med den med hjälp av riggen. På http://www.guycribb.com kan du läsa om The Truth About Harness Lines. för att hitta rätt position för linorna.
Utöver linornas position tycker jag att man inte ska ha för brett mellan linorna. Själv har jag aldrig bredare än tre fingrar och det rekommenderas ofta max en “handbredd” men på stranden har jag sett folk som har 30-50cm mellan linorna. Orsaken till att ha smalt mellan linorna är det är lättare att “styra riggen” i vinden då, om det är brett mellan linorna kommer hängselen att göra “riggtrimningen” trög och långsam, dvs det blir svårare att skota ut och in efter behov när vinden ändrar sig.Ytterliagare en sak när det gäller hänselelinorna är att man inte ska korka i för tidig som nybörjare. Du ska plana och åtminståde ha framfoten i främre fotstroppen innan du krokar i. På http://www.guycribb.com finns det massor av information om hur man planar upp tidigt, kliver i fotstroppar osv osv osv.
Nästa sak att tänka på är att vara ute på “rätt storlek” av bräda, fena och segel till rådande förhållanden.
Sjäv hade jag alltid enormt stora segel jämfört med alla andra när jag var grönare än jag är nu. Orsaken var att jag brottades med grejerna istället för att låta dem jobba effektvt. På detta sätt har jag mördat två brädor. Jag misstänker att “brottningen” kommer av en räddsla för kastfall osv.
Ofta ser jag nybörjare som har bommen för långt ner, hänselelinorna för långt fram och åt helsike för stora riggar, brädor och fenor för rådande vind och vattenförhållanden. Det som händer med dessa kombinationer är att all energi och koncentration går åt till att hålla i och hålla emot istället för att känna på rigg- och brädtrimmet i vind och vatten. Det blir en negativ spiral där riggen blir inskotad med muskelkraft som då förskjuts ner i bräda som börjar ploga genom vattnet, driva i sidled, åka på lovartskanten osv osv osv. Den låga bommen med hänselelinorna för långt fram gör att man kommer i en position som är väldigt ”fixerad”. Man står där man står i den stance man har och det är svårt att röra sig för att anpassa bräda och rigg i förhållande till vatten och vind. När det då kommer en vindby ligger man redan i underläge varför kastfallet är ett faktum.Titta istället på vad folk på stranden har riggat och HUR dom har riggat. Jämför med folk i din egen storlek och med ”samma typ av prylar”. Om något känns konstigt på vattnet med bräda och rigg så fråga duktiga killar om råd. Kolla hur andra gör när dom seglar och imitera.
Jag tycker man som nybörjare ska gå ut med ”minsta möjlig grejer” för rådande förhållande och inte ”helgardera” planing genom att ta det störta man har. Det är ok för duktiga speedkillar att vara överriggade eftersom dom förhoppningsvis har lärt sig hur man trimmar segel och bräda effektivt på vattnet.
Går man ut med mindre grejer kan man ”känna efter” vad som händer när man trimmar runt på sakerna, exempelvis att farten ökar när brädan ligger plant i vattnet och att kraften i riggen blir större när den är mer upprätt istället för bakåtlutad.
Visst, man kanske inte får plana lika mycket men man ”lär sig rätt” från början och seglingen blir lättare och roligare.Jag funderar ofta på om jag ska gå fram och ge tipps och råd oombedd på stranden. Eftersom jag inte är så duktig själv känns det som om jag inte har tillräckligt ”stöd för mina råd” varför jag låter bli. Det är lättare att vara modig här och prata i allmänna ordalag.
Oj, det blev långt och mycket. Hoppas ingen tagit illa upp och att jag kanske har gett nått vettigt tipps. /Jocke
-
Tänk även på att “dra seglet mot vinden”, dvs när seglet ligger i lä så drar du i upphalsninan så att masten åker mot fören eller aktern beroende på vilket som ligger närmast “vindögat” samtidigt som du spjänar emot med benen så att brädan svänger med.
Orsaken till detta är att du ska se till att vinden lyfter seglet som i en vattenstart.
Har du 4.5 m/s dvs stadig planing är det en baggis att vattenstarta med 12.5:orna eftersom de har cambers.Kör hårt. /feg