feg
Forumsvar skapade
-
Finns inget sådant som miljövänlig bensin… tyvärr.
Alkylatbensinen som jag gissar att du tänker på är ju bättre än “vanlig” bensin men fortfarande inte bra.
Den innehåller mindre av kolväten, bensen osv men är fortfarande ett fosilt bränsle och med tanke på att 2-taktare bara förbränner 70-80 procent av bränslet hamnar en massa i naturen. Dessutom är det mycket begränsad tillgång på alkylatbensin i pumpar och energiinnehållet är lägre än för alkylatbensin jämfört med 95-oktanig bensin så att få alla hästkraft mätande fjunismuchiga och finniga motorbåtsägare att gå över är väl omöjligt.En viktig gre när man kör 2-takt är ju att köpa biologiskt nedbrytbara 2-taktsoljor så att det som man sprutar ut i naturen i så stor omfattning som möjligt tas om hand av naturen.
Kan inte folk har renare hobbys? /feg
-
Att gamla bilar sörplar i sig en massa soppa och spyr ur sig oförbrända avgaser och allsjöns gifter är ju välkännt. Det är ju därför alla nya bilar (sen 1989) måste ha katalysatorer.
Det sjuka är att kravet på katalysatorer bara gäller bilar. Motorcycklar, mopeder, gräsklippare, båtmotorer, vattenskotrar, vanliga skotrar (vinter) och annat med förbränningsmotorer klarar sig utan. Att nya grejer får säljas utan krav på rening är sjukt när kraven på bilar bara ökar.
Att det dessutom säljs så mycket tvåtaktare är ju fruktansvärt eftersom de är så mycket törstigare och skitigare än fyrtaktarna. Titta bara på vattnet bakom en tvåtakts utombordare så ser du en oljefilm på vattnet av oförbränd bensin och olja. Tänk sedan på alla sotparticklar som finns i luften som du inte ser. Moderna snåla dieselbilar anses ju vara farliga pga för mycket och för stora sotparticklar men vafan har man inte från alla tvåtaktare, feta V8:or och liknande som finns på sjön osv…Hur fan ska vi nå målen för koldioxid och annat om det tillåts att säljas motorer som är lika skitiga som på 1930-talet?
usch /feg
-
Bra tipps finns att få av Guy Cribb.
“Missing Link” tipsar om tidigplaning och “Pulling Power” om hur du fortsätter att plana.
/feg
-
I måndags gnällde jag i denna tråd på att förarna av snabba motordrivna fordon saknar sjövett.
I går (tisdag) höll jag på att få munnen igentäpt för alltid av en skoter. Först var det en gubbe som körde och höll på att ramma mig snett frammifrån, jag väjde.
Senare var det en kille i 15-års åldern på samma skoter som först höll på att köra över mig medan han tittade bakåt på sin polare som han drog i en “uppblåsbarstudsleksak”, när han väl såg vad han höll på att göra girade han vilket medförde att “studsleksaken” och dess lina nästan klippte mig.Jag segla in till stranden och konfronterade gubben och ungen som visade sig vara far och son. Gubben började genast gorma om att jag skulle “definiera vad en vattenskoter/jetski är…”. Då frågade jag honom vad han köppt varvid han glatt erkände att det var en vattenskoter men att den “klassas som fritidsbåt och därför får köras var man vill”. Jag frågad honom om han hade en aning om sjöväjninsregler och om han visste vad sunt förnuft och vett är men det fick jag inget svar på.
Samma idioter roade sig med att åka i fullgas in och ut till stranden med max 10 meter till badande…
Inför förarbevis på allt som är motoriserat. Fan inför förarbevis på allt, oavsett vad det är bara folk tvingas plugga in lite förstånd i skallarna innan nåt otäckt händer.
/feg
-
Jag kör Local Spirit Kolbom 140-200 (ca 3200:- på skidsport) vilken jag tycker funkar utmärkt.
Kör ofta 197,5 cm förlängning på bommen till min 7.1:a och det är kanon. Enda gnället jag har är “uthalsbeslaget” som gör att man måste trä snöret varje gång. Det går liksom inte att bara “skicka öglan genom öljetten, lägga öglan över beslaget och dra åt” utan “änden” på snöret måste träs igenom … (Ingen fattar nåt va?).Måste säga att dessa bomma rä mycket hållbara eftersom jag vägt så mycket som 95kg och gjort kastfall, pumpat som en galning osv och bommen funkar fortfarande.
/feg
-
Orsaken till att jag är emot snabbgående motordrivna skapelser på vattnet är att det är alldeles för lätt att framföra dem. Detta medför att den som kör inte behöver ha någon som helst “sjövana” eller “sjövett”, de lyckas ju ändå åka dit de vill även om det inte sker med någon som helst finess.
Vad händer sen när dessa “gröngölingar” hamnar i en situation som är lite oväntad? Dom kanske studsar till på en våg, får möte med en båt eller som senast här i stockholmstrakten, en bergvägg kommer farande MOT dem? Jo, det som sker är en stygg jävla olycka. Farkosterna går otroligt fort och väger mycket vilket ger en fruktansvärd rörelseenergi. Vatten skotrar marknadsförs ju främst på hästkrafter vilket medför att det finns skotrar som gör 0-70 knop på några sekunder. Vilketn gröngöling kan egentligen tygla en sån best. Vem fan förutom proffsen kan det?Bristen på sjövett och behovet att “visa upp sig” medför även att skotrarna åker i fullgas fram och tillbaka in till stranden och sicksackar mellan de badande. Här på i min hemmavik ligger dom skötsamma (som följer bestämmelserna) och kör ca 200 meter ut från stranden i farleden. Dånet är öronbedövande inne på stranden för alla badande dessutom kommer det i en massa äckliga avgaser med vinden…
Usvh, det blev mycket galla det där… Men åldersgräns och utbildning är väl inte för mycket begärt? Blir kul och se vad som händer, om påkörningsolyckor och drunkningar kommer öka i den omfattning jag tror eller om jag helt enkelt börjar bli gammal och därmed en gnällig gubbe.
/Fegisen
-
Ring Mekonomen och berätta vilken bil och årsmodell du har samt vart du bor så tar dom hem rätt mekhandbok (på svenska) till den butik som ligger närmast dig.
Boken kostar ca 289:- och med en sådan i händerna kan du nog fixa de lättare grejerna på din bil.Lycka till! /Jocke
-
Vilken prognos har ni sett som lockar så här?
Jag tycker att SMHI och Foreca är rätt pesimistiska och snackar NV. Funkar Salnö på NV?/feg
-
Såg din tråd och diskutera den med brorsan…
Vi föreslår att du presenterar lite bilder själ; några radikala nattningar eller rapningar av småttingarna eller som brorsan sa: “tabletop into nappflaska”
/feg
-
Nej, jobba ner valkarna! Vintern 03/04 såg jag resultatet av ditt resonemang om att valkar skyddar.
En snubbe hånade mig för mina kontorshänder och sa att hans trädfällarhänder var bättre lämpade för vindsurfing. Jag fick skratta sist efter en dag med både feta vågor och 4.7 vind. Både han och jag var igång från 11.00 till 18.30 då solen gick ner. Hans dag efter 14.00 bestod mest i att springa och tejpa, tejpa och tejpa efter att två valkar på högerhanden släppt rakt av och bildat två djupa kratrar.
Mina kontorshänder fixade det galant.Viktigaste handvården är ändå rigg- och hängseletrimmet så att händerna får avlastning.
Nästa steg är att variera hur man håller.
Sen är det som Manno sa, vårda händerna när du inte surfar och låt aldig några valkar växa till./feg
-
… och här kommer bild två. Båda visar att Calle kunde plana med 5.0 och 70 liter på Torö idag.
-
Visst var det feg och fjant som hetsade lite…
Det du kan gotta dig åt är att det faktum att du fick plana lurade mig och brorsan att rigga och gå ut.
Vad hade hänt då? Jo, vinden hade tokdött så vi guppade omkring och jagade vågor i vind som knappt ens räkte till “klättervattenstart”.
Det var rätt kul ändå men lite mer vind kunde vi väl fått när det hausat prognosen som fan under veckan.
Att SMHI aldrig kan hålla vad de lovar…Här kommer iallafall två bilder som bevis på att Torö visst levererade idag.
/feg
-
Svar till:
Tänk om alla dessa förb…. reklamblad kunde sluta och droppa in i min brevlåda varje dag….
[/ QUOTE ]
Lätt lösning, i alla fall där jag bor. Sätt upp en lapp på lådan med texten “INGEN REKLAM TACK” så slipper du vara en av de som bidrar till att hugga ner träd, åtmindståne i teorin.
Sen är det säkert så att de jävla reklamproducerande idiotföretagen klämmer ur sig den hög som skulle ner i min låda trots att jag tackat nej till den, dvs reklamutdelarna slänger säkert bara det “överskott” som folk som jag genererar direkt på tippen själva.När jag pluggade blev jag kontaktad av en morgontidning så många gånger per telefon att jag tillsist var riktigt förbannad. De tyckte att jag skulle prenumerera på deras tidning eftersom de hade ett student erbjudande… Tydligen ett bra argument enlig dem.
För att få dem att sluta ringa så sa jag att jag tycker att det är fruktansvärt att det är tillåtet att hugga ner skogen, släppa ut miljögiftiga blekmedel, transportera tidningarna med miljögiftiga fordon osv för att producera något som folk slänger efter att ha blädrat igenom det till frukosten eller morgonfikat. Detta fick tyst på dem, de slutade ringa.Jag orkar inte ens gå in på hur förbannad jag är på alla “gratistidningar” och alla idioter som tar emot eller plockar åt sig av dem och sedan några minuter senare skräpar ner hela stockholm (och andra städer?) bara för att få nån minuts frist från att titta på eller prata med övriga människor på samma tåg eller buss.
“Papperslösa kontoret” är ju också ett ämne som jag inte orkar gå in på. Nöjer mig med att säga att folk tar för lättvindigt på att bara skriva ut saker och ting för att läsa en gång. Läs direkt på monitorn/skärmen istället!
Hu va mycket uppdämda aggressioner jag har. Måste nog kontakta en psykolog innan jag börjar skjuta villt omkring mig…
/Jocke
-
Lysande!
Här ska efterforskas, funderas och diskuteras med brorsan så får vi se om surfbussen kan få miljömässigt bränsle./Jocke