feg
Forumsvar skapade
-
Svar till:
… Jag bytte bränsleslangar, monterade extra bränslefilter och började köra på RME som är billigare, mer miljöriktigt, har högre cetantal och smörjer många, många gånger bättre än diesel. Från att ha sörplat 1,3l/milen hoppade den ner till 1,15, bara på bränslebyte. efter lite mer fix, bättre luftfilter mm är jag nere på ca litern landsvägskörning och det ska nog kunna bli något bättre.
[/ QUOTE ]
Fan, det där lät mycket intressant! Är det endast mer filter som krävs?
Har samvetskval eftersom i vår Mercedes Sprinter sörplar i sig ca en liter per mil av stinkande och lortig diesel. RME är ju miljövänlig och luktar popcorn.
Det vore jävligt skönt att köra den på RME. Ditt inlägg här gör att jag måste kolla med Mercedes vad de säger om att köra Sprintern på RME.Det är ju inte direkt fel heller att det är billigare med miljömedvetenheten vad gäller både RME och Etanol.
Ska även kolla upp Etanol till bensinbilen.
Tyvärr har pessimisten i mig för sig att både RME för diselbilar och Etanol för bensinbilar är mer korrosivt i motorn varför bilindustrin inte tillåter konverteringar med bibehållen garanti. Visst garantin på Sprintern har gått ut men det gör det ju inte roligare om motorn rasar…
/Jocke
-
Är det någon som sett/plockat upp brorsans libertyförlängare i Tyresö?
Dagens upplägg; Torö -> Erstaviken -> hemmaviken
Vi åkte till Torö med tanken att det skulle funka bättre på SO än Fituna. Vi gav upp tanken på att segla där vid ca 12.15 och åkte till Tyresö på vägen hemmåt.
Vi riggade 7.1 och freestyle vid Tyresö och fick toköverriggad planing i byarna men guppade mestadels mellan byarna. SKIIIT!Jag dumpade Mackan i stan och när jag kom hem svajjade träden så jag svängde ner till hemmaviken i inre delarna av mälaren och fick 1.5 timmar med växelvis perfekta förhållanden.
Om jag haft facit på dagen i morse skulle vi siktat på fituna eller kört hemma i viken och sparat 25 mil………
/Jocke
-
Svar till:
… de minst tillkrånglade manövrarna som utförs med bibehållen planing ser snyggast ut…
[/ QUOTE ]
Håller med cleena manövrar med flyt i är bäst. Vill man sedan öka svårighetsgraden är det väl bara att göra flera i rad? Det är ju trist när alla trick slutar med att farten är borta och seglaren måste “börja om igen” hela tiden.
Det blir bara svårare och svårare att skilja de olika tricken i från varandra eftersom att det ibland bara är små skillnader som gör att det är helt olika trick. Freestyle riskerar bli fjantig “bedömningssport” som ballett, konbståkning, simhopp, snowbord (hopp osv) och andra där det bara är de mest invigda som fattar på vilka kriterier som segraren van. Lekmannen skakar bara på huvudet och tycker att alla såg lika proffsiga ut.
Enklare trick och mer ös, för mig spelar det ingen roll om tricket är “lätt” för superproffsen bara det ser radikalt och häftigt ut och samtidigt sitter perfekt.
/feg (som inte kan några trick… bara tycker en massa)
-
Nu har SMHI fått fnatt och flipprat ut helt!
Normalt sänker de alltid prognoserna ju närmare man kommer den aktuella dagen men nu har de trissat prognosen!!!Det är nästan en Torö-prognos men eftersom det inte blåst ordentligt fram till idag är jag tveksam till storleken på vågorna så jag röstar nog på fortfarande på fituna.
Prognos Sandhamn-Landsort för 050515 utfärdad 07:13
Sön fm: SV 7-11 God sikt 40%
Sön em: Mellan SV och S 7-11 God sikt 40%
Sön kväll: S 5-9 God sikt 20%Idag ska det bli kul!
/Jocke
-
Prognosen på SMHI:s båtwebb skriker ju ut FIIIIIIITUNA!!!!
Sydväst 5-9 god sikt 20% är ju upplagt för 6.3 segling eftersom det bara måste bli massor av vind när brismotorn går igång.
Kärrningviken har en lite trång öppning (hmm. inga dumma associationer nu, tack) vilket i min erfarenhet skapar konstiga vindar. Dessutom är det längre att åka dit än fituna och tar framförallt längre tid.
/Feg
-
Var uppe tidigare i nån affisch-tråd.
Programmet/hemsidan heter Rasterbator och finns på http://homokaasu.org/rasterbator
/feg -
Svar till:
… tax-free avdelning och nattklubb ett par trappor ner på en formula…
[/ QUOTE ]
-
Tjena, nu är det måndag så nu hojtar jag.
Efter förvirringen om hurvida det skulle vara en homogen eller ihålig balk blir det ju andra mått.
Har du möjlighet att kolla vilken dimension som krävs på en balk av “fyrkantigt rör”. Yttermått samt tjocklek på godset.
Samma förutsättningar som tidigare, balken ska vara ca 180 cm lång (tvärs bussen) samt tåla lasten från bältesinfästningen för 2 personer.Vi körde till Fituna med grejerna liggande på hög bak i bussen som i övrigt är tom och låter som en äkta sardinburk.
Ska bli skönt när det är isolerat och klart.Fick du bussen att funka med däck och bälten i helgen?
/Jocke
-
Var där i helgen.
Den 6:e var det planing med 7.1 och freestyle i ca 30 minuter innan 12.00, därefter mojnade det så att det bara gick att precis pumpa upp i planing men inte behålla den. Gissningsvis 6-7 meter per sekund och ingen bris.
Den 7:e seglade vi minst 2 timmar med full planing med 7.1 och freestyle varefter dagen blev som eftermiddagen den 6:e men med sol och värme.Totalt var det nog en helg för stora grejer men lättja och optimism i att vinden skulle återkomma fick mig att avhålla mig från att rigga formulan.
Det var rätt mycket folk både i fredags och lördags och de flesta (alla utom jag och brorsan?) körde feta brädor och riggar.
Kommer lite mer värme så börjar nog fituna leverera igen.
/feg -
Jag är tveksam till bris när det är så här kallt, mulet och risk för regn. Jag gissar att vi får hoppas att Pohlmans värsta mardröm inträffar, dvs att den högsta angivna siffran i prognosen inträffar.
/Jocke -
Ser fint ut på båtwebben…. och jag måste få mer segling än idag.
Nu hänger det bara på brorsan…
/Jocke -
Tjena
Det var nog det där med grekiska igen.
Jag fattade *rör* som en “rund balk” (som en mastpipa) och *balk* som “fyrkantigt rör”.
Oj, nu vart det snurrigt men du kanske fattar trots att jag försöker få dig lika förvirrad som mig själv.Att gänga i “fyrkantigt rör” ska väl inte vara något problem men jag kan tänka mig att det är besvärligt att gänga i en massiv balk.
Det blir väl lite andra mått på det “fyrkantiga röret” än på den “fyrkantiga balken” i tabellen du lade in sist?Ok, jag skriker om formlerna på måndag.
Fixa bältesfästen och däck minutrarna innan avfärd så där är mycket modigt. Snacka om “vardags-edge”, spänningen på väg till däcksverkstade måste varit ooooolidlig.
Ha en trevlig helg och hoppas du får ihop bussen till resan.
/Jocke
-
Lysande!
Dina antaganden är korrekta, men eftersom jag inte vet vilken typ av stål som kommer att användas (stålet används normalt vid bygge av släpvagnar) så vet jag inte hur det står sig i jämförelse med “Domex 355 = bondstål”.
Dimensionerna som du redovisade i tabellen var mycket mindre än vad jag trodde var nödvänigt. Låt säga att jag väljer den balk som är 40×75 mm, vad ska då godstjockleken minst vara?
Om vi av en händelse med beräkningar måste vi styrka hur vi kom fram till konstruktionen vore det intressant att veta hur beräkningarna/formeln för att nå fram till dimensionerna på stålet ser ut och finns det nåt sätt att räkna på vad svetsfogar håller för?
Tack för hjälpen så här långt, misstänker att om jag konstruerar blir det nog grovt överdimensioneradt, tungt och dyrt. Bara balkarna tvärs karossen som bär upp sängytan gissade jag skulle behöva vara 40×50 mm för att orka med 2 sovande vindsurfare för att inte tala om bältesbalken som jag trodde skulle behöva vara 100×150 mm eller nåt.
/Jocke
-
Det är som jag visade i sista inlägget, balken ska gå från från sida till sida i bussen. Inget ska fästas i golvet eftersom det är meningen att alla leksaker ska lastas där (se bild nedan).
Precis som du säger måste det vara en feeet balk för att motverka böjmomentet, men hur fet är fet? Tanken är att den ska vara rektangulär med kortsidan på balktvärsnittet i kraftens riktning eftersom det stjäl minst lastutrymme under soffan. Klar fördel är också som du sa att det utnyttjar böjmotståndet maximalt.
Orsaken till att vi tänkt på balk och inte rör är att det ska vara lätt att borra hål i och gänga för bältesinfästningarna och även ge bra ytor att “bygga inredning mot”. Vi vill helst undvika genomgående bultar i balken för bältes infästningarna eftersom änden på bulten då kommer att sticka ner i lastutrymmet där nosen på brädorna ska sticka fram vilket gör det bökigare att lasta eftersom man då måste vara försiktig så att man inte punkterar brädan mot bulten.
Angående dimensionerna vore vi tacksamma för rekommendationer på både yttermått och godstjocklek som ska klara lasten både i böjmoment och för att fästa med bälten med ej genomgående bult.
Har du koll på cirka priser för balkar och rör i rimliga dimensioner så att vi inte blir helt blåsta på tisdag.
Vad är det för värmare du monterar?
Vi planerar att montera en diseldriven luftvärmare från Webasto eller Ebersprächer./feg