feg
Forumsvar skapade
-
För att vara lite seriös…
Oljan som eldas upp på väg till och från surf både i bil och flyg kommer ju till bättre rätt i form av leksaker. Biogas och sol/vind-el surfbussar?
Recycla alla blocket superstars osv? -
Brorsan (Markus) och jag körde våra pirate-brädor med 5.9 i nästan överriggad vind på Mälaren. Rakt över Norra Björkfjäden och sedan Björkfjärden dvs rak SSV från Bålsta till Ytterholm tur och retur.
Fågelvägen är det ca 1 mil enkel väg men eftersom vi hade sällskap med skridskoåkare och seglade fram och tillbaka samt runt omkring en hel del skulle jag gissa att vi gjort 5 mil eller nåt. 🙂Isförhållandet var knackhård 20-30 cm kristallklar is med omväxlande ett tunt snölager, toppig frost eller helt blankt. Helt otroligt lite sprickor i isen, som om den frös över en natt och sen fått ligga ifred.
Hade gärna haft lite mer snö så det blir möjligt att svänga lite tajtare. När fronten på brädan hasar över blankis blir svängradien stooor.
/Jocke
-
blåbussen;592689 wrote:.. provade issurfing förra året.. det var rätt kul så länge det var blank is..
Skaffa en iceboard från http://www.blackbeard.se dom går bara bättre om det är lite snö på isen.
Brorsan och jag har varsin och har fått några extremt minnesvärda dagar på dem. Skitkul att ligga och jaga varandra över isarna./Jocke
-
P Malmkvist;587947 wrote:Grymt!! kanske ska bli kund hos dig så slipper man betala och allt..:grin:
Kul att springa runt i lilla surfsverige och veta att man inte betalat för sig…. NOT!
/Jocke -
Svenne;586926 wrote:…Kravet på lastförskjutningsskydd i bilen är kvar. Det är bara kravet på lastförskjutningsskyddet som har upphört. Hängde ni med?..
Om fordonet är lastbilsreggat ska det sitta ett lastförskjutningsskydd i det. Däremot finns det inte något krav på trycklaster etc som det tidigare gjorde. Det är det som är borttaget! Lastskyddet i sig har alltså inte några krav på sig, förutom att det sitter där.HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!
Jag tolkar det som att byråkraterna slår knut på sig själva i sin önskan att skapa omöjliga regler…
Att kräva lastförsjutningsskydd men sen inte ställa några krav på skyddet är ju så puckat det kan bli. Det innebär ju att jag kan kalla ett myggnät för lastförskjutningsskydd. Ett myggnät fastknutet med sytråd……..Urbota idioti….
/Jocke
-
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mina inlägg i denna tråd.
Känner mig lite missförstådd bara.
Humorn/ironin i mitt första inlägg, med att kommentera vurporna och fråga om det var El_Freddan, missades helt.
Att jag sedan tillfogade en fundering ang säkerhet var inte heller nåt påhopp eller “stämningsdödare” utan bara en kommentar.Men för all del, stryk tråden/inläggen, inte mig emot.
/Jocke -
Att kiting är “risky” men att frågeställaren var ödmjuk eller skapande av “onödiga motsättningar” gör väl inte att säkerhetsfrågan inte kan diskuteras?
Jag “skärper” mig och “bölar” en gång till.
– Omdömme. När och var är det lämligt att göra hopptrick, dra ner kiten i “powerzone”, byta riktning osv osv
– Det ÄR LÄSKIGT med kraschande kites, fritt guppande brädor och tunna linor.Dessa frågor gäller ju även vindsurfare, men det är ju ändå så att en kraschande kitare behöver 5-10 ggr så stort säkerhetsavstånd som en vindsurfare. Därav bör vi kunna diskutera ämnet.
Och nej, jag vill inte hindra nån från att kita, vare sig på Torö eller nån annanstans och jag
hoppas att den rippade draken går att sy ihop igen./Jocke
-
El_freddan;582109 wrote:….jag hade en av mina bättre dagar på Torö kring 12 tiden den 7 Oktober…
Inga bilder…
Men lite off topic så såg jag nåra kitare:
nr1 krascha kiten öster om allmänningen och drogs nästan upp på land, detta efter att ha tappat plankan 300 meter väster ut.
nr2 krasha kiten i brytet väster om allmänningen och fick den uppsliten av stenarna.
nr3 tappa plankan som sedan drev omkring i vågorna i 10-15 minuter.Misstänker att du inte var nån av dessa om du klassar det som en bra dag?
Jag tycker inte det kännas allt för tryggt när det är kitare i närheten och det som uppvisades på onsdagen med våldsamt kraschande kites, fritt omkringflytande plankor och kites med lååånga linor i vattnet gör mig ju inte mindre feg.
Scenariot var ungefär det samma i söndags inne i kärringviken.Jag säger självklart inte att alla kitare saknar kontroll och omdömme men de få som ställer till det skrämmer skiten ur mig, jag har ingen lust att bli snärjd i dom där linorna.
/Jocke
-
Med 2 fenor tar man väl dubbelt så många vågor som med en fena?
Med 4 fenor tar man väl fyrdubbelt så många vågor som med en fena?Jag ska ha en “octa-bestyckad” bräda och ta åtta gånger så många vågor som en singelfena-bräda. 🙂
Eller som det antytts i tråden… Ola kanske har lite känsla, koll och kontroll för vågsegling iallafall fast han försöker utmåla sig som en försiktig typ. Jag har iallafall sett finfin vågsegling både på Torö och Maui av Ola. Med mina fega mått har det varit allt annat än försiktigt. 🙂
/fegisen Jocke
-
challgren;581256 wrote:Jag får hoppa surf på onsdag och hoppa vidare på mina kryckor istället.
Som tur är var virket hårt 😉 så inga brutna ben i foten men ligamenten är skadade/uttänjda.
Akuten 2ggr på 1 vecka är rekord för mig i alla fall…
Vi får se när jag är tillbaka på stenstrand igen.Rippa hårt på onsdag om det levererar!
/Christian
Shit, trist.
Fick samma svar på båda fötterna under 2008, först vänster på Maui i februari och sen höger här hemma i oktober.
Kan bara peppa dig med att träning och tålamod är kung. Idag känner jag mig nästan helt bra förutom att dorsalflexion (fotspetsen upp mot skenbenet) är lite begränsat på höger fot fortfarande.
Höger foten renderade kryckor i 2 veckor vilket troligen vänster också skulle mått bra av.
Promenader på knölig grusväg och stigar samt senare försiktig löpning i barkspår det klart bästa för mig. Läkarens tips och råd kände jag inte mycket av och då tröt tålamodet. Har även kört massor med repetitioner av olika vadövningar på gymmet så spänsten är tillbaka.Lycka till och ha tålamod (kanske spola denna höst/vinter helt)! /Jocke
-
surfslusken;580567 wrote:Verkar helt klart som att du har Rasmus_W på “ignore listan” Svenne. För han har ju hävf ur sej bra mkt mer “ogenomtänkta” saker än de där!
Hahaha!!! 🙂
Att sätta Rasmus på ignore skulle ju beröva mig många glada stunder så det går ju inte.– – – – –
Skattmasen har uppfattningen att det för att vara en “lastbil”, med full avdragsrätt på momsen, ska vara en 10cm luftspalt mellan kupé och flak/skåp.
Han har även uppfattningen att det ska vara vägg osv för att vägskatten ska vara lätt lastbil annars vill han ha skatt för personbil.
Har inte koll på reglerna så det behöver ju kollas upp.För min och brorsans del handlar det mest om att riva väggen för att kunna bygga klart husbilsinredningen medan bussen är användbar. Hittills har hindret för detta varit att åka fast med felaktigt fordon och därmed ombesikning och/eller böter, vilket vi slipper om bilprovningen och farbrorblå är överens.
/Jocke
-
För Kärringviken är nog inte prognosen så hemsk för en nybörjare om du bara har lagom litet segel.
Vågorna kommer inte in så mycket om du håller dig från själva inloppet, sundet mellan Ören (det land där du startar) och ön mittemot.
Faktum är att Kärringvikens strand lämpar sig bra för tränning av vattenstart eftersom det ofta är lugnt vatten inne i viken vid stranden och ganska långgrunt samtidigt som vinden kommer in rätt fint.Jag håller däremot med om att vattnet utanför Torö/Ören/Stenstranden inte lämpar sig för nybörjare.
-
Hinner jag bara bli kvitt monsterförkylningen så ser ju söndagen lovande ut!
/Jocke -
Raggarn;576798 wrote:….TSFS 2009:20….
Nu blev jag orolig att TPS ändrat sig när dom såg vår glädje här i surfbussforumet. 🙂
Hittade TSFS_2009-20.pdf som upphäver TSVFS 1978:9 men det var ju en massa ändringar och skit så det orkade jag inte läsa. 🙂Törs man lite på att Svenne har koll på läget eller bör man läsa? 🙂
/Jocke
-
Vad säger polisen då? Är det samma svar där?
Brorsan och jag har ju en Merca Sprinter med skiljevägg som varit pågående surfbussbygge i snart 5 år så det vore kanon att bara slite ut härket till vägg! 🙂
/Jocke