feg
Forumsvar skapade
-
Tackar för länken. De var en otroligt nyttig film att se, bra moraliskt stöd för framtida eskapader.
Det går inte om man inte försöker… så jag måste försöka!
/feg -
Mina omfattande erfarenheter av våssurfing och vågvindsurfing säger mig att det är två skillda sporter.
När man vågsurfar med en shortboaad är det viktigt att kunna dyka brädan genom den mötande vågen när man paddlar ut medan man på en longboard välter uppochner eftersom det inte går så bra att dyka den.
I båda dessa fall skulle flytvästen vara ivägen och se till att man får sig en ordentlig spolning (iallafall när vågorna är stora) med vågorna och därmed inte komma ut till “linup”.
När det gäller vågvindsurfing tycker jag inte att västen är ivägen på annat sätt än som i alla annan vindsurfing, dvs obekväm, stjäl lite rörelsefrihet och kan ibland vara ivägen för att vrida på huvudet om den åkt upp lite.
Att den skulle sabba när man hamnar i vattnet med grejerna samt att flyta som en kork har jag inte upplevt. Man måste ju ändå vara “på ytan” och hålla i grejerna. Jag brukar tynga ner masten eller hålla upp den beroende på situation och i båda fallen så är jag “ovan” vattenytan, dvs jag dyker inte.Slutsatsen av allt detta svammel är det som Gurra och Fjant sa. Västen skänker trygghet om nåt skulle hända och skyddar kroppen mot torös stenar.
/feg
-
Har ingen hjälm själv men Gurras hjälm är nog helt rätt på Torö.
I söndags blev jag lite spolad vid första försöket ut. Jag studsade med ryggen mot en sten, nertryckt av vågen med segel och bräda över mig. Tur som var hade jag min NP-flytväst på mig som agerade “impact vest” och skyddade mig så stenen kändes knappt.Angående fusk så kan jag bara rekommendera Maui. Blir så avundsjuk när jag ser inlägget från Jesper_B.
Hoppas du och familjen har de bra Jesper./feg
-
Håller med om att det är svårt att läsa. Jag får nästan aldrig nåt att funka på Torö.
Tycker det är skitsvårt att fånga vågorna sen är de ännu svårare att ta sig ut, komma över i planing och hålla höjden.Har bara erfarenheter från ett annat riktigt vågställe (Kanaha beach) och där var det nästan alltid side, eller sideoff med 300 meter “ansats” innan brytet på revet och sedan 10-20 sekunder mellan vågorna, mellan vilka vattnet även var helt platt.
Snacka om att det är lättare, bara att ta fart, åka över vågen, ladda igen, över nästa.
Väl utanför brytzonen var det bara att “lina up” med ett svall som sedan bröt till en super najs våg.
Det sjuka är att jag tyckte det var svårt när jag var där förra vintern men nu inser jag att det var en barnlek jämfört med Torö./feg
-
feg
Medlem10 januari, 2005 vid 22:06 som svar på: Kan inte någon i Sthlm ta in Dakine handskarna???Jag bestälde hos http://www.srfsnosk8.no i lördags och tjejjen “lovade” att jag skulle ha dem i morrn. Väntar med spänning, Torö ser ju ut att ösa mer nu i veckan!
/feg -
Jag sitter redan med AutoCad 2004 som hanterar 3D, det är bara det att det är så satans mycket jobb att förstå sig på det.
/feg -
Vi har en MB Sprinter mellan storlek med högtak.
Måtten i lastutrymmet är 1700,1500 x 1850 x 3250 ((bgolv, btak)*h*l).Planlösningen blir som på skissen där “garaget” under sängen är 2600 i max längd och ca 1000 mm högt. Meningen är att det där i skall rymmas 2 freestyle och 4 vågbrädor med tillhörande riggar och annan utrustning. Övriga bilen skall vara “husbil”. När formulabrädorna följer med får de sova i sängen under transport och ligga ute eller på taket när man kommer fram.
/feg
-
jo jag såg dem. Det var nåt liknande jag ville åstadkomma men jag saknar dina “skillz” i caddandet.
/feg
-
Satt och lekte lite med AutoCad.
Det blev ganska uppenbart att jag har en massa att lära mig innan detta kan kallas en ritning. Jag blev tvungen att använda AutoCad som ett “ritprogram” eftersom jag inte lyckades med att göra ytor osv osv fick till och med “rita 3d utseende” eftersom jag inte lyckades göra “solids” och “extrudera” min “wireframe” till riktiga 3D-modeller. SKIT!Här kommer en liten skiss iallafall som visar hur brorsan och jag tänkt oss vår buss.
/feg
-
Snyggt!
(Jag kanske borde göra en 3d modell av vårt projekt)Ser ut att vara ett stort/långt lastutrymme. Vad är det för buss och var ska du förvara brädorna (hur många brädor)?
/feg
-
feg
Medlem10 januari, 2005 vid 07:42 som svar på: Kan inte någon i Sthlm ta in Dakine handskarna???Norge var väldigt lätt att beställa ifrån, bara att fråga efter vantarna, ange storlek, VISA-nummer och adress.
Jag ringde butiken SeaSport i Oslo (finns länkad på http://www.srfsnosk8.no) på telefon +47 22 83 79 28. De har även en mailadress, seasport@SrfSnoSk8.no, men den har jag inte testat.
Vet inte vad det kommer att kosta ännu men det kan jag återkomma med när jag får grejerna (troligtvis i morrn).
Kan tänka mig att det kan vara billigare att beställa från USA men man riskerar att få betala moms, tull och straffavgifter (pga WTO:s handelshinder) på de priser man får höra/se när man beställer.
/feg
-
Vafan hände!?
Jag blev utloggad i samband med att jag skicka inlägget.
Hoppas det blir bättre nu och att bilden följer med…
/feg -
Ser ut att kunna bli brutalt om man kollar landvädret. Båtwebben är lite mer försiktig. Har ej beslutat angående morgondagen ännu.
Var där idag och fick ca 30 minuters segling efter några spolningar, nerkylda fingar osv efter väntan på att vinden skulle ta sig så att jag skulle kunna köra 90 liter och 5.3.
Nu ska jag beställa “Dakine Cold Water mits” eller vad de heter efter att ha “besiktigat” Gurras vantar. NP:s öppna vantar är för öppna och släpper in mer vatten är vad som är önskvärt.
/feg
-
Det var ett FETT högtak.
Kalla den för “blykepsen” eller nåt liknande./feg
-
Tycker nog att du ska kolla med bolaget om ni vill ha med era grejer så att ni kan “boka plats”. Annars är det inte säkert att det finns plats för era feta bagar.
Betalning och anmälning att man vill ha med sig grejerna är inte samma sak. När jag var iväg med United förra året kollade jag noga om jag kunde få med mina grejer samt vad det skulle kosta. Det var possitivt svar på att få med grejerna men det såg ut att bli dyrt. Väl vid incheckningen kostade det ingenting.
/feg