feg
Forumsvar skapade
-
Har inte funderat riktigt på det ännu, måste göra en liten marknadsundersökning, tror jag, för att vara rättvis mot både mig själv och köparen.
Jag återkommer med en annons under veckan här när jag är lite bättre förberedd.
/feg
-
Fan va med uppslag du hade där Gurra!
Om jag hade varit ensam surfande skulle jag behålla Toyotan och bygga nåt mer permanent i Toyotan än den “plockepinredning” vi kört med.Men nu är vi alltid två och då är MB Sprintern det självklara valet och den kommer bli sketabra.
Lägger in ett litet kollage på hur det kan se ut med “plockepinredning” i en Toyota HiAce -94.
/feg
-
Tjena Gurra.
Så att du ska till Torö… själv är jag för feg för den kyla som är nu. (Dessutom skyller jag på att det är ca 1h och 40 minuter till Torö)
Have fun och glöm inte att dokumentera lite för oss som sitter hemma och svär.Tackar för länkarna, mer sånt det behöver vi inför bygget.
Din önskan bifalles så fort jag har lite mer deg i fickan.
Det vore coolt att köra vildkamping-bio på Torös parkering på kvällarna efter surfet. Du och Filip körde ju vilkamping-videokväll på parkeringen i höstas.Hoppas Pohlman sparar lite vind till i vår, sommar och höst.
/feg
-
Kul att se att många läser tråden och att några kommer med tipps också!
GetWet:
Hur har du fäst/limmat fast frigoliten? Vill fästa frigoliten tajt mot plåten för att minimera fuktrisken mellan plåt och frigolit så att det blir rutten lukt i bussen.
Tipset om att stänga till in till förarplatsen var mycket bra. Räcker det med ett tjockare “draperi” eller måste det vara mer “väggmässigt”?
I nuvarande surfbussen (Toyota HiAce) är det fönster runt om som stjäl all värme…Judo-Freddan
Vart köper man linoljespray?Hur gör man med isolering runt balkar osv där man inte kommer åt att fästa friggolit? Är inte risken stor att det blir luftfickor runt balkarna så att det kan slå fukt där? Vad tror ni om att spruta in fogskum för att täppa igen alla ”omöjliga” utrymmen?
Vart hittar man de ”silverglittriga mattor” man ofta ser på insidan av framrutor i husbussar? Såg även den lösningen på Maui och Rhodos för att förhindra uppvärmning av förarmiljön i vanliga bilar.
Har ni några länkar till husbils- och husvagnstillbehörsaffärer eller liknande där man kan finna smått och gott som ventiler osv?
Hur så pass “färdig” måste inredningen vara vid omregistrering? Jag tänker i banorna att man isolerar skåpet, klämmer in sängen och högskåpet men väntar med att “bygga snyggt” för att vara säker på att ha busse körbar när säsongen drar igång. Vi vill regga om så fort som möjligt eftersom vi måste rycka ut lastförskutningsskyddsväggen för att kunna bygga och isolera men så fort man tar bort väggen är det ju körförbud.
/feg
-
Jo, fan va snygg den blev, men fan vilket fuskjobb!
Dom bara popnitade på aluminiumplåt övar rosthålen och spackla upp… så skulle inte jag vilja fixa min buss om det var rost.
Lite inspiration fick man ju iallafall. 40 tums plasma, dvd och playstation vore ju inte helt fel…/feg
-
Här bara drösar svaren in, perfekt!
Börjar nästa bli dags för en inköpslista:
– Plywood för den fasta installationen.
– Friggolit som har ett lågt k-värde. (isolera 2 cm vanlig extruderad friggolit?)
– Linoljespray (vart får man tag i det?)
– Vattentät golvmattaKondensen låter besvärlig men det måste ju finnas en lösning, det finns ju massor med husvagns och husbilstillverkare som måste stött på detta problem. Vet ni några sidor som berör husbils/vagnsbygge?
Det riktigt jävliga är ju att vi kommer att lasta en massa blöta grejer eftersom vi alltid är två som surfar så det blir mycket vatten insläpat i bilen.Jag tänkte att om man isolerar tätt mot plåten, dvs limmar fast isoleringsmaterialet, så att det inte finns någon luftspalt mellan plåt och isolering och sedan limmar golvet tätt mot isoleringen så borde det inte vara någon risk. Eller?
Jag vill inte att det ska stå fukt i golv, väggar och tak även om bilen inte rostar pga rostskydd med linolja. Effekterna av fuktighet är ju att det börjar mögla och lukta skit.
Inredningsmässigt i bussen blir det nog inget fuskgolv utan en stor skiva ca 1 meter upp som är hela bilens bredd. Under denna skiva ska det vara ”surfgarage” och ovan för ska det vara sovutrymme. Framför ”garaget” som är 2600mm långt kommer det vara 650mm kvar till ryggen på förar och passagerarsäte och på denna yta ska vi ha ett skåp och sitt möjligheter (helst som är godkända för att sitta på när bilen åker. Dessa säten måste vara uppfällbara (”bortfällbara”) med ett enkelt handgrepp annars får vi ingen golvyta med ståhöjd.
Bifogar enliten skiss som jag inte fått ok på av fjant ännu.
/feg
-
Tackar för svaret.
Det blev några följdfrågor på ditt svar.
– Vad är ”k-värdet”?
– Vad är fördelen med linoljespray jämfört med måla med färg?
– Vad är ”en vanlig novilonmatta” för något.Vi kommer inte att ha någon gång i bussen utan bara en stor sovyta ovanför ett ”vindsurfinggarage” i bakre delen av bussen. På detta sätt blir det 65 cm golvyta i hela bilens bredd bakom förar- och passagerarsätena. Där kommer det att vara ett högskåp med förvarig och kök om jag får som jag vill. Dessutom skulle det vara kul att ha två säten att sätta in där om man ska åka flera.
Utrustningsmässigt ska bussen bara rymma mina och fjants grejer vilket ändå är 6-8 brädor och 10-14 segel med tillhörande master och bommar. Troligen kommer bara våg och freestyle grejerna, segel, master och bommar att ligga i ”garaget”. Formulabrädorna får ligga uppe i sängen och slängas ut när man ska sova.
Får se när vi får tummen ur och börjar bygget. Fotodokumentation kommer allt eftersom bygget forskrider…
/feg
-
Fan, att jag inte tänkt på det:
– Det är klart att det är varmt med HOT Sails!Snygga bilder.
/feg
-
Skönt att höra att det diskuteras säkerhet. Det är jävligt noga med säkerheten på isen.
Man alltid ha:
– FLYTHJÄLP (flytväst, ryggsäck eller dyligt)
– ISDUBBAR (kvalitet är viktigt!!!)
– HANSA-LINA (når långt och går att “sikta” med)
– OMBYTE (allt utom yttersta skalplagget)
– KOMUNIKATION (mobiltelefon tårrhållen i påse)Samtliga punkter är MYCKET VIKTTGTA!
Har själv gått igenom isen och varit med och hjälpt andra upp och efter dessa eskapader fattar man varför man måste vara kittad enligt ovan.
Värsta jag själv upplevt var när jag och brorsan (fjant) åkte långfärdsskridskor på vad vi viste var svag is. Jag hade utrustning enligt ovan och åkte först. Brorsan var också kittad och åkte 20-30 meter bakom mig. Jag hörde hur ljudet från isen bytte karaktär samtidigt som isen “böljade” under fötterna och började knastra. Skrek till brorsan att stanna och försökte själv göra det genom att sprida ut vikten och svänga, men isen brast. När jag försökte ta mig tillbaka brast isen gång på gång. Isdubbarna bet och jag kom upp med koppen men kunde inte få med mig benen utan att isen brast. Sju försök med ökande medkylning fick mig att bestämma mig för att vänta på att brorsan skulle få fram linan och hjälpa mig. När jag väl fick hansalinan i handen var det en baggis att komma upp ur isen.
Efter detta var det ombyte ute i kylan och sedan nästan en mil tillbaka till bilen i motvind med djupfrysta fötter i torra raggsockor i påsar i pjäxor frusna till pansar. Svårt att åka var bara förnamnet men utan ombyte skulle jag nog behövt helikopterbärgning.
/feg
-
Radikalt värre och vilken skön “twist” i kroppen.
Sommardojjor måste varit extremt kallt men jag håller med att dräkter osv är bra nog att göra så att det är lufttemperaturen som är dimensionerande såvida man inte spenderar för mycket tid i vattnet för då dör ju händer och ansikte.
Jag är så jävla feg att jag inte ens behövt använda vinterdojjorna i år. Kanske ska se till att segla någon gång till i år så att jag får använda mina Atan 7mm dojjor.
/feg
-
Jag sa det i nån annan tråd men kan inte hjälpa det… Du e en hååårding Gurra!
Ispremiär och sen två veckor senare “åter-premiär” på Torö. Jag är så jävla AVUNDSJUK!!! Sitter och möglar när jag kunde frusit och haft kul på TORÖ!!!Hur var vattnet?
/feg
-
Fan Gurra, du e en hårding.
Jag har tom ställt av surfbussen för vintern. Feg som fan helt enkelt./feg
-
Jo, jag förstår att det känns lite motigt att bara skänka bort resultatet av all forskning och utveckling. Bilderna var eminenta, precis vad jag efterfrågade.
Du får se det som att du i och med detta befäster din position som otvivelaktig Issurfing Mästare på Surfzone och troligtvis hela Sverige.
Ära och stort tack till Issurfing Mästaren för alla fina bilder och tipps!
/feg
-
Bra bilder!
Hur har du svetsat vinkeljärnet på truckens axlar utan att drabbas av de välvda formerna på själva trucken? Har du lust att lägga upp en bild på själva svetsningen av vinkeljärnet och truckens axel så att jag får se hur du löst det./feg
-
Fan, kolla in ungarna i rullen, snacka om ”soulful flow” på vågen!!! Mjuka och fina svängar och sen syns knappt på vattnet att de har passerat.
Jag vill vara unge igen och växa upp på MAUI/feg