feg
Forumsvar skapade
-
Matsväg på Väddö är också ett jäkligt bra ställe för frestajl-trick-fotografering.
Det blir ju alldeles plattvatten in mot “iklivet” och så sticker det ut en klippa som en pir som man kan sitta på med solen i ryggen så får man bra bilder.
Tyvärr kan det vara lite klurigt med stativ där men det funkar nog./feg
-
Ojojoj, jäklar vilken dag det var!
Först plaska för att försöka komma igång med 5.3 på Torö för att sedan ösa gärnet i fituna med samma storlek. Tror ej vinden ökade utan bara att Fituna är STÄLLET som GÄLLER. (men man suktar ju efter vågorna på Torö)Men hallå där, Mr Philippos! :<
Jag tar bestämt avstånd från detta fotomontage. Alla som har sett mig segla vet att jag sätter ALLA trick jag laddar på. Det är inte jag som gör kastfallet så att brädan lättar från vattnet.
Uteslutet, omöjligt och fräckt att ens antyda något liknande!Nog skämtat.
Klart intressant att se att jag kan fastna på film. Tackar för att du lade upp filen, jäkligt kul.Bilderna på dig från dagen som brorsan tog är i stillbildsform och levereras till den e-post adress som du anger i et PM om du vill ha dem. Tyvärr fastnade du inte när du stilade utan bara när det small.
Smakprov i stillbild på den fina dagen är fjant som lättar i ett Willyskipper försök som tyvärr misslyckades. Men bilden blev rätt cool.
/feg
-
Siktar mot Torö. Är nog där till 10.30, förmiddagen skull ju vara bäst. /feg
-
Åker nog ut till Torö och kollar hur det ser ut med rak onshore.
/feg
-
Uppenbart att man skulle vara unge idag och inte för 20 år sedan. Jag och brorsorna hade en 4 meters pråm med 3.5 kvadrat i mitten av 80-talet och en bic Rumba i början och hela 90-talet.
Fan vilken utveckling man skulle haft med sådär 7sta brädor och lite bra väder.
/feg
-
En nackdel med höga bussar är att många färjor har gränsen 1.95-2.00 meter i höjd sen blir det avsevärt dyrare.
Detta är ingen jag har utnyttjat/drabbats av eftersom jag än så länge inte tagit bussen på nån färja. Framöver vill jag nog till exempelvis till Klitmöller och då få jag se om jag får in bussen under 1.95 meter, kanske pysa lite luft ur däcken.
/feg
-
Är man snål, träningssugen och hungrig kan man ju lösa det hela utan att köpa en ny sele.
Man tränar helt enkelt upp sin lekamen med lite ryggträning på gymmet i exempelvis rodd- och latsdragmaskiner, marklyft, chins eller vad man känner för.
Efter en månads träning finns det ingen sele på jorden som kan “glida upp” förutsatt att du från början inte var en “extra small” men köpte en “extra large”.
Detta allternativ har även fördelen med sig att man blir starkare, vilket ju inte alltid är fel.
/feg
-
Fan, det är första gången jag sett Benny Hill i flytväst och hjälm! Dessutom ser han ju lite smalare ut.
Sist jag såg nåt om Benny Hill var han död, måste ha återuppstått.Skoj video iallafall. /feg
-
Prognosen för idag (söndag) ser ju bra ut!
Jag och brorsan drar nog till fituna och kollar läget, kanske vidare till Torö.Vi var vid Torö igår. Det var 6.3 segling men inga större vågor utan det som var slogs mot vindvågorna så det var grymt choppigt. Dessutom var vinden mycket ostlig vilket inte lär bygga några vågor till idag, därför åker vi till Fituna (och kanske Torö).
/feg
-
Svar till:
jag fick tillochmed på mig hängselen så att det funkade för första gången. yay
[/ QUOTE ]
Grattis, där har du nog hela svaret!
Det är mycket så som Fjant sa tidigare. Bakfotstrycket kommer av att man får bakhandstryck av riggen. Bakhandstrycket är enormt när man inte lyckas använda selen samt när man blir överriggad.
Om du fortsätter med selen och laborerar med hängselelinornas position (bakåt) ska du se att bakfotstrycket är ett minne blott.Själv körde jag med “balans” i hängselelinorna förrut och fick ofta problem med bakfotstryck när farten eller vinden ökade.
Numera kör jag med “lätt framhandsdrag” vilket definitivt hjälper. Detta gör också att man planar upp tidigare vilket inte är att förakta.kämpa på. /feg
-
Håller med, Biltema räckerna är inte mycket bättre än de uppblåsbara som är upphovet till tråden.
Jag köpte biltema räcken, eftersom de var så billiga, men jag har bara använt dem i farter under 90 km/h. Jag vågar inte köra fortare eftersom de är nästan omöjliga att få stabila. Spänningen mot taket och spänningen mot “räckes-röret” håller fast men inte stadigt eller stabilt. Hela räcket kan “vingla” i sidled.
Rekomenderar att Thuleräcken eller liknande eftersom de ger
lite förtroende till funktionen./feg
-
Vilken dag är det där ifrån?
Jag har lite bilder från Matsväg 2003-08-24 då det var feta vågor vind och sol med värme både i vatten och luft.
Har tidigare lagt ut några bilder med Calle Nyberg på från den dagen.
2003-08-24 kommer för alltid att vara en av de häftigaste sverige dagarna för mig eftersom jag hade premiär på mina vågsegel och min vågbräda den dagen. Mycket “walk-of-shame” blev det…
Här är en bild som får illustrera dagen. Vet ej vem det är på bilden men den visar i alla fall solen och yttre delen av där vågorna börjar “toppa till sig” och bli möjliga att rida. -
visst kan det funka. Men på den Chevy Alero jag hage “spännbandsräcken på bongnade taket an en 9 fots surfbräda när man körde fortare än 55 mph.
Vad jag säger är att jag inte skulle sätta såna räcken på min bil.
/feg
-
Jag använde “spännband-med-vadering-takräcken” i vintras vilket funkar på samma sätt som uppblåsbara takräcken.
Det funkar skitbra till en (1st) vindsurfing eller surfingbräda, men bara brädan. Lastar man mer vikt så “bognar” taket in. Detta beror på att ett vanlig takräcke tar stöd där taket är starkt, ute på kanterna, medan ett uppblåsbart eller liknande bara ligger direkt på taket vilet inte tar någon last alls.
Jag föreslår att du köper ett riktigt räcke. Ett uppblåsbart är bara ett nödräcke för extremt lätt last.
/feg