feg
Forumsvar skapade
-
Här kommer några bilder. Tyvärr fick jag ingen bra på dig Gurra. Det var väl lite lite vind just när jag var och fotade så du hade bara fösplaning varför jag prioriterade att fota brorsan och Boman istället.
Det är två sekvenser jag väljer att lägga upp. Först kommer Boman (hoppas att du inte blir sur).
-
Skulle gärna se att den gjorde det, men jag är tveksam. Temperaturen skall enligt prognoserna bara vara runt 15 grader. Inte mycket att bygga på med andra ord.
3. Sandhamn-Landsort:
Kustobservationer från 2004-05-31 kl: 09:47:05
Landsort: SV 3 m/s. 10.8 grader. uppehåll.Kanske åker med formula grejerna i bilen och sitter av tiden vid Fituna (får se vad brorsan säger). Jag fick ju iallafall segla igår uppe på Väddö. Kanske lägger in lite bilder därifrån i kväll om några blev bra.
/feg
-
Nu har ju Båtwebben höjt prognosen för förmiddagen men sänkt den för eftermiddagen.
Prognosen utfärdad 2004-05-30 kl. 06:33
gällande kuststräckan Örskär-Landsort.
1. Örskär-Söderarm:
Söndag förmiddag: Nordväst, 6-10 m/s. Måttlig sikt i regn eller skurar.
Sannolikhet 10 m/s*: 30%
Söndag eftermiddag: Mellan nordväst och nord, 6-10 m/s. God sikt.
Sannolikhet 10 m/s*: 30%
Söndag kväll: Mellan nord och nordväst, 3-7 m/s. God sikt.
Sannolikhet 10 m/s*: 5%
windguru är lite mer negativ med 8 m/s som högsta notering men det är ju bara att hoppas…
…och för säkerhets skull även slänga in fet-brädor och fet-riggar.Hoppas på mindre än 7.5 segling. /feg
-
De “insatta” är väl andra påsatta; på samma klubb.
Kanske lite väl pervo för konfen men jag tycker nog att LeVieux får ta och förklara dig, dylika assosiationer är ju rätt självklara med så målande beskrivningar av åkomman och symptomen av den som du ger…
/feg (skulle aldrig våga gå på en sån klubb)
-
Lite info om hur man kommer igång med minimalt med pumpande finns att hämta här:
Guy Sribb “The Missing Link”Dessutom tror jag att följande kan vara intressant med tanke på din bild där nosen på brädan var uppe i molnen:
Guy Cribb “Downforce”Fler tipps är att kolla hängselelinornas position eftersom om linorna sitter för långt bak får man ingen kraft i riggen:
Guy Cribb “The Truth About Harness Lines”Dessa tipps (och några av de andra på hans hemsida) har förbättrat min segling oavsett om det är med Formulan, mellanbrädan eller vågisen.
Lägger man ihop de tre tipsen ovan får man rena “tractor-pulling” kraften från riggen oavsett storlek. Kompleterar man sedan med några pumptag så kommer planingen fortare, framförallt med stora, feta och tunga brädor som annars ligger tungt i vattnet och mest plogar till en smärre stormby vräker över grejerna i planing.
Lycka till! /feg
-
Tackar PelleK, det var en bra länk, men det blev aldrig av att leta upp stället. Får se nästa gång på Öland.
/feg
-
Sa jag att jag skulle dit i morgon? Nej!
Sa jag att jag visste vilken riktning som är optimal? – Nej!
Bad jag om en väderprognos? – Nej!
Bad jag om snorkiga kommentarer? – Nej!Behövde snabbt svar eftersom jag från och med i nu i kväll är “datorlös” pga resa till Haga och därmed kanske inte kan få tag i en vägbeskrivning (kanske fråga en inföding på plats?) men kanske vill besöka detta mytiska ställe vid eventuell nordvind.
Trotts ovan är jag tacksam att “annonym” behagade svara med en beskrivning. Tack!
Erfarenhet från förra året på Kalmar sjukhus.
– Jag rusade in på akuten med blodet rinnande från ögat och ber om hjälp.– Svaret blir (ej ordagrant men meningen var densamma); -“Vafan kom du hit för, tror du detta är nån jävla ögonmottagning eller?”
– En del tjafsande ledde till svaret (ej ordagrant men meningen var densamma); -“Ögonmottagningen ligger på i hus 18 våning 6, det vet väl alla, ser du inte att jag fikar och pillar mig i naveln?”
– Efter ytterligare tjafsande blev svaret (ej ordagrant men meningen var densamma); -“Vafan tror du jag är en jävla karta eller? Fråga i pressbyrån hur du hittar till hus 18 våning 6 och låt mig äta min jävla bulle i fred!”
Väl på våning 6 i hus 18 får jag höra att de inte finns någon läkare på platts och sedan kom droppen som nästan fick bägaren att rinna över.
Kärringen frågade mig om jag ville att hon skulle kalla in jourläkaren, detta utan att ens ha kollat på mitt öga själv.
Jag skrek nästan -“Vafan tror du din sinneslöa kossa; att jag åker till er förbannade jävla akutmottagning, tar emot skit från era snorkiga och sura intagssköterskor i en kvart för att sedan orientera i 10 minuter samtidigt som mitt öga blöder bara för att vända i dörren innan någon ens bemödat sig med att ens titta på mitt öga som blöder! AAAARG!!!”Summan av detta samt svaret på min lilla fråga om vägbeskrivning är att jag ser en trend i sättet att besvara ej 100%:iga frågor som är lite trist.
Skäll ut personen för att den ställer fel fråga vid fel tillfälle eller kommer till “fel ställe” (trodde iof att akuten var till för akuta grejjer som blödande ögon) med fel fråga.Tilläggas bör att jag i övrigt bara har positiva erfarenheter av Öland och omnejd samt personerna däromkring.
/feg
-
Ytterligare bättre funkar det om du även “trycker ifrån frammåt” med framhanden.
Hela grejen blir då att skota in bakhanden max och sträcka framhanden max. Resultatet av detta är att man snurrar med och landar i vattenstart position vilket gör att man kommer iväg lätt igen.
Svårigheten för mig när jag var grönare på detta var att jag försökte “streta emot” kraften i kastfallet vilket därmed ökade den slutliga effeckten i riggen och farten ner mot brädan./feg
-
Eftesom jag är på Öland från fredag och frammåt måste jag nu fråga:
-“Hur hittar jag till Trollskogen?”
Gärna en utförlig beskrivning eftersom jag inte varit norr om brofästet på Öland utan bara i Hagapark.
Tack på förhand. /feg
-
Jo, jag tror dig.
Vet bara inte hur jag ska ta meningen Det låter som om någon i forumet har bommen för lågt och tamparna för långt fram., men jag vet att fallet är det samma för mig, på formulan.
Men som jag skrev så kan jag ibland kroka i, utan att vara i stropparna, när jag kör midjesele, med det var det underförstått att det gällde freemove och vågbrädan, inte formulan som jag alltid kör sittsele på, men det vet ju bara jag och mina fans
Jag vet ej om jag klargjorde nåt eller ej men det är väl upp till den som läser det att bestämma. Det är ju skitsnack som detta som håller konfen vid liv…/feg
-
Båtwebben säger S till SO på söndag vilket för mig säger mig Tyresö/Erstaviken när det är bris-säsång. De har även bra “venturi-effekter” i Erstaviken som ger väldigt stadig vind.
Jaja, söndagen får man väl planera på söndag morgon.
Som det ser ut nu är det Fituna i morgon (lördag).
/feg -
kolla båtebben nu!
Fituna i morgon lördag och tyresö på söndag!/feg
-
Jag brukade kroka i innan jag klev i stropparna ända till jag såg en kille som klöv sin bräda i nosen med ett kastfall bara för att han inte kunde “hålla emot” med att stå i stropparna.
Mastfotstryck kan du få iallafall genom att som jag skrev i mitt inlägg, peka rakt ner med armbågarna och “lyfta dig” som i ett “chins lyft” (som på gymmet). Dessutom ska man väl inte stå ute på kanten och vänta på obalans och svängade bräda. Ut från centrum och i stropparna i en rörelse.
Angående att komma i stroppar och hängsele på formula håller jag med herr anonym ovan. Det går inte att kroka i förrän man är bak vid stropparna och då kan man ju lika gärna vänta med att kroka i till dess att fötterna är väl förankrade i fotstropparna.
Jo visst, ibland seglar jag ikrokad utan att stå i stropparna. Framförallt när jag kör midjesele och vill vila händerna. Tippset att stå i stropparn innan man krokar i gäller väl främst nybörjare som har kastfallstendenser vilka ofta förstärks när fötterna ska i stropparna.
/feg
-
Håller med Oscar, men jag vill bestämt avråda från att kroka i innan fötterna, allrahelst framfoten är i sin stropp.
Mastfotstryck kan ändå genereras genom att hålla överhandsfattning på bommen och rikta armbågen rakt ner samtidigt som man “hänger i armarna” istället för att “stå på brädan”.
Bästa tippset jag kan ge är att kolla in Guy Cribb’s tipps (det är han som ofta skriver i Windsurfing Magazine) som berör just såna saker som placering av hängselelinor och skapande av mastfotstryck. Om du läser och tillämpar de två tippsen så ska det inte vara något problem att komma i fotstropparna.
Ett sista tipps: försök att känna stropparna med fötterna istället för att titta efter dem. När man tittar ner tappar man genast kontroll och trimm på brädan vilket i sin tur kan leda till att man tappar planingen eller får ett kastfall.
/feg
-
Hej.
Kolla in Guy Cribbs sida som har tipps på trimm, stance osv. Mycket lärorikt.För mycket tryck tror jag beror på nåt så enkelt som placeringen av hängselelinorna. När linorna är för långt fram kompenserar man med att dra med bakhanden med följden att bakfoten får ta hela kraften från riggen. Kolla under Technique/Magazine Articles på “The Truth About Harness Lines”.
Spinnout eller risk för spinnout kan bero på för liten fena men sannolikt är det för mycket tryck enligt ovan och “knyckigt/varierande” tryck till följd av att du går över vågor, träffas av vindbyar osv. Får du koll på trimmet blir det lättare att hantera brädan utan spinnout.
“Hänga fram” i selen när du är lite underriggad är helt rätt, kolla vad Guy Cribb säger om “Downforce”. Att göra det för att “avlasta bakfoten” beror nog mest på trimmet.
/feg