Forumsvar skapade

Sida 37 av 57
  • feg

    Medlem
    25 november, 2003 vid 14:59 som svar på: Framåtloop..?

    Synd på ryggen, hoppas att det är bättre nu.

    En erfaren kruka som jag undviker total depression genom att inte jämföra sig med halvgalningar med underskott på feghet. Det är bara gratulera den dag nån sätter ett trick, själv vågar jag ändå aldrig. blush.gif

    Surf planeringen för min del lyder vinter-surf-resa och sedan Öland som nästa exotiska resmål, däremot ingen “upptakts-resa” till våren. (Säga och göra är ibland olika saker, får se vad fjant hittar på, förut snackade han om Gran Canaria till våren, men då måste jag börja satsa på hästar eller bingolotto)

    Efter sommaren inser jag att man kanske bör fokusera på en “gren” för att behålla den känslan och därmed utvecklas. Jag inser också att jag är för mycket loooser för att tillgodogöra mig tiden på vattnet. 63 dagar på vattnet hittils i år, ändå uteblir resultaten. confused.gif
    Framöver ska jag KONCENTRERA mig i varje manöver, känna efter och analysera. Inte bara “crusa-runt” och le som vanligt. Däremot kommer jag nog fortsätta att splittra min obefintliga talang på tre olika brädor osv.

    /feg

  • feg

    Medlem
    25 november, 2003 vid 08:55 som svar på: Framåtloop..?

    Tjenare Mr Secret, fan va hemlig man kan vara då smile.gif

    Ölands reprisen är redan mentalt inprogramerad och kommer att genomföras! Det var ju så jävla bra i våras.

    Hur har din höst förflutit? Du hade ju krossat fjolårets rekord i genomförda surfdagar. Vi har ju bildbevis som fjant lagt upp på konfen nån stans från en av dina höstsurfdagar vid Matsväg, har det blivit nåt mer?

    Vi (fjant och jag) körde som fan i augusti och september, nästan inget under oktober och bara en gång i november (1/11 Torö stenstrand).

    Tyvärr har jag inte lyckats få någon kontinuitet på vare sig formula, freeride eller nya vågisen eftersom förhållanderna har varierat så förbannat i år…

    Hoppas på mer vind nästa år! Då jävlar ska jag lära mig!!! grin.gif

    /feg

  • feg

    Medlem
    24 november, 2003 vid 11:32 som svar på: Framåtloop..?

    Men hallå där… VEM sa det där?

    Alla vet ju att jag är för feg för att ens tänka tanken. Vad betyder “lokal konkurrenter”?. Nu KRÄVER jag en förklaring! smile.gif

    /fegisen

  • feg

    Medlem
    23 november, 2003 vid 07:28 som svar på: Flygplats på Maui

    Ja, frakten är ett kapitel för sig…

    Jag har kollat med olika bolag, men man får massor med olika svar från samma bolag och om samma svar om vilka regelverk som gäller ett och samma bolag.

    Jag har bokat biljett hos United Airlines och SAS. Följande svar har jag fått vid olika tillgällen.
    – United sa “around 89€ (euro)… no i can’t give you any guarantee”
    – United sa: “double excess baggage, that is….ehhemm… £192 (pund) times 300%, one way, I think. Its up too the check-in personnel, really… but a waiver from damage claims has to be signed…”
    – United sa: “you have to pay double excess because your board is longer than 200cm. It will be £384 (pund) to Maui and back. … No you can’t get that on your ticket, only that the space for your stuff is booked on those flights. And you have to sign a waiver that frees United from damage claims…”
    – SAS sa: “följer man deras (united) regler får din bräda vara 272cm för enhetspriset $87 (dollar) … va? Nä jag tror att detta gäller, i alla fall från Arlanda till Maui eftersom du bara gör en incheckning som du får kvitto på, men jag kan inte garantera hur det blir från Maui. Du måste dock se till att resebolaget gör en ”förfrågan” via bokningen för att vara garanterad plats för grejerna.”
    – Resebyrån sa: ”efter att förfrågan är lagd har jag fått svaret att det kostar som två extra bagage vilket blir 384 pund, det beror på längden…”

    Summan av allt ovanstående är att det kostar 384 pund att få med sig grejerna, i detta ingår inga garantier för prylarna, det måste man friskriva United från. Har man tur kostar det bara 87 dollar när man åker från Arlanda…

    Alternativet till att betala 5000:- är att bara ta med segel, mast och bom vilket gör att man kommer under 200cm, då kostar det bara hälften. Men här fick jag ingen försäkran som gick att lita på. Detta alternativ kräver dock att man köper en beggad bräda på plats.

    Se till att boka bil hos uthyraren i tid. Jag snackade med ”word of mouth” som alla rekommenderat, dom hade redan hyrt ut alla sina bilar över jul.

    I morgon måste jag lämna besked till reseagenten om jag vill ha biljetten eller ej… jag vill men det finns osäkerhetsfaktorer, t.ex. att vind prognoserna inte är 100% för den tid jag vill åka. Dessutom ryggar jag tillbaka lite när jag gör ett överslag på totalkostnaden för ressa. (måste börja ”gambla” så jag kan vinna lite pengar)

    Berätta hur det går för dig i din planering.

    /feg

  • feg

    Medlem
    23 november, 2003 vid 06:53 som svar på: Visum till Maui???

    Tackar för svaren, nu är ett problem röjt ur vägen.
    Nu är det bara boende och bilhyra kvar…
    (“word of mouth” som det snackats om tidigare som en billig och bra biluthyrare har inga bilar kvar under den period jag drar, får hyra av nån annan)

    /feg

  • feg

    Medlem
    20 november, 2003 vid 07:44 som svar på: Lättvindsbräda

    Man kan ju inte bara stå och tok-dra heller…

    Antingen vattenstartar man (funkar även bra med 12.5)

    Eller så försöker man tänka efter lite innan man börjar dra.
    Tekniken är att dra seglet runt, längs med vattnet, så att man får vinden mot masten, då får man hjälp av vinden vilket gör att man bara behöver “styra” upp seglet, knappd dra alls.

    Om man däremot låter vinden blåsa in i seglet från akterliket så blir det nästan omöjligt att få upp det.

    Det finns ju de som kör utan upphalslina men “drar rigg” iallafall…

    /feg

  • feg

    Medlem
    18 november, 2003 vid 10:12 som svar på: för hög vikt på brädan!!!

    Har du vägt brädan när den var ny?
    Om inte kan det ju vara svårt att veta om den tagit in vatten eftersom viktangivelserna på brädorna är lite si och sådär i produktspecifikationerna. Exempelvis säger Starboard att brädans viktavvikelse från specen kan vara +-6% vilket på en 8kg bräda gör 480g.

    Vad jag försöker säga är att din bräda kanske inte alls ökat i vikt, den kanske var tung från början.

    Jag vägde min nya bräda det första jag gjorde för att kunna ha en klar uppfattning i framtiden om jag nu skulle krascha den…

    Lycka till med lagningen.

    /feg

  • feg

    Medlem
    17 november, 2003 vid 09:12 som svar på: Nybörjarproblem

    Jo, sådan här bilder vore kul att se fler av.
    Skulle kunna höja självförtroendet lite om man ser att även andra varit nybörjare. smile.gif

    Nedan är en bild från 020702 inne på mälaren. Det var en fin dag med lagom vind för Bic Techno 283 och HOT Stealth 9.5 när jag gick ut. Efter en timma på vattnet vände vinden och ökade till drygt 10 m/s i sambande med en front.
    När fronten kom var föräldrarna på väg ut med båten och bestämde sig för att fota mig, tyvärr lade de sig ivägen med båten så jag hade svårt att komma förbi dem tillbaka till strande där jag gått i vattnet. Jag vinkade och skrek men det hördes inte i vinden.

    När denna bild togs hade jag kört med hängsele några gånger. Syns tydligt att jag återfaller i “gammal teknik” och drar med armarna istället i denna vindby.

  • feg

    Medlem
    12 november, 2003 vid 09:15 som svar på: Ny “stor” bräda – lite funderingar….

    Om du gillade Skate 100, vill ha mer flyt, höjdtagning och bredare vindregister samtidigt som freestylandet finns kvar så är nog Skate 112 ett bra allternativ.

    Motiveringen till ovanstående påstående kommer ifrån en gämförelse mellan min Cross 120 och brorsans Skate 112. Vi kör alltid ihop, i samma förhållanden med lika riggar (förutom att han har 7.1 och jag 7.5 som störst), dock med lite olika kunskapsnivå.

    Slutsatsen i dessa gämförelser är att Skaten tar lika bra höjd, “flyter” lika bra och går nästan lika fort som Crossen. Att Crossen gått fortare kan bero på att jag är lite tyngre samt att min 7.5:a är större samt mer freeride/freerace än hans 7.1:a som är Freestyle/våg orienterat.
    Vindregistret på Skate 112 är större än för Cross 120. Brorsan har kört sitt 5.3 samt sitt förra NP RafJet 7.4 och nu sitt 7.1 på den med ett stort leende.
    Crossen tycker jag går bra ner till 6.0 men inte mindre. Det kan bero på fenval eftersom jag bara har haft en fena tidigare (får se i vår när jag kan köra min nya lilla fena och min 5.3:a hur det känns).

    Freesyleprestande kan inte jag värdera på någon av brädorna men brorsan hävdar att Skaten är mycket bättre på detta (rätt själklart?) samtidigt som den ju fått fin kritik i alla test. Det är alltså inte dessa egenskaper som jag behöver belysa utan det faktum att Skaten är en mycket bra freeride/brännarunt bräda utöver sina berömvärda freestyleegenskaper.

    Brorsan är (var iallafall tidigare i höstas när vi seglade med dessa brädor sist) så nöjd med sin Skate 112 att han är intresserad av en Skat 112 Ltd av årets modell. Ltd:n är lättare och styvare (samt har en enorm ballfaktor) vilket borde göra att freestyleegenskaperna ökar än mer mot den “vanliga”. Dock bör ju brännarunt egenskaperna bestå eftersom formen är densamma.

    Jag kör Fanatic Cross (föregångaren till Fanatic XXX) vilket är en utmärkt brännaruntbräda, den bär bra med segel (har även testat med 9.5 freerace på skoj vilket funkade) och är snabb och lättseglad. Den är “stor i vattnet” när man inte planar, dvs den bär mina 95kg bra oplanande när man guppar ut till vinden, sedan känns den väldigt liten och smidig vid planing när man nått vinden.

    Bla, bla, bla… nä nu är jag tyst!

    /feg

  • feg

    Medlem
    4 november, 2003 vid 11:35 som svar på: Fråga kring racemusche och fuerte!

    Bilden på den gubben gjorde mig så rädd att håret ställde sig på ända…

    /feg

  • feg

    Medlem
    2 november, 2003 vid 18:01 som svar på: Torö_031025

    jag vet, men den togs på förmiddagen (10.15), innan vågorna växt till sig, vilket de ju gjorde ganska omgående varför jag inte fotade utan seglade…

    /feg

  • feg

    Medlem
    2 november, 2003 vid 07:20 som svar på: Varför man inte ska köpa gammal folkabuss…

    Inte för att jag kan någonting om krockar osv men jag teoretisera lite i alla fall.
    Here goes:
    Jag tror att T4 och T5 är avsevärt säkrare i alla typer av krockar än T3 beroende på att det enda “krockskydd” som finns i T3 är den bärande ramen i botten. T3:an har dessutom motorn och växellådan i bak vilket vid en frontalkrock blir en oerhörd massa att bromsa upp för övriga delar av bilen. Om en T4 eller T5 smäller oavsett om det är med ett fast föremål eller om det är en annan bil så tas mycket av rörelseenergin upp direkt i krockögonblicket. De enskilt tyngsta delarna, motorn och växellådan, träffar ju “motståndet” först. Resten av bilen behöver sedan bara “bromsa sig själv”.

    Själv kör jag en Toyota Hiace, i vilken man sitter på motorn med benen som deformations-zon. Den är troligtvis lika osäker som en VW T3 så videon ovan är mycket obehaglig.

    En liten återkoppling till verkligheten:
    En kille jag känner rullade sakta i en bilkö och körde om en lastbil i en högerkurva varför han inte såg en 10 kubiks container fullastad med byggavfall som stod i ytterfilen. Farten i krockögonblicket beräknade polisen till att ha varit mellan 35 och 55 km/h. Killens Suzuki Swift (pytteliten småbil som fått skitdålig kritik för krockskyddet) blev bara skrot och killen bröt båda skenbenen samt slog huvudet i ratten så att “ombyggnation” var nödvändig.
    Jag tror dock att han skulle varit död om motorn suttit i bak av bilen och därmed inte blivit hejdad direkt i krockögonblicket.

    /feg

  • feg

    Medlem
    1 november, 2003 vid 19:47 som svar på: Torö eller Kapellskär på lördag eller vafan !?!?

    närå, det va inte platt men inte stort heller.
    Det fanns vågor att fånga för de som ville, det var väl ca 9 st på vattnet.

    Kolla liten bild på hur det såg ut på förmiddagen.

    /feg

  • feg

    Medlem
    1 november, 2003 vid 19:45 som svar på: Torö_031025

    Jag var också där idag! Det var ju riktigt fint. Jag lyckades ju tyvärr inte göra mig själv rättvisa utan fick knalla lite på stranden… (skäms)

    Det enda jag frös om var mina fötter. Gummit i sulorna börjar bli tunnt… har hål under stortårna… brrrr

    Nedan finns en bild från förmiddagen. Fotade inget mer, tyvärr. Vågorna blev större mot eftermiddagen.

    /feg

  • feg

    Medlem
    1 november, 2003 vid 19:21 som svar på: bästa resmålet under högsommarn?

    Kan rekomendera Rhodos under juli och augusti. Har varit där två gånger, mycket segling utan brutala vågor men stora dyningar ibland.

    Det har skrivits en del om Rhodos här på konfen så det är bara att söka.

    /feg

Sida 37 av 57
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums feg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.