feg
Forumsvar skapade
-
va det inte mycket kallt? Jag fegade ur pga tempen.
Funkar det sådär fint i kärringviken vid NV, intressant.
/feg
-
Kapellskär och värmestuga i all ära men brorsan och jag drar nog till Torö i morgon.
Jag måste försöka att inte fega ur vid stenstranden innan vintern, isen och snön kommer…Hoppas prognosen håller så vi alla kan få en fin lördag. Det verkar vara slut på säsången här hemma snart, tyvärr.
/feg
-
Tjena
Jag tror att du får både fegt och fjantigt sällskap på Torö men med tanke på att BåtWebben och WindGuru är överens om att det kommer finfin vind i morgon kan du nog lämna longboarden på busstaket (eller hemma) och visa oss andra hur man hanterar ett ilsket Torö.Jag var rädd att jag skulle behöva segla med galonkläder för regnet men nu ser ju prognosen ljusare ut.
Får väl se om jag vågar stenstranden…
/feg
-
Jag gissar att det är detta trick du menar. Om så är fallet så är det en “monkey-jibe”.
Du har säkert sett att det finns en massa trick-filmer på tyska sidan http://www.the-daily-dose.com men jag tipsar i alla fall.
/feg
-
Tjena
En kort fråga: Är “Revet på Barnens ö ligger halvvägs över till Åland…” det som kallas Kristineberg (eller var det Kristinehamn?) där man frå segla ut från en liten vik (med en stening strand längst in) för att komma ut till öppnare vatten för att sedan hitta brytet mellan två “kobbar”?
Ojdå, det där blev förvirrat, men du kanske vet vad jag snackar om, eller så tar jag gärna vägbeskrivningen till brytet./feg
-
Erfarenheter från min Hiace (är dock en -94).
Kontrollera (i prioriteringsordning):
– Bromsar (skivor, belägg, om bromsen ligger an, samt inte minst bromsrören)
– kylaren (sitter illa till under bilen vilket gör att den blir skitig och rostar ihop)
– Rost (är mest en kosmetiskfråga, min bil saknar rost på bärande delar men har en och annan fläck på karossen)Rent mekaniskt verkar de outslitliga men rosten dödar dem.
/feg
-
Finns det någon som har testat att ta skärgårdsbåten till nåtarö och surfat där?
Vart kör man i så fall? Är det på NO sidan vid stranden och militärbunkrarna eller vad?/feg
-
ang. bagage…
Jag snackade precis med SAS som tillsammans med United Airlines når Maui. Jag tog upp frågan hurvida det spelade någon roll vad som var i “paketet”, Surf eller WindSurf, om de hade samma dimensioner. Han hävdade att det visst spelade roll, för United. Reglerna sa att en pax får ta med två kollin a 32 kg och ett handbagage a 8 kg. I detta fick INTE WS-prylarna in/avräknas.
WS- och S-prylar skall hanteras som övervikt och därefter enligt en klausul.
Detta innebar att mina stackars grejjer (ca: 260x60x40cm och 30-35kg) enligt listan skulle kosta $179 x 300% = $537 för enkel resa dvs totalt $1074 vilket är mer än biljetten.
Huvudet bara snurrar…Jag frågade om det var skillnad på landsvägscyckel och MTB bara för att käfta lite. Killen hävdade att det visst var det, “det är ju olika saker”. (HJÄLP! Flygbolagen är lika dåligt pålästa som försäkringsbolagen)
Jag ska ringa igen om någon dag och fråga vad det kosta att ta med ett kolli som är ca: 260x60x40cm och väger 30-35kg istället för sitt ordenarie bagage. Frågar dom vad det är ska jag säga “surfprylar” (odefinierat och bra).
Lite skoj är det även att jag kollade resa via MrJet.com, fick ett bra pris och bra resedagar. Men när jag ringde och frågade dem om bagaget sa de att jag skulle boka resan och därefter kunde de kolla upp om det var möjligt att ta med sig grejjerna. Ett äkta “moment 22”. “Bara om du bokar resan kan vi tala om för dig om du frår med dig prylarna” men om jag inte får med prylarna vill jag ju inte boka! Ännu roligare blir det om man beaktar att en bokning hos MrJet.com skall följas av en inbetalning samma dag samt att avbokning inte ingår i priset på biljetten.
Snurrigare bransh än flyget verkar vara svår att finna!
Oj vad jag blajjar på… (Vad kan jag avreagera mig på? Jag går och klår upp en arbetskamrat!)
/feg
-
Tackar för tipset. Nu börjar det likna nåt!
Kanske ska åka nu i vinter ändå!!!
/feg
-
det finns ju coola ideer. Dock lie svåra att genomföra pga ekonomi och miljö.
ARTIFICIAL REEF FORMATION TO SHAPE SEA WAVES
ARTIFICIAL REEF FORMATION TO SHAPE SEA WAVES
Patentnummer: WO02061209
Publikationsdatum: 2002-08-08
Uppfinnare: DE ANDRADE MAURICIO CARVALHO (BR)
Sökande: DE ANDRADE MAURICIO CARVALHO (BR)
Sökt patent: WO02061209
Ansökningsnummer: WO2002BR00012 20020129
Prioritetsnummer: BR20010000208 20010130
IPC klassifikation: E02B3/04
EC klassifikation: E02B3/06, E02B3/04
Ekvivalenter: BR0100208
Cited patent(s): NL278599; US5141359; US6102616; WO9957376; NL8005158; US5207531Utdrag
Artificial reefs formation to shape sea waves, constituted of pre-molded and modulated concrete blocks (1) and hollows, that are set submerged and fixed by its own weight, with variable formats in order that the waves break following a form previously determined for sea sports practice (surf, windsurf, etc.), besides other uses such as distance from waves breaking line in known “tumble beaches”, rock massifs contour and wild coasts, that receive programmed ocean waviness. -
Tjenare Koa
Sammanställt från många olika inlägg osv har du nu suktat mig med inspirerande och lockande film (Sand mellan tårna), suktat mig med vackra bilder, listat var jag ska bo, vart jag ska flyga, med vem jag borde flyga, vad jag ska packa, och vad hela kalaset bör landa på i kr och ören. Jag är nu så upplyst att jag vill resa och har börjat planera.Dina svar borde väl täcka in allt? Jag borde inte ha några fler frågor, eller hur?
Tyvärr så är jag världens mest frågvisa person så här kommer en fråga till:
Vad bör en ToR-biljett från Stockholm (ARN) och Kahului (OGG) kosta?Jag har fått fram pris på 9780:- som lägst. Vad kostar flyget i din budget?
Tackar ödmjukast för all info… /feg
-
Får väl se huruvida jag först vågar arbetsvägra och sen om jag vågar mig ut i vågorna. Måste ju testa riktiga vågor!
Buden för vinden har ju varit sådär under den sista tiden, men någon gång ska väl även meteorologer kunna gissa rätt?/feg
-
Tackar för filmen, skitkul att se rejsing film! (Man ser ju inte så mycket av tävlingen från land.)
Filma mera!
/feg
-
Hissen har fördelen att seglen kan ligga där hela tiden. Jag behöver inte lyfta ut dem för att få ut brädorna, bommarna eller masterna.
Jag förvarar två vågbrädor, bommar, master, våtskor, våtdräkter och riggtillbehör samt resten av seglen under “sängen”. På sängen ligger Två formulabrädor och två freeride-/freestylebrädor vilka måste lyftas upp på taket när man ska sova.
Självklart har du rätt när du säger att det vore smart att ha en hög säng och hyllplan under för förvaring av grejjerna. Den iden funkar ju utmärkt i en hög skåpbil som saknar rutor. Min toyota är dock en buss i samma storlek som en vanlig vw-buss vilket utesluter den lösningen.
Planeringen för vintern är att “höja sängen” ca. 20 cm för att kunna förvara våg och freestyle-prylarna under sängen men så mycket mer fantasi än så är nog inte möjligt i min lilla buss när man ska släpa två våg-, två freestyle- och två formulautrustningar samtidigt.
Jag ska fota bussen när den är fullastad så framgår problemen med brist på utrymme tydligt.Fan va defensiv jag blev då.
/feg
-
Jag har en “segelhiss” i min buss.
Den består av:
– tre rundstavar klädda med rörisolering lindad med tejp.
– några meter nylonsnöre
– ett snabbspännband
– fem blockHissen är justerbar i på ena sidan. Samtliga nylonsnören på den sidan går via block till spännbandet och justeras därmed samtidigt.
Vi får plats med 7 segel från 4.7 till 7.1 uppe i taket eller tre formulasegel och två/tre mindre.
När seglen ligger i hissen trär vi ett spännband genom handtagen på bagarna för lite ”säkerhet”.Erfarenheten av hissen är enbart positiv, seglen är ju ömtåliga och här får de ligga i fred och undviker därmed att krossas under brädor och bommar.
/feg